Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 12:46

Hallo mama's (en papa's) omdat hier op bokt veel verschillende mensen actief zijn lijkt het me leuk een topic te starten voor ouders die aan natuurlijk ouderschap/ atachment parenting/ antroposofische opvoeding doen oftewel de geitenwollensokken in teva'a (weer helemaal hip) ouders. Om over de opvoeding van onze kinderen te praten en alles wat daarbij komt kijken.

Het zou leuk zijn als jullie jezelf even voorstellen!

Ik zal zelf even beginnen, mijn naam is Laura en ik ben moeder van Iréne (3,5 maand).

Dingen die wij al doen zijn: borstvoeding (hopelijk totdat zij zelf aangeeft niet meer te willen), wasbare luiers, veel in de draagdoek, ze draagt een barnsteenketting, zelf smeersels/billendoekjes maken, samen slapen, haar behoeftes volgen en dus geen ritme, voornamelijk wollen en bio katoen/bamboe kleding enzovoorts.

Zou leuk zijn als gelijkgestemden een berichtje achterlaten :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:52

Ik vraag me af hoe je dat doet in de peutertijd? Stel je dan wel regels omtrent in eigen bed slapen en qua regels?

Ik wil wel kinderen maar ik heb eerlijk gezegd niks met borstvoeding en dat ligt helemaal aan mezelf. Kinderen worden ook groot op kv. Draagdoek lijkt me wel heel fijn, ook omdat ik kinderwagens vaak onhandig vind lijken, maar met mijn niet al te beste rug weet ik niet of een hoelang ik dat vol ga houden :o

Wasbare luiers daarmee heb ik het idee dat ze sneller zindelijk worden, maar zodra de poep vast is, hoe doe je dat dan? Schep je het eruit en dan bij andere kleding in de wasmachine? Ik zie er voor een tegens in.

Ik wil ze wel zo gaan opvoeden dat ze veel kunnen ontdekken, qua eten, buiten zijn, hun omgeving, veel uitstapjes in de natuur.

Myfairytale

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:56

Ik ben nog geen moeder, maar vind sommige dingen heel interessant, dus ik ga volgen als het mag.

Hetgeen waar ik vraagtekens bij heb TS, is dat je kleintje een ketting draagt. Dat lijkt me heel eng, dat ze er in verstrikt kan raken bijvoorbeeld. Zou je het niet op een andere wijze bij haar kunnen stoppen?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:04

Myfairytale schreef:
Ik ben nog geen moeder, maar vind sommige dingen heel interessant, dus ik ga volgen als het mag.

Hetgeen waar ik vraagtekens bij heb TS, is dat je kleintje een ketting draagt. Dat lijkt me heel eng, dat ze er in verstrikt kan raken bijvoorbeeld. Zou je het niet op een andere wijze bij haar kunnen stoppen?

Er zit een veiligheidssluiting op zodat wanneer er druk op komt te staan hij openspringt, en iedere kraaltje zit appart geknoopt zodat wanneer de draad knapt er geen kraaltjes overal liggen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:05

Volg,hier gedeeltelijk. Ben wel van het oo. Een kettinkje op jonge leeftijd wennen ze aan hoor. Hier nooit problemen mee gehad en zaten er zelden aan.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:16

Afbeelding

Hier een foto waar het kettinkje zichtbaar is zoals je ziet kan ze er met spelen niet in verstrikt raken

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:22

Ik ben op zich voor een deel van het natuurlijke opvoeden: ritme van de kleine volgen, niet te veel chemische zooi en lekker veel dragen en buiten. Samen slapen wil ik dan weer niet (hooguit in de eerste paar weken het ledikant op onze kamer) en naast twee drukke banen zie ik wasbare luiers niet zitten. Bovendien vind ik die niet beter of slechter voor de baby en het milieu dan de wegwerpvarianten.

Overigens ben ik er ook van overtuigd dat dit niet voor elke baby werkt. Mijn neefje had bijvoorbeeld heel erg behoefte aan ritme en regelmaat. Prima: dan is het ritme van de baby volgen dus regelmaat invoeren...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:45

Voor een groot gedeelte komt onze 'opvoeding' (voor zover je daarvan kunt spreken met een baby van 5 maanden) overeen met waar je over spreekt, ik gebruik echter wel pampers en ik maak geen eigen smeersels (Burt's Bees voldoet ook aan mijn eisen). Dus ik volg een beetje de gematigde versie ;)

Maar hij heeft 4,5 maand heel fijn bij mij in bed geslapen, tot hij aangaf liever in zijn eigen bedje te liggen. Al heeft ie vannacht weer lekker bij me gelegen, hij heeft wat last van zn doorkomende tandjes.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:50

@moonsparkle ze heeft de eerste weken in een wiegje bij ons bed geslapen. Omdat ze daar te groot voor werd en mijn man dat graag wil is ze toen naar haar eigen kamer gegaan, dat is een tijdje goed gegaan omdat ze uit zichzelf doorsliep. De laatste tijd werd ze zelf wakker en daarom ligt ze nu bij ons want dan word mijn nachtrust het minst verstoord omdat Iréne kan droomvoeden en dat voelt voor mij het fijnst om mijn meisje dichtbij te hebben. De tijd zal leren wanneer ze er aan toe is om een eigen plek de natuurlijke speen leeftijd ligt tussen de 2-7 jaar dus ergens daartussen zal ze sws behoefte hebben aan een eigen plek, ik ben dus niet bang dat ik straks een puber in bed heb liggen. We leggen haar wel iedere avond in haar eigen bedje en als ze dan wakker wordt mag ze de rest van de nacht lekker bij ons

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:51

@Britt zielig hé die tandjes. Daarom hebben wij alvast dat kettinkje om het leed te beperken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:55

Interessant, hoewel ik nog niet over kinderen denk. Ik ken wel iemand die deze manier ook toegepast heeft.

Brutale vraag misschien, ben je niet bang dat ze veel te afhankelijk/aanhankelijk word? Begrijp me niet verkeerd, degene waar ik het dus over had heeft een kind wat nu absoluut geen vijf minuten zonder mama kan. Vandaar mijn vraag.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 14:00

Een goed gehecht kind zal juist loslaten om te ontdekken, omdat ze onbewust weten dat ze altijd een veilige plek (mama) hebben om naar terug te keren. En zijn onderzoeken gedaan dat deze kinderen meer durven en minder snel angst ervaren. Dus bijvoorbeeld sneller zelf de speeltuin ontdekken ipv met hulp van mama

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:06

litilaura schreef:
Een goed gehecht kind zal juist loslaten om te ontdekken, omdat ze onbewust weten dat ze altijd een veilige plek (mama) hebben om naar terug te keren. En zijn onderzoeken gedaan dat deze kinderen meer durven en minder snel angst ervaren. Dus bijvoorbeeld sneller zelf de speeltuin ontdekken ipv met hulp van mama

Ik denk dat dat gewoon afhangt per kind, niet persé qua opvoeding. Ik ben 'normaal' opgevoed met eigen kamer etc. en ben altijd al zelf op ontdekking geweest. Ben heel zelfstandig en doe graag alles op mijn manier en af en toe vraag ik eens hulp aan mijn ouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:07

Ik heb niet zoveel met bepaalde stromingen volgen maar doe alles wel heel erg doordacht wat betreft die kleine met veel liefde, respect, tegemoetkoming aan zijn behoeftes opvoeden en ben ook altijd aan het zoeken wat ik de beste spulletjes vind om mee te werken qua zoveel mogelijk natuurlijk en gifvrij houden.

Ben niet van het type iedereen doet het dus zo / gebruikt dit dus het zal wel goed zijn, ik zoek dingen heel bewust uit :j

Onze kleine draagt veel wol en zijde. Maar dan wel weer vaak een jeans tuinbroek er overheen want dat is toch een stuk slijtvaster en staat ook wel heel stoer en schattig vind ik :)

Draagt barefoot schoentjes die heel soepel zijn, genoeg teenruimte hebben en zero drop ofwel platte zool. De borstvoeding is helaas mislukt en hij heeft in plaats daarvan NannyCare geitenmelk gedronken en drinkt daar nu nog peutermelk van want ondanks dat hij nu ruim 2 is, heeft hij nog steeds behoefte aan een flesje voor het slapen. Had ik echt nooit gedacht, dat IK een kind van 2 nog een flesje zou geven :oo

Maargoed hij zal het vast wel een keer zat worden... zijn laatste kies is ein-de-lijk net door, die tanden en kiezen daar heeft hij heel veel last van gehad en nu bij die laatste kies wilde hij ineens liefst de hele dag met een flesje in zijn snuit lopen, dat zal wel verlichting geven zeker om je mond een beetje vacuum te zuigen op een (uiteraard BPA vrije) fles :(:)

Een paar weken geleden heb ik een biologisch dynamische geitenhouder gevonden in een naastgelegen dorp dus nu gaat er voornamelijk verse, rauwe geitenmelk in zijn flesjes en daar doet hij het prima op +:)+

Bij ons slapen dat was helaas geen succes, veel te onrust, te veel prikkels. Slapen was sowieso een probleem en hij slaapt de meeste nachten nog steeds niet helemaal door maar we zijn allang blij dat het niet meer zo'n ramp is als in het begin ;)

Barnsteen kettinkje daarvan hebben we niet de indruk dat het nu echt hielp. De Chamodent druppeltjes die haalden wel duidelijk het scherpste randje er vanaf :)

Verder gebruiken we fluoride vrije tandpasta van Weleda, RVS drinkflessen, dmv een osmose filter gefilterd drinkwater, zeer bewust geen vaccinaties (en nee niet om 1001 super flauwe redenen die allerlei roeptoeters in allerlei slecht geïnformeerde opiniestukken de media in slingeren), veel groente en fruit (liefst biologisch) zelden snoep en chips en dergelijke vreterij en geen Teva's want die vind ik veels te stug :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-08-17 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 14:08

Ook een 'normaal' opgevoed kind kan een goede band hebben met z'n ouders, en er zijn meerdere wegen naar Rome er is niet een manier de beste natuurlijk

@ pmarena ik doe ook gewoon waar ik me goed bij voel niet alles is helemaal alternatief omdat ik nou eenmaal een gigantische hoeveelheid kraamcadeaus heb gekregen en ik verspilling erg zonde vind en een aantal basic dingen van 'gewone merken' hier nog alleen borstvoeding maar zo'n fles met filter is wel handig. Wij willen als peuter of als de borstvoeding eerder stopt ook geitenmelk bijgeven omdat dat het dichts bij mensenmelk staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:18

Oh en hier onze kleine ook veel gedragen, de Manduca ergonomische drager beviel ons het beste :)

Wasbare luiers waren aan ons niet besteed, ik had een hele leuke collectie bij elkaar gesprokkeld en zag het helemaal zitten...maar elke keer als ik eens een luiertje om deed vond ik het een veels te lomp, dik pak waar ik een heel benauwd en zompig gevoel bij kreeg, dus toch maar weer het wegwerp-luiertje er om.

De luiers van de Lidl bevallen ons super goed. Veel slanker, soepeler en luchtiger dan die dikke pakken stof.... heb nog een tas vol nieuwe en 1 keer gebruikte wegwerpluiers met allerlei inleggers en doekjes liggen :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:18

Pasgeboren baby's mee naar bed zou ik niet doen, kunnen onder de dekens terecht komen en oververhit raken. Hier ook lekker in het wiegje naast mijn bed gehad.

Baby's laten huilen heb ik nooit gedaan terwijl ik wel eens dat advies kreeg.

Zelfgemaakt zalf en doekjes ook niet. Heel stoer dat zelf luiers wassen, zelf niet gedaan.

Kleding was ik helemaal niet mee bezig, kreeg veel afdankers.

Borstvoeding zo lang mogelijk, helaas heb je het nooit helemaal in de hand. 1e tot 6 maanden, zo'n pijn van de kloven. 2e wilde zelf na 3 maanden niet meer en 3e tot 11 maanden.

Later mee naar mijn werk op de kinderboerderij, geiten melken, varkens knuffelen, pony's poetsen enz.

Allemaal alweer een tijd geleden voor mij.

litilaura schreef:

:j

Ook eens dat je naar het kind zelf moet kijken maar dat is dan weer meer in de periode van kleuter tot en met puber.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:26

Het niet vaccineren is ieders keus natuurlijk maar ken zelf iemand die door het strenge geloof geen vaccinaties kreeg en daardoor wel als kind een ziekte op heeft gelopen met toch wel behoorlijke blijvende schade die voorkomen had kunnen worden door wel te vaccineren.

Hier wel vaccinaties laten geven en als ik twijfelde of een kleintje wel fit genoeg was dan stelde ik de vaccinatie even uit.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 14:39

Wij geven ook vaccinaties maar ook uitgesteld als ik denk dat de timing niet goed is. Behalve baarmoederhalskanker die mag ze tegen die tijd zelf bepalen of ze hem wil of niet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:53

Interessant topic dit..

Ik heb zelf nog geen kinderen.. Maar zie het wel bij mijn (aangetrouwde) familie. Die wonen in Turkije, de opvoeding is daar anders als de 'meest gangbare' opvoeding hier. Kinderen bepalen ook zelf wanneer ze slapen etc., ze slapen ook met zijn alle samen. En eerlijk, die kinderen zijn echt toe aan ritme. Zijn me toch een stuk irritant :') En heel erg aanhankelijk.. Zodra mama of oma uit zicht is is het huilen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:13

Zonder het een wel of niet vaccineren discussie te willen maken, even reactie: Ik zie dan weer veel mensen die enorm spijt hebben omdat hun kind van vaccineren een enorme optater heeft gekregen. Of zelfs overleden is.

Wel of niet vaccineren is allebei een risico, dat iedere ouder voor zich moet afwegen.
Denk je dat je kind een grotere kans heeft om gezond oud te worden met, of juist zonder die prikken :)

Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan om de risico's van beide opties af te wegen en denk dat ik onze kleine er een groot plezier mee doe door hem geen optater te laten geven door die hele waslijst van geknutselde ziektekiemen en de hulpstoffen waarvan de 1 nog dubieuzer is dan de ander.

En waarvan blijkt dat niemand weet wat de lange termijn gevolgen nu eigenlijk zijn van het huidige RVP waar recent nog allerlei nieuwe vaccins aan zijn toegevoegd. Alsof je zo maar ongestraft 7(!) ziektes + nare hulpstoffen tegelijk in kan spuiten in een baby van 6-9 weken oud...

Ik vind het frappant dat mamma's panisch doen over een plakje leverworst tijdens hun zwangerschap, maar vervolgens wel die spuiten er in laten zetten zonder dat de meeste zelfs maar weten tegen welke ziektes er nu eigenlijk geprikt wordt. Laat staan dat ze weten wat er allemaal in zit of wat de risico's zijn die zelfs nog toegegeven worden door het RIVM en de fabrikanten.

Die hebben namelijk zelfs wel toegegeven dat jaarlijks 1 tot 10 kinderen overlijden ten gevolge van de vaccins en dat ze dat een aanvaardbaar risico vinden. En dan heb je het dus nog maar over het topje van de ijsberg, gezonde kinderen die ècht meteen na het zetten van de prik gaan klapwieken zodat ze zich er niet onderuit kunnen kletsen dat het wel toeval zal zijn...

Hoeveel ouders krijgen te horen dat dat risico er is, voordat de eerste spuit er in gaat? Ik vind dat echt heel erg dat als je zelf niet er in duikt, men doet alsof er alleen maar voordelen zijn en het huilen van je kindje en een zere plek en wellicht wat koorts het ergste is dat er kan gebeuren.

Overigens dacht ik een paar jaar geleden (ook) nog als ik hoorde dat gelovigen niet vaccineerden, dat die echt wel sta-pel-gek waren dat ze hun kind die bescherming tegen potentieel gevaarlijke ziektes onthielden. Maar toen dacht ik ook nog dat er geen nadelen aan zaten omdat je daar nooit iemand over hoorde.

Tegenwoordig weet ik wel beter en de meeste mensen schrikken toch behoorlijk als ze ingrediënten-lijsten zien, horen hoe vaccins gemaakt worden (waar ze op gekweekt worden enzo) en de professionele bijsluiters lezen waar een wat grote topje van de ijsberg getoond wordt qua vervelende zaken.

De bijsluiter voor ouders is een afgezwakte versie. En zelfs die krijgt al bijna geen 1 ouder te zien tenzij ze er zelf om vragen....

Afijn *stapt weer van zeepkist af* ik wil het topic niet "vervuilen" ermee maar als je het over antroposofisch / meer natuurlijk & bewust opvoeden hebt dan is het toch wel een dingetje om je ook in te verdiepen, vind ik :)

Kinderen die zelf bepalen wanneer ze gaan slapen (nouja wanneer ze naar bed gaan :P slapen kan je toch niet afdwingen) daar heb ik echt niks mee. Heel vroeg uit bed ook niet want dan wen je ze dat maar aan :=

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:22

Pmarena, natuurlijk ieder z'n keuze om wel of niet te enten. Maar door het enten, zijn er een hoop ziektes verdwenen. Als we massaal niet zouden gaan enten, kunnen deze ziektes gewoon weer terug komen. Ik ben wel voor een aanpast intentingsbeleid, maar niet-enten vind ik zelf niet verstandig. Voor mijn gevoel is de enige reden dat mensen kunnen kiezen om niet in te enten, dat het meerendeel van de kinderen (gelukkig) wel is ingeënt. Kindjes die niet geent worden kunnen daar als het ware op meeliften. Als we allemaal niet gaan enten, dan worden de gezondheidsrisico's pas groot.

Hier een artikel uit het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/13/pr ... 6-a1541133

Over het natuurlijk ouderschap, ik ben vooral voor lekker doen wat bij je past en ben er nogal allergisch voor als daar een of ander labeltje op wordt geplakt. Als ik TS haar lijstje zo lees zijn wij niet zo van het natuurlijk ouderschap geloof ik :+

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:22

Ik meld me ook.
Ik ben Andrea(24jr) en moeder van een zoontje van bijna 3 en den dochter van 3 maanden.

Bij mijn zoontje merkte ik dat ik al dingen anders deed en wilde dan de meeste mensen doen. Pas later kwam ik erachter dat het in de richting van natuurlijk ouderschap zit.
Zo kreeg mijn zoontje 21maanden borstvoeding, droeg ik hem veel, slaapt hij nog steeds bij ons op de kamer,wasbare luiers, heeft hij nog nooit een potje gehad ik liet hem via de rapley methode ontdekken en zijn we na 9 maanden gestopt met vaccineren.

Onze dochter sliep alleen maar bij mij op mijn buik of in de draagstoel. Voor mijn gemak slaapt ze nu gewoon bij ons in bed en overdag draag ik haar veel.
Vaccineren ben ik bewust mee gestopt en heb me goed ingelezen over de mogelijke ziektes en hoe te handelen.

We hebben een huis in het buitenland en willen graag zo veel mogelijk zelfvoorziend gaan leven. Daar zijn we nu hard mee op weg. Eerst moet ons huis af zijn en daarna beginnen we aan de tuin.

Ik vind het tegenwoordig leuk om eigen prutjes en zalfjes te maken en doe dat ook af en toe.

Mijn zoontje is erg zelfstandig en van de week ging hij zelf in een restaurant vragen om een ijsje. Helaas verstonden ze hem niet(Hongarije). Ik vond het zo leuk en de mensen waren ook geamuseerd door dat kleine ventje van 2 die de serveersters probeerde uit te leggen wat hij wilde hebben.

Uiteindelijk heeft hij het toch voor elkaar gekregen met een beetje hulp
Afbeelding

Wij eten trouwens zoveel mogelijk verse groente en fruit van het seizoen en zo min mogelijk suiker. Toch ga ik hem niet onthouden van af en toe eens een koekje met suiker of iets van een ijsje ofzo.( i know dat kan ook zonder suiker, maar hij heeft nu eenmaal familie die wel van wat lekkers houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:34

miccamaaike schreef:
Pmarena, natuurlijk ieder z'n keuze om wel of niet te enten. Maar door het enten, zijn er een hoop ziektes verdwenen. Als we massaal niet zouden gaan enten, kunnen deze ziektes gewoon weer terug komen. Ik ben wel voor een aanpast intentingsbeleid, maar niet-enten vind ik zelf niet verstandig. Voor mijn gevoel is de enige reden dat mensen kunnen kiezen om niet in te enten, dat het meerendeel van de kinderen (gelukkig) wel is ingeënt. Kindjes die niet geent worden kunnen daar als het ware op meeliften. Als we allemaal niet gaan enten, dan worden de gezondheidsrisico's pas groot.

Hier een artikel uit het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/13/pr ... 6-a1541133

Mwoah, dat kudde-immuniteit en verdwijnen van ziektes daar valt ook over te discussiëren want zeker de helft van de kudde is al amper gevaccineerd omdat men vroeger niet zoveel prikken kreeg / die al uitgewerkt zijn. En de meeste ziektes waren al zeer op hun retour voordat er überhaupt geprikt werd, simpelweg door verbeterde hygiëne, gezondheidszorg e.d. Die grafieken kan je heel mooi opzoeken :)

Het leuke is dat dezelfde grafieken ook vaak gebruikt worden door pro-vaccinatie mensen maar die laten dan alleen het stukje vanaf de prik zien...en niet de enorme dip die daarvoor al plaatsgevonden heeft simpelweg doordat we bvb. betere riolering en schoner drinkwater kregen enzo :)

Kijk naar Roodvonk. Vroeger erg vervelend, maar tegenwoordig hoor je er niks meer over. En rara hoe kan dat nou want er is nooit tegen gevaccineerd :)

Als we nooit gevaccineerd hadden...daar kan je alleen over speculeren. Dikke kans dat de ziektes dan net zo zeldzaam voor zouden komen als nu. Of misschien nog wel minder omdat ze niet constant in de roulatie blijven door ze in te blijven spuiten ;)

Sowieso waren kleine babies vroeger beter beschermd doordat hun moeders de kinderziektes nog gewoon doorgemaakt hadden en een betere, natuurlijk immuniteit hadden verkregen en die ook doorgaven aan hun kleintjes in de eerste kwetsbare maanden van hun leven.

En had je ook minder snel van die Bof-uitbraken in studentenhuizen omdat die jongelui dan al netjes de Bof hadden gehad in hun kindertijd en daarmee ècht beschermd waren geweest ipv. met een tijdelijk werkende vaccinatie die na een aantal jaren uitgewerkt is waardoor je ineens op een latere leeftijd kwetsbaar bent voor een ziekte die dan meer risico's oplevert dan in de kindertijd.

En dan heb je ook nog het risico van "shedding" van bvb. de mazelen-vaccinatie waardoor kinderen die de BMR hebben gehad, ik geloof een week tot een maand daarna besmettelijk kunnen zijn.

Maarja als die iemand aansteken met de mazelen dan is er met een beetje mazzel toevallig wel een ongevaccineerd kind (ziektevrij want geen ziektes ingespoten gekregen :)* ) in de omgeving die dan aangewezen kan worden als schuldige :P

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:38

Er is best een grote groep bokkers die zoveel mogelijk ap/up opvoeden. De meesten kwamen samen in het borstvoedingstopic, maar dat ligt al een tijdje stil. Wij hebben 2 kids, eentje van 5,5 en eentje van 2,5 die we veel gedragen hebben en we slapen in een familiebed zolang de kinderen dat willen. De jongste krijgt borstvoeding op verzoek, voor de oudste heb ik 2 jaar gekolfd. De oudste zit op de VS en de jongste is nog gezellig bij mij de hele dag.

Wij hebben ze wel altijd zelf hun ritme laten volgen qua bedtijd, tot de oudste naar school ging. Dan sturen we er wat meer in, maar nu in de vakantie laten we het weer los. Mijn kinderen zitten ook niet aan me vast geplakt, maar zijn heerlijk ondernemend.

Ik ga de discussie over vaccinaties niet meer aan hier ;)