Klein netwerk en een eigen paard?

Moderators: Coby, Dyonne, balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Klein netwerk en een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 04:38

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik heb een paar jaar geleden mijn paard moeten verkopen vanwege (mijn) ziekte, dat is inmiddels onder controle. Maar door de ziekteperiode erg in een sociaal isolement gezeten en sindsdien ook weinig meer in de paardenwereld, ik heb één goede vriendin overgehouden uit die hoek. Met de rest is het contact verwaterd of ze hebben zelfs het contact verbroken.

Nu het weer beter gaat qua gezondheid en financiën kriebelt het om op den duur weer een paard aan te schaffen (als in: vanaf halverwege 2021 of later). Maar hoe doen jullie dat met een klein (paarden)netwerk? Mijn 'paardenvriendin' heeft geen trailer of bijbehorend rijbewijs en verder ken ik dus niemand meer echt die dat wel heeft. Zelf een trailerrijbewijs halen en een trailer kopen is niet echt een optie.

Maar wat als ik onverhoopt met paard naar de kliniek toe zou moeten? Dan wil ik wel zekerheid hebben van vervoer. Ik weet dat er paardentaxi's bestaan, maar ik weet niet of je die a la minute kunt regelen.

Zijn er meer mensen die in een soortgelijk schuitje zitten? Klein netwerk, eigen paard, geen vervoer? Is het dan verstandiger om er niet aan te beginnen? Ik zou het zo jammer vinden als ik geen zicht meer op een eigen paard zou kunnen hebben alleen vanwege vervoersissues, omdat ik zoveel plezier heb gehad van mijn vorige als 'eigen paard' en dat toch zo anders is dan een bijrijdpaard. Misschien doe ik op de toekomstige stal natuurlijk wel nieuwe contacten op die mij hierin kunnen voorzien, maar ik koop liever niet een paard om daarná pas te ondervinden of ik vervoer heb of niet...

Ik hoop dat jullie wat adviezen of ervaringen hebben :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 04:58

Ik snap je bezorgdheid en ik vind het ook goed dat je er over nadenkt maar je moet het ook in verhouding zien.
Feitelijk: (ik ga er even van uit dat je op een pensionstal o.i.d. komt te staan) meestal zijn er wel mensen die in geval van nood kunnen en willen helpen, vaak heeft de stalhouder ook wel een trailer te huur of te leen waar je dus snel gebruik van kan maken. Hier kan je ook naar vragen voordat je ergens je paard gaat stallen. In de praktijk komt het niet zo vaak voor dat je hals over kop naar een DA moet, in verreweg de meeste gevallen zal een DA op stal komen. Dus hoe groot is de kans op een noodsituatie zoals je die beschrijft?

Dan het sociale aspect: hoe groot je sociale netwerk wordt en hoe snel dat gaat moet je toch afwachten. Maar je zoekt dit vooral voor het plezier dat je eraan beleeft en het plezier dat je aan je paard hoopt te gaan beleven. Dit is voor jou immers de belangrijkste reden om weer een paard te overwegen. Ik denk dat dit zeker opweegt tegen het risico dat je noemt en waarvan je nooit zeker weet of dat ooit gaat gebeuren.
ik begrijp tenminste dat het vervoersprobleem voor jou alleen speelt in geval van ziekte, niet omdat je ergens naar toe wilt voor buitenrijden of wedstrijd. Als dat laatste erg belangrijk voor je is, wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Wij hebben zelf jarenlang een pony voor dochter en later een paard voor ons zelf gehad voordat we een trailer kochten, die was ook vooral bedoeld om op wedstrijd te kunnen gaan. Later ook wel gebruikt voor bezoek aan DA maar dat was nooit spoed, gewoon een afspraak. We hebben altijd wel een trailer kunnen lenen of huren wanneer dat nodig was, in het begin ook voor wedstrijden van onze dochter.
We hadden wel een auto en rijbewijs die dat makkelijker maakten natuurlijk maar er bestaan bv. ook paardentaxi's als er geen andere oplossing is.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 05:07

Bedankt voor je reactie! Misschien komt mijn bezorgdheid voort uit het feit dat ik met mijn vorige paard 2x in het eerste jaar naar de kliniek moest voor een operatie, en daar moeilijk vervoer voor geregeld kreeg. Dat wil ik liever niet nog een keer, uiteraard hoop ik dat kliniekbezoekjes sowieso niet nodig zijn natuurlijk.

Het gaat me puur om de DA bezoeken, buitenrijden kan hier op de Veluwe gelukkig vrijwel overal en ik ben geen wedstrijdruiter :D

Anoniem

Re: Klein netwerk en een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 05:15

Mijn vorige dierenarts reed in dergelijke gevallen zelf. Ik ken nog dierenartsen die dat doen :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 05:26

Je kunt het ook andersom zien, juist als mooie kans om weer meer sociale contacten op te bouwen. Ik heb het juist als heel positief gezien na een verre verhuizing om via de paarden meer onder de mensen te komen. En er is veel mogelijk, vooral in geval van eventuele nood. Inderdaad via stalhouder, maar des noods via instructrice, hoefsmid, een oproep via (dan) stal genoten of Facebook. Als dit een hobby/sport is waar je van geniet en financieel en tijdtechnisch mogelijk is, vooral doen! De rest komt dan in het moment wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 06:11

Als je op een pensionstal komt te staan en je open stelt voor anderen bouw je vast snel nieuwe contacten op.
Zo leer je ook weer mensen kennen die je kunnen helpen wanneer nodig.
Vervoer kun je altijd regelen in nood met een paardentaxi.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 06:28

Waarom is zelf een rijbewijs halen geen optie?

Ik begrijp je angst volledig, maar zou sowieso daarin niet van anderen afhankelijk willen zijn.

En anders inderdaad wat Nouvel zegt. Ik zou dan in het uiterste geval gaan voor een pensionstal en goed afspreken met de eigenaar wat de opties zijn..

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:20

Er zijn altijd wel opties om wat te regelen, zeker op een pensionstal. Mijn stal eigenaar heeft bijvoorbeeld zelf een trailer en verhuurt deze, maar meestal regelen mensen onderling iets. Wij hebben zelf een trailer, als een van onze 'vaste contacten' op stal een acuut probleem heeft, mogen ze altijd bellen en dat weten ze ook.

Ik vind het heel goed dat je erover nadenkt! Wil je wel meegeven dat ik denk dat je heel veel pech hebt gehad. In de 6 jaar dat we onze twee paarden hebben, heb ik ze nog nooit op hoeven laden. Mijn vriend heeft vroeger veel paarden gehad en getraind en het ook maar een enkele keer meegemaakt. Ik heb het dan over acute dingen, de rest is met een beetje plannen mijn inziens best te doen zonder trailer.

Als het financieel e.d. haalbaar is, lekker doen en nieuwe contacten opbouwen!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 07:27

@Janine1990: een trailerrijbewijs halen zou wel mogelijk zijn maar ik voel me in een auto zonder iets erachter al te onzeker op de weg, laat staan met 600 kg aan 'leven' achter me. Ik zou het gewoon niet durven :)

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:50

Je kan ook vaak paardenwagentjes huren mag je inrijden zonder E rijbewijs :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:30

XladyX schreef:
Je kunt het ook andersom zien, juist als mooie kans om weer meer sociale contacten op te bouwen. Ik heb het juist als heel positief gezien na een verre verhuizing om via de paarden meer onder de mensen te komen. En er is veel mogelijk, vooral in geval van eventuele nood. Inderdaad via stalhouder, maar des noods via instructrice, hoefsmid, een oproep via (dan) stal genoten of Facebook. Als dit een hobby/sport is waar je van geniet en financieel en tijdtechnisch mogelijk is, vooral doen! De rest komt dan in het moment wel.

Eens. Ik kende niet veel mensen in de paardenwereld en stond jaren alleen bij een boer. Toen ik moest verhuizen ben ik via bokt bij een stalletje in de buurt terecht gekomen, kende ik nog niemand en stal houder dan alleen via af en toe bokt. Ik wist ook qua stallen weinig. Ik had ook geen trailer en kende er dus niemand. Maar ben super goed ontvangen en geholpen, in geval van nood waren er mensen met trailer die super behulpzaam waren. En door stal genoten kom je ook veel meer in het wereldje qua paardennetwerk. Nieuwe hoefsmid is ook via stal genoten gegaan bijvoorbeeld.

Van weinig of niets paarden contacten naar een hele berg. Wel ook met beetje hulp van bokt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:35

nouklime schreef:
Je kan ook vaak paardenwagentjes huren mag je inrijden zonder E rijbewijs :)

De vraag is dan natuurlijk of het verstandig is om, als je jezelf niet zeker voelt op de weg, om met een ziek dier in een stress situatie naar een kliniek te gaan rijden.

Ik zou kiezen voor een pension stal en je ook open stellen voor contacten, gewoon lekker meedoen met de rest.
Ik heb 15jr paarden en ben 2x naar de kliniek geweest, 1x zelf gereden met een vriendin samen en 1x met spoed en toen heb ik me laten rijden door een oude pensionhouder (waar ik dus al jaren niet meer stond) voor euthanasie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:47

_Karlijn schreef:
@Janine1990: een trailerrijbewijs halen zou wel mogelijk zijn maar ik voel me in een auto zonder iets erachter al te onzeker op de weg, laat staan met 600 kg aan 'leven' achter me. Ik zou het gewoon niet durven :)

Joh, dat is te leren. Gewoon doen. Ga een rijvaardigheidscursus doen, dat is goed voor je zelfvertrouwen.

Wat jouw netwerk betreft: ooit was Apeldoorn (bij de oudere bokkers ook bekent als "A") de stad met de grootste concentratie Bokkers :D dus hier begint de opbouw van je netwerk al.
Kijk ook even in mijn onderschrift. Beetje actief zijn in de vereniging levert je landelijke dekking in vrienden en kennissen :j

Er vanuit gaand dat je het kunt betalen en je fysiek je niet in de steek laat: ga ervoor!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:54

Klopt @polly! Toch zou ik begrijpen dat dat fijner rijdt dan met een trailer. En je hebt onwijs veel overzicht in een busje omdat je hoger zit ik denk dat dat best een fijn gevoel geeft als je onzeker bent. en harder dan 90 ga je toch niet en hoe truttiger je rijdt met je paard hoe fijner voor het dier haha!

Maar denk mocht het ooit zover komen dat je met spoed naar de kliniek moet dat het zich vanzelf wel oplost als je op een pensionstal staat. ik zou tenminste niemand aan zijn lot overlaten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:04

nouklime schreef:
Klopt @polly! Toch zou ik begrijpen dat dat fijner rijdt dan met een trailer. En je hebt onwijs veel overzicht in een busje omdat je hoger zit ik denk dat dat best een fijn gevoel geeft als je onzeker bent. en harder dan 90 ga je toch niet en hoe truttiger je rijdt met je paard hoe fijner voor het dier haha!

Maar denk mocht het ooit zover komen dat je met spoed naar de kliniek moet dat het zich vanzelf wel oplost als je op een pensionstal staat. ik zou tenminste niemand aan zijn lot overlaten!

Nope. Truttig rijden is in elk opzicht onconfortabel.
Het gaat niet om snelheid, het gaat om smooth.....

lindy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:05

ik zou een klein stalletje zoeken met een klein groepje, vaak zijn die wel hecht.
Ga een paar keer langs van tevoren, dat je een beetje gevoel hebt dat het klikt met de stalgenoten.
Benoem desnoods dat je wat hulp zou kunnen waarderen, dan komt het vast goed.
Wie weet kun je ook nog les nemen, dat bouwt ook band op en instructrices zijn vaak ook heel behulpzaam.
De mijne heeft ook mijn paard nog wel eens een aantal keren vervoerd (verhuizing stal en dierenarts), ze heeft hem zelfs 2 maanden opgevangen toen ik nog geen stalling had.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:08

Ook al heb je een netwerk, dat betekent niet dat diegene altijd direct beschikbaar is. Normaal gesproken komt de dierenarts bij spoedgevallen gewoon naar stal, alleen in echt uitzonderlijke situaties moet het paard direct naar de kliniek. De enige manier waarop je zeker weet dat je dat ook op dat moment kan doen is als je zelf een auto+trailer+rijbewijs hebt, ik zou dat geen reden vinden om geen paard te nemen. In de meeste gevallen heb je echt wel tijd om een paardentaxi oid te regelen.
Verder is een netwerk wel fijn voor hulp en gezelligheid, maar dat kun je ook opbouwen als je al een paard hebt.

Waarom trouwens niet nu al aan de gang daarmee? Je zou evt een bijrijdpaard kunnen zoeken, dan rol je er vanzelf in.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:09

Ik zou kiezen voor een niet al te grote pensionstal, dan maak je al snel genoeg contact, hier wel open voor staan overigens. Dus gewoon een praatje aanknopen, gaat makkelijk met dezelfde hobby :D

Probeer dan ook soms op tijden te komen waarop er meer mensen zijn, zo kom je makkelijker in contact.
Je hoeft echt niet met iedereen dikke vrienden te worden maar je kan wel leuke (evt paard gerelateerde) dingen samen doen.

Als er dan nood aan de man is zijn er vast wel mensen die je willen helpen. Zeker als ze je een beetje kennen.

Gelukkig hebben veel klinieken tegenwoordig goede kwaliteit apparatuur in de auto zitten en hoef je dus niet meer voor elke foto of scan naar de kliniek toe.
Paardentaxi's kunnen vaak met spoed ook klaar staan voor je.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:11

Drie jaar geleden kreeg mijn paard 's ochtends op nieuwjaarsdag een ernstig ongeluk en moest met spoed naar de kliniek. Gezien het nieuwjaar was, waren vrienden moeilijk bereikbaar en diegene die ik te pakken kreeg, haar trailer stond in panne op dat moment. Binnen het uur stond er een paardentaxi die hem heel correct en professioneel naar de kliniek vervoerd heeft, en dat op nieuwjaarsdag!

Kortom, ik zou me niet té veel zorgen maken om vervoer, daar is altijd wel een mouw aan te passen met wat rondbellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:14

Ik heb al 36 jaar eigen paarden en niet eens een rijbewijs.Als ik trailervervoer nodig had was dat altijd te regelen via de pensionhouder. Ik neem tenminste aan dat je op een pensionstalling gaat staan en niet bij jou thuis?Want dan moet je natuurlijk meer zelf organiseren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:14

Wat leuk dat je wellicht weer in de gelegenheid bent om een paard aan te schaffen!

Ik ben zelf niet zo'n sociale ruiter en icm drukke baan heb ik eigenlijk al jaren geen 'paardennetwerk'. Voor mij zijn mijn paarden juist rust aan mijn hoofd en ontspanning.

Inmiddels staan ze aan huis en heb ik zelf vervoer maar mijn vorige locatie huurde ik in zijn geheel in mijn eentje en daar had ik geen trailer. Bij spoed kwam de DA naar mij gereden en direct naar de kliniek had ik opgelost door maneges af te bellen om een trailer te lenen/huren. Gelukkig is dit nooit voorgekomen.

Als de nood hoog is wordt er altijd wel een oplossing gevonden :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:16

Vervoer is altijd wel te regelen. In de meeste gevallen hoef je niet met spoed naar de kliniek, maar komt de dierenarts bij je thuis of je gaat daarheen op afspraak. Dan heb je dus de tijd om vervoer te regelen. Als je op een stal gaat staan is dat al makkelijker. Verder kun je zoals genoemd werd gebruik maken van de paarden taxi. Ook als er spoed is. Misschien wel goed om van te voren even uit te zoeken wat he allemaal hebt in je buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:23

Hier ook weinig paardenvrienden en geen eigen trailer en trailer rijbewijs, maar in geval van nood huur ik een trailer of regel een paardentaxi.
Op ene pensionstal leer je vaak snel mensen kennen en wellicht heeft de pensionhouder een trailer die je kunt gebruiken. Ik zou hierom niet dan maar geen paard kopen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:18

Wat een hoop reacties, tips en vooral geruststellingen al! Bedankt daarvoor.

Ik ga zeker stallen op een pensionstal, waar ik hopelijk ook gezellige contacten op doe en daarmee ook hulp wat dit soort dingen betreft. De ene pensionstal is de andere natuurlijk niet, ik heb een bijrijdpaard gehad op een pensionstal met iets van 30 paarden en net zoveel eigenaren ongeveer, en heb daarna mijn eigen paard op een 'pensionstal' gehad waar we met zijn drieën waren met 5 paarden waarvan geen van ons een trailer of daarvoor geschikt rijbewijs had.

Maar naar die plek wil ik niet terug, ik wil liever iets waar wat meer mensen zijn en paarden staan. Maar dat komt tegen die tijd wel.

Ik ben iig al een stuk meer gerust gesteld. De herinneringen van de chaos rondom het regelen van vervoer voor de operaties (plus een paard dat met geen mogelijkheid de trailer op ging) overschaduwden de visie op een toekomst met weer een paard denk ik :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:24

Ik had kwa paarden ook geen groot netwerk in de regio waar ik net woonde toen 11 jaar geleden mijn pony kreeg van de manege waar ik was opgegroeid.
Ik heb stalling in mijn nieuwe regio gezocht en de pony daar laten brengen. Zelf geen auto met trekhaak op dat moment, ook geen trailer.
Netwerk bouwdeik binnen no time op op de stal waar ik stond.
Toen ik later eens met m'n tweede pony naar de kliniek moest kon ik dan ook een beroep doen op een vriendin die ik via de stal heb keren kennen.