Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance
Hilary schreef:Een zandtest is helaas niet betrouwbaar, je zal alleen zand vinden als de darmen in staat zijn om het naar buiten te werken.
Veel paarden reageren toch wat minder goed op voordroog. Of dat nat is of niet heeft er niet altijd veel mee te maken, het conserveringsproces is de boosdoener.
Mijn ruin is ook altijd wat gevoelig op zijn darmen; hij is geheel van de voordroog af (krijgt gewoon onverpakt hooi, wel nat gemaakt ivm luchtwegproblemen bij andere pony’s in zijn groep) en dat is eigenlijk de grootste winst geweest. In de winter kan hij zonder aanvullende middelen. In de zomer heeft het gras ook wat invloed op zijn mestkwaliteit. Aanvullend krijgt hij dan Yea-Sacc van Dodson&Horrell.
Sintara schreef:Kan je er misschien kaal, grofstengelig hooi bij geven in een slow feeder? Of gerstestro bijvoorbeeld. Misschien helpt dat, als hij wat meer structuur erbij kan krabbelen.
Ik snap dat je dat, ou moeten overleggen maar hopelijk mag zoiets wel. Mijn paard staat met vol gras en krijgt er heel mager hooi bij. Hoewel je zou verwachten dat ze dat laten staan eten ze er wel afentoe van, ik denk voor de structuur
plutolover schreef:wat helpt goed tegen beter ontlasting?
mijn 2 jarige haflinger heeft wat zachter/natter ontlasting dan mijn oudere haflinger die juist altijd super goede ontlasting heeft.
Maximus mijn 2 jarige heeft altijd wel beetje wat minder ontlasting gehad. Het is geen diaree maar ook niet die mooie stevige ballen die mijn andere haf maakt.
Hij staat al 6 weken op de nieuwe stal. En bij aankomst was zn ontlasting ind niet goed (stress) uiteraard is zijn ontlasting al stukken beter maar zie ze graag nog wat vaster en iets minder nat.
Ik geef de equilin grow met 1 beker vitalbix breed&grow en een schep lucerne.
Hij is pas nog ontwormd en heeft een goede ontwormingschema gehad. In april is hij gecastreerd en 2 weken later had hij dikke koker waardoor hij 3 dagen metacam en AB heeft gehad.
Nu zoek ik iets waarmee ik zijn darmbalans kan herstellen.
Hij ziet er verder goed uit, niet mager of arm bespierd.
Pandora2 schreef:Geef je één of andere kruidenmix ? Sommige paarden gaan hier ook niet goed op.