Welke hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_mandy

Berichten: 2960
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:38

Kabayo schreef:
love_mandy schreef:
En vergeet niet dat een hond niet alleen ‘gezellig mee op wandeling nemen’ is. Ze kosten aardig wat werk en training en daarnaast ook nog eens geld.
Dus los van wat hierboven al is gezegd, heb je ook nagedacht over het financiële plaatje?

Honden kosten zo goed als niks, behalve voer en eventuele dierenarts kosten. Ja of je moet echt heel veel pech hebben en naar gedragstherapeuten en wekelijks naar de dierenarts moeten

Ik weet niet wat je zo goed als niets vind, dat is voor iedereen anders maar ik vind onze hond echt niet ‘zo goed als niets’ kost.
Onze hond kost ons zo’n 150 per maand als het niet meer is. Dat is alleen voor voeding en voor snacks, dan komt de verzekering er nog bij (a 32 euro p.m) en nog bij nu snap ik dat dat geen veplichting is, maar alleen de basis behoefte kosten me toch al aardig wat. En mijn hond is het formaat hond wat ts wilt.

Maar ts is veel van huis dus zou ook dagopvang of uitlaat moeten betalen, dat is ook niet gratis.

Edit: en laten we inderdaad cursus en ontlasting onderzoek, titeren etc ook niet vergeten. Dat vind ik zelf heel belangrijk, net als goede voeding geven.
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 24-04-24 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14089
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:39

Vergeleken een paard vind ik het niet duur :D Maar nee klopt. Ik was wat dingen vergeten :+ Excuus

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:40

Ik denk dat het opzich kan als je op je werkdagen een hondenuitlaatservice of dagpension gebruikt, dat maakt het hebben van een hond echter meteen wel echt veel duurder. (reken zo 15 pd, dus bij 7 van de 14 dagen werk zo 225 euro extra in de maand)
Mijn hond gaat 1 a 2 dagen per week naar een dagpension en daar kan je je hond 's ochtends ook best vroeg brengen, als je een abonnement hebt krijg je gewoon een sleutel, met een hondenuitlaatservice halen ze vaak de hond op en hebben ze jouw sleutel.
Dan zou ik alleen wel gaan voor een ras wat meestal goed kan met vreemden en andere honden, opzich is een toller of een ander soort retriever dan misschien best een goede keuze.

Anders misschien in de buurt opzoek naar een hond die een wandelmaatje kan gebruiken?

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:41

Mijn paard kostte me gemiddeld 500e per maand en daar kom ik idd met onze hond ook niet aan nee. Maar veel mensen hebben geen paard en die kosten ervan en kunnen dat vaak ook niet betalen dus dat is dan ook niet perse handig om te vergelijken. Voor veel mensen kan een hond toch zeker wel een grote kostenpost zijn of worden en je moet gewoon rekening ermee houden dat je onvoorziene kosten gaat krijgen :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-24 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:44

Heb je al eens gedacht aan een windhond? Van jongs af aan kunnen ze prima leren om samen te leven met katten, en windhonden zijn zo vreselijk lui in huis :+ Die van mij kan ik prima alleen thuis laten en uren later ligt ze nog in dezelfde houding te slapen :')
Maar zodra je gaat wandelen zijn ze dan weer lekker actief. Enige nadeel is dat ze meestal niet los kunnen, dus daar moet je rekening mee houden.
Whippets hebben bijvoorbeeld een lekker korte vacht, nauwelijks werk aan, alleen in de winter een trui of jasje nodig. En ze zijn gevoelig, zachtaardig, zeker geen strenge hand nodig.. maar zijn wel ook eigenwijs.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:53

Dagopvang kost ook al 15-20 euro per keer, dat is wel iets om rekening mee te houden. Met zeker 100 euro aan voer per maand en daarnaast nog snacks en wat willen sparen voor het dierenartspotje, kost onze hond ons best wat per maand. Daar kan je op sommige plekken wel een paard voor stallen hoor.

thequeensmum
Berichten: 3575
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:00

In jouw situatie zou ik op dit moment echt geen hond nemen. Zo vaak en zo lang alleen is voor geen enkel hondenras te doen, hoe rustig ook.
Je woont op een appartement, weleens aan gedacht dat een hond ook kan gaan protesteren door blaffen, janken, de boel vernielen?
Niet fijn voor je buren!
Je werkt, maar daarnaast ook nog een sociaal leven? Sportschool, vriendinnen, avondje bios of theater. Er zijn zoveel locaties waar een hond niet welkom is en niet iedereen vind het leuk als je je hond meebrengt.
Ik zou het lekker bij mijn katten houden en wie weet, ooit……..

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 15:00

De rassen die ik genoemd heb zijn absoluut geen harde eisen en ik begrijp dat werkrassen niet geschikt zijn voor een appartement en de tijd die ik voor ze heb. Ik zoek wat dat betreft meer een gezelschapsdier die wel lekker meegaat wandelen. Dus andere rassen zijn ook zeker welkom! Ik vind Franse Bulldogs ook leuke hondjes, maar de platte neus staat me tegen. Dus ik wil dan wel een hondje die geen last heeft van die platte neus.

Maar zoals ik al zei; ik heb weinig verstand van honden/ hondenrassen dus ben echt aan het oriënteren of er een ras is die bij mij en mijn leefstijl past, en of ik dat dan zie zitten.

Kosten worden genoemd; uiteraard is dat geen probleem. Katten brengen ook kosten met zich mee en ik ga geen dieren aanschaffen terwijl ik daar geen geld voor heb.

@8nnemiek: windhonden spreken mij minder aan, voornamelijk vanwege het formaat dat ze hebben.

Ik begrijp ook dat veel mensen een oppashond aanhalen, maar dat zie ik helemaal niet zitten eigenlijk. Ik wil daar niet teveel over uitweiden want ik kan me goed voorstellen dat dit voor anderen een perfecte oplossing is. Voor mij alleen niet :)

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:08

edit:
Even heel eerlijk:

Ik denk persoonlijk dat er ook geen enkel ras/hond individu is waarbij al die uren thuis zitten geschikt is en deze aansluiten bij je leefstijl maar mijn visie op honden houden is ook gewoon wat het is en dat verschilt natuurlijk per persoon. Maar ook wanneer ze niet zouden slopen omdat ze meer uitdaging nodig hebben en wel gewoon rustig zouden slapen vind ik het ook echt te veel uren dat je weg bent (je kunt het wel opvangen door een dagopvang in te zetten bv, maar dan lopen je vaste kosten echt giga hard omhoog + het feit blijft dat je alsnog gewoon heel veel van je hond weg bent). Ik haal een oppas in huis wanneer Arya langer als bv 4u alleen zou zijn en ook dat is maar een enkele keer dat dit nodig is. Nu hebben wij de luxe dat we veel thuis zijn, maar ik zou in jouw situatie zelf inderdaad geen hond in huis halen, als ik m’n eerlijke mening mag geven.

En een pup wilde je niet? Je moet ook niet vergeten dat zelfs met een wel al wat oudere hond, je alsnog werk eraan gaat hebben - ik las ergens dat je geen pup wilde. Ook die zullen in een nieuwe situatie bij jou niet perfect opgevoed meteen meedraaien met alles - ik denk dat het sowieso bijna onmogelijk is om een niet-pup te vinden van een specifiek ras waar je geen rugzakje bij krijgt. Dit kan echt enorm tijd- en energie rovend zijn (vaak nog meer als wanneer je een pup in huis haalt) en wanneer je dan in je eentje bent met die diensten draaien is dat imo echt een giga kluif wel. Daar zou ik dus wel voor jezelf idd heel eerlijk en realistisch in proberen te blijven en vooral ook met de gedachte naar je eventueel toekomstige hond toe. Geen enkel ras komt gewoon perfect aan alle eisen bij je thuis en ik vind sommige eisen ook erg onrealistisch. Mag dit niet, mag dat niet, moet dit en dat… Je moet je met een hond, welke leeftijd dan ook, echt erop instellen dat je gewoon een bak energie en tijd erin moet gaan stoppen om een beestje te laten meedraaien en op te voeden zoals jij het voor ogen hebt. Dat gaat helaas niet zo snel. Ook zul je rekening moeten houden dat je met Elk individu tijd moet stoppen in gewenning met de katten. Veel honden, alle leeftijden, zijn geneigd om achter de katten aan te gaan en ook dit is zeer tijdrovend en energie slopend en ook nog iets om rekening mee te houden, zeker wanneer je veel van huis zou zijn en je ze dus samen achter laat - of je moet ze al apart houden in het begin. Ik kan in die zin wel echt begrijpen waar vrijwel alle reacties tot nu toe vandaan komen in het topic omdat er veel praktische zaken zijn waar je structureel nog wat aan zou ‘moeten’ veranderen om het plaatje idealer te maken voor jezelf en vooral voor een toekomstige hond.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-24 15:14, in het totaal 7 keer bewerkt

MayoNeighs

Berichten: 168
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:09

Wat bedoel je net met het formaat van windhonden dat je minder aanspreekt?
Er zijn veel soorten windhonden. Italiaanse windhonden zijn tussen 32-38 cm groot. Whippets tussen 44 en 51 cm, en de Barzoi klimt dan weer naar 68-85 cm. Als je vermeldt dat een Nova Scotia Duck Tolling Retriever perfect is van formaat, dan is een Whippet dat toch ook? :)

Bedoel je met formaat meer 'body', aangezien windhonden doorgaans heel slank zijn?
Qua mindset lijkt me dat net een goede hond in jouw minder ideale situatie, zoals 8nnemiek vermeldt.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:10

Marjo schreef:
Maar zoals ik al zei; ik heb weinig verstand van honden/ hondenrassen dus ben echt aan het oriënteren of er een ras is die bij mij en mijn leefstijl past, en of ik dat dan zie zitten.


Dan dus geen, want zoals eerder gezegd is deze situatie voor geen enkele hond geschikt.

Even ter illustratie. Onze hond is er bewust gekomen omdat we alle dagen thuis kunnen zijn, vrij of thuis werkend. We hebben een actieve leefstijl en daar gaat hij feilloos in mee. Een tophond op veel vlakken. Actief, maar in huis rustig en heeft nooit iets gesloopt.
Hoewel de puptijd volgens het boekje ging, hij kon keurig alleen, heeft hij onvoorzien iets meegemaakt waardoor verlatingsangst is ontwikkeld. Daar zijn we mee gaan werken en inmiddels kan hij een uur comfortabel alleen zijn (hij is nu 2). Genoeg voor een boodschap, maar een bioscoop, theater, concertzaal, cafe of restaurant heb ik al lang niet meer van binnen gezien. Dat geeft niet, we hebben bewust voor een hond gekozen en deze situatie hoeft daarnaast niet blijvend te zijn. Maar we moeten dus wél altijd bewust zijn van; wie kan er thuis zijn. En een back-up voor oppas hebben. Samen naar een feestje is er niet zomaar bij.
Om het probleem te verhelpen zodat hij misschien 2 of 3 uurtjes alleen kan in de toekomst, zijn we bezig met een intensieve en consequente training. Kost tijd, (geld) en energie. Niet erg, wel iets wat kan gebeuren. Ook bij een volwassen hond.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:13

Windhonden heb je in alle formaten, van het Italiaanse windhondje tot de Ierse wolfshond, maar het karakter moet wel bij je passen ja. Het zijn meer katten dan honden :))

En is het vanuit je werk niet mogelijk om deels thuis te werken? Of misschien heb je familie of een vriendin in de buurt wonen waar je de hond een paar keer per week heen kan brengen? Ik denk dat je wel echt zoiets zou moeten regelen om het leuk te houden voor de hond. Of twee kleine honden zodat ze elkaar hebben.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 15:14

MayoNeighs schreef:
Wat bedoel je net met het formaat van windhonden dat je minder aanspreekt?
Er zijn veel soorten windhonden. Italiaanse windhonden zijn tussen 32-38 cm groot. Whippets tussen 44 en 51 cm, en de Barzoi klimt dan weer naar 68-85 cm. Als je vermeldt dat een Nova Scotia Duck Tolling Retriever perfect is van formaat, dan is een Whippet dat toch ook? :)

Bedoel je met formaat meer 'body', aangezien windhonden doorgaans heel slank zijn?
Qua mindset lijkt me dat net een goede hond in jouw minder ideale situatie, zoals 8nnemiek vermeldt.


Ik heb nog even zitten Googlen inderdaad en een Italiaans Windhondje ziet er best leuk uit! Bij windhonden dacht ik gelijk aan die grotere honden namelijk :j


8nnemiek schreef:
Windhonden heb je in alle formaten, van het Italiaanse windhondje tot de Ierse wolfshond, maar het karakter moet wel bij je passen ja. Het zijn meer katten dan honden :))

En is het vanuit je werk niet mogelijk om deels thuis te werken? Of misschien heb je familie of een vriendin in de buurt wonen waar je de hond een paar keer per week heen kan brengen? Ik denk dat je wel echt zoiets zou moeten regelen om het leuk te houden voor de hond. Of twee kleine honden zodat ze elkaar hebben.


Helaas niet, maar ik zit wel te denken aan een andere functie. Het is wel mogelijk om diensten in 8u modaliteit te werken, maar dat scheelt uiteindelijk maar een uurtje natuurlijk. Plus dat ik dan per periode twee extra diensten heb.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:16

Zo te lezen wissel je ook kwa dagen? Dagopvang of uitlaatservice is dan lastig te vinden.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 15:17

Hannanas schreef:
Zo te lezen wissel je ook kwa dagen? Dagopvang of uitlaatservice is dan lastig te vinden.


Ja klopt, ik werk onregelmatig en dus ook weekenden.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:26

Alles kan, je moet alleen bereid zijn te investeren.. Wij hebben een witte herder, intacte reu van 1.5..

Ik werk 30 uur (4 dagen) per week en man en stiefzoon 5 dagen per week..

Onze hond zit wanneer wij aan het werk zijn op de dagopvang op de boerderij en vindt dit absoluut prachtig.. Op mijn vrije dagen doen we detectie training, we lopen shows en we wandelen erg graag..

Omdat wij een heel actief ras hebben gekozen, wisten we ook al vantevoren dat hij zijn energie op dagelijkse basis kwijt moest.. Vandaar de opvang.. Maar dit werkt wel.. Zo kun je prima ook als je werkt een hond houden..

Bovenstaand zorgt wel voor een flink kostenplaatje per maand..

Voer per maand €150 + snacks +/- €20 (brok van amanova, zak van 10 kg en vlees van nature health, kuipje per dag.. Verdeeld over drie maaltijden.. Sochtends brok/vlees, smiddags brok en savonds brok/vlees)

Opvang per maand (€14 pd) +/-€200 (soms iets meer of minder, naargelang er iemand thuis is)

Verzekering per maand (alles verzekerd) €60

Detectieles: €25 per les +/-€100 pm

Show: €50-65 per show

We lopen zo'n 6-8x per jaar show..

Maakt een maandelijks kostenplaatje van zo'n €400-500 per maand (!!!)

Onze hond is daarmee duurder dan ons paard :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:29

Dagopvang in de weekenden bestaat volgens mij (nog) niet. De dagopvangen waar ik gebruik van maak/heb gemaakt, bieden dat iig niet aan.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:30

Die van mij wel, enkel op zondag niet..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:32

nine1987 schreef:
Die van mij wel, enkel op zondag niet..

Dan klopt mijn stelling toch? Zondag is immers ook het weekend.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:44

Voor jou qua indicatie: mijn pups worden alleen geplaatst bij mensen waar ze in principe niet meer dan 25 uur alleen thuis zijn. Of dit nu is door middel van versprongen diensten, thuiswerken, dagopvang of oppas maakt me in principe niet uit, maar daar stopt het wel zo'n beetje (uiteraard is 26 uur geen probleem, maar 30 uur standaard is geen pup).

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:07

Ik vind in jouw situatie ook geen enkele hond passend. Er zijn al goede argumenten genoemd, maar daar wil ik graag nog aan toevoegen dat een dagopvang of uitlaatservice ook niet altijd een optie is (als ze al plek hebben). Mijn hond wordt bang of op zijn minst erg gestrest van grotere groepen (4+) honden waardoor die opties al af zouden vallen. Ze kan
daarnaast niet lang alleen zijn waardoor een privé wandeling ook niet genoeg zou zijn. De eerste twee jaar kon ze zelfs helemaal niet alleen zijn. Gelukkig is hier altijd iemand thuis, dus voor ons maakte het niks uit.

Wat je ook in huis haalt, je weet nooit zeker of de hond zich ook echt aan jouw bestaan aan kan passen. Zelfs een volwassen hond kan veranderen na een verhuizing. Wanneer je zelf niet flexibel bent, zou ik er niet aan beginnen.

Hoe leuk het leven met een hond ook is, ik wil dat het voor mijn dieren minstens net zo leuk is als voor mij.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:25

cursebreaker, serieus? een pup?? Je gaat een pup toch niet uren alleen laten? Of iedere keer naar een opvangadres slepen?

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:29

melody7,
goed aangehaald inderdaad en nog iets om idd wel bij na te denken. Hier inderdaad ook een hond waar dagopvang e.d. niet echt een fijne optie is. Uitlaatservice zou ik nog overwegen mits het 1 op 1 is en niet met een groep. Mijn hond is ook echt geen hond die je een plezier doet met in groepen gooien en dan halve of hele dagen daar laten. En dat kun je met sommige type honden wel vooraf al bedenken dat dat misschien niet kan en die rassen al overslaan, maar bij de rassen waar je van denkt dat het wel makkelijk kan, is het idd ook maar afwachten of het met het specifieke individu een optie is ja.



Ik vind het gezegde altijd mooi:
Dogs might only be here for part of our lives, but to them you are their entire world.

Je hond is volledig afhankelijk van jou als eigenaar hoe zijn/haar leven ingevuld word. Dat is best een verantwoording vind ik. En ik probeer dit altijd in gedachten te houden en hiernaar te leven - word mij de laatste 2 jaar soms wat moeilijker gemaakt door long covid, wat actiever zijn betreft bv, maar ik probeer dan op andere manieren ook nog invulling te geven door onder andere zo min mogelijk weg te zijn van haar, en dingen te doen die mij fysiek minder energie kosten maar waar we beiden wel voldoening uit halen.

Maar goed, uiteindelijk geeft toch iedereen een eigen invullen eraan en andere ideeën erover en is niemands visie gelijk - al denk ik wel dat er een algemeen beeld is van waar bepaalde grenzen liggen mbt hoe je een huishond houd en veel uren alleen zijn vind ik daar persoonlijk wel een belangrijk punt in. Maar ook daar is het toch weer ieders eigen keus natuurlijk. Ik ken genoeg mensen die fulltime werken met honden. Mijn keus is het niet, maar goed het is niet mijn leven en ik heb er niks over te zeggen. Met onze vorige hond werkte ik bv ook nog (24u) maar het voordeel dat ik zo vroeg begon, dat tegen de tijd dat ik thuis kwam mijn man maar 4uur weg was bv. en ik 1 weekend dag had vaker als m’n man dan sowieso thuis was. Maar ik had toen ook nog een aantal jaren m’n paard, dus het was toch vaak wel plannen en nadenken hoe we dat invulling gaven en toen deed ik dingen dus ook anders tov nu en zat hij bv wel meer alleen als wat onze huidige hond zit nu- nu is de situatie ook weer anders omdat ik niet meer werk ((al heb ik de laatste 5 jaar van m’n vorige hond z’n leven ook niet meer gewerkt en was ik praktisch altijd thuis bij hem)) en m’n man ook veel thuiswerk waar dat vroeger niet was, dus dan gaat het wat meer vanzelf ook met dat de hond minder lang alleen is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-24 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:30

Kinke schreef:
cursebreaker, serieus? een pup?? Je gaat een pup toch niet uren alleen laten? Of iedere keer naar een opvangadres slepen?


edit

Huh?

Ik geloof dat mijn visie toch juist is dat ik geen enkele hond geschikt vind voor TS haar situatie…
Waar geef ik aan dat een pup zolang alleen moet blijven of iedere keer naar een opvang adres gesloopt moet worden? Ik vroeg TS alleen om verheldering (en hypothetisch gesproken) of ze nu wel of niet ook dan voor een pup wilde kijken of niet. En pup of oudere hond wat je in huis haalt… maakt imo geen enkel verschil, want ik vind het in alle gevallen te veel uren alleen. Maar als dat is wat je uit mijn hele bericht haalt heb je denk ik niet goed gelezen, want ik stimuleer nergens dat TS überhaupt een hond in huis moet halen in mijn mening < geef ik letterlijk aan zelfs. Het was meer hypothetisch gesproken en ook altijd vanuit het uitgangspunt dat een hond, welke leeftijd dan ook, alleen een optie is mits je dingen nog kunt aanpassen - maar dat ik de huidige uitgangspunten en situatie van TS idd persoonlijk niet geschikt vind, voor wederom geen enkel ras of leeftijd (wat ik geloof ik zelfs meermaals heb aangegeven zelfs :') ) *aangevuld: Ik ging er aanvullend op in, meer om TS nog verder te informeren van dat er naast veel weg zijn waar ik niet voor zou kiezen, je ook gewoon bedacht moet zijn aan hoeveel tijd en energie gaat zitten nog sowieso in het in huis halen van een hond en alles wat erbij komt kijken. Maar hetgeen wat jij eruit haalt is echt heel selectief en uit z’n verband gerukt en totaal niet wat mijn bericht inhoudelijk qua boodschap is.

En overigens. Deels kun je dagopvang prima inzetten, ook met jonge honden hoor - wanneer je dit gewoon fatsoenlijk opbouwt en laat wennen. Wil niet zeggen dat ik vind dat je ze 32u naar de opvang moet brengen he, dat bedoel ik er niet mee… Maar dat is wederom gewoon zwart/wit en imo zit daar wel meer nuance in. Alsof iedereen wie gebruik maakt van Dagopvang nu slecht is en alsof je dat niet prima vanaf pup tijd kunt aanleren - wederom, met beleid en tijd. Maar goed, wij maken er idd ook geen gebruik van hoor, ik ben er persoonlijk helemaal geen fan van (en zeker niet voor veel uren en dagen) maar ik snap soms de noodzaak wel voor sommigen < wederom geen akkoord vanuit mij dat een hond 32u alleen moet zitten of 32u naar de opvang moet ;)

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:48

Eens met Cursebreaker.

Marjo schreef:
Wat het lastig maakt, is het volgende:
  • Ik werk 32u in 9u-diensten. Dit is onregelmatig, en ik ben dan met gemak 10-11 uur van huis.
  • Ik woon op een appartement, dat relatief klein is.
  • Ik heb twee katten die niet weg gaan, en als deze katten overlijden komen er ook zeker nieuwe katten.
  • Ik ben van mezelf niet snel streng/consequent richting een hond (of ander dier)
.

Als dit is wat je te bieden hebt, dan niet met een hond beginnen. (ik zeg dus niets over mensen die in ongeveer dezelfde situatie al honden hebben...)

Zodra de situatie verandert kun je gaan kijken naar een hond maar bovenstaande vind ik een no-go om een hond 'te nemen'.
Katten zijn veel makkelijker, die redden zich en slapen overdag het meest. Wij hebben beide en een kat is zelfredzaam. Veel makkelijker en niet te vergelijken.

Stel je vindt een goede uitlaatservice die de hond overdag, zo halverwege de tijd die jij weg bent, ophaalt en goed uitlaat (een uur wandelen en spelen) dan zou het evt. wel kunnen. Maar in het weekend is dat toch lastig denk ik.

Vergis je niet; een hond moet minimaal 3 x per dag uit en die wil op de dagen dat je niet werkt wel aandacht. Ga je dagjes weg, winkelen, sporten, stappen etc. etc. dan is dat dus allemaal in de tijd dat je hond wéér alleen moet blijven.
Voer is erg duur geworden (goed voer) Plus dierenartskosten zijn niet misselijk. De gewone zaken als vaccinaties, titeren etc zijn veel duurder dan een paar jaar geleden. Voor iets 'gewoons' als een sterilisatie ben je snel een paar honderd euro kwijt. Na onze 9-jarige hond komt er in elk geval geen nieuwe weer.