Sprong in het diepe........ emigreren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:12

Quartel en petraaken ik heb liever hier een boete dan in Nederland.
En normaal houdt ik me wel redelijk goed aan de snelheid.
Vind het hier alleen af en toe onduidelijk hoe hard je mag op bepaalde plekken.
Maar goed dat leren we allemaal vanzelf.

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 11:34

Ik vind zelf dat ik zo hard mag als mijn gevoel mij aangeeft :')
Maar ik rijd dan meestal ook na 1 uur in de nacht naar huis na het werk.

Dan is de weg van mij 8-)

Ik heb echt nooooit file en dat is zalig als je uit de randstad komt!!

En ik ga in de nacht nooit harder dan 70/80 ivm met de vele overstekende diertjes.

Mijn dochter kreeg een hertje op haar autootje in de nacht.
Liep gelukkig goed af _/-\o_
Diertje lag op de weg maar rende niet veel later gelukkig weg.
De auto heeft wat lichte schade.
Eind goed al goed _/-\o_

Maar dat leert je wel om extra voorzichtig te zijn.

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:46

Quartel dat zal schrikken zijn geweest voor je dochter.
Hoe bevalt het je tot nu toe.
Hier bevalt het prima. Ben altijd blij als weer thuis ben. Al moet ik zeggen bij de paarden is het ook goed toeven. Maar als ik door de hectiek naar huis moet vreselijk. En dan thuis de rust.

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:07

Jeetje quartel, wat naar voor je dochter. Je schrikt je natuurlijk wild. Gelukkig dat er niet echt schade was en niemand gewond en het hertje ook ok.

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:05

Nou hier afgelopen week was ik weer in alle staten. Belde m’n huisarts uit Nederland op met verzoek of ik per direct een nieuwe kan zoeken hier in de buurt. We wonen zo genaamd te ver weg (lees net over de grens).
Maar goed ik zag de bui al hangen dat het lastig zou worden. Niets was minder waar. Was zo gepiept. Gelukkig.
Morgen onze nieuwe aanhanger ophalen want onze eigen krijgen we niet ingevoerd. Die wordt in Nederland verkocht.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:15

kinel schreef:
Nou hier afgelopen week was ik weer in alle staten. Belde m’n huisarts uit Nederland op met verzoek of ik per direct een nieuwe kan zoeken hier in de buurt. We wonen zo genaamd te ver weg (lees net over de grens).
Maar goed ik zag de bui al hangen dat het lastig zou worden. Niets was minder waar. Was zo gepiept. Gelukkig.
Morgen onze nieuwe aanhanger ophalen want onze eigen krijgen we niet ingevoerd. Die wordt in Nederland verkocht.

Heb je al een formulier van de zorgverzekeraar gehad dat je je bij de Krankenkasse kan melden?
Maar lekker dan zo'n huisarts...beter kwijt dan rijk denk ik dan.

Ik had een feestje bij de aanvraag voor een identiteitskaart van mijn minderjarige kind in Enschede. Buiten dat ze daar onbeschoft zijn (hoe kan het dat jouw kind jouw achternaam heeft), wilden ze ook bewijsvoering hebben die gewoonweg niet bestaat...maar, gelukkig zijn ze hier wel vriendelijk en behulpzaam en heb ik met de info die ik heb gekregen het in Enschede ook weer op kunnen lossen (maar, de aanvraag is nog niet afgerond en ik heb het ding begin oktober nodig...), dus nu de rest aangetekend opsturen en eind van de week er maar weer achteraan bellen....en dan zeggen dat Duitsland bürokratisch is :')
Nu hopelijk weer 5 jaar rust...

@Quartel, fijn dat het goed is afgelopen met je dochter! Zoiets is nooit leuk :(

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 13:37

kinel schreef:
Quartel dat zal schrikken zijn geweest voor je dochter.
Hoe bevalt het je tot nu toe.
Hier bevalt het prima. Ben altijd blij als weer thuis ben. Al moet ik zeggen bij de paarden is het ook goed toeven. Maar als ik door de hectiek naar huis moet vreselijk. En dan thuis de rust.

Het blijft heerlijk hier <3
Maar het blijft ook een boel geregel.

Dat met de ziekenzorg blijft hier ook een dingetje.....maar we slaan ons ook daar wel doorheen.
Sommige dingen zitten best tegen.

Neem de notaris.
Daar waren we bij de koop al €16.000 aan kwijt.
Komt er nu weer een rekening waar we door werden verrast van €2.600 -O-
Niemand had ons verteld dat dit ook nog kwam.......das nie leuk nie

En zo zijn er meer dingen die niet gaan zoals we bedacht hadden.

Maar toch zitten we heerlijk hier.
We leven meer buiten dan binnen en dat is helemaal mijn ding <3
Super lieve buurtjes, winkels dichtbij, leuke baan........de rest komt vast wel goed lijkt me.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:23

@Siesjuh... oh hou op... de ellende van paspoort/ID aanvragen voor je kinderen.
Nou moet ik zeggen dat ze in Enschede nog nooit onbeschoft tegen mij zijn geweest maar de papierkraam die je er steeds voor moet regelen :roll:
De jongste mag volgend jaar weer (hiephoi), de oudste over 3 jaar. Dan is hij 17 maar ik zei al tegen hem dat hij anders desnoods een Duits paspoort aanvraagt. Misschien is het dan ook makkelijker om zijn geslachtsverandering gelijk door te voeren. Kan me voorstellen dat NL daar nog weer moeilijk over gaat doen. Maar dat zijn zorgen voor later.

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:25

Siesjuh we hebben ons zelf gemeld bij een Krankenkasse. Kregen wel een s1 formulier toegestuurd. Dus dus dat was al geregeld. Niemand had ons gezegd dat we ook huisarts prutsmuts moesten regelen. Daar belde de praktijk deze week voor. Maar alles is goed gegaan.
Quartel dit heeft de bank allemaal voor ons geregeld. Ook met wat er ging komen. Bank en makelaar hebben ons echt gerocheld geholpen met alles. En ook alles is betaald aan notaris ed.
En ja ook ik verwacht nog wel stuiptrekkingen.
Ook hier veel buiten en echt genieten van de rust. Ook fijne buren. Gisteren naar een kleine ferienmarkt hier geweest en wat was het druk.
En ja burocratie in Nederland is ook bagger.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:32

Tja België kan ook enorm bureaucratisch zijn hoor. Denk dat ieder land wel zijn bureaucratische stugge regels heeft.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 02:10

@quartel zulke verrassingen zijn nooit leuk. Gelukkig maar dat je zoveel woonplezier hebt, dan verzacht hopelijk een beetje.

@flattie ja, het is een hele opgave...en je zou toch denken dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft. Ik kan me niet herinneren dat het vroeger bij het consulaat ook zo ingewikkeld was, maar daar is het weer stukke duurder...en ik ben en blijf een Nederlander :')
Ik wens je alvast succes met de komende aanvragen. In het geval van een geslachtsverandering kun je wellicht inderdaad beter voor een Duitse gaan, zeker als ze van plam zijn ook gewoon in Duitsland te blijven. Die zijn nog stukke goedkoper ook :evaw:

@kinel gelukkig dat alles goed is gegaan! Al doende leert men :D

@petraaken Duitsland is wel een beetje koploper bureaucratie hoor...maar als je voldoende stempels hebt, komt alles altijd goed :')

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:31

Duitsland koploper? Laat ik nou gedacht hebben en ook horen zeggen dat België enorm bureaucratisch zijn. Vooral Vlaanderen heeft daar een handje van. Wallonië is beter op dat gebied maar ja dan moet je weer veel geduld hebben als je een papier of zo nodig hebt.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:36

petraaken schreef:
Duitsland koploper? Laat ik nou gedacht hebben en ook horen zeggen dat België enorm bureaucratisch zijn. Vooral Vlaanderen heeft daar een handje van. Wallonië is beter op dat gebied maar ja dan moet je weer veel geduld hebben als je een papier of zo nodig hebt.


Hier een ervaringsdeskundige in Duitsland en Vlaanderen. Er is niet zo veel verschil in mijn ervaring. Allebei een boel geregel als je documenten nodig hebt. :')

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 13:19

Ander vraagje......

Hoe kijken jullie tv?

Wij zijn (nu pas) aan het kijken hoe we aan de Nederlandse zenders komen.
Eerder hadden we toch geen tijd om voor de buis te hangen.
Maar nu zijn we een weekje vrij en had het leuk geweest om weer eens het nieuws te zien bijvoorbeeld :')

Nu zien we even door de bomen het bos niet meer -O-

We hebben wel een werkende schotel maar.........geen idee hoe zo een ding werkt :')

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:25

Wij kijken via iptv en moet zeggen dat het goed bevalt en niet duur. Provider kan ik wel sturen via Pb.

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:45

Chromecast aan de tv hangen en via internet kijken.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:48

Ik heb een oude laptop staan, verbonden met de tv dmv een hdmi kabel.
Daarop kijk ik YouTube, Disney+ (en andere streamingabbo's) en npostart.
Via kijk.nl of nlziet oid kun je ook rtl, sbs etc kijken.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:59

Wij hebben Nederlandse (en Duitse en nog een heleboel meer) tv via de schotel. Ruim 20 jaar geleden een abonnement afgesloten op het adres van mijn schoonvader in NL (volgens mij is dat tegenwoordig niet meer verplicht) bij CanalDigital. Verder hebben we alleen Netflix als streamingdienst.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:12

Al vanaf 1997 geen Nerderlandse zenders meer . Of we ze missen? Nee.
Nieuws kun je wel op de computer volgen .

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 00:09

flettie schreef:
Wij hebben Nederlandse (en Duitse en nog een heleboel meer) tv via de schotel. Ruim 20 jaar geleden een abonnement afgesloten op het adres van mijn schoonvader in NL (volgens mij is dat tegenwoordig niet meer verplicht) bij CanalDigital. Verder hebben we alleen Netflix als streamingdienst.

Dit :')

Maar tegenwoordig schijn je ook heel makkelijk via internet tv te kunnen ontvangen. Ik zit er hard over te denken om het hele zooitje op te zeggen. Tis best duur en ik stream eigenlijk altijd _O-

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 00:20

soesita schreef:
petraaken schreef:
Duitsland koploper? Laat ik nou gedacht hebben en ook horen zeggen dat België enorm bureaucratisch zijn. Vooral Vlaanderen heeft daar een handje van. Wallonië is beter op dat gebied maar ja dan moet je weer veel geduld hebben als je een papier of zo nodig hebt.


Hier een ervaringsdeskundige in Duitsland en Vlaanderen. Er is niet zo veel verschil in mijn ervaring. Allebei een boel geregel als je documenten nodig hebt. :')

Conclusie...ze moeten gewoon allemaal normaal gaan doen :')

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:48

Nou wat vliegt de tijd. We zijn alweer aan onze vijfde maand bezig hier in Duitsland. Heb ik er spijt van , nee absoluut niet. Ondanks dat ik ook wel eens flink gescholden heb.
Nog nooit zoveel buiten gezeten en bezig geweest als deze zomer.
En ja er zullen nog zeker stuiptrekkingen komen zoals ik ze noem. Maar merk dat ik daar heel slecht tegen kan. Maar hoort erbij.
Verder gaat het hier allemaal goed gelukkig.
Dan te bedenken dat we vorig jaar rond deze tijd het besluit genomen hebben deze sprong te gaan wagen. Toen begon alle stress met het regelen. En nu zit ik hier heerlijk te genieten van m’n tuin.
Hoop dat dit nog heel lang mag doen.

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 09:13

Hier idem dito.
Totaal geen spijt, ik mis maar weinig aan Nederland.
Sterker nog.......ik lach nog steeds als ik moet tanken 8-)
Alles gaat met vallen en weer opstaan maar dat hoort erbij.

Hier zitten we nog steeds in de tuin.
Lekkere heater erbij.....onder het afdak.....heerlijk <3

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:58

Ja dat met tanken hebben wij ook.
Wij hebben ook nog lang buiten gezeten. Nu niet meer.
Hebben nog geen afdak. Misschien volgend jaar. M’n man probeert het zo bij elkaar te scharrelen. Ook een leuke sport om het van natuurlijk materiaal te maken en zo goedkoop mogelijk. De palen hebben we al en een dwarsbalk ligt klaar. Moeten alleen een sterke arm extra hebben voor te verslepen.
Moest afgelopen week door Venlo heen. Wat een puinhoop. Overal tegelijk zijn ze aan de weg aan het werken. Was blijven j dat ik erdoor was.
Mis er ook maar weinig van.

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 08:53

kinel schreef:
Ja dat met tanken hebben wij ook.
Wij hebben ook nog lang buiten gezeten. Nu niet meer.
Hebben nog geen afdak. Misschien volgend jaar. M’n man probeert het zo bij elkaar te scharrelen. Ook een leuke sport om het van natuurlijk materiaal te maken en zo goedkoop mogelijk. De palen hebben we al en een dwarsbalk ligt klaar. Moeten alleen een sterke arm extra hebben voor te verslepen.
Moest afgelopen week door Venlo heen. Wat een puinhoop. Overal tegelijk zijn ze aan de weg aan het werken. Was blijven j dat ik erdoor was.
Mis er ook maar weinig van.

Zo moesten wij naar Den Haag -O-
Wat een zooitje daar.
Niet bij je doel kunnen komen vanwege werkzaamheden. Alles vies en overal rotzooi......
We beginnen verwent te raken :')
De uitzichten hier in Geeste......onderweg naar het werk......geven je gewoon een beetje vakantiegevoel <3

En in het nieuwe jaar geen eigen risico van de zorgkosten meer *\o/*