[FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

[FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 15:03

Met corona en de uitzonderlijk warme zomers van de afgelopen jaren in ons achterhoofd, boekten wij een luxe vakantiewoning in eigen land voor slechts 3 nachten. Als we door de hitte en corona nergens heen zouden kunnen of willen, dan zouden we ons wel vermaken in het privé zwembad. Mijn 2e vaccinatie werd echter precies de dag voor vertrek gepland en na alle horrorverhalen van collega's durfde ik het niet aan. Ik zag mezelf al beroerd op bed liggen in die dure vakantiewoning. Mijn vriend zag het mogelijk nog minder zitten. Uiteindelijk kozen we ervoor om te annuleren.

Maar goed, toen bleken die bijwerkingen mee te vallen. Een zere arm en flinke hoofdpijn, maar na een dag ging het wel weer. Toch niet zo'n leuk idee dat we helemaal niets meer zouden ondernemen deze vakantie... Slovenië hadden we al 2 jaar op de plank liggen. Ze hadden de kleurcodes net geschrapt en zodoende konden we als Nederlanders gewoon de grens over met een een coronabewijs. Even goed nadenken wat we nog moesten regelen. 'Coronatechnisch' bedoel ik dan. We hadden de reis al eens gepland, dus met wat kleine aanpassingen konden we zo ons eerdere programma volgen. Voor de zekerheid hebben we ons allebei dubbel laten testen, check app geïnstalleerd, alles in viervoud uitgeprint, lijst met testlocaties paraat en toen zijn we snel weggereden! :D

We hebben een kleine rondreis gemaakt in het noordwesten van Slovenië, het meest toeristische deel van het land. Onze belevenissen zijn dan ook verre van uniek. :Y) Ik denk dat vrijwel iedereen (die naar Slovenië is geweest) bekend is met de plekken die wij bezocht hebben en de activiteiten die we hebben gedaan. Ik zag wat op tegen de drukte in Bled, maar tijdens ons bezoek bleek het er juist erg rustig te zijn. Alleen in Ljubljana was het drukker. Enkele straten in/rond het centrum hebben we om die reden overgeslagen.

Ik knutsel voor de herinnering meestal wel een vakantiefilmpje in elkaar:


En enkele plaatjes:

Het meer van Bohinj
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de parkeerplaats op de Vrsic pass klommen wij omhoog. Geef mij rotsen en ik vind het prima, maar onderstaande foto (mijn vriend demonstreert het even) laat goed zien waarom ik een bepaald stukje van de route verschrikkelijk vond. Ik gleed om de haverklap weg in de losse steentjes. Die kletterden vervolgens zo lekker onheilspellend naar beneden... Klimmen leek me beter gaan dan afdalen. Ik zag mezelf op de terugweg al ongecontroleerd naar beneden rollen. Niet heel handig als Sloveense wandelaars bij de top je aan het verstand proberen te brengen dat je rap naar beneden moet, omdat er een storm aankomt. :P Ik ben normaal gesproken helemaal niet huiverig bij klimmen/klauteren, dus ik snap echt niet wat me bezielde. Gelukkig bood mijn vriend de nodige mentale ondersteuning, anders had ik nu nog op de top gezeten. :')
Afbeelding

De Vintgar kloof. We waren er voor 8 uur, dus het was nog lekker rustig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Izvir Bistrice. Ontzettend mooi plekje en de wandeling erheen is heel eenvoudig,. Althans, dat is zo als je niet te afgeleid raakt door de eekhoorns die met z'n allen in de bomen spelen en je de afslag naar het pad richting de waterval helemaal mist. Een tijd nadat het pad ophield en wij door de wildernis struinden, kregen we het lumineuze idee om terug te lopen om te zien of we ergens een pad hadden gemist. Dat bleek zo te zijn. Er stond zelfs keurig een bord bij. *ahum* Maar goed, we kwamen er.
Afbeelding

Afbeelding

Blijkbaar vond ik de graffiti in Ljubljana (met name in de wijk Metelkova) interessanter dan de stad zelf.
Afbeelding

Afbeelding

Soortgelijke plaatjes, met azuurblauw water, wilden wij maken bij de Kozjak waterval en de brug van Napoleon (dit plaatje is ergens onderweg naar de Vrsic pass gemaakt)....
Afbeelding

...maar wij kwamen bij de Kozjak waterval na enkele hoosbuien en zagen daardoor uitsluitend wild, koffieachtig water stromen. Bijna Sjakie en de chocoladefabriek. :+ De waterval was eigenlijk gesloten wegens hoog water, maar we konden zo doorlopen. De plaatjes werden niet zoals we hadden gehoopt, de route erheen was wel extra avontuurlijk... De Kozjak waterval zelf zie je op het filmpje.
Afbeelding

Begin van de route naar de bron van de Soca rivier:
Afbeelding

Skocjan (grottenstelsel), Postojna (grottenstelsel) en Predjama stonden uiteraard ook op het programma. De foto's waren niet denderend. Mijn lens is niet snel genoeg om al wandelend vanuit de hand heel knappe foto's te maken. In Skocjan mag je geen foto's of video's maken en bij kasteel Predjama waren we hoofdzakelijk druk met de audiotour.
Afbeelding

Het meest afgezaagde plaatje van Bled. :D Iedereen kent 'm, iedereen maakt 'm, maar het blijft prachtig... <3
Afbeelding

Zijn er nog meer bokkers die dit jaar naar Slovenië zijn geweest? Hoe was het voor jullie?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: [FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:06

Mooie plaatjes. Echt gave natuur. Je hebt wel veel water:-). Maar wel mooi

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:08

Hele mooie foto's <3

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:57

Ah, tof hoor.
Bekende plaatjes inderdaad, maar blijft mooi om naar te kijken. Ik vond Bled niet heel bijzonder, maar de hele Soca-vallei en de Vrsic-pas des temeer.
Wij zijn toen ook in zuid en oost Slovenië geweest en dat is ook erg mooi, vooral omdat het veel minder toeristisch is eigenlijk.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: [FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:06

Ik ben meerdere keren in Slovenië geweest, blijft prachtig <3 Mooie foto's! *-:)

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:33

Wat een gaaf filmpje!

Voor mij alweer zo’n 10 jaar gelden dat ik er geweest ben, maar herkenbare plaatjes :)

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13142
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:36

Wauw, prachtige foto's <3 Ziet er heel gaaf uit.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: [FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:13

Oeh zoveel herkenbaar van toen ik er 2 jaar geleden was <3 <3
Prachtig land!

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [FOTO] Slovenië, de welbekende highlights met veel water

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:29

Mooie foto’s en super leuk filmpje!