Luizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberDeJong8

Luizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:05

Hoi hoi
Ik kwam er vandaag achter dat mijn shet luizen heeft..
Alleen is het nu veelte koud om te wassen ze staat 24/7 buiten nu weet ik niet zo goed wat ik kan doen
Heb de dieren arts gebeld die zei Een vaccinatie maar dat ik dr dan nog moet wassen alleen die dikke vacht krijg je gewoon niet snel genoeg droog ben ik bang
Ik dacht aan scheren en dan wassen maar ben nog steeds wel bang kwa het weer nu
Wat raden jullie aan?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:19

Pipetjes tegen vlooien voor de grootste hond. 2 pipetjes per druppel in de manenkam op de huid en de rug verdelen, en over 10 dagen weer.
Advantix bijvoorbeeld; dat bevat permetrine en werkt geheid.
Om snel de lopende luizen in de vacht te behandelen kun je ook nog dagelijks met Veerust Spray spuiten onder de manen, en tussen de manenkam. Wel buiten doen want de spray moet je (en je pony ook) niet inademen, dus van je af spuiten, plastic handschoenen aan doen en de haren wat aan de kant wrijven bij het spuiten.

Het is prima zelf te behandelen zonder wassen.
Tegen iets als luizen is een vaccinatie injectie (het is een spuit met ivermectine en helemaal geen vaccinatie!) als met een olifant op een mug schieten.

Kijk even waar de luizen vandaan komen. Want anders moeten alle borstels, dekjes ook behandeld of gewassen worden.

Rocamor

Re: Luizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:22

Mijn dikbehaarde welshveulen heeft ook luizen.

Ik heb al een flink dek thuis liggen en woensdag wordt het scheren, wassen en dik dek op. Woensdag is het gelukkig even een dag minder koud.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:11

Mijn fjordenmerrie die 24/7 buitenstaat had ook luizen. Ik heb haar gewoon gewassen het was even niet anders. Het is echt sterk spul ze hoeven niet doorweekt te zijn om het te laten werken. Ik deed het met een spons en dan erin wrijven

Nu heb ik wel de luxe dat ik de stal van mijn andere paard kan gebruiken. Maar dit vond ze zelf niet zo geslaagd waardoor ze zich binnen no time had drooggestapt.

De dag erna had ze al veel minder jeuk. Inmiddels flinke tijd verder en de luizen zijn weg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:31

M'n veulen had ook luis paar dagen terug.
Sarnacuran van de dierenarts gekregen. 1ml/l water, ik heb 2 liter gebruikt en dus 2ml product in de emmer en dit met een spons aangebracht op de vacht en met een rubberen rosborstel even goed door de vacht gemasseerd.
!! handschoenen dragen bij gebruik!!

Goed afdrogen met een handdoek en eventueel fleecedeken op daarna. Ze zijn best snel droog hoor.
's anderdaags vond ik al dode luizen in z'n vacht en heb geen enkele levend meer gezien.
Moet morgen opnieuw wassen voor eventuele neten die nog uitgekomen zijn.

Veulen staat snachts wel op stal maar komt overdag buiten.
Ik durf hem niet goed te scheren eigenlijk, hij heeft zo'n mooie dikke vacht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:40

Afbeelding

Dit zijn dikke vingers in een dikke vacht. Ik krijg het spul echt niet tot bijna op de huid, vandaar dat het dametje geschoren wordt.

Helaas staat de grote merrie nu ook te schuren, dus beiden wassen woensdag

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:43

Butox op de rug doen, hoef je haar niet te wassen. Werkt zeer effectief en snel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:25

Rocamor schreef:
Mijn dikbehaarde welshveulen heeft ook luizen.

Ik heb al een flink dek thuis liggen en woensdag wordt het scheren, wassen en dik dek op. Woensdag is het gelukkig even een dag minder koud.

Scheren is helemaal niet nodig.
Haal een bus veerust en spuit dit op je pony goed met je handen erdoor gaan en na twee dagen x herhalen. Vallen er zo dood vanaf.

En ja ook bij de dikke vachten. De foto hierboven is niet eens dik van wat ik tegenkom en inspuit. En ik heb nogal wat ponys gespoten (ivm handel)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:50

Da's een idee. Bedankt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:35

Hier ook paard met luizen of mijten (da kon ze niet vinden).
Had um al geschoren om te kijken wat voor schuurplekjes het precies waren. Toen toch gewassen met warm water en DA spul.
Goed ingepakt in fleecedekens en even op stal. Binnen een half uur was ie droog genoeg om gewone deken weer op te doen en naar buiten.
Viel me niet tegen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 05:45

Mijn pony van 26 heeft ook schuurplekken, dacht door het flinke verharen, zondag na lang zoeken 2 luisjes kurnen vinden. Ik heb hem behandeld met frontline

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 05:54

Helaas niet meer verkrijgbaar maar ik heb nog tectonic pour on. Werkt hetzelfde als die pipetjes voor de honden maar is in deze voor koeien dus prijs technisch interessant. Gebruik het ook tegen knutten enz.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 06:43

othelloster schreef:
Butox op de rug doen, hoef je haar niet te wassen. Werkt zeer effectief en snel.

Butox inderdaad dan hoef je niet te scheren of te wassen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:19

Waar haal je butox? Ik lees dat het voor runderen schapen en geiten is. Is het wel veilig voor paarden dan?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:36

Hier ook goede ervaringen met Veerust bij dikke wintervacht. Je ziet in 10 minuten al resultaat.
Ook de borstels even inspuiten.

Veerust is officieel ook niet voor paarden, maar wel vrij verkrijgbaar, effectief en makkelijk in gebruik.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:39

Gebruiken jullie dan de koeienveerust? Ik had al wel de paardenveerust gebruikt, maar had niet het idee dat dat veel deed, maar had die ook niet "leeggespoten" op pony

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:18

Ik gebruik de koeien het is hetzelfde spul maar koeien was altijd goedkoper.
Ook in de aanbieding weleens de paarden gebruikt en ook die werkte gewoon prima. Je hoefde helemaal niet zoveel te spuiten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:56

Art_Ificious schreef:
Waar haal je butox? Ik lees dat het voor runderen schapen en geiten is. Is het wel veilig voor paarden dan?

Via de paardenpraktijk haalde ik het altijd.