Onderzoek mogelijkheden borst regio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 19:31

Hallo bokkers,

Na veel te zoeken op google en bokt wil ik toch jullie vragen in dit topic..

Weten jullie ook als er onderzoek mogelijkheden zijn in de borst regio?
Ik weet dat er MRI mogelijk is, maar die kosten... |( Misschien dat er nog andere opties zijn?
Of hebben jullie ervaringen?

Ik ga al bijna een jaar van de regen in de drup met mijn paard..
Een stukje van ons verhaal:
Vorige jaar mei: is mijn merrie gevallen in de stal. Paard verre van rad, pijnlijke gezichtsuitdrukking en zere borstpartij. Bij de kliniek geweest: Breukje vlak bij de heup op gelopen. Na een week of 10 rust was ze weer rad.
Vorig jaar juli: Te kort bekapt door de smid. Stok kreupel. Na afwachten toch weer naar de kliniek. Uit verdoofd, de pijn zat onder de kogel. Op de foto's niks te zien. Speciaal beslag van de orthopedische smid. Dit hielp iets maar hield niet over.
Vorig jaar augustus: Bloedzuigers geplaatst op de voeten. De pijn verdween zichtbaar en na 2 behandelingen was het paard weer rad!
Vorig jaar oktober: controle gehad bij de kliniek. Groen licht gekregen om het werk weer op te pakken.

Het oppakken onder het zadel leek eerst wel goed te gaan. Paard leek weer blijer te worden.
Tot we in december de galop weer gingen oppakken. Daarna gaan we steeds een beetje achteruit.

Nu is ze nog steeds gevoelig rond haar borst. Bij de kliniek meerdere keren aangegeven dat ik het borst niet vertrouw, maar ze dacht dat het wel los zou lopen. De fysio heeft deze zelfde bevinden. Maar toch gaat ze achteruit.
Mijn gevoeg is dat het niet klopt. De osteopaat er bij gehad, die heeft ook twijfels (verder heeft ze niet echt wat gevonden. In haar beweging los en aan de longe is goed). Toch wil ik gericht gaan zoeken bij haar borst.

Op het internet kan ik niet echt manieren van diagnostiek vinden. Wie weet weten jullie het? En hebben jullie misschien ervaringen
De kliniek heb ik ook al bericht gedaan, maar ik ben ook wel heel benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën!

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:47

Wat zijn, naast de gevoeligheid op de borst, de andere symptomen waardoor je vindt dat ze achteruit gaat?

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 19:53

Wildgirl schreef:
Wat zijn, naast de gevoeligheid op de borst, de andere symptomen waardoor je vindt dat ze achteruit gaat?


Dat is er heel wat..
-Ze staakt in de rijden. Plots noodstop en achteruit lopen. Wanneer ik het voor probeer te zijn wordt ze heel boos.
-Narrig met zadelen
-Aan de longe kan ze heel boos zijn op mijn hulpen. Soms heeft ze goede en slechte dagen. Dit is sinds februari dat de fysio geweest is.
-Soms een hoestje bij het starten van de draf
-Boos met deken op doen
-Afgelopen zomer gestart met weven
-In het algemeen een sombere en afwezige blik in de ogen

We hebben de zadelmaker er ook bij gehad. Ze leek even blij met 1 zadel, maar na 2 keer rijden met dat zadel ook al weer staken.
Eerst ook wel zonder zadel gereden, dat leek goed. Maar ook daar haakte ze op af..

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:02

Ik zou eerst eens kijken naar een goede therapeut die het diafragma kan behandelen, problemen in dat gebied kunnen dit soort klachten veroorzaken. Angelique Schreurs zou mijn eerste keuze zijn maar digequine, bd sportmassage, horselinq zijn ook aanrader.

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:24

Met die lijst denk ik direct aan de maag. Ik zou eens beginnen met een weekje omeprazol om te kijken of je verschil merkt.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:49

Wildgirl schreef:
Met die lijst denk ik direct aan de maag. Ik zou eens beginnen met een weekje omeprazol om te kijken of je verschil merkt.


Dat trouwens ook, even overheen gelezen dat dat niet uitgesloten is (denk ik tenminste). Galopperen kan daarin de druppel zijn omdat het dan allemaal wat meer gaat bewegen, maagzuur meer opspat en ze meer klachten krijgen.

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 21:09

We hebben (nog) geen scopie gedaan. Hier wel aan gedacht vant zomer. Ik heb toen mest opgestuurd naar Erik Laarakker (i know, je moet er in geloven), maar daar kwam lyme en darmproblemen uit.

De osteopaat van afgelopen week is ook op zoek gegaan naar inwendige problemen, maar komt eigenlijk weinig tegen dan een soort van burn-out
Het is indd sinds de galop ''helemaal mis''. Echter ging daarvoor de draf wel aardig. Wij (de revalidatie trainer en ik) dachten aan balans problemen en kracht wat weer ontwikkeld moest worden. Echter omdat het steeds erger wordt komen er steeds twijfels. Ergens klopt het niet in het lijf van mijn paard.

Ze heeft een mega glanzende vacht, eet goed, ze is aan de dikke kant en gaapt niet veel..

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:14

Ik ben verbaasd je afgaat op de adviezen van mensen die geen diagnose mogen stellen..

Het klinkt ontzettend typisch als een maagzweer dus ik zou maar eens met een scopie beginnen. Een osteopaatd of erik laarakker hebben geen rontgenogen en kunnen er niet in kijken.

Goed in de vacht en niet gapen zijn 1 van de vele symptomen, die hoeven ze niet te hebben.

ellepel

Berichten: 47374
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:15

ja ik reageer toch want ik heb een ruin gehad die veel van deze symptomen had en daar kwam het toch ook van een te krap,zadel en verkeerde ( te korte) singel .
zou daar dan toch zeker ook kritisch naar kijken.
was ook een pony met wat psychische problemen, cranio sacraal hielp ook enorm goed.

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 21:30

Spenk schreef:
Ik ben verbaasd je afgaat op de adviezen van mensen die geen diagnose mogen stellen..

Het klinkt ontzettend typisch als een maagzweer dus ik zou maar eens met een scopie beginnen. Een osteopaatd of erik laarakker hebben geen rontgenogen en kunnen er niet in kijken.

Goed in de vacht en niet gapen zijn 1 van de vele symptomen, die hoeven ze niet te hebben.



In principe vraag ik om advies voor de manieren van beeldvorming die er zijn in het borst gebied...

Het is ook zeker niet dat door de adviezen die er zijn, dat ik direct een scopie wil laten uitvoeren. Maar ik sta wel open voor ideeën. Daarom toch maar een topic geopend..

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:55

Je snapt mij denk ik niet.

Ik heb het niet over dit topic maar het fijn je afgaat op een osteopaat........

Beeldvorming van de borst is vrijwel niet mogelijk heb laten vertellen.

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 22:08

Als een fysio en dierenarts je zeggen: dat zal wel los lopen maar je paard en jezelf niet begrijpen.. Dan ga je toch wel kijken naar andere opties.. Ik wel igg want ik wil voor haar doen wat er te halen is! Ze zit al lang genoeg in deze ellende en verdient het dat er toch ooit een oplossing komt. Is het niet in de reguliere geneeskunde, dan wel op een andere manier.

Jet

Berichten: 12042
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:16

Ik weet niet of ik achter loop hoor, maar bij mijn weten is er met een MRI bij paarden alleen het hoofd tot en met de tweede halswervel ( als het paard niet te groot is en heel goed meewerkt) en de benen mogelijk om te zien.

Met een CT-scan is wel het hele lichaam te bekijken. https://www.delingehoeve.nl/paarden/vak ... orming/ct/ . Het zal dan vast wel een liggende CT-scan worden vermoed ik. En als ze het nodig vinden zal er ook nog onderzoek met contrastvloeistof worden gedaan.
"Gewone" röntgenfoto's kunnen wel van alle halswervels worden gemaakt bij een paar klinieken, maar de schouders bijvoorbeeld niet, het schoudergewricht zou nog kunnen bij die specifieke klinieken.

Met echografie is er van de schouderpartij ook weinig te zien. Bovendien zitten er heel veel spieren en banden onder het schouderblad, die zie je denk ik alleen met zo'n uitgebreide CT-scan.

Veel meer officiële beeldvorming is er niet bij mijn weten.

Het vervelende is dat er zoveel mis kan zijn in dat gebied, dat het vaak maar slecht gevonden wordt wat er mis is.

Hoe is ze met poetsen op haar rug? Springt ze vaak overkruist aan in galop? En dan op beide handen of op 1 hand? Als je haar laat lopen zoals ze zelf wil, aan de longe of onder het zadel, loopt ze dan liever met haar hoofd omhoog dan omlaag? Brengt ze wel de achterhand goed onder haar lichaam als ze draaft?
En voordat je er weer therapeuten bij haalt, zou ik toch overwegen die CT-scan te doen, dan is de kans veel groter dat je echt weet wat er mis is, voordat je weer geld uitgeeft aan iets dat maar even of helemaal niet helpt. Beter nu een bult geld uitgeven en weten wat er aan de hand is ( of in elk geval een grote kans daarop) dan door blijven sukkelen met een paard waarvan je echt weet dat het niet goed in haar vel zit.

Flubberboot

Berichten: 2916
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:30

Even iets tussendoor; bij ons had er ook eentje een fikse maagzweer, glansde enorm in haar vacht, geen singelnijd, gaapte nooit. Enige was dat ze soms van 0 naar 100 ging binnen een halve seconde. Na lang wikken en wegen toch naar de da gestapt en nu hebben we een veel ontspannender paard met veel meer rist over zich heen.

Over beeldvorming in de borst, geen ervaring mee! Maar als je toch aan de peuten en paten zit, miss iemand die je niet kent vragen mee te kijken? Als het ware een second opinion

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:54

linsje27 schreef:
We hebben (nog) geen scopie gedaan. Hier wel aan gedacht vant zomer. Ik heb toen mest opgestuurd naar Erik Laarakker (i know, je moet er in geloven), maar daar kwam lyme en darmproblemen uit.

De osteopaat van afgelopen week is ook op zoek gegaan naar inwendige problemen, maar komt eigenlijk weinig tegen dan een soort van burn-out
Het is indd sinds de galop ''helemaal mis''. Echter ging daarvoor de draf wel aardig. Wij (de revalidatie trainer en ik) dachten aan balans problemen en kracht wat weer ontwikkeld moest worden. Echter omdat het steeds erger wordt komen er steeds twijfels. Ergens klopt het niet in het lijf van mijn paard.

Ze heeft een mega glanzende vacht, eet goed, ze is aan de dikke kant en gaapt niet veel..


In het kader van die burnout.. Hoe is de osteo tot die conclusie gekomen? Iets gezegd of PAM/liquor ritme?

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Re: Onderzoek mogelijkheden borst regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 07:37

Het verhaal krijgt nog een bizarre wending..
Nog maar eens contact opgezocht met de kliniek. Blijkt dat er nog meer bevindingen zijn van de laatste onderzoeken. Alleen helaas wist ik hier niks vanaf
Als ik dit had geweten had ik veeeeel eerder weer gebeld. (En jammer dat de DA niet op mijn eerdere contacten het belletje heeft doen rinkelen..)

Zo eerst de DA opbellen om te horen wat nu het beste gedaan kan worden..

Jet

Berichten: 12042
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:24

Zo, nu maak je me wel heel nieuwsgierig! Ik ben heel benieuwd wat er dan nog meer mis is met jouw paard en of dat dezelfde oorzaak heeft of dat dat al eerder was ontstaan.
Ik hoop maar dat je inmiddels met die kliniek contact hebt gehad vandaag en dat je nu alles weet wat je weten moet.