Tussenpeesblessure, lotgenoten gezocht?

Moderators: Dyonne, balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby

Toevoegen aan eigen berichten

mcjv

Tussenpeesblessure, lotgenoten gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:47

Bij mijn merrie is eind oktober een tussenpeesblessure in de aanhechting op LA geconstateerd. Erg balen, maar it is what it is en we gaan natuurlijk voor een volledig herstel.

Waar ik in eerste instantie naar de kliniek ging voor twee (wisselende) voorbenen met vocht om te laten checken, zagen we na klinisch onderzoek duidelijk dat dit toch overcompensatie was van linksachter. Op de buigproef werd ze op dat been dusdanig oncomfortabel dat ze eigenlijk niet wou wegdraven, en ook op de volte zag je dat ze zich wat krom trok om het been te ontlasten.

Na de buigproef gekozen voor uitverdoven en dat was in 1x raak, bingo! Opnieuw gelongeerd en toen had ik echt een compleet ander paard. Zó ontzettend los door haar lijf had ik haar al lang niet gezien. Een teken dat het er waarschijnlijk al langer zat, en dat werd ook vastgesteld door de dierenarts na het maken van beeldvorming met de echo.

Prognose gereserveerd positief, maar ik mocht er wel even voor uit trekken. Ze verwacht een maand of 6. Vorige week is haar gewricht op de sprong ingespoten met corticosteroïden omdat daar beginnende artrose zat die de tussenpees nog meer zou kunnen triggeren (als ik het goed heb begrepen), en eerste shockwave behandeling gehad. Aanstaande vrijdag de tweede shockwave behandeling en dan eind november de eerste controlescan.

Dierenarts sprak in het attest en tijdens de afspraak (alhoewel ik die informatie niet allemaal kon opslaan omdat het best als een schok kwam dat het zo'n taaie blessure was) over een ACP injectie, dat is plan B als de shockwave helemaal niets doet. Als het wel wat doet, moet ik nog even bespreken wat we dan als behandelplan gaan inzetten.

Momenteel mag ze gewoon op de wei lopen als ze rustig blijft, dat blijft ze gelukkig want de stal breekt ze echt af als ze alleen achter blijft wat ook niet ten goede komt aan haar herstel. Lees: staat continu overeind en komt zowat over de deur heen. We gebruiken op advies van de dierenarts 1, en als het lukt 2 keer de ice vibes per dag, ik voer tendi'protec+ als supplement voor de pees en valeriaan van Horseflex om wat rust in haar koppie te houden (wat overigens echt heel fijn werkt). Stappen aan de hand mag, graag zelfs, het liefst op het harde of een stevigere vlakke bodem. Stapmolen moet ik nog even naar vragen, maar gezien zij vaak in halve 'piaffe/passage' door de molen gaat lijkt mij dat niet ideaal.

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van bokkers met deze blessure, of lotgenoten die momenteel ook momenteel in het herstel van een peesblessure zitten. Hoe kom je deze dagen het best door? Zijn er bepaalde hersen"spelletjes" die je kunt doen met je paard om ze nog een beetje te kunnen vermaken? Die van mij lijkt zich na nog geen maand al stierlijk te vervelen. :')

Voor de "sfeer" nog even een fotootje van de patiënt:

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:59

Half juli stond mijn merrie letterlijk op 3 benen. Ze wilde absoluut niet meer lopen, stond constant op de teen.
DA erbij, die dacht in eerste instantie aan een hoefzweer of breuk.
Paar dagen later fotos laten maken, was niks op te zien.
Na een paar dagen ging het weer wat beter. Ze stond wel op pijnstillers toen.
Verder niks mee gedaan, ging toen ook op vakantie.
Na ongeveer een maand stond ze weer ineens slechter, weer pijnstillers er in en na een paar dagen weer beter.

Omdat ik niet goed hoe en wat toch gebeld om een echo te maken en net de dag nadat ik gebeld had stond ze weer terug slechter. Ze bleef ook vocht houden boven de enkel.

DA geweest en ook blessure aan de tussen pees. Erg lastige plek zei hij zelf. Mijn advies was ook 6 maanden rust op een klein stukje, zodat aangalopperen niet mogelijk is. Mag ongeveer een half uurtje stappen op een zachte/gelijke bodem. Aangepast beslag en dan rond April opnieuw een echo maken.
Na die laatste keer is ze niet meer kreupel geweest. Ben 2 weken terug begonnen met laser therapie. Degene die dat doe zei wel dat ze verbetering voelde. Ik heb wat oefeningen mee gekregen om toch wat spieren te behouden en de balans.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 14:25

Skessa_ schreef:
Half juli stond mijn merrie letterlijk op 3 benen. Ze wilde absoluut niet meer lopen, stond constant op de teen.
DA erbij, die dacht in eerste instantie aan een hoefzweer of breuk.
Paar dagen later fotos laten maken, was niks op te zien.
Na een paar dagen ging het weer wat beter. Ze stond wel op pijnstillers toen.
Verder niks mee gedaan, ging toen ook op vakantie.
Na ongeveer een maand stond ze weer ineens slechter, weer pijnstillers er in en na een paar dagen weer beter.

Omdat ik niet goed hoe en wat toch gebeld om een echo te maken en net de dag nadat ik gebeld had stond ze weer terug slechter. Ze bleef ook vocht houden boven de enkel.

DA geweest en ook blessure aan de tussen pees. Erg lastige plek zei hij zelf. Mijn advies was ook 6 maanden rust op een klein stukje, zodat aangalopperen niet mogelijk is. Mag ongeveer een half uurtje stappen op een zachte/gelijke bodem. Aangepast beslag en dan rond April opnieuw een echo maken.
Na die laatste keer is ze niet meer kreupel geweest. Ben 2 weken terug begonnen met laser therapie. Degene die dat doe zei wel dat ze verbetering voelde. Ik heb wat oefeningen mee gekregen om toch wat spieren te behouden en de balans.

Balen, zeg! Gelukkig heb je nu wel een juiste diagnose en weet je wat te doen tijdens de herstelperiode. Heeft jouw paard ook de blessure in de achterbenen zitten of juist voor? Ik heb soms het idee dat aan de hand daarvan ook vaak besloten wordt of ze op de box moeten of juist niet.

Fijn dat lasertherapie iets voor jullie doet. Ik heb er ook naar gekeken, maar wil eerst het ene de kans geven voordat ik aan het andere begin.

Tot april geen controles gepland?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:34

Ohw sorry, bij ons ook achter inderdaad. Hij zei ook dat wel goed moet opletten voor het andere been, door te ontlasten gaat daar juist weer extra druk op komen en dat zorgt dan bij het andere been ook weer voor problemen.

Toen ze ingespoten was ging ze ook direct op het andere been op rust staan.

Eerder nog een echo maken was niet nodig zei die, gewoon echt die 6 maanden aanhouden.

En ik moet Flex Gold bij geven, dat bevordert de groei van de pezen.

https://www.goldmedics.com/product/flex ... -beweging/

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:20

Skessa_ schreef:
Ohw sorry, bij ons ook achter inderdaad. Hij zei ook dat wel goed moet opletten voor het andere been, door te ontlasten gaat daar juist weer extra druk op komen en dat zorgt dan bij het andere been ook weer voor problemen.

Toen ze ingespoten was ging ze ook direct op het andere been op rust staan.

Eerder nog een echo maken was niet nodig zei die, gewoon echt die 6 maanden aanhouden.

En ik moet Flex Gold bij geven, dat bevordert de groei van de pezen.

https://www.goldmedics.com/product/flex ... -beweging/

Ah ja dat heb ik ook gehoord, dus dat houden we in de gaten. Heb jij ook de acp injectie laten doen? En enkel lasertherapie of ook shockwave?

Die van mij heeft niet aanzienlijk kreupel gelopen, typisch dat het bij een ieder weer een ander klinisch beeld geeft.

Het supplement bewaar ik even in gedachte, mocht de tendi’protec+ niet zo veel doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:42

Uh, ja, ik heb helaas ervaring. Heb twee weken geleden mijn lieve Sadira op vijfjarige leeftijd laten inslapen ivm tussenpeesblessures. Ik gebruik wel meervoud: ze had er eentje linksvoor op de aanhechting van de pees, en zo'n zelfde rechtsachter, en linksvoor had ze ook een scheurtje ergens onderin. De reden is onbekend, waarschijnlijk erfelijke aanleg.

De initiële prognose was veel positiever dan de werkelijkheid bleek: de kliniek uit het dorp zei "zes weken stappen, daarna checkup en daarna waarschijnlijk onder het zadel gaan opbouwen."
We vertrouwden het niet en gingen naar de Lingehoeve, daar kwam de ernst pas naar boven (o.a. ook SI-artrose). Uiteindelijk hebben we een halfjaar lang complete rust gegeven, en toen geconcludeerd dat het alleen maar erger was geworden en ze zelfs in stap niet goed meer liep, dus dat het klaar was.

Om haar bezig te houden hebben we inderdaad veel hersenspelletjes gedaan. Clickeren (ik was bezig met haar leren apporteren bijvoorbeeld), maar ook NH grondwerk waarvoor ze weinig hoefde te bewegen (achterwaarts als ik een plukje staart optilde, bijvoorbeeld).

Maargoed, sorry, ik heb dan ook wel weer net het doemscenario :+ Ik zal duimen op een positievere uitkomst voor jullie.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 05-11-24 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:01

Mijn paard heeft helaas een dubbele chronische tussenpeesblessure bij haar achterbenen, rechts erger dan links. Het is denk ik inmiddels zo'n 8 jaar geleden toen we er achter kwamen. Ze heeft ook arthrose in haar SI gewrichten, rechts meer dan links. Er schijnt een relatie te zijn tussen SI problemen en tussenpeesblessures. Er zit nu veel littekenweefsel dus het is nooit goed genezen. We doen het rustig aan en ze heeft mindere en betere dagen. Het blijft een zwakke plek. Ik heb ook geen verwachtingen meer van haar, het is puur beweging geven om een btje sterk te blijven. Ik heb shockwave en laser geprobeerd, ook aangepast beslag,maar van dat laatste kreeg ze hele vervormde hoeven. En de osteopaat komt regelmatig om te proberen haar lijf wat in balans te houden. Heel veel succes met je paardje, ik denk dat tijd en geduld en niet te snel opbouwen je het meest gaan helpen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:10

mcjv schreef:
Ah ja dat heb ik ook gehoord, dus dat houden we in de gaten. Heb jij ook de acp injectie laten doen? En enkel lasertherapie of ook shockwave?

Die van mij heeft niet aanzienlijk kreupel gelopen, typisch dat het bij een ieder weer een ander klinisch beeld geeft.

Het supplement bewaar ik even in gedachte, mocht de tendi’protec+ niet zo veel doen.

Alleen lasertherapie. Heb het even kort over inspuiten gehad, maar hij raadde dat niet aan. Weet niet meer precies waarom. Shock therapie hebben we het helemaal niet over gehad.

Die van mij was zooo zielig om te zien, echt je hart brak. Gelukkig knapte het na een paar dagen op, maar ik was echt bang dat het einde verhaal was.

Jeetje Sadira, en ook zo jong nog. Veel sterkte!

Tallie1979

Re: Tussenpeesblessure, lotgenoten gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:34

Mijn paard heeft geen tussenpees blessure, maar een peesblessure aan het check ligament.

Mijn jongen struikelde in het bos over een boomwortel en het was meteen raak. Dit was begin oktober.

De echo wees uit dat hij de pees "slechts" heeft verrekt, er waren geen scheuren of gaten te zien, dus voorzichtig positief.

In eerste instantie is mijn paard in een klein stukje gras gezet zodat hij geen vaart kan maken. Maar hij werd werkelijk onhandelbaar en verdrietig. Mijn paard is 19 en heel rustig van karakter, dus ik heb besloten om hem bij zijn maatje ( opa ruin van 22 ) terug te zetten in de wei. Dan zal zijn herstel misschien langer duren, maar dat maakt voor mij niet uit.

Ik zet hem nu iedere avond zelf binnen. Dan kan ik hem koelen en mag hij daarna lekker zijn hooi eten :) Dit werkt prima, want hij komt zonder dat ik roep al naar het hek en gaat staan wachten. :D

Heel veel sterkte met je paard. Ik sta momentel gewoon veel te tutten met de mijne. :D

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:28

Het is een vreselijke blessure. Mijn 6 jarige merrie heeft het op beide achterbenen, rechts erger dan links. Ik heb haar wel in de groep laten lopen, anders is zij ook onhandelbaar ivm verlatingsangst. Bij de kliniek waren ze realistisch bij het stellen van de diagnose; het is geen sportpaard meer. Misschien recreatiepaard.
Na 3 maanden was de scan positief, er was herstel te zien dus toen ben ik er in stap weer op gaan zitten en heb haar opgebouwd tot 45 min stappen rechtuit. Helaas was de scan Na 6 maanden niets veranderd ten opzichte van die van 3 maanden. Ze werd officieel stap-recreatiepaard.
Helaas heeft ze 4 weken geleden een hele heftige hoefzweer gekregen en sindsdien is ze achter ook fors slechter geworden (compensatie). Ook mentaal krijgt ze meer stress en daarnaast heeft ze last van rugpijn en hoofdpijn door de compensaties. Ik kijk het nog even aan of het nog beter wordt maar zo niet komen we tot een heel trieste conclusie, want dan kan ze het leven helaas niet aan met deze blessure.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:08

1e tussenpeesblessure 1 jaar over herstel gedaan
2e tussenpeesblessure exact hetzelfde been 1,5 jaar over herstel gedaan. Daarna andere been een peesbeschadigd en met wedstrijd/springpensioen gedaan.

Door beschadiging van een botje waar de tussenpees overheen loopt zal er bij iedere beweging de tussenpees opnieuw beschadigd worden. Dus volledig herstel was ten alle tijde onmogelijk.

Geen lasers of andere therapieën gedaan. Rust en aangepast trainingsschema met metingen van hartslagmeter en equestic clip. Iedere 3 maanden controle gehad bij het SMDC.

Op het oog geen pas kreupel gelopen, naar de kliniek gegaan met vage klachten. Dit paard laat zeer slecht pijn zijn. Nog 2 weken voor de eerste blessure diagnose een eventing wedstrijd gelopen met de snelste tijd die dag. Meetapparatuur bij het SMDC pakte het verschil wel op.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:17

Mijn paard had een irritatie van de tussenpees, wel voor.
Ik heb de ice vibe gebruikt, de lts laser pads, synovium optimum c als supplement.
Na 4 maanden rustig opbouwen mocht alles weer!
Dus het kan ook snel en goed gaan.
Paard heeft overigens wel op de wei gelopen, op een iets kleiner stuk.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:46

Hoe gaat het nu met je paard TS?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:14

@Sadira: Heftig al die blessures bij elkaar! Ik werd inderdaad een beetje bang van je verhaal, maar ik ga inderdaad uit van het beste en hoop op een positievere afloop. ;( Tot nu toe loopt ze nog steeds niet kreupel, dus ik hoop dat we daarmee een "voordeel" hebben. Veel sterkte, die van jou was veel te jong! :(

@MissyNr1: Dank voor je ervaring! Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de relaties tussen problemen in het SI die zich kunnen uiten in tussenpeesblessures. Ik durf niet te zeggen of dat bij ons ook het geval is, wel iets wat ik ga neerleggen bij de dierenarts. Er zijn zoveel manieren waardoor zo'n blessure zou kunnen ontstaan dat ik even door de bomen het bos niet meer zie, maar op dit moment ben ik heel eerlijk gezegd in mijn hoofd meer bezig met de manieren om te herstellen dan te achterhalen waar het is ontstaan (alhoewel dat met het SI me wel blijft interesseren omdat we dan wellicht twee problemen in 1x kunnen oplossen). Loopt jouw paard op de mindere dagen ook onregelmatig?

@Skessa_: Ik snap het inderdaad, het breekt je hart om te zien als je "kind" niet oké is. Lasertherapie heb ik ook direct overwogen, maar de behandelend arts gaf aan eerst de shockwave de kans te geven om zijn werk te doen voordat ik begin aan andere behandelingen.

@Tallie1979: Dank voor je ervaring! Check ligament heb ik helemaal geen ervaring mee, is dat een pittige blessure? Ik snap je keuze om het herstel te rekken maar wel te kiezen voor een blij paard, dat zou mijn keuze denk ik ook geweest zijn. Hoelang moet je "rust" houden? En tutten is inderdaad fijn, ook om alsnog lekker samen van je tijd te genieten. :j

@Merriemens: Wat balen zeg... Hopelijk kun je haar nog een pijnvrij leven bieden. :knuffel:

@Moonlight17: Dankjewel voor je ervaringen! Typisch dat het per paard zo verschilt wat ze voor klachten laten zien bij deze blessure. Heb je bij beide blessures ook de tijd genomen die je hebt "gekregen" of heb je bewust gekozen voor een langer herstel?

@sh4e: Thanks voor je ervaringen. :-) Fijn dat je na zo'n relatief korte periode weer mocht opbouwen! Hoe gaat het nu? Merk je er nog iets van of is het "verdwenen"?

----------------
@Missynr1: Lief dat je het vraagt! Aanstaande vrijdag zijn we 6 weken verder na de diagnose en hebben we een controle scan gepland staan. Sinds 17 november staan ze bij ons weer op de paddock, dus probeer ik wat extra met haar te stappen omdat ze op de paddock vrijwel altijd gaat staan slapen. :+

We hebben nu 3 shockwave behandelingen gedaan, 1x een kuur tendi'protec+ en dagelijks/2xdaags de ice vibes gebruikt en gestapt. Ik ben zeer benieuwd naar wat er te zien is op de controlescan, ik ga er zonder verwachtingen heen zodat ik in ieder geval geen teleurstelling hoef te ontvangen als het minder positief is als ik hoop.

Tot nu toe houdt ze zich erg rustig en kan ik nog fatsoenlijk met haar stappen. Je zou bijna denken dat ze het heeft geaccepteerd dat ze verplicht vakantie moet houden. :+ Het is namelijk echt geen paard wat graag stil staat, en werkt echt heel graag voor je.

Nu dus heel veel aan het tutten, wandelen en nog meer tutten. Duimen jullie voor mij mee voor aanstaande vrijdag? :-)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:24

1e blessure een klein beetje langer dan het advies erover gedaan, wel bewust. Een paar maanden langer gaan het verschil niet maken voor mij. Rij voor de hobby wedstrijden, als het paard er dan op de lange termijn langer heel van blijft alleen maar beter.

2e keer dus bewust nog langer over gedaan, omdat het na de 1e keer weer fout ging.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:29

mcjv schreef:
@sh4e: Thanks voor je ervaringen. :-) Fijn dat je na zo'n relatief korte periode weer mocht opbouwen! Hoe gaat het nu? Merk je er nog iets van of is het "verdwenen"?

Nee het is helemaal weg! Ik rijd weer volop (zzz) maak weer een sprongetje en ga lekker naar t bos!
Ik heb laatst voor de zekerheid nog een echo laten maken, en was helemaal goed gelukkig!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 21:42

@moonlight ah wat goed! Ik was zelf idd ook van plan om er langer voor uit te trekken mentaal, ik heb sowieso geen haast dus ik luister gewoon naar de dierenarts en dan komt het (hopelijk) allemaal goed.

@sh4e Super fijn om te horen! :-) Dat geeft me toch wel goede moed. Fijn ook dat hij op de echo nog steeds goed is, dat geeft je toch wel een fijn gevoel dat alles oké is.

——————
Wij hebben vandaag controle echo gehad, en het herstel gaat boven verwachting goed! De tussenpees is zich zichtbaar aan het vullen en de aanhechting lijkt zich ook te gaan herstellen. De collateraalbanden die bij de vorige echo fors geïrriteerd waren, waren op deze echo alweer helemaal stabiel.

Ik heb een foto van de computer gemaakt met de vergelijking van 6 weken terug. Zelf heb ik niet echt verstand van echobeelden maar misschien vind iemand het interessant om te zien. De twee linker foto’s zijn van 6 weken terug, de twee rechter van vandaag. Bij beide is links het geblesseerde been en rechts het “goede” been.

Afbeelding

Klinisch is ze ook echt verbeterd, de dierenarts was echt te spreken over de progressie van het herstel, en dat dit al zo snel is gegaan. Na de echo hebben we nog een keer shockwave gedaan en over vier weken gaan we weer shockwaven en dan even bespreken of we weer een controle echo gaan plannen of voorlopig even op dezelfde voet verder gaan.

Dierenarts raadde aan om gewoon de ice vibes te blijven gebruiken, te gaan stappen (mag er nu zelfs op, liefst beperken tot eens in de week een stukje buiten op het harde), door te gaan met de supplementen die ik geef en in de nacht de sprongbeschermers te blijven gebruiken met infraroodtechnologie.

Al met al, ben ik echt ontzettend tevreden en had ik dit wel stiekem gehoopt maar niet verwacht.

Nu lekker doorpakken en kijken hoe het gaat! :-)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:46

Wat fijn het zo goed gaat!

En om je een positief verhaal te geven, hier 7 jaar terug tussenpees blessure gehad.
Paard heeft nooit meer last gehad en loopt succesvol Z2.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:54

Super fijn om te horen!! +:)+
Hopelijk zet het door! Succes!!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 23:17

@SansaS: Wat fijn om te horen en goed dat je paard volledig is hersteld! :D

@sh4e: Dankjewel! Ik ben zo ontzettend blij. Ik liep letterlijk naar de trailer toe met een vreugde sprongetje. :+

Ik zal hier updates blijven plaatsen, om het voor mijzelf later terug te kunnen lezen en om misschien nog meer ervaringen te kunnen wisselen over (tussen)peesblessures.

Afbeelding

De sedatie was er in ieder geval flink in gehakt na het shockwaven. :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:32

Fijn dat het zo goed gaat TS!

Hier is 2 weken terug de laser mevrouw geweest. We zaten toen op 7 sessies en hadden er 9 afgesproken. Ze dacht echter dat ze niet veel verbetering er meer uit kon halen omdat ze al best goed is! Dus dat is positief. Ze raadde aan het buiten stappen wat meer op te pakken en uit te bouwen. Dus daar gaan we dan maar weer mee aan de slag :)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:37

Fijn dat het zo goed gaat!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 19:28

@Skessa_: Ah wat fijn! Dat klinkt in ieder geval zeer positief. Is die van jou al “koekie” of gaat het nog wel?

@Levita: Ja inderdaad! Ik ben echt zo ontzettend blij. :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:13

Ik hoorde dat ze vorige week wel ff aan het rennen was ondanks dat ze maar op een klein stukje staat 8)7

Alle paarden gingen toen op de paddock ipv de wei en ze werd zelf ook op een ander stukje gezet. Dus daarom ff druk denkik, maar over het algemeen valt het mee. Niet kreupel erna gelukkig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:17

Mijn oude merrie heeft dezelfde blessure gehad in haar jonge jaren.
Nog voor er allemaal hippe dingen als laser bestonden.

Ik heb haar destijds op het land gegooid voor een halfjaar met rechtuit wandelen over het harde en ouderwets koelen, daarmee is alles goed gekomen gelukkig.

Beterschap!