Welk krachtvoer voor een sportpaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Welk krachtvoer voor een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 23:19

Hoi,

Ik zie met alle soorten brok & muesli door de bomen het bos niet meer
Je hebt eigenlijk te veel op de markt.

Hier een korte uitleg van mijn situatie:
- Springpaard, springt 2x per week tussen 80 & 100 cm. 2x per week dressuur, 1x per week bosrit of longeren.
- Toen hij bij mij kwam constateerde de osteopaat dat hij last had van zijn maag, daarom nu aan de Fruno’s (nieuw supplement voor paarden met maagproblemen).
- Vorige week is er een Cranio sacraal therapeut geweest (aangezien hij op stal en in de weide en met springen soms met zijn hoofd schud), zij vertelde mij dat veel paarden te veel krachtvoer krijgen en dat een vitamine brok, eventueel aanvullend met wat een brok/muesli genoeg is voor elk paard. En het suiker & zetmeel gehalte mag samen niet meer zijn als 10%. Terwijl er in veel brokken echt wel veel meer zetmeel zit.

Dus mijn vraag: Hoe denken jullie over krachtvoer en wat zouden jullie mijn paard geven?
Nu zat ik zelf te denken aan Pavo Vital met nog een brok of muesli erbij die laag is in suiker & zetmeel.

Ik weet dat ik ook mijn voer leverancier zelf kan benaderen, maar dan krijg je natuurlijk een mening van dat merk voer, en zo is elke voer leverancier voor zijn eigen merken.

Diddykong

Re: Welk krachtvoer voor een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:38

Ligt erg aan het paard vind ik. Ik ben het er niet mee eens dat elk paard aan een vitaminebrok voldoende heeft. Een en ander ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van je ruwvoer. Ik heb een volbloed en in tijden dat ze wat armer ruwvoer had, had ik echt minimaal 2 kilo draversbrok erbij en nog wat andere dingen om haar alleen al op gewicht en een beetje in de spieren te houden. Dan deden we verder qua rijden nog niet veel.
Ik ben ook niet perse tegen koolhydraten en ik denk dat een sportpaard best wel wat koolhydraten mag krijgen, hij verbruikt ze immers ook. Ik ben erg tevreden over de havens draversbrok, maar als jij op zoek bent naar minder suikers, dan is die niet zo geschikt.
Ik weet ook niet of ik echt achter het advies van je cranio therapeut sta trouwens. Ik merk dat een en ander nogal gauw op suiker gegooid wordt. Te makkelijk soms ook.
Dat gezegd hebbend, heb jij een paard met wat problemen, zoals de maag en het schudden. Je kunt het natuurlijk gewoon een week of 4 proberen. Kijk hoe je paard het doet, of je merkt dat het voldoende energie behoudt in het werk en stuur van daaruit bij. Misschien is het geen slecht idee om eerst eens met de pavo vital alleen te beginnen, of een ander merk. En dan van daaruit te kijken wat je nog mist.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 02:02

Ik ben het eens met diddykong. Het ligt aan het paard en voor gezonde paarden is suiker en zetmeel juist een hele nuttige energiebron/bouwstof.

Jouw paard staat niet in heel hoog/zwaar werk, dus het zou kunnen dat hij het goed doet op alleen een vitamine brok.

Maar absoluut niet dat het voor elk paard genoeg is en dat elk paard zo arm gevierd moet worden qua suiker en zetmeel. Hier geen enkel probleem met suiker en zetmeel, doet het er juist goed op en heeft meer nodig als een vitaminebrok, dus krijgt gewoon krachtvoer afgesteld op de hoeveelheid werk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:20

Ik ben wel van mening dat er te vaak teveel onnodig krachtvoer in wordt gestopt. Maar ook eens met hierboven: je paard heeft wel energie nodig om te verbranden.
Als je goed energierijk hooi hebt, kan dat met de arbeid die jouw paard verricht al voldoende zijn, met daarnaast een vitaminebrok. Maar als dat niet zo is, dan zijn er wel koolhydraten nodig voor de energie en eiwitten voor spieropbouw en -ondersteuning. En dat kun je uit verschillende soorten voer halen.

Je basis is dus je ruwvoer. Hoeveel en wat voor ruwvoer krijgt je paard (hooi, voordroog, gras, enz)? En heb je daar een analyse van?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 06:33

Thanks allen!
Ja ruwvoer is idd de basis, hooi krijgt hij eigenlijk onbeperkt (heel af en toe een uurtje dat hij het al op heeft). Hij staat verder 24/7 buiten in de zomer t/m september of oktober op gras (niet super veel, een stuk van 50 x 50 meter ongeveer). En in de winter alleen de nacht op stal, met onbeperkt ruwvoer en overdag op het land.
Analyse qua hooi heb ik eigenlijk nooit gedaan, dit ook omdat ik vaak weer andere partijen hooi heb (is maar net wat er hier in de buurt te koop is).
Hij krijgt kleine baaltjes in plastic, dus ik denk dat dat voordroog is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:35

Ja ook eens Daihyo. Mensen overschatten ook het werk wat hun paard doet. En al het voer, zowel krachtvoer als vitaminebrok, heeft aanbevolen hoeveelheid vanwege de vitamines die paard moet binnen krijgen. Ze moeten bij krachtvoer dus wel genoeg doen om die hoeveelheden te kunnen verbranden.

Maar die hoeveelheden maken ook uit bij suikers en zetmeel en niet die percentages. Dat vind ik dan weer slecht van zo'n therapeut. 10 procent of lager klinkt als weinig, tot je meer moet voeren. Zo heb ik al gezien dat voer die geadverteerd werd als laag in suikers en zetmeel in de praktijk hoger uit kwam qua grammen als voer wat hoger in de percentages zat. Gewoon door de hoeveelheid die je voert. Pas op bokt ook al iemand die een speciaal soort vitaminebrok/balancer, die aan alle speciale eisen voldeed, afschoot vanwege hoge percentages en dat dat zowat vergif was, maar in grammen was het bijna de helft van wat ze is gaan voeren, omdat de percentages daarvan lager waren maar er meer gevoerd werd
Als je je dan zorgen maakt of ervan overtuigd bent zoals deze therapeut, dan zou je ook moeten weten dat het percentage gewoon niks of veel te weinig zegt eigenlijk.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 06:35

Daihyo schreef:
Ik ben wel van mening dat er te vaak teveel onnodig krachtvoer in wordt gestopt. Maar ook eens met hierboven: je paard heeft wel energie nodig om te verbranden.
Als je goed energierijk hooi hebt, kan dat met de arbeid die jouw paard verricht al voldoende zijn, met daarnaast een vitaminebrok. Maar als dat niet zo is, dan zijn er wel koolhydraten nodig voor de energie en eiwitten voor spieropbouw en -ondersteuning. En dat kun je uit verschillende soorten voer halen.

Je basis is dus je ruwvoer. Hoeveel en wat voor ruwvoer krijgt je paard (hooi, voordroog, gras, enz)? En heb je daar een analyse van?

Heb je een voorbeeld van een brok met voldoende koolhydraten & eiwitten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:37

Koolhydraten zijn oa suiker en zetmeel.

De analyse is in dat opzicht van belang dat als je die therapeut wilt volgen qua suikers je dus moet weten hoeveel suiker er in het ruwvoer zit. Want dat is de grootste bron van suiker inname. Je kan met krachtvoer zo extreem laag in suiker gaan zitten en er 'niks' aan hebben als het ruwvoer er juist hoog of gemiddeld in zit, omdat ze daar veel meer van binnen krijgen.
En bij analyse zie je dus ook hoeveel eiwitten er in zitten en of je die moet aanvullen of niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:40

Ik deel de mening dat veel paarden teveel krachtvoer krijgen. Maar ik deel de mening niet dat elk paard geen krachtvoer nodig heeft.
Ik voer rijk hooi en weinig krachtvoer. Daarnaast vitamine en mineralen los er naast.
De 1 krijgt meer krachtvoer dan de ander, vaak zijn het jonge paarden die schraal zijn. Voer vaak extra eiwitten. M'n sportpaarden hebben nog geen extra nodig gehad naast enkele handjes basisbrok. Maar dan zou ik opbouwen naar een schep per dag en daarna overgaan op sportbrok. Is dat nog te weinig energie zou ik het aanvullen met een sport musli.

Ik voer de standaard merken. Met suiker en zetmeel. Want die zijn ook belangrijk. Helemaal prima in kleinere hoeveelheden.
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 11-09-24 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Ik voerde altijd Agrobs, maar dat vond ik wel erg duur worden. Nu voer ik Equifyt pre-active, en omdat het hooi wat lager is in eiwitten krijgen de rijpaarden er ook een schepje Equifyt muscle boost bij.

Naar mijn mening is de kwaliteit van je ruwvoer belangrijker dan het krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 11-09-24 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Ik heb het idee dat er heel vaak teveel gevoerd wordt, en dan met name allerlei verschillende toevoegingen en supplementen. Mijn paard loopt Lichte Tour dressuur en we trainen voor de Zware Tour. Er wordt dus best wat gevraagd qua kracht en dergelijke. Ze krijgt twee keer per dag een halve kilo Subli sportbrok en per dag 100 gram Pavo Vital. Dit laatste omdat ze te weinig krachtvoer krijgt om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Verder staat ze 24/7 buiten in een kudde, overdag op het gras en ‘s nachts op de paddock met onbeperkt (heel droog) voordroog. Hier zit wel flink eiwit in, dat heeft ze ook gewoon nodig. Ze ziet er top uit, mooi op gewicht, glimt als een spiegel, mooi in de spieren en ze presteert super onder het zadel, ze heeft energie zat.

Onze andere paarden, die ook in de sport lopen maar niet zo hoog, krijgen hetzelfde te eten en zien er ook allemaal top uit!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:54

En wat voor koolhydraten wil je voeren? Ik vermijd granen het liefst. Lijnzaad vind ik wel een fijn product, dat is er ook in brokvorm. Dan heb je koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten.
Daarbij: kijk naar de EWpa (energiewaardepaard). Je hebt voer waarbij dat hoog is, maar de koolhydraten en zetmeel toch laag zijn. Hoe hoger de EWpa, des te meer energie kunnen ze uit het voer halen, even plat gezegd.

Ik vind Marstall Getreidenfrei bijvoorbeeld een fijn product. Graanvrij, luzernevrij, hoger in eiwit, maar ook hoger in EWpa, dan bijvoorbeeld Vitalbix Active +. Die laatste is dan weer sojavrij en heeft luzerne als basis voor de eiwitten.
Wil je slobber voeren, vind ik Marstall Bergwiesen mash een fijne slobber. Ook weer op basis van lijnzaad.
Maar lijnzaad kun je ook in pure vorm geven.
En wil je liever in het ruwvoer blijven: zoek dan een grasbrok of luzerne(brok). Maar ik denk dat je in jouw geval, met al onbeperkt ruwvoer, beter uitkomt met een aanvullende muesli.
En een vitaminebrokje erbij om inderdaad de vitamines en mineralen af te dekken is prima.

Wil je echt maatwerk, zou je voedingsadvies kunnen vragen. Dat kan bij de meeste voermerken wel, zij zullen dan wel hun eigen voer adviseren (wat prima kan zijn overigens). Of je vraagt bij advies bij een onafhankelijk adviseur. Ook die zijn er inmiddels genoeg.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:01

In mijn ervaring is het ook heel wisselend. We hebben allemaal warmbloeden staan die evenveel hooi en gras krijgen. 2 daarvan (B/L niveau dressuur) staan op een kilo basisbrok per dag, in de zomer vaak afgeschaald naar Pavo vital ivm gras waar ze meer dan genoeg/teveel uithalen. De 3e loopt op vergelijkbaar niveau, maar staan op 3 kilo merriebrok op een dag, nu zelfs nog verder opgehoogd ivm veulen aan de voet. De laatste loopt het hoogste op niveau (Z dressuur) en zit er qua voer tussen in met 2 kilo basisbrok, aangevuld met wat merriebrok na zware trainingen.

Je moet gewoon echt kijken naar je paard, hoe ziet die eruit en wat heeft die nodig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:10

www.voervergelijk.nl is een fijne website om voer te vergelijken. En je kunt ook vragen stellen over voer wat passend kan zijn voor jouw paard.

Ik ben het wel deels eens met je therapeut dat veel paarden teveel krachtvoer krijgen. Wij kijken ook naar het suiker/zetmeel percentage. Veel paarden gaan schuren van teveel suiker/ zetmeel. Ook voeren we eigenlijk nooit granen. Wat belangrijk is zijn eiwitten voor spieropbouw, olie voor langdurige energie en alle vitaminen en mineralen binnen krijgen. En dan vind ik het echt afhankelijk per paard welk voer het beste past en in welke hoeveelheid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:29

Ruwvoer is het belangrijkste. In de zomermaanden kon mijn paard zelfs wat hoger niveau aan dan waar jij nu op rijdt met alleen 7*24 in de wei staan. En 1.5-2kg bijvoeren per dag in de winter aan basissportbrok was genoeg.