Sambojada99 schreef:Goedenavond,
Ik heb een maand geleden een (dacht ik) springpaard gekocht.
Door verschillende factoren ben ik twijfels gaan krijgen over het verhaal van mijn paard. Mij was verteld dat het paard op l niveau sprong en cross ervaring had. Doordat mijn paard niet echt reageerde op been, nogal onrustig en erg schrikkerig was ben ik toch op onderzoek uitgegaan en kwam er al snel achter dat het een renpaard uit Ierland betreft.
(Heel komisch, maar zijn vader is een kleinkind van het bekende renpaard secretariat)
Ik heb zelf totaal geen ervaring met Ierse renpaarden, ik vermoed dat hij een niet al te fijn leven heeft gehad daar.
Nu is het zo dat ik achter al meer van zijn trekjes kom. De eerste week vond hij poetsen heerlijk, nu is hij erg onrustig en bijt maar al te graag. hoeven krabben gaat ook echt niet.m, De ene keer krijg ik met pijn en moeite z’n voet enkele seconden omhoog en de andere keer vertikt hij het gewoon.
Zo vertoont hij sinds 1,5 week hengstengedrag (het is een ruin). Hij vloog een merrie in de molen aan en zodra er een merrie naast hem komt te staan op de poetsplaats begint meneer te schoppen en te hinniken.
Het rijden gaat nu hij een neusriem bontje en een geluiddempend oornetje op heeft beter.
Heeft iemand hier ervaring mee? Lees graag verhalen van anderen en eventueel tips.
Ondanks meneer z’n trekjes vind ik het een heel lief paard en gun ik hem een goed leven. Doordat ik het rijden pas weer heb opgepakt na een aantal jaar durf ik niet alleen te rijden, we lessen nu 3x per week totdat ik het vertrouwen krijg en af en toe alleen even de bak in durf.
Veel renpaarden hebben maagproblemen, die ook dit soort problemen mee kunnen brengen. Heb je al eens laten checken op maagzweren? Die van mij die hapte, de kliniek zei: hij heeft geen respect. Mijn dierenarts zei: omeprazole. Na de behandeling hapte hij niet meer. Dus de kliniek heeft notabene geen gelijk gehad, overigens stonden we daar voor iets anders....... geen idee verder, kan zo veel zijn ,maar neem het wel even mee als je verder gaat zoeken. Veel (ex) renpaarden hebben maagzweren, ik dacht 90% dat de wetenschap eens heeft genoemd. Kunnen ze ook best wat probleemgedrag van gaan vertonen.
Verder, lees ik hier zo snel niemand die iets over voeding zegt. Ik heb gemerkt dat je met andere voeding een heel ander paard krijgt. Dat kan ook nog meespelen. Iedereen kiept er maar kilo's suiker/granen en melasse in, met het oog op dat 90% van de renbaanpaarden maagzweren heeft, is dit bij uitstek iets dat je vooral NIET moet geven aan je paard.
Mijn dierenarts zegt: onbeperkt ruwvoer, extra eiwitten voor volbloeden. En dat werkt nu heel goed. Daarnaast evt van horseflex magnesium relax (zit tryptofaan in). Dit alles tesamen is bij ons een wereld van verschil geweest.
Die van mij vliegt op melasse, loopt door je heen, zelfs de stal kon hem niet in bedwang houden. Heel snel met melasse gestopt (het was minimaal, zat in de luzernebrok waar hij 500g per dag van kreeg) en iedereen vind het weer een lief paard, die dan heel goed luistert en heel goed in bedwang te houden is. Dus in mijn geval, ben ik heel precies op melasse. Hij is er zelfs eens op gaan steigeren, wilde alleen maar rennen rennen rennen. Voer gewijzigd: ik had een heel ander paard terug die in de hand te houden was, niet zo'n extreem gedrag vertoonde. Zelfs 6(!) weken boxrust en aan de hand lopen ging zonder problemen.
Geen melasse, met maagproblematiek zo min mogelijk suiker/krachtvoer, graanvrij. En ik heb een heel ander paard, die veel rustiger is. Ook naar z'n omgeving.
Paard terugbrengen, ik zou hard gaan lachen. Mijn ervaring is dat dat niet zo werkt. Misschien eerst toch nog eens wat proberen, lijkt mij de laatste optie om een paard terug te brengen. Lekker makkelijk advies weer. De kans dat dat lukt, is mijn inziens erg klein. Verkocht is verkocht. Dan kan je beter eens kijken hoe of wat, ipv het advies dat je hem maar weg moet doen. Hebben ze hier wel een handje van vol, lekker makkelijk. Zou eerst eens bovenstaand proberen.