Nagel valt af. Nieuwe nagel beetje vreemd?

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Nagel valt af. Nieuwe nagel beetje vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 17:01

Ik heb een tijdje terug een flinke ontsteking gehad onder mijn nagelriem, al snel was duidelijk dat mijn nagel los liet.

Naar de huisarts geweest, die zei dat ze er weinig aan konden doen en geen garantie kon geven dat er een nieuwe nagel zou komen. Ik mocht ook niet betalen van haar. :+

Inmiddels is er ‘iets’ aan het terug groeien dat ‘voelt’ als nagel kwa hardheid maar uhm... het ziet er niet echt uit als nagel.. :=
Foto’s even in spoiler voor de zekerheid.
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is mijn vraag dus: heeft iemand hier ervaring mee?Is dit normaal? Is er een andere zorgverlener dan een huisarts die hier meer over kan zeggen dan... wel.. niks... :+

Sanet

Re: Nagel valt af. Nieuwe nagel beetje vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:08

Lijkt wel wat op een schimmelnagel?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:09

Een medisch pedicure die ook handen doet? :D Ik heb veel te lang rondgelopen met mijn issues, zijn nu helaas permanent.. dus zou daar eens informeren, misschien kunnen ze er nog wat mee.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:12

aaah ja helaas ervaring mee, met mijn grote teennagel. Ooit een pot op laten vallen en toen kwam er eerst een bloeduitstorting onder (dat deed een paar dagen flink pijn) en na een poosje kwam er een nieuwe nagel die de oude eraf duwde. Anders gebeurd dus, maar de nieuwe nagel werd na het loslaten net als bij jou een soort hele vreemde dikke nagel, dan met 2 lagen en heel ruw ofzo, niet mooi glad. Het heeft maanden geduurd voordat de oude nagel er echt helemaal af was (ik durfde hem er niet af te trekken oid, ben ook nooit er mee naar een huisarts geweest eigenlijk) En de nieuwe nagel er volledig op zat.
Maar nu 5 jaar verder is het nooit meer een mooie nagel geworden, altijd wat dikker, beetje geel van kleur en ruw, niet zo erg als het was in de beginfase, maar ook niet meer "normaal"
Ik denk eigenlijk dat je er ook vrij weinig mee kan, moet volgens mij van nature toch wel terug groeien en kan je moeilijk wat aan veranderen, maar wie weet heeft iemand anders wel een tip

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:21

ik ben een keer door een hond in mijn duimnagel gebeten en dat zag er ongeveer zo uit toen de nieuwe nagel kwam groeien.
omdat mijn nagelriem beschadigd is is deze groei niet helemaal normaal.
dat zou bij jou ook zo kunnen zijn :j
ik zou even afwachten, niet pulken of smeren met iets tot de nagel helemaal volledig gegroeid is.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-06-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:23

Ik vrees ook dat je nagelriem door de ontsteking beschadigd is en niet meer zo mooi wordt als hij was. Ik had als kind een nagelontsteking en heb altijd een afwijkende nagel gehouden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:25

Da's een hoornzuil ! :D

Nee, grapstje uiteraard. Maar wel ongeveer hetzelfde ' principe '. Beschadiging van de nagelriem.
Je zou een medische manicure kunnen contacten. Ik geloof wel dat je daar met zulke dingen terecht kan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:26

Ik had ook een hele rare nagel…ik wilde kijken of mn pony haken had ,ik dacht met tong naar de zijkant kan je hand er niet tussen komen…..conclusie vingertop bijna in 2en.

Het heeft lang geduurd maar het is wel weer goed gekomen ondanks dat de eerste terug groeiende nagel wel vreemd was.
Maar mijn nagel riem was nog intact.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:27

Oh ja, ik 'brak' ooit mijn duimnagel doormidden, met ook de nagelriem beschadigd. En nadat de nagel eraf gekomen was groeide er ook zoiets in eerste instantie. Inmiddels ben ik 40 jaar verder, en de nagel is na een paar maanden uiteindelijk wel meer gaan lijken op de originele nagel.
Enig puntje, hij is nooit meer mooi glad geworden, het is nog wat hoekig (heel kleine lamelletjes, maar wel zichtbaar als je er eens goed naar kijkt). De meeste mensen valt het niet op, dus ik heb 'geluk' gehad dan blijkbaar.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:30

Kalknagel (of schimmelnagel. Zit wel verschil in)

Even kuurtje bij de dokter. Let wel, dit kunnen heftige medicijnen zijn. Pedicure, oliën, azijn: werkt niet. Ik zou daarom ook de moeite besparen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:32

Heb ik ook gehad toen de nieuwe nagel onder het nagelbed ook beschadigd was Rest wat eraan groeide was wel normaal

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:37

Ik herken dit ook als een 'normale' beschadigde nagel die aan het groeien is. Voelt idd raar aan, omdat-ie nog niet af is. Soms blijft er een deuk net achter het nagelbed en blijft die er in, soms groeit die deuk er uiteindelijk ook weer uit. Ik heb een hele tijd zo'n deuk halverwege m'n duimnagel gehad, is nu weg.
Enige blijvend afwijkende nagel die ik heb is een pinknagel die in een 'dakje' groeit. Zit een scherpe 'vouw' in over de lengte.
In mijn geval is dit gebeurd bij beide nagels door pletten dankzij de paarden :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:40

Ik heb eens een erg zware tuinbank met de poot op mijn grote teen laten vallen en ik had daardoor iets soortgelijks. De nagel viel eraf en is nooit normaal teruggegroeid naar volledige grootte. Het is een erg klein nageltje voor een grote teen. Daarom knip ik de andere ook maar zo kort mogelijk. :7 Zou echt niet weten hoe je hem wel normaal kunt laten teruggroeien.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:46

Ai, ziet er niet zo mooi uit.

Ik heb jaren geleden mijn vinger tussen een autodeur gehad, het topje van mijn wijsvinger. Meteen een bloeduitstorting onder de nagel. Tegen dat ik bij de dokter zat, was het al te laat, prikken had geen zin meer. Uiteindelijk is er een stukje nagel uit weg gesprongen zeg maar, en uiteindelijk ben ik ook heel de nagel verloren.

De dokter gaf wel meteen al aan dat hij niet wist hoe het zou terug groeien, en dat de mogelijkheid tot een nagelbed-operatie best reëel was. Ik had er nog nooit van gehoord.

Pakweg na een jaar had ik eindelijk mijn hele nagel terug. Hij ziet er gewoon hetzelfde uit als mijn andere nagels. Groeit een beetje scheef, maar dat vijl ik bij, niks van te zien op die manier :)

@_Lorette ik heb mini nagels op mijn tenen, vooral de kleine teentjes. Als daar 1mm nagel op staat, is het veel. Ik lak de boel (lees: gedeeltelijk mijn vel) gewoon, er is niemand die er met zijn neus bovenop gaat zitten dus niemand merkt er wat van haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 17:56

Sanet schreef:
Lijkt wel wat op een schimmelnagel?

Ik heb de ontsteking wel met isobetadine behandeld die ik echt ‘onder’ de nagelriem moest masseren. Zou de gele kleur daar van kunnen komen?
Onder het gele zit nl wel een mm roze nagel maar wat de kwaliteit daarvan is weet ik nog niet.

Medisch pedicure kan ik wel eens bellen idd of die ook wat met vinger nagels kunnen. :=

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:00

Ik wil kijken maar ik durf niet :+ vind iets aan nagels zo ontzettend afschuwelijk om te zien maar ergens trekt het weer erg aan _O-

Kan je niet naar bij een goede nagelsalon navraag doen of anders bij je huisarts?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:01

Dan zou ik eens contact opnemen met een medisch manicure. Die kan je wellicht nu al van het juiste advies voorzien.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:12

Een manicure is voor handen , een pedicure voor voeten :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:30

anca schreef:
Een manicure is voor handen , een pedicure voor voeten :D

Ik kom consequent op medische pedicures uit als ik op medische manicure zoek in de omgeving. Ik denk niet dat een gewone manicure er op los laten verstandig is dus misschien morgen een paar medische pedicures mailen, als ze het zelf niet doen dan weten zij wellicht wel iemand die het wel doet...

Ik ben hier helemaal niet in thuis maar hoe ‘controleer’ je in deze sector op kwaliteit/diploma’s? Is dat een vrij beroep of niet? (Ik zit in België)

Jen: zowel huisarts als apotheker zeggen ‘gewoon afwachten’. Maar zou het balen vinden als ik ‘gewoon af wacht’ en er wel iets aan gedaan had moeten worden. := misschien kan ik in het ziekenhuis eens vragen als ik tegen begin juli niks gevonden heb. 6 of 7 juli moet ik naar het ziekenhuis voor een infuus. Ze hebben daar gegevens van allerhande zorgverleners (diëtisten, pedicures.) omdat er ook mensen met chemo op die afdeling komen... wellicht kunnen zij me e betrouwbaar iemand aanwijzen.

Wil het ook niet erger maken. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-06-22 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:33

Ik heb het zelfde nu groeit helemaal mooi uit maar begin lijkt altijd erg verontrustend.
Ik heb het nu 2 keer gehad maar 2 mooie nagels weer gekregen.
Een volledig eruit gerukt en eentje ook met ontsteking. Dus houd hoop :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:40

Balko schreef:
Ik heb het zelfde nu groeit helemaal mooi uit maar begin lijkt altijd erg verontrustend.
Ik heb het nu 2 keer gehad maar 2 mooie nagels weer gekregen.
Een volledig eruit gerukt en eentje ook met ontsteking. Dus houd hoop :')

Het mm roze nagel en het feit dat er een nagelbed lijkt te zitten geeft me wel hoop. Dokter zei bij mij alleen vooral niet lostrekken als ik het kon voorkomen maar ik neem bloedverdunners en ben gevoelig voor ontstekingen dus denk dat ze vooral niet nog een wonde wil aan die nagel. :+ Nagels bloeden sowieso al idioot lang. Ik moet een drukverband aan leggen als ik hem moet los rukken. :x (moet met infusen soms al.)

Maar meer raad kon ze me niet geven. Vond dat ergens best gek. Je zou denken dat een huisdokter iig de optie van een medisch manicure ofzo zou aanbieden toch?

De ontsteking was onder ‘controle’ (isobetadinezalf en klaar.) dus ze kon me verder niet helpen zei ze. :?

Wel groeien mijn nagels echt heel snel want het is nu zo’n zes a 8 weken geleden dat de ontsteking begon, dus 4 tot zes weken geleden liet de nagel los aan de onderkant... nu zit het losse deel al halfweg.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:52

Ja dat losrukken was bij mij niet vrijwillig maar een erop kauwende shetlander die mn vingertop brak en dus ook de nagel volledig eraf werkte….
Met dus een zwaar beschadigde nagelriem is het zelfs weer goedgekomen! T lelijke groeit gewoon uit. Eerst was mijn nagel bobbelig maar nu zie je er niets meer van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:57

Balko schreef:
Ja dat losrukken was bij mij niet vrijwillig maar een erop kauwende shetlander die mn vingertop brak en dus ook de nagel volledig eraf werkte….
Met dus een zwaar beschadigde nagelriem is het zelfs weer goedgekomen! T lelijke groeit gewoon uit. Eerst was mijn nagel bobbelig maar nu zie je er niets meer van.

Waarom verbaast het me niks dat er een Shetlander een rol speelt in dat verhaal? _O-
Klinkt erg pijnlijk :(:) maar het heeft me wel moed dat het dus iig wel gewoon in orde kan komen op termijn.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:58

Nagelmatrix beschadigd door de ontsteking, dat is ook die rand die je ziet met uitgroeien, dat is een tijdelijke verstoring in de groei geweest. Ziet er op de foto niet uit als een schimmelnagel. Goed oliën en schoon houden, die betaling kan geen kwaad. Maar kan wel inderdaad die verkleuring veroorzaken. Nagels groeien uit vanonder de nagelriem, feit dat er een nagel groeit is wel positief, en de rand zie je vaker bij ontsteking of trauma. Even een verstoring, en de nagel die dan uitgroeit kan wat vreemd zijn. Zou normaal weer goed moeten komen toch. Kan zijn dat het dunne stukje afbreekt als hij uitgroeit.
Ik zie dit wel meer op teennagels, allé, ben dan ook podotherapeut en veel met nagels gedaan al. Je zit wel iets uit de richting, ik zit in Nederland over de grens. Mocht je niemand vinden mag je me wel een pb doen als je wilt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 23:38

ontherun schreef:
Nagelmatrix beschadigd door de ontsteking, dat is ook die rand die je ziet met uitgroeien, dat is een tijdelijke verstoring in de groei geweest. Ziet er op de foto niet uit als een schimmelnagel. Goed oliën en schoon houden, die betaling kan geen kwaad. Maar kan wel inderdaad die verkleuring veroorzaken. Nagels groeien uit vanonder de nagelriem, feit dat er een nagel groeit is wel positief, en de rand zie je vaker bij ontsteking of trauma. Even een verstoring, en de nagel die dan uitgroeit kan wat vreemd zijn. Zou normaal weer goed moeten komen toch. Kan zijn dat het dunne stukje afbreekt als hij uitgroeit.
Ik zie dit wel meer op teennagels, allé, ben dan ook podotherapeut en veel met nagels gedaan al. Je zit wel iets uit de richting, ik zit in Nederland over de grens. Mocht je niemand vinden mag je me wel een pb doen als je wilt.

Bedankt voor dit bericht. Wat is de nagelmatrix? :o

Ik ga er van uit dat de ‘oude nagel’ er af gaat vallen zodra die uit groeit tot dat witte deel. Dat witte zit nl gewoon los. Hij hangt dus nog maar deels vast zeg maar,

Is bio oil goed of zou jij iets anders aanraden?