Happyhrs schreef:Dat snap ik volledig! Alleen weet ik niet zo goed wat ik dan met haar zou moeten proberen veel wat ik heb gezien, wat ze nog niet kan is nu nog te moeilijk en hoort weer een basis bij, die zij dus niet doet, of te moeilijk vind nog, ik dacht dat voetje geven een goede overgang was van de basis naar echt wat oefeningen, heeft iemand wat tips?
Ik ben zelf begonnen met simpele target training (aanraking met de neus). Dat zijn hele duidelijke oefeningen, ook voor het paard.
Daarnaast probeer ik oefeningen te zoeken die hij in het 'dagelijks leven' zelf al graag doet. Hij gaat bijvoorbeeld graag op onderzoek uit met z'n mond of met z'n voorvoeten. Daar heb ik oefeningen bij gezocht; target oppakken en aangeven (als einddoel, Amable heeft een duidelijk filmpje over apporteren en hoe je dit kan opdelen in sub oefeningen), op het blok staan (grote kans dat ie er tegenaan ging schoppen en van daaruit verder werken).
En wat ik ook een mooie vind van mijn VD instructrice: op het moment dat je niet de gewenste reactie krijgt op een vraag die je al een paar keer heb gesteld, dan stel je niet de juiste vraag.
Soms moet je zelf ook creatief gaan denken om een reactie te krijgen van je paard.
Vraag ik die van mij een voetje op te tillen (in een andere context dan hoeven uitkrabben) gebeurt er niks. Kan met een zweep friemelen aan z'n koten wat ik wil hij tilt die voet niet op. Zet ik een voorwerp voor z'n voeten dan kan ik garanderen dat ie z'n voeten een keer optilt om tegen het voorwerp aan te gaan schoppen en ik dus kan gaan belonen.