Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: Dyonne, balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:41

AaronYve schreef:
Wat probeer je te bereiken met vd, wat is je doel?
Ik lees dat het paard al naar achter loopt, naar je toekomt, dingen aantikt met de neus en je bent pas 2 weekjes bezig.
Dus je paard doet het eigenlijk heel goed! Ik zou een pas op de plaatst maken en niet teveel in 1x willen

Dat zou ik ook graag willen, "voetje geven" en dan uiteindelijk vanuit daar verder werken maar wat ik ook doe ze doet het niet, dan loopt ze gewoon door of ze blijft stil staan, en ik heb alles wat ik online kon vinden wel zon beetje uitgeprobeerd

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:42

Is het paard wel aan de hulpen bij bijvoorbeeld gewoon longeren?
En hoe is het verder in omgang? Heeft het paard respect voor jouw persoonlijke ruimte bijvoorbeeld en loopt het netjes aan een los touw mee?
Laatst bijgewerkt door Matheno op 28-02-22 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:42

Hoe zet ik meldingen op de e-mail uit? Mijn hele inbox staat ineens vol..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:44

Happyhrs schreef:

Klik op het envelopje
dan op forum instellingen
wijzig post standaarden (dat staat aan de linker kant)
Waarschuw mij standaard bij antwoorden: dat op nee zetten

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:44

Matheno schreef:
Is het paard wel aan de hulpen bij bijvoorbeeld gewoon longeren?

Ja, daar heeft ze geen moeite mee, maar het gaat na een tijdje al op een laag tempo omdat ze er niet echt energie in steekt, ze is heel snel uitgekeken, als ik balkjes gebruikt kijkt ze er 1x ff goed naar maar daarna vind ze het ook wel prima

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:44

DuoPenotti schreef:
Happyhrs schreef:

Klik op het envelopje
dan op forum instellingen
wijzig post standaarden (dat staat aan de linker kant)
Waarschuw mij standaard bij antwoorden: dat op nee zetten

Dankjewel!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:45

Happyhrs schreef:
" ik doe het wel want dan krijg ik een beloning" maar ze geeft het heel snel op en dat vind ik moeilijk, ik heb dat niet eerder gehad, vaak gaan ze wat anders zoeken / proberen

Dat klinkt wel herkenbaar. Heb een aantal keer eens wat gevraagd, dan hoorde ik 'm nog net niet zuchten en met z'n ogen rollen :+ zo van: 'nou ok ik heb het gedaan, zijn we nu klaar, en snoepje aub'.

Ik heb dat zelf opgelost om eigenlijk altijd in vrijheid te werken als het om clickertraining gaat. En ja soms loopt hij dan al na een paar tellen weg. Maar goed, boodschap duidelijk. Vaak wacht ik dan nog even en mééstal komt ie dan toch wel weer even kijken en proberen. Soms ook niet, maar dat vind ik dan ook ok. Ik merk ook sindsdien ik het op deze manier doe dat hij enthousiaster is. Hij mag er geen zin in hebben en ik ben blij met alles wat wel lukt.

Soms kan ik zo erg met de oefening bezig zijn dat ik even het paard uit het oog verlies of dat ik zelf eigenlijk niet duidelijk voor ogen had wat ik nu precies wilde vragen en daardoor onbewust ook niet duidelijk was naar hem. Dat zijn dan ook vaak de momenten waarop hij wegloopt.

Wellicht kun je heel bewust bij jezelf registreren wat je aan het doen was en waar jij mentaal was op het moment dat je paard van je wegloopt. Misschien vind je dan ook nog wel iets.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:53

Voor jou toch echt de taak om uit te zoeken waarom ze niet wil.
Dat heeft absoluut een reden.
Misschien weet ze toch niet goed wat je bedoelt.
Of ze probeert iets maar jij reageert daar niet snel genoeg op.
Of jij hebt al bij de vorige poging te laat gereageerd zodat ze nu denkt dat dat niet de bedoeling is.
Misschien is ze snel gefrustreerd of ontmoedigd of jij bent dat wat ze gelijk aanvoelt.
Zelf heb ik ook drie paardjes op het moment en de één kan heel goed Spaanse pas en de andere is heel goed met apporteren. (Ze kunnen nog veel meer maar als voorbeeld)
Maar zou ik dat andersom vragen, dan zouden ze daar veel moeite mee hebben omdat dat ze niet goed ligt.
Misschien is het voor jullie handiger om eerst nog andere trucjes te proberen die makkelijker gaan.
Dan krijgt ze er meer plezier in en dan kun je vanzelf steeds weer wat meer dingen oefenen.
Ook niet te vaak natuurlijk, sommige paarden hebben lang nodig om iets te verwerken.
En ook al lijkt het een makkelijke oefening, wat voor het ene paard makkelijk is, is voor de andere heel moeilijk.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:55

Heb je ook al naar Eva Roemaat gekeken? Geeft heel fijn les en plaatst veel online aan informatie van wat ze doet met haar paarden.

Ik lees dat je 2x per dag beweging geeft. Is daar een reden voor? 1x per dag 20 tot 30 minuten of om de dag is meer dan genoeg. Zo hebben ze ook tijd om alles te verwerken.
Kan best zijn dat ze het werken gewoon even zat is omdat je het al 2x per dag doet en zo vaak. Even vakantie geven kan geen kwaad.
Mijn pony vind longeren ook niet geweldig, maar we doen het wel. Waarom? Beweging is goed en het is een mooie afwisseling naast alles wat we nu al doen.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:57

MirandaMalik schreef:
Voor jou toch echt de taak om uit te zoeken waarom ze niet wil.
Dat heeft absoluut een reden.
Misschien weet ze toch niet goed wat je bedoelt.
Of ze probeert iets maar jij reageert daar niet snel genoeg op.
Of jij hebt al bij de vorige poging te laat gereageerd zodat ze nu denkt dat dat niet de bedoeling is.
Misschien is ze snel gefrustreerd of ontmoedigd of jij bent dat wat ze gelijk aanvoelt.
Zelf heb ik ook drie paardjes op het moment en de één kan heel goed Spaanse pas en de andere is heel goed met apporteren. (Ze kunnen nog veel meer maar als voorbeeld)

Maar zou ik dat andersom vragen, dan zouden ze daar veel moeite mee hebben omdat dat ze niet goed ligt.
Misschien is het voor jullie handiger om eerst nog andere trucjes te proberen die makkelijker gaan.
Dan krijgt ze er meer plezier in en dan kun je vanzelf steeds weer wat meer dingen oefenen.
Ook niet te vaak natuurlijk, sommige paarden hebben lang nodig om iets te verwerken.
En ook al lijkt het een makkelijke oefening, wat voor het ene paard makkelijk is, is voor de andere heel moeilijk.

Dat snap ik volledig! Alleen weet ik niet zo goed wat ik dan met haar zou moeten proberen veel wat ik heb gezien, wat ze nog niet kan is nu nog te moeilijk en hoort weer een basis bij, die zij dus niet doet, of te moeilijk vind nog, ik dacht dat voetje geven een goede overgang was van de basis naar echt wat oefeningen, heeft iemand wat tips?

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:03

Om het even anders te bekijken. Spreken jij en je paard dezelfde "taal"?
Zou om te beginnen eens een tijdje gaan observeren ipv van alles willen. Kijk hoe je paard op de omgeving reageert en dan bedoel ik de oren, staart, houding.
Laat dat moeten eens weg.
Nodig uit. Elk paard reageert anders, elk mens is anders.
Heb voor een uitermate dominante maar naar mensen bleue Haflinger merrie gezorgd. Liep bijna altijd netjes naast mij ook zonder touw, behalve als ze dr streken gezicht opzette. Bij dr eigenaar was het een iets ander verhaal. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:03

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:04

xYaartje schreef:
Heb je ook al naar Eva Roemaat gekeken? Geeft heel fijn les en plaatst veel online aan informatie van wat ze doet met haar paarden.

Ik lees dat je 2x per dag beweging geeft. Is daar een reden voor? 1x per dag 20 tot 30 minuten of om de dag is meer dan genoeg. Zo hebben ze ook tijd om alles te verwerken.
Kan best zijn dat ze het werken gewoon even zat is omdat je het al 2x per dag doet en zo vaak. Even vakantie geven kan geen kwaad.
Mijn pony vind longeren ook niet geweldig, maar we doen het wel. Waarom? Beweging is goed en het is een mooie afwisseling naast alles wat we nu al doen.

Ik longeer zeker om de zoveel dagen omdat het fijn is en soms ook lekker ok de spieren los te krijgen waneer ik geen zin heb ik rijden, maar toen ik dit voor beweging elke dag ging doen, ging ze staken. En was ze niet vooruit te branden, als ze iets echt niet wil, doet ze het ook niet, dat is aan de ene kant wel fijn want dan weet ik ook hoe zij zich erbij voelt

ik doe het "bewegen" 2x per dag omdat ik nu dus hooguit alleen maar aan de hand een beetje stap.. er is niks anders echt te doen.. ook geef ik haar het liefst een weekje vrij maar de laatse keren dat ik dit heb gedaan wou ze met oppakken echt niks meer omdat ik haar "uit dr vakantie" haalde en werd ze echt sjagerijnig, toen was ze pas na bijna 2 weken weer echt helemaal aan het been, vandaar dat ik het erg moeilijk vind

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:08

Morganlefay schreef:
Om het even anders te bekijken. Spreken jij en je paard dezelfde "taal"?
Zou om te beginnen eens een tijdje gaan observeren ipv van alles willen. Kijk hoe je paard op de omgeving reageert en dan bedoel ik de oren, staart, houding.
Laat dat moeten eens weg.
Nodig uit. Elk paard reageert anders, elk mens is anders.
Heb voor een uitermate dominante maar naar mensen bleue Haflinger merrie gezorgd. Liep bijna altijd netjes naast mij ook zonder touw, behalve als ze dr streken gezicht opzette. Bij dr eigenaar was het een iets ander verhaal. :D

Ze is niet heel duidelijk in haar lichaamstaal maar probeer hier wel altijd op te letten, ze staat bijna altijd met dr oortjes naar voren ( niet perse omdat ze wat hoort maar gewoon vrolijk ) als ik dr even laat staan gaat ze in rust, en verder is ze snel afgeleid, maar ik heb nooit echt het gevoel dat ze zich gedwongen voelt, dan doet ze het gewoon niet

Dat stukje van "moeten" leg ik uit in mijn vorige bericht, lees dat aub even :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:10

Happyhrs schreef:
Longeren vind ze toevallig niks aan, ze luistert wel goed, maar het gaat allemaal een beetje omdat het moet en dan vind ik het idd niet leuk om te doen. Ook afwisseling met balkjes vind ze niks dus ik vind het erg moeilijk iets te vinden

Wat reageer je vervelend.
Je schrijft zelf dat je een tijd niet kunt rijden en ze in beweging moet blijven. Dáár is het longeren geschikt voor.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:11

Happyhrs schreef:
Dat snap ik volledig! Alleen weet ik niet zo goed wat ik dan met haar zou moeten proberen veel wat ik heb gezien, wat ze nog niet kan is nu nog te moeilijk en hoort weer een basis bij, die zij dus niet doet, of te moeilijk vind nog, ik dacht dat voetje geven een goede overgang was van de basis naar echt wat oefeningen, heeft iemand wat tips?

Ik ben zelf begonnen met simpele target training (aanraking met de neus). Dat zijn hele duidelijke oefeningen, ook voor het paard.

Daarnaast probeer ik oefeningen te zoeken die hij in het 'dagelijks leven' zelf al graag doet. Hij gaat bijvoorbeeld graag op onderzoek uit met z'n mond of met z'n voorvoeten. Daar heb ik oefeningen bij gezocht; target oppakken en aangeven (als einddoel, Amable heeft een duidelijk filmpje over apporteren en hoe je dit kan opdelen in sub oefeningen), op het blok staan (grote kans dat ie er tegenaan ging schoppen en van daaruit verder werken).

En wat ik ook een mooie vind van mijn VD instructrice: op het moment dat je niet de gewenste reactie krijgt op een vraag die je al een paar keer heb gesteld, dan stel je niet de juiste vraag.

Soms moet je zelf ook creatief gaan denken om een reactie te krijgen van je paard.
Vraag ik die van mij een voetje op te tillen (in een andere context dan hoeven uitkrabben) gebeurt er niks. Kan met een zweep friemelen aan z'n koten wat ik wil hij tilt die voet niet op. Zet ik een voorwerp voor z'n voeten dan kan ik garanderen dat ie z'n voeten een keer optilt om tegen het voorwerp aan te gaan schoppen en ik dus kan gaan belonen.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:12

Ik geef haar minimaal 1 dag in de week de hele dag gewoon vrij, wel even poetsen etc. maar als ik haar meerdere dagen achter elkaar "vrij geef" word het een beetje een grote aardappel zak die niet vooruit te branden is, dat is nou eenmaal gewoon haar karakter want ze werkt graag als het leuk is en ze niet uit haar "ritme " gehaald is

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:13

Lieser schreef:
Happyhrs schreef:
Longeren vind ze toevallig niks aan, ze luistert wel goed, maar het gaat allemaal een beetje omdat het moet en dan vind ik het idd niet leuk om te doen. Ook afwisseling met balkjes vind ze niks dus ik vind het erg moeilijk iets te vinden

Wat reageer je vervelend.
Je schrijft zelf dat je een tijd niet kunt rijden en ze in beweging moet blijven. Dáár is het longeren geschikt voor.

Vervelend? Sorry maar lees eerst mijn andere reacties. Ik heb dit uitgelegd

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:16

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:18

Happyhrs schreef:
BaileyMix schreef:
Weigert, wordt, zij (i.p.v. hun) en haatreacties (zonder spatie).

%)

Ik heb dyslexie. Dit is niet echt nodig om te reageren.

Mijn dochter heeft ook dyslexie, maar kan wel foutloos schrijven. Het kost alleen wat meer moeite :)

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:18

LunarEclipse schreef:
Happyhrs schreef:

Ik ben zelf begonnen met simpele target training (aanraking met de neus). Dat zijn hele duidelijke oefeningen, ook voor het paard.

Daarnaast probeer ik oefeningen te zoeken die hij in het 'dagelijks leven' zelf al graag doet. Hij gaat bijvoorbeeld graag op onderzoek uit met z'n mond of met z'n voorvoeten. Daar heb ik oefeningen bij gezocht; target oppakken en aangeven (als einddoel, Amable heeft een duidelijk filmpje over apporteren en hoe je dit kan opdelen in sub oefeningen), op het blok staan (grote kans dat ie er tegenaan ging schoppen en van daaruit verder werken).

En wat ik ook een mooie vind van mijn VD instructrice: op het moment dat je niet de gewenste reactie krijgt op een vraag die je al een paar keer heb gesteld, dan stel je niet de juiste vraag.

Soms moet je zelf ook creatief gaan denken om een reactie te krijgen van je paard.
Vraag ik die van mij een voetje op te tillen (in een andere context dan hoeven uitkrabben) gebeurt er niks. Kan met een zweep friemelen aan z'n koten wat ik wil hij tilt die voet niet op. Zet ik een voorwerp voor z'n voeten dan kan ik garanderen dat ie z'n voeten een keer optilt om tegen het voorwerp aan te gaan schoppen en ik dus kan gaan belonen.

Dat snap ik ook! En dat is niet de bedoeling dat mijn reactie zo overkomt,maar ik heb in die zin al heel veel geprobeerd, zweepje, optillen, ik heb ook geprobeerd een emmer ervoor te zetten omdat ze die vaak omgooit, maar dan gaat ze er aan ruiken en meer niet, ik ben hier dus gekomen om eventueel andere manieren aan te horen want ik weet het zelf gewoon niet meer,

Met de neus aantikken etc. doet ze al :) ook passen achteruit en naar voren, naar mij toe lopen als ik daar om vraag, vandaar dat ik overging op het voetje geven

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:20

sevke schreef:
Happyhrs schreef:

Ik heb dyslexie. Dit is niet echt nodig om te reageren.

Mijn dochter heeft ook dyslexie, maar kan wel foutloos schrijven. Het kost alleen wat meer moeite :)

Oke? Nogmaals onnodig. Dyslexie komt er in veel vormen dus je weet er duidelijk niet genoeg over dat je zoiets comment. Het heeft ook niks met mijn topic te maken. En als ik 100% foutloos wil gaan typen ben ik het 10x aan het na lezen en reageer ik mischien om het uur

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:22

sevke schreef:

Je hebt diverse soorten dyslexie en het klopt dat er zijn genoeg dyslecten zijn die bij veel inspanning foutloos kunnen schrijven, maar daar ook niet altijd hun energie aan willen verspillen.
Wat maakt het dan uit dat iemand dan bepaalde schrijffouten maakt?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:26

@ ts: Ok, ik wou een nuttige ontopic post doen, maar laat het maar, gezien je reactie.
Misschien zou je ook beter om het uur reageren en alles eens goed nalezen.
Want jouw reacties zijn zeer onaangenaam. Zowel naar mensen die nuttige tips geven, als naar anderen.
ik ontstip hier :evaw:

Anoniem

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:28

In Limburg zijn zeer zeker grondwerkinstructrices te vinden. Alleen ga je deze bij de standaard maneges niet vinden. Wellicht eens een oproepje plaatsen in een van de paardengroepen op facebook? Zie wel vaker van die oproepjes voorbij komen en er komen echt wel zinnige reacties op.