Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Lenexa schreef:Als het alleen voor de hals is en het paard is bang zou ik voor een tonduese gaan. Die is volgens mij veel stiller.
Ik heb die gewone sectolin van de EJ en die gaat prima door de vacht van mijn haf.
Ibbel schreef:Ik heb een Moser Max 45, idd een tondeuse die eigenlijk voor honden is bedoeld, maar die doet het prima om paarden mee te scheren, zelfs helemaal. Hals scheren is geen probleem voor het ding. Hij is erg stil, qua geluid vergelijkbaar met een accu-tondeuse.
Desalniettemin zou ik echt gaan desensibiliseren. Dwz: machine eerst zonder aan te zetten op de hals zetten. Reageert je paard niet, prima. Reageert-ie wel: machine op de hals blijven houden tot je paard stil staat/niet meer reageert. Timing is heel belangrijk hierbij. Je paard moet de link leggen: als ik stilsta, gaat het ding weg. Uitbreiden met scheerbeweging maken zonder dat de machine aanstaat.
Volgende stap: machine aanzetten en net zo dichtbij komen dat je paard gaat reageren. Ook weer, machine aan houden en meebewegen met je paard, net zolang tot-ie stil blijft staan. Uitbreiden door steeds dichterbij te komen. Iedere keer stoppen of afstand nemen ale je paard braaf stil staat.
Derde stap: machine draaiend tegen je paard houden - zelfde oefening: blijven aanraken toe je paard stil staat. Uitbreiden door de tijd dat je het ding tegen je paard aanhouden steeds wat langer te maken, tot je dat het liefst een halve minuut kunt volhouden, en nog liever helemaal geen reactie meer krijgt.
Vijfde stap: scheren, en zorgen dat je stopt met scheren vóór je paard reageert, maw, belonen voor stilstaan (als het goed is, doet-ie dat nu ook gewoon, want je hebt de draaiende/trillende machine al tegen 'm aangehouden), óf doorgaan met scheren tot je paard stopt met draaien/reageren.
Timing is echt alles, het 'enge' ding gaat alleen weg als-ie netjes stilstaat. Als je goed timet, ben je er echt zó doorheen en heb je een paard dat scheren geen probleem meer vindt.
puppy1128 schreef:Ik gebruik nu zoofari van de Lidl, is draadloos. Scheert heerlijk en zeker voor een deel scheren prima te doen. En de prijs is ook heel fijn. En maakt geen herrie. Fijn voor ons beide.