scheren alleen hals, bang paard, Welke machine?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

scheren alleen hals, bang paard, Welke machine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 10:05

Mijn haflinger zit al mega in zijn wintervacht. Hij werkt niet hard meer alleen lekker het bos in. Toch zweet hij zich kapot. Ik heb hem 1 keer laten scheren maar dat ging echt waardeloos. Hij is zo bang voor dat geluid dat ie echt in paniek raakt.
Nu zag ik de moser max bij de welkoop, niet duur dus durf ik wel te gokken. Maar is deze stil of maakt hij lawaai? Is dus alleen voor de hals en niet het hele paard.

DubbelFun

Re: scheren alleen hals, bang paard, Welke machine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:42

Het is altijd waardeloos dat er bij scheermachiners nooit/weinig het aantal decibellen vermeld wordt.
Overigens lees ik dat de Max 50 voor honden en katten is, dus ik weet niet of je door het haar van een Haflinger heen komt. Ik heb nl. met mijn grote Hauptner al moeite om door het haar van mijn Shetlander heen te komen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:45

Mijne raakt ook in paniek bij een grote scheermachine.

https://www.lidl.nl/p/zoofari-tondeuse- ... p100377611

Deze is de eerste jaren wel prima gegaan. Daarna toch weer een keer met de grote geprobeerd en sinds dien kan ik niet eens meer in de buurt komen met zo'n apparaat in mn handen. Helaas, eigen schuld.

Ik weet niet hoe dik de vacht al is, maar ik kwam er met die van de lidl altijd wel prima doorheen, mits ik op tijd begon. Deed ook alleen de hals.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:48

Als het alleen voor de hals is en het paard is bang zou ik voor een tonduese gaan. Die is volgens mij veel stiller.
Ik heb die gewone sectolin van de EJ en die gaat prima door de vacht van mijn haf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:55

Lenexa schreef:
Als het alleen voor de hals is en het paard is bang zou ik voor een tonduese gaan. Die is volgens mij veel stiller.
Ik heb die gewone sectolin van de EJ en die gaat prima door de vacht van mijn haf.

Zou dit dan ook doen.
En voor hele paard verdoven als je moet scheren, anders kun je rustig oefenen en opbouwen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:05

Kan je er niet ergens eentje lenen voor een keer? Of huren. Dan ben je er in ieder geval geen vermogen aan kwijt mocht het toch niet werken.
Mijn ervaring is wel goedkoop is duurkoop.

Ik heb een heiniger saphir ( tondeuse) en een easculap bonum, beide zijn erg stil en hebben al een paar paarden gered van een half afgemaakt scheerklusje dat fout ging vanwege het lawaai van het eerste scheerapparaat dat gebruikt was.

Tondeuse is leuk, maar als je paard een flinke vacht heeft ben je ook een flink lang bezig, zeker met de sectolin achtige machines. Ze komen en uiteindelijk wel doorheen, maar met een knap apparaat ben je veel sneller klaar.
Als je paard het al niet leuk vind zou ik kiezen voor de kortste manier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:15

Ik ga dan uit van het hoeft niet in 1 dag/keer af. Dan is een still, klein ding wat ook voor jouw heel makkelijk te hanteren is juist handig. Pony heeft last van de vacht, niet van jouw scheerkunsten of het hele gebeuren nog moeten leren. Als die er een paar dagen raar uit ziet is dat hoogstens iets waar mensen "last" van hebben, niet pony. Ik heb aantal jaren streep hals & borst geschoren met zo'n tondeuse, pony's stonden gewoon los en anders wandelde ik wel mee. Niet perfect strak, maar dat maakt pony niks uit. Gebruik wel genoeg scheermachineolie en controleer of je messen niet warm/heet worden, want dat is wel een reden om te protesteren.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:18

Ik gebruik nu zoofari van de Lidl, is draadloos. Scheert heerlijk en zeker voor een deel scheren prima te doen. En de prijs is ook heel fijn. En maakt geen herrie. Fijn voor ons beide. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:25

Vaak is het niet hoe hard maar welk geluid ze maken. Mijn pony's waren de mijne gewend en iemand anders wilde een andere gebruiken en ineens reageerden ze op het machine.

Ik heb een Heiniger draadloos.

Ik zou een praam opzetten, vaak helpt dat al.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:17

Hmm ik ga die van lidl ook eens proberen dan, kost haast niks :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:19

Ik heb een Moser Max 45, idd een tondeuse die eigenlijk voor honden is bedoeld, maar die doet het prima om paarden mee te scheren, zelfs helemaal. Hals scheren is geen probleem voor het ding. Hij is erg stil, qua geluid vergelijkbaar met een accu-tondeuse.

Desalniettemin zou ik echt gaan desensibiliseren. Dwz: machine eerst zonder aan te zetten op de hals zetten. Reageert je paard niet, prima. Reageert-ie wel: machine op de hals blijven houden tot je paard stil staat/niet meer reageert. Timing is heel belangrijk hierbij. Je paard moet de link leggen: als ik stilsta, gaat het ding weg. Uitbreiden met scheerbeweging maken zonder dat de machine aanstaat.

Volgende stap: machine aanzetten en net zo dichtbij komen dat je paard gaat reageren. Ook weer, machine aan houden en meebewegen met je paard, net zolang tot-ie stil blijft staan. Uitbreiden door steeds dichterbij te komen. Iedere keer stoppen of afstand nemen ale je paard braaf stil staat.

Derde stap: machine draaiend tegen je paard houden - zelfde oefening: blijven aanraken toe je paard stil staat. Uitbreiden door de tijd dat je het ding tegen je paard aanhouden steeds wat langer te maken, tot je dat het liefst een halve minuut kunt volhouden, en nog liever helemaal geen reactie meer krijgt.

Vijfde stap: scheren, en zorgen dat je stopt met scheren vóór je paard reageert, maw, belonen voor stilstaan (als het goed is, doet-ie dat nu ook gewoon, want je hebt de draaiende/trillende machine al tegen 'm aangehouden), óf doorgaan met scheren tot je paard stopt met draaien/reageren.

Timing is echt alles, het 'enge' ding gaat alleen weg als-ie netjes stilstaat. Als je goed timet, ben je er echt zó doorheen en heb je een paard dat scheren geen probleem meer vindt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:22

Ibbel schreef:
Ik heb een Moser Max 45, idd een tondeuse die eigenlijk voor honden is bedoeld, maar die doet het prima om paarden mee te scheren, zelfs helemaal. Hals scheren is geen probleem voor het ding. Hij is erg stil, qua geluid vergelijkbaar met een accu-tondeuse.

Desalniettemin zou ik echt gaan desensibiliseren. Dwz: machine eerst zonder aan te zetten op de hals zetten. Reageert je paard niet, prima. Reageert-ie wel: machine op de hals blijven houden tot je paard stil staat/niet meer reageert. Timing is heel belangrijk hierbij. Je paard moet de link leggen: als ik stilsta, gaat het ding weg. Uitbreiden met scheerbeweging maken zonder dat de machine aanstaat.

Volgende stap: machine aanzetten en net zo dichtbij komen dat je paard gaat reageren. Ook weer, machine aan houden en meebewegen met je paard, net zolang tot-ie stil blijft staan. Uitbreiden door steeds dichterbij te komen. Iedere keer stoppen of afstand nemen ale je paard braaf stil staat.

Derde stap: machine draaiend tegen je paard houden - zelfde oefening: blijven aanraken toe je paard stil staat. Uitbreiden door de tijd dat je het ding tegen je paard aanhouden steeds wat langer te maken, tot je dat het liefst een halve minuut kunt volhouden, en nog liever helemaal geen reactie meer krijgt.

Vijfde stap: scheren, en zorgen dat je stopt met scheren vóór je paard reageert, maw, belonen voor stilstaan (als het goed is, doet-ie dat nu ook gewoon, want je hebt de draaiende/trillende machine al tegen 'm aangehouden), óf doorgaan met scheren tot je paard stopt met draaien/reageren.

Timing is echt alles, het 'enge' ding gaat alleen weg als-ie netjes stilstaat. Als je goed timet, ben je er echt zó doorheen en heb je een paard dat scheren geen probleem meer vindt.

Bedankt voor de tips!!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:28

Moser max werkt super. Ik scheer er mijn IJslander mee. Heb ook een groot apparaat maar door de herrie en het gewicht (en het schoonmaken...) gebruik ik liever de Moser. Nu alleen haar borst en buik en in het voorjaar helemaal. Ik koop wel elk jaar nieuwe messen. Als ik ze laat slijpen zijn ze heel snel weer bot. Nieuwe messen doe ik veel langer mee en zijn dan goedkoper.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:28

Ik gebruik ook de zoofari van de lidl voor dat stuk
Afbeelding

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:33

Moser Max 45 is inderdaad prima om een heel paard mee te scheren. Niet fluisterstil, maar wel stiller dan een echte scheermachine. Hij heeft ook twee standen qua snelheid en dat scheelt ook qua geluid.

Buiten dat - de tip die ik veel eerder had willen weten: prop een lading watten in de oren van je paard. Die van mij ging van bloedlink spontaan naar halfslapend!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:54

Hier ook fan van de lidl tondeuse, zelfs shetten vacht komt hij doorheen en als ie bot is koop ik gewoon weer een nieuwe

En als hij toch niet werkt heb je wel een handig apparaatje om mee te oefenen. Mijn paard was er ook panisch voor maar met elke keer even oefenen, al was het alleen even aanzetten zonder in de buurt te komen en veel geduld kan ik haar nu op het gemakje scheren

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:09

Als het geluid het probleem is kan je ook het geluid overstemmen met een ander geluid. Ik heb een keer een paard geschoren naast een draaiende trekker... niks aan de hand. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 18:07

Afbeelding

Het resultaat.
Ik wilde de *randjes* die je hier en daar ziet nog wat bijwerken, maar paard was het echt zat. Was mijn 1e keer scheren, vind het nog niet eens zo heel mislukt.

Ik had de sectolin gehaald bij de welkoop

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:11

Ik scheer al jaren en doe het niet veel beter hoor :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 19:23

Oh haha ok, gelukkig hahaha was al bang dat ik er niks van zou bakken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:48

Wat ik wel doe als een paard dik in het haar zit is niet de hele 'maaibreedte' benutten, maar de helft. Dus overlappend. Dan krijg je minder randjes en wordt de machine ook minder snel warm.
Je doet er iets langer over, maar eigenlijk valt dat wel weer mee omdat je minder stukjes over moet doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:05

is het echt nodig om hem te scheren? Zweten is op zich niet erg. Valt hij terug in energie of staat hij echt te hijgen of is dat geen issue?

Lekker op adem stappen voor je thuis bent en dan in de bak laten rollen (staat hij op stal of buiten) is voor een gezond paard gewoon voldoende. In het wild zweten ze ook na een ferme galop/vlucht/spel... Die vacht is er op gebouwd...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:08

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 17:02

zoals ik al zei, ik heb de sectolin, vandaag het hele paard van een vriend geschoren met die tondeuse, ging prima!

Duhelo, hij heeft er wel last van ja, gisteren gereden met de geschoren borst waardoor hij dus beter de warmte kwijt kan, en ook leek hij dar veel fijner te vinden, was stuk actiever :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:05

ah dat is fijn! Mijn trekpaarden doe ik ook standaard als ze in het werk staan, anders is na 15 minuten de batterij volledig plat. De hals eruit en ze kunnen buiten blijven zonder deken maar wel een uurtje werken.
Mijn Pre maakt het geen verschil in energie of uithouding, dus die blijft voorlopig ongeschoren.