Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 23:23

KNHS
Sport

Afbeelding
Edward Gal met Glock's Total U.S. - Jumping Amsterdam 2020.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


TeamNL-ruiter Edward Gal heeft met een overwinning in de Grand Prix van het driesterren CDI in Exloo na drie jaar een succesvolle comeback gemaakt in de dressuurring. Gal won met de twaalfjarige hengst GLOCK’s Total U.S., waarmee hij bij zijn laatste wedstrijd de Olympische Spelen van Tokio vijfde en zesde werd. Een mooie opsteker voor TeamNL richting Parijs met Marlies van Baalen op de tweede plaats en Hans Peter Minderhoud, die vierde werd met de voorheen door Gal gereden hengst GLOCK’s Toto jr. Het was Minderhoud’s tweede internationale wedstrijd met Toto jr.

Pas eerder deze week werd bekend dat dressuurruiter Edward Gal bij het CDI3* in Exloo zijn rentree in de wedstrijdring zou maken. Gelijk bij zijn eerste wedstrijd na drie jaar won de routinier uit Oosterbeek met een percentage van 74.783 de Grand Prix. Zijn hengst GLOCK’s Total U.S. had er duidelijk zin in en was vaak nog overijverig en heel energiek. Aan talent geen gebrek bij de prachtige zwarte hengst, die bij meer wedstrijdroutine de komende weken en maanden wel eens heel hoog kan gaan scoren. In Exloo wezen drie van de vijf internationale juryleden Gal als winnaar aan, twee plaatsten hem als tweede.

Op de rentree van Gal was lang op gewacht. Hoewel de twaalfvoudig Nederlands kampioen en voormalig wereldkampioen op de Olympische longlist van bondscoach Patrick van der Meer is opgenomen was nog niet duidelijk wanneer Gal zijn ‘road to Paris’ zou beginnen. Die begon vrijdagmiddag in Exloo. Het begin is goed en zal verder gaan via het NK Dressuur eind deze maand in Ermelo en daarna wellicht via het CHIO Rotterdam.

In juli 2021 reden Edward Gal en Glock’s Total U.S. hun laatste (internationale) wedstrijd. Het waren de Olympische Spelen van Tokio waar ze individueel in de Grand Prix en met het team vijfde werden. In de Grand Prix Special en in de Kür op Muziek eindigden ze in Japan op de zesde plaats. Een paar maanden eerder veroverde Gal zijn twaalfde nationale titel. Hij deed dat met de nu twaalfjarige hengst GLock’s Total U.S., een zoon van zijn voormalige topper Totilas.

Marlies van Baalen en Habibi DVB, de regerend Nederlands kampioenen, reden in Exloo hun eerste internationale wedstrijd van dit buitenseizoen en begonnen uitstekend met de tweede plaats achter Gal. De score van de amazone uit Brakel en haar twaalfjarige vos kwam uit op 73.478 procent.

Hans Peter Minderhoud stuurde in februari van dit jaar zijn succespaard GLOCK´s Dream Boy met sportief pensioen. In de eerder door Edwars Gal gereden GLOCK´s Toto jr. stond direct een opvolger klaar voor Minderhoud. Met de dertienjarige hengst debuteerde Minderhoud vorige maand in Tolbert. Bij hun tweede wedstrijd in Exloo werden ze vierde met een score van 72.609 procent. Dat was gelijk aan die van de als derde geplaatste Duitse Helen Langehanenberg.

Een week na de overwinning in de Grand Prix van Emmelie Scholtens en Indian Rock in Fontainebleau en de overwinning van Dinja van Liere en Hermès N.O.P. vorige maand in Aken gloort er voor TeamNL licht aan de Olympische horizon.

Bondscoach Patrick van der Meer: “Hier word ik blij van. Ik heb in de proef van Edward Gal en GLOCK’s Total U.S. zoveel mooie dingen gezien. De routine ontbreekt er nog een beetje aan, maar wat ze nu lieten zien was echt al super. Marlies van Baalen reed heel sterk en Hans Peter heeft in een paar weken met Toto jr. ook al goede stappen gezet. Dat belooft veel voor het NK.”

Zaterdag worden bij CDI3* Exloo de Grand Prix Special en de Kur op Muziek verreden.
Drie weken later op zaterdag 25 en zondag 26 mei vindt in Ermelo het NK Dressuur plaats als belangrijke observatiewedstrijd richting de Olympische Spelen van Parijs.

Uitslag Grand Prix, CDI3* Exloo
  • 1. Edward Gal (Oosterbeek), GLOCK’s Total U.S. (v.Totilas), 74.783%
  • 2. Marlies van Baalen (Brakel), Habibi DVB (v.Don Schufro), 73.478%
  • 3. Helen Langehanenberg (Dui), Facilone FRH (v.Fürstenball), 72.609%
  • 4. Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek), GLOCK’s Toto jr. (v.Totilas), 72.609%

Klik hier voor de volledige uitslag.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:22

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat zijn als Edward tegen Dinja en Emmelie rijdt.

Total US en Indian Rock zijn imo beide erg kwaliteitsvolle paarden en zeker aan elkaar gewaagd.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:06

Ben vooral benieuwd naar beelden van de proef. Of het echt zo goed was of dat er gepunt is op naam.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:10

https://bokt.digidip.net/visit?url=http ... %3D2102441

Op Facebook bij Clipmyhorse staat de volledige proef.

Ik heb de proef gezien, vind vooral zijn paard extreem goed tegenover de andere paarden. De proef zelf daar zijn nog wel wat verbeteringen in mogelijk maar dat mag ook na zo'n lange tijd en de eerste keer starten weer.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:19

En toch, ik blijf het er niet uitzien alsof er vanuit ontspanning gereden wordt en dat vind ik zonde. Het is wel een enorm goed paard!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:04

MarjanB schreef:
En toch, ik blijf het er niet uitzien alsof er vanuit ontspanning gereden wordt en dat vind ik zonde. Het is wel een enorm goed paard!

Het beeld is echt heel vriendelijk. Ik vind EG qua rijden echt giga veranderd. Hij zit zelfs anders.

HorsePassion
Berichten: 988
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:21

janderegelaa schreef:
MarjanB schreef:

Het beeld is echt heel vriendelijk. Ik vind EG qua rijden echt giga veranderd. Hij zit zelfs anders.

Dat zie ik dan weer niet.
Alleen zijn handen zijn wat minder terugwerkend. Hij houdt hem alleen nog stevig vast aan de voorkant maar echt beter zitten, nee, volgens mij niet.

Benzz
Berichten: 2939
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:40

Houding en zit vind ik nog steeds vreselijk. Stoelzit op en top. En zijn handen die van die groffe vuisten zijn. Nee ik vind de vooruitgang niet te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:52

Benzz schreef:
Houding en zit vind ik nog steeds vreselijk. Stoelzit op en top. En zijn handen die van die groffe vuisten zijn. Nee ik vind de vooruitgang niet te zien.

Die stoelzit is echt heel erg verbeterd kijk oude filmpjes maar. Hij kan zijn handen nu eenmaal niet veranderen. Maar ik vind dat er eens opgehouden moet worden met doorlopend op hem te zeiken. Als je ergens iets van vindt moet je de jury aanspreken want die beoordelen hem. En sowieso kun je van heel veel ruiters iets vinden. Maar wij allemaal doen het ze niet na.

Benzz
Berichten: 2939
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:55

janderegelaa schreef:
Benzz schreef:
Houding en zit vind ik nog steeds vreselijk. Stoelzit op en top. En zijn handen die van die groffe vuisten zijn. Nee ik vind de vooruitgang niet te zien.

Die stoelzit is echt heel erg verbeterd kijk oude filmpjes maar. Hij kan zijn handen nu eenmaal niet veranderen. Maar ik vind dat er eens opgehouden moet worden met doorlopend op hem te zeiken. Als je ergens iets van vindt moet je de jury aanspreken want die beoordelen hem. En sowieso kun je van heel veel ruiters iets vinden. Maar wij allemaal doen het ze niet na.

Die is helemaal niet verbeterd. Zo hoor je gewoon niet op een paard te zitten. En met juryś heb ik al zovaak gesproken waarom ze zo hoog punten. Ze durven niet anders.

En nee ik doe het niet na, dank je, ik heb hem zo vreselijk vaak zien rijden en losrijden dat er geen haar op mijn hoofd is die zo wil rijden.

En we leven in een vrij land, dus ik mag daar gewoon wat van vinden. En kritisch blijven kan echt geen kwaad willen we de sport houden. Je had de top in Den Bosch moeten horen over zijn optreden. Maar niemand durft online zijn mond open te doen. Gelukkig had Horses nu wel het lef.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:10

Ik zei dat we ze het allemaal niet nadoen. Niet alleen t.a.v. EG

Heb het zitten kijken en het viel mij echt niet tegen.

BigOne
Berichten: 38410
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:14

Waarom is dat paard drie jaar niet gestart?

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:27

Ik ben toch wel positief verrast.
Ik vond het duo Edward&Totilas magisch, wat later gingen m'n ogen open...
Het optreden met Kyton op de hengstenkeuring vond ik erg jammer, en had ook het idee dat Edward wat angstig leek (voor het paard, of het publiek, of...)
En ik had de beelden van de OS ook nog op m'n netvlies staan.
Ik vind de beelden nu echt een heel stuk fijner!
Heb echt het idee dat hij wat met de kritiek gedaan heeft, en hopelijk valt hij door spanning/stress/druk niet meer terug in z'n oude stijl.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:29

Ik vind deze beelden ook fijn om naar te kijken!
Het beeld is veel vriendelijker en opener.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:30

BigOne schreef:
Waarom is dat paard drie jaar niet gestart?


Omdat hij het gezeik volledig zat was. De toetsenbord ridders die bij het zien van zijn naam zwarte vlekken krijgen en de meest walgelijke dingen neerpennen.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:32

Kijk ik naar hetzelfde stukje film als jullie? Dat bij Stegen net? Dat vind ik er nu niet per se vriendelijk uitzien.

Ghazella

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:38

Benzz schreef:
Die is helemaal niet verbeterd. Zo hoor je gewoon niet op een paard te zitten. En met juryś heb ik al zovaak gesproken waarom ze zo hoog punten. Ze durven niet anders.

En nee ik doe het niet na, dank je, ik heb hem zo vreselijk vaak zien rijden en losrijden dat er geen haar op mijn hoofd is die zo wil rijden.

En we leven in een vrij land, dus ik mag daar gewoon wat van vinden. En kritisch blijven kan echt geen kwaad willen we de sport houden. Je had de top in Den Bosch moeten horen over zijn optreden. Maar niemand durft online zijn mond open te doen. Gelukkig had Horses nu wel het lef.


Spijker op zijn kop.
Geen haar op mijn hoofd die dit zou willen nadoen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:39

Wat heeft Horses er over gezegd?

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:41


FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:48

MarjanB schreef:



Kan alleen de titel lezen. Maar ben het daar helemaal mee eens. Was heel plezierig om naar Marlies te kijken. En had eigenlijk ook verwacht dat zij zou winnen. Vind het er bij Edward niet ontspannen uit zien. Wat op zich logisch is, omdat ze zo lang niet zijn gestart, maar toch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:48

Ah, dat is een premium artikel dus dat kan ik niet lezen :D

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:55

Dit is beter dan wat hij eerder liet zien.
Maar krijg nog steeds plaatsvervangend kramp in mijn kaken.
Maar ook niet raar. Als je 20 jaar zo rijd verander je dat niet zomaar meer.

HorsePassion
Berichten: 988
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:39

Dit had ik in gisteren in een ander topic geschreven.
Ik was erbij en dan zie je toch net even wat meer dan op een video.

Ik was er vandaag bij en vond Hans Peter de beste.
Ik vond Edward Gal zeker niet slecht maar de spanning bij hem en het publiek was voelbaar. De proef was niet foutloos, wat hakkeltjes en ik miste de de vanzelfsprekendheid en ontspanning in de gehele proef.
Maar Total US heeft zo'n enorme go. Van zo'n extra bewegend paard wordt je gewoon blij.
En Edward heeft een wat stugge hand maar hij is zeker niet de enige maar de meeste ruiters hebben een harde hand. Ik denk dat meer dan 85% van de Grandprix paarden met de mond open liep. Soms de gehele proef en ook paarden die tijdens een ophouding steeds de mond open trokken.
Diederik van Silfthout was niet om aan te zien. Dat hij met losrijden al niet door de toezichthouder eruit wordt gestuurd vind ik onbegrijpelijk.
En Judith Ribbels stelde haar paard ook enorm opgeprikt voor. Een aantal andere ruiters trouwens ook. Sommige paarden konden nauwelijks fatsoenlijk ademhalen. Zo werden ze in elkaar getrokken.
Van Nespresso met Charlotte Fry werd ik ook niet vrolijk. Paard wordt overduidelijk overvraagd. Ook zij heeft een enorme harde hand.
Go Legend van Marlies van Balen viel mij enorm tegen. Hij sleept de hele bak bij elkaar. Die trekt echt sporen in het zand.
Hij kan in het spronggewricht niet buigen.
Met Habibi reed ze een nette proef maar in de piaf is hij enorm onregelmatig. Hij land eerst op het voorbeen en dan pas op het achterbeen. Hij kwam ook in de overgangen naar de passage en piaf enorm op de voorhand. Zijn achterhand werd een meter hoger en hij zwiepte van links naar rechts. Maar op zich wel een redelijk mooi beeld om naar te kijken maar rijkunstig gezien was het niet geweldig.
Mocht je beelden van Juan Antonio Jimenez-Cobo met Euclides Mor terug kunnen zien dan zie je een piaf en passage zoals je zelden ziet. Dat kunnen die Lusitano's als de beste.

Al met al vond ik het wel weer leuk om Edward weer in de ring te zien.
Hij kan zich met de proef van vandaag zeker nog niet meten met de topruiters als Jessica van Bredow en Charlotte Dujardin.
Maar dat kan bijna niemand.

Ik vind het jammer dat men nu alleen Edward Gal aanvalt. Hij mag zeker wel met minder druk rijden maar vandaag heb ik van de 29 combinaties maar een stuk of 9 vriendelijke ruiters gezien.
Dus focus je niet alleen op Edward want dat is niet eerlijk.
De dresuursport is gewoon verrot.
Iedereen reed boven de 60% en dat betekend dat zolang deze jury's er zitten er niets aan deze dierenkwelling gaat veranderen.

HorsePassion
Berichten: 988
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:47

Vandaag reed Edward in de GPS echt veel fijner.
Wel had de hals wat meer op lengte gemogen maar er waren zo ontzettend veel hoogtepunten in de proef.
Wat een geweldige beweging in de passage en piaffe. De uitgestrekte draf was ook zo gaaf en de appuyementen waren zo mooi.
De wissels om de pas waren niet heel erg goed De achterhand sprong onvoldoende mee naar voren. Daar liet hij ook echt punten liggen.
En er was een fout in de overgang. Total wilde aangaloperen. En het aanspringen naar de galop was niet zo mooi.
Marlies van Balen reed zeker een nette proef. Alleen dat paard kan niet normaal piafferen. Dat kost veel punten. Zo onzuiver en de beide pirouettes waren veel te groot. Al werd de door de onzuiverheid in de piaffe en de te grote pirouettes hier niet voor afgestraft.
Ik vond Edward vandaag de terechte winnaar.

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:56

Tazzey schreef:
BigOne schreef:
Waarom is dat paard drie jaar niet gestart?


Omdat hij het gezeik volledig zat was. De toetsenbord ridders die bij het zien van zijn naam zwarte vlekken krijgen en de meest walgelijke dingen neerpennen.


Ja en daar komt hij, helaas, niet vanaf. Vindt de kritiek hier altijd wel vreemd. Zit is niet goed, handen niet goed, beeld is niet vriendelijk, geen ontspanning nzv Of de jury zou niet negatief durven te jureren.Gevalletje de beste stuurlui staan aan kant?? Nou ik doe het hem niet na!!