Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 14:00

RTV Drenthe
Sport

Afbeelding
Edward Gal met Glock's Total U.S. - CHIO Rotterdam 2021.
Foto: © FEI/Leanjo de Koster


De wereld van de paardensport heeft dit weekend haar ogen gericht op de piste in Exloo, want bij het Concours Hippique willen internationale topruiters en -amazones laten zien dat ze klaar zijn voor de Olympische Spelen in Parijs over een kleine drie maanden.

Deelnemers uit achttien verschillende landen nemen deel aan de dressuurwedstrijden, die van vrijdag tot en met zondag worden gehouden. "Veel deelnemers willen zich hier in Exloo nog laten zien. En de buitenlandse deelnemers kennen dit jaarlijkse evenement ook goed, ze zeggen altijd dat ze hier graag naar toe komen", vertelt Andries van Daalen van de organisaties.

Kwalificatie
Eind juni volgt er nog een officiële kwalificatiewedstrijd in Rotterdam. "Daarna gaan de bondscoaches kijken wie ze uiteindelijk meenemen naar Parijs", vertelt Van Daalen. Maar een goede uitslag in Exloo kan zeker meewegen in dit oordeel. "Men wil hier graag hoge punten halen en laten zien wat ze kunnen."

Het is een hele operatie om vanuit de andere kant van de wereld de hele entourage mee te nemen naar Exloo. "Het paard gaat in het vliegtuig en ook de trainers en de groomers vliegen mee. Er is een ruiter uit Australië die dit weekend maar twee keer rijdt. Die komt dus uit Australië voor achttien minuten hiernaartoe."

Rust
Volgens Van Daalen wordt de wedstrijd in Exloo geroemd om, hoe kan het ook anders, de rust. "Wij proberen dat ook wel uit te stralen als evenement. Geen stress, geen gedoe, ze kunnen hier vaak even trainen in de piste. Dat is ook wel hoe wij dat graag willen."

De sfeer in Exloo is dan ook moeilijk te vergelijken met bijvoorbeeld de wedstrijd in Rotterdam. "Dat is de Randstad. Daar is veel meer publiek en het is echt een publieksevenement. Die organisaties wil ook graag heel veel publiek hebben, daar is reuring. Ik zie het dan ook als compliment wanneer iemand zegt dat Drenthe rust uitstraalt."

Bijzondere rentree
Een opvallende ruiter maakt dit weekend zijn rentree in de piste: Edward Gal, winnaar van een Olympisch bronzen medaille in 2012. Hij reed een aantal jaren geen wedstrijden, maar stapt dit weekend weer de bak in met zijn paard Total U.S. "Hij won in 2010 drie keer goud met zijn paard Totilas bij de Wereldruiterspelen. Het is dan ook grappig dan hij Exloo uitkiest om weer in actie te komen, voor het eerst in drie jaar", besluit Van Daalen.

De Grand Prix is vanaf 14:45 te zien op ClipMyHorse.tv.

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:07

Kan nou niet zeggen dat ik blij ben met de rentree van Gal. Zie hem niet graag rijden.

Ik gun anderen die heel hard gewerkt hebben om naar de OS te kunnen veel meer een plek in het team.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:24

Eerst maar zien hoe hij nu rijdt..dan pas oordelen.

Wel jammer dat CMH loopt te klieren..

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:25

Ik denk idd dat rentree van Gal te maken heeft met een plekje in Parijs….er moet toch een team samengesteld worden en de spoeling is nogal dun. Ik ben benieuwd wie er uiteindelijk in Parijs staan voor Nederland (dressuur)

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:35

Elisa2 schreef:
Eerst maar zien hoe hij nu rijdt..dan pas oordelen.

Wel jammer dat CMH loopt te klieren..


Ik heb Glock lange tijd gevolgd op Facebook (tot vorige week). Ik weet genoeg over zijn rijstijl om te kunnen oordelen vind ik zelf. :)

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:39

Doet Clip my horse bij jullie ook helemaal niks ?

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:41

Gisteren nog een filmpje van Edward gezien. En dat werd ik niet blij van

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:43

Hij loopt continu vast of zwart beeld inderdaad.

Pablo, ik snap wat je bedoelt..wil zelf alleen graag weten of hij wellicht toch iets veranderd heeft qua rijden/ rijstijl bij Total. Laatste keer dat ik hem zeg op Kyton werd ik ook niet vrolijk.

Vind Total US dan wel echt een geweldig paard en ben blij die weer eens te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:47

BoktVerlaten schreef:
Ik denk idd dat rentree van Gal te maken heeft met een plekje in Parijs….er moet toch een team samengesteld worden en de spoeling is nogal dun. Ik ben benieuwd wie er uiteindelijk in Parijs staan voor Nederland (dressuur)

Weet t wel zeker, daar hebben ze (team Glock) het al een poos over.

Maar ik denk dat er genoeg deelnemers zijn om een team te vormen, daar is Edward niet per se voor nodig, denk ik.

En van wat ik op de feeds van Glock zag, is er in zijn rijstijl niks veranderd, alleen Total is sterker geworden, maar het is allemaal nog net zo strak en hectisch.

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:54

Elisa2 schreef:
Hij loopt continu vast of zwart beeld inderdaad.

Pablo, ik snap wat je bedoelt..wil zelf alleen graag weten of hij wellicht toch iets veranderd heeft qua rijden/ rijstijl bij Total. Laatste keer dat ik hem zeg op Kyton werd ik ook niet vrolijk.

Vind Total US dan wel echt een geweldig paard en ben blij die weer eens te zien.


Mwah, zolang zijn rijstijl beloond wordt met hoge scores denk ik niet dat hij er iets in gaat veranderen, om eerlijk te zijn -O-

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:54

xPabloBokt schreef:
Ik gun anderen die heel hard gewerkt hebben om naar de OS te kunnen veel meer een plek in het team.

Wie zou jij dan graag in het team zien voor Parijs? Er zijn nog maar 3 maanden te gaan totdat het daar begint voor de dressuur. Van mij mag Marlies van Baalen mee, met Habibi en liefst nog met Go Legend. We zullen straks zien welke van de twee zij in Exloo het beste voor elkaar heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:59

Veronica2 schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik gun anderen die heel hard gewerkt hebben om naar de OS te kunnen veel meer een plek in het team.

Wie zou jij dan graag in het team zien voor Parijs? Er zijn nog maar 3 maanden te gaan totdat het daar begint voor de dressuur. Van mij mag Marlies van Baalen mee, met Habibi en liefst nog met Go Legend. We zullen straks zien welke van de twee zij in Exloo het beste voor elkaar heeft.

Ik ben niet Pablo, maar ik vind Emmelie ook een mooie kanshebber, en Dinja.

Marlies zou ik ook graag in het team zien :j.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:06

Ik zie graag Indian Rock met Emmelie, die doet het goed nu.

En Dinja natuurlijk.

Vond dat HP (en ik ben echt geen fan van hem) Toto wel beter op lengte had aan de voorkant.

Nu dus gewoon benieuwd hoe de combi Total/ Edward is en of Total nog verbeterd is. Ik vermoedt dat ze hopen op een soort Totilas herhaling.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:13

Total is wel echt verbeterd, piaffe doet ie eigenlijk teveel waardoor die overgangen niet zo vloeiend zijn. Voor zover ik kon zien op mijn kleine scherm was het wel een nette rit.

Benzz
Berichten: 2939
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:16

Elisa2 schreef:
Total is wel echt verbeterd, piaffe doet ie eigenlijk teveel waardoor die overgangen niet zo vloeiend zijn. Voor zover ik kon zien op mijn kleine scherm was het wel een nette rit.

Veel spanning, heel erg op de hand. Nee het kon mij niet bekoren.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:04

Weet iemand of je naar Exloo mag om morgen even te kijken? Of is het enkel te volgen via de tv?

caro29
Berichten: 8053
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:46

Exloo kan je gewoon heen om te kijken.

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 20:58

Elisa2 schreef:
Hij loopt continu vast of zwart beeld inderdaad.

Pablo, ik snap wat je bedoelt..wil zelf alleen graag weten of hij wellicht toch iets veranderd heeft qua rijden/ rijstijl bij Total. Laatste keer dat ik hem zeg op Kyton werd ik ook niet vrolijk.

Vind Total US dan wel echt een geweldig paard en ben blij die weer eens te zien.


https://www.stegen.net/2024/05/edward-g ... cdi-exloo/

Dit zegt mij genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:07

Ik schrok daar ook wel van, idd :o. Kan je zeggen dat hij wedsrijdritme mist, en dat kan ook niet anders. Maar dit is zo, zo strak... die galop is zo ontzettend gecontroleerd en stijf.

Ik ben wel benieuwd naar de andere proeven, wanneer dit de winnende is.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:09

Ik vond dat filmpje niet persee slecht. Hij houd hem zeker niet strak vast, ik vind de verbinding mond/hand niet persee strak. paard heeft alleen wel spanning en wil het te goed doen

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:11

Ach, nog geen scores waar we hoge ogen mee gaan gooien in Parijs :+

En die beelden gooien we ook geen hoge ogen mee.

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:12

Jester_ schreef:
Ik vond dat filmpje niet persee slecht. Hij houd hem zeker niet strak vast, ik vind de verbinding mond/hand niet persee strak. paard heeft alleen wel spanning en wil het te goed doen


Mwah, het aantal taktfouten binnen die 50 seconden zegt mij genoeg, als ik eerlijk ben. Bij het aanspringen in galop vooral heel goed zichtbaar. Hij gaat nog net niet achteruit omdat hij zo opgekropt loopt.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:50

Ik ben geen EG fan maar vergeleken met wat ik op Kyton zag was dit een stuk beter. De spanning benoemden ze zelf ook, zat ook een stuk bij de ruiter. Het terug rijden viel mij ook op, heb het idee dat hij hem soms echt teveel terug rijdt. Maar er zaten ook goede stukken in en vond hem ook niet heel strak aan de voorkant.

De rest van de proeven waren wisselend. Go Legend bijvoorbeeld liet echt hele mooie pi/passage zien. Mooi ontspannen en in harmonie. Echter komt die gewoon kwaliteit tekort in de appuyementen met scharen en in de stap keldert ie naar beneden.

HorsePassion
Berichten: 988
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:51

Ik was er vandaag bij en vond Hans Peter de beste.
Ik vond Edward Gal zeker niet slecht maar de spanning bij hem en het publiek was voelbaar. De proef was niet foutloos, wat hakkeltjes en ik miste de de vanzelfsprekendheid en ontspanning in de gehele proef.
Maar Total US heeft zo'n enorme go. Van zo'n extra bewegend paard wordt je gewoon blij.
En Edward heeft een wat stugge hand maar hij is zeker niet de enige maar de meeste ruiters hebben een harde hand. Ik denk dat meer dan 85% van de Grandprix paarden met de mond open liep. Soms de gehele proef en ook paarden die tijdens een ophouding steeds de mond open trokken.
Diederik van Silfthout was niet om aan te zien. Dat hij met losrijden al niet door de toezichthouder eruit wordt gestuurd vind ik onbegrijpelijk.
En Judith Ribbels stelde haar paard ook enorm opgeprikt voor. Een aantal andere ruiters trouwens ook. Sommige paarden konden nauwelijks fatsoenlijk ademhalen. Zo werden ze in elkaar getrokken.
Van Nespresso met Charlotte Fry werd ik ook niet vrolijk. Paard wordt overduidelijk overvraagd. Ook zij heeft een enorme harde hand.
Go Legend van Marlies van Balen viel mij enorm tegen. Hij sleept de hele bak bij elkaar. Die trekt echt sporen in het zand.
Hij kan in het spronggewricht niet buigen.
Met Habibi reed ze een nette proef maar in de piaf is hij enorm onregelmatig. Hij land eerst op het voorbeen en dan pas op het achterbeen. Hij kwam ook in de overgangen naar de passage en piaf enorm op de voorhand. Zijn achterhand werd een meter hoger en hij zwiepte van links naar rechts. Maar op zich wel een redelijk mooi beeld om naar te kijken maar rijkunstig gezien was het niet geweldig.
Mocht je beelden van Juan Antonio Jimenez-Cobo met Euclides Mor terug kunnen zien dan zie je een piaf en passage zoals je zelden ziet. Dat kunnen die Lusitano's als de beste.

Al met al vond ik het wel weer leuk om Edward weer in de ring te zien.
Hij kan zich met de proef van vandaag zeker nog niet meten met de topruiters als Jessica van Bredow en Charlotte Dujardin.
Maar dat kan bijna niemand.

Ik vind het jammer dat men nu alleen Edward Gal aanvalt. Hij mag zeker wel met minder druk rijden maar vandaag heb ik van de 29 combinaties maar een stuk of 9 vriendelijke ruiters gezien.
Dus focus je niet alleen op Edward want dat is niet eerlijk.
De dresuursport is gewoon verrot.
Iedereen reed boven de 60% en dat betekend dat zolang deze jury's er zitten er niets aan deze dierenkwelling gaat veranderen.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dressuurruiters willen in Exloo laten zien klaar te zijn voor Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 00:28

En hallo, als wij met ons basispaard weer na 3 jaar op wedstrijd gaan kan dat ook spanning en stress opleveren, mag dat paard. Ze worden mijn inziens keurig opgelost, paard mag het ook leren toch? Het is geen perfecte proef, maar hij rijd hem niet onvriendelijk. En ik ben daar vrij kritisch op. Ziet het er fijn ontspannen uit, nee dat niet. Maar dat komt wellicht met meer routine wel weer, en zoniet wordt het niet de nieuwe wereldtopper