Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14100
Geregistreerd: 20-04-16

Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 14:52

Phryso
Sport

Afbeelding
Wilke C. Foto: Amanda


Toen haar bekende Grand Prix-hengst Wilke-C van de Wijdewormer (Fabe 348) in 2019 afscheid nam van de sport en kort daarna overleed, was Melanie Mouthaan er stellig van overtuigd dat ze nooit meer een Fries paard wilde. ‘Geen enkele zwarte parel, hoe geweldig ook, zou immers kunnen tippen aan mijn Wilke?! Ik wilde geen paard dat me aan hem zou herinneren. En toen zag ik Davidoff TKJ op een video …’

Wilke werd gekocht bij Academy Bartels toen hij 8 jaar was, waarna Melanie hem opleidde tot het hoogste niveau. Hij heeft enkele jaren op internationaal niveau gelopen in de Grand Prix U25 en liep onder andere wedstrijden in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken en Zweden. Hij werd haalde de nationale titel Zware Tour bij het KFPS binnen in 2016 en won een jaar later zelfs het Europees kampioenschap.

Toch weer een Fries paard …
In 2019 nam Wilke dus groots afscheid van de sport, maar slecht een maand later sloeg het noodlot toe. ‘Wilke blies zijn laatste adem uit en drie maanden later volgde ook mijn andere Grand Prix-paard Varnoldi (KWPN, v. Stravinsky xx) hem naar de paardenhemel. Ik had toen al een KWPN-veulen gekocht, deze Oliver heb ik als vierjarige ook gereden, maar omdat ik in 2022 een wiplash overgehouden had aan een aanrijding, besloot ik hem te verkopen. Een jong paard rijden is niet ideaal met zo’n lichamelijke beperking.’

Betrouwbaar karakter
Voorzichtig begon de amazone uit Oud-Vossemeer weer aan een Fries paard te denken, vanwege diens vertrouwde betrouwbare karakter. ‘Ik belde met Ted Kop Jansen, omdat ik hem nog kende en hij me zou kunnen helpen aan een geschikt paard: een paard met een fijn karakter, goede gangen en veel werklust.’ Hij stuurde me een video van Davidoff TKJ (ex Hidde F., Rommert 498 x Margje F. Ster A (Thorben 466), gefokt door W. Fopma, Noardburgum), en ja, ik was verkocht …’

Uitproberen
Maar ze wilde de 6-jarige inmiddels geruinde Davidoff Ster, die het in 2021 tot en met de Tweede Bezichtiging bracht, wel uitproberen, ook al is het een reis van bijna drie uur van Zeeland naar Drenthe. ‘Er was veel interesse voor hem, ook vanuit het buitenland. Hij werd gereden door een jonge amazone bij Ted, met het idee dat Hennie (Roffel, red.) hem over een tijdje zou overnemen om hem in de hogere sport uit te brengen. Hennie heeft hem even kort voorgereden, daarna ben ik erop gestapt.’

Geen look-a-like van Wilke
Best spannend, geeft ze toe, maar de jonge hengst voelde vertrouwd aan. ‘Ik moest toch weten of hij me zou passen. Davidoff is een paard met veel go en hele mooie gangen. Vooral zijn stap is goed. Wilke had niet zo’n beste stap, dus daar had ik speciale aandacht voor. Wat ik fijn vind, is dat hij heel anders is dan Wilke. Ok, ze hebben allebei veel looplust, maar qua bouw en bewegingen lijken ze totaal niet op elkaar. Davidoff lijkt heel nuchter, dat is een voorwaarde ook voor mij.’

Sportpaard
Het paard was al gekeurd, dus de koop was snel gesloten. ‘Voor Ted is het ook leuk dat hij in Nederland blijft. Voorlopig blijft hij nog heel even in Diever; er moet eerst een box vrij komen in mijn pensionstal en dan komt Ted hem brengen. Ik kan niet wachten om met Davidoff aan de slag te gaan, maar neem alle tijd om elkaar goed te leren kennen. Als het goed voelt om op wedstrijd te gaan, komt dat vanzelf. Davidoff heeft alle aanleg om in de sport hoge ogen te gooien.’

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:55

Leuk Melanie! Ben benieuwd of je nog actief op bokt bent :)

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:44

Wat leuk! Jeetje wat sneu dat je in korte tijd je beide paarden verloor. Ik vroeg me al af wat er van Varnoldi terecht was gekomen, die heb ik altijd gevolgd omdat het een Stravinsky was.
Veel succes gewenst met je nieuwe aanwinst. Hij is erg knap.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:40

Wat fijn dat ze nu weer een nieuwe uitdaging heeft gevonden dit paard, veel plezier en succes gewenst!

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:49

Ooh prachtig dier..alle succes gewenst en vooral genieten Melanie..bij Ted komen zo'n fijne paarden vandaan.
Ik schrik van Varnoldi,die was ook nog niet zo oud toch?

laura1987

Berichten: 7138
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:53

Ik had niet eens meegekregen dat Vanoldi ook overleden was, wat moet dat een klap geweest zijn.

Veel plezier met je nieuwe zwarte parel

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Melanie Mouthaan na bijna vijf jaar “Back to Black”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:06

Veel plezier met hem...!

(En: de naam is een voorteken: Melanie en zwart, dat klopt wel.)

CxKenzo
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:21

Toevallig een paar weken geleden Melanie nog online opgezocht, volgde destijds alles van haar paarden avonturen op Bokt. Geniet en succes gewenst!

M_arjolein

Berichten: 1438
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:13

CxKenzo schreef:
Toevallig een paar weken geleden Melanie nog online opgezocht, volgde destijds alles van haar paarden avonturen op Bokt. Geniet en succes gewenst!


Toevallig ik dus ook. Extra leuk dus toen ik dit nieuws zag! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!