Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:38

Rizette schreef:
Maar goed ze zitten in dezelfde branche als waar jij je begeeft dus dat zal de banden wel wat inniger maken.


Wie verwijt je nou precies wat? Welke branche heb je het over?

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:10

Ibbel schreef:
Er worden echt wel wat kul-argumenten gebruikt.
September kan niet 'want er is al een ander evenement' in Drenthe in die maand. Beetje afstemmen dat er 3-4 weken tussen zitten is kennelijk geen optie.

Oktober kan niet 'want dan moeten de paarden op stal ipv in een paddock'. Weideseizoen voor paarden loopt toch echt tot eind oktober, en paarden kunnen met een dikke regendeken ook bij slecht weer in een paddock staan.

En dat terwijl er altijd meer aanmeldingen dan plekken zijn, de laatste jaren.
Jammer dat ze er kennelijk geen zin meer in hebben, want er was best een mouw aan te passen geweest met wat moeite.


Hier moet ik toch even op reageren. Want er is wel degelijk gekeken naar een andere optie. Deelnemers hebben zelfs een enquete mogen invullen om aan te geven wat zij wenselijk vinden. De aanmeldingen lopen daarnaast juist terug dus het argument dat er meer aanmeldingen zijn dan plekken is niet waar.

De organisatie vind het juist ontzettend jammer dat dit besloten is. Makkelijk om te zeggen dat men er geen zin meer in heeft terwijl je zelf er ver vanaf staat.

Het weideseizoen en paddocks heeft te maken met het feit dat omwonenden geen weide meer beschikbaar willen stellen vanaf een bepaalde periode ivm vertrappen van het land. En dat snap ik wel. Als je ziet hoeveel paarden er die week gehuisvest worden rondom Epe dan snap ik dat eigenaren er niet op zitten te wachten dat zie de winter over een vertrapt stuk grasland hebben wat in het voorjaar eerst moet bijkomen voor het gebruikt kan worden.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:23

Een omgevallen boom, tja je bent ook in het bos... Daar vallen inderdaad wel eens bomen om. Daar kan je omheen lopen of een ander manier verzinnen om er langs te gaan. Dat het niet direct wordt opgeruimd is omdat het ook niet altijd nodig wordt geacht; het kost veel geld en zware machines om dat voor elkaar te krijgen. En laat er nou niet zo veel geld zijn, en je ook geen zware machines in een bos wilt hebben. Mensen doen hier echt alsof de natuur puur recreatief is, voor ons plezier en gemak gemaakt. Dat is niet zo. We hebben de natuur nodig voor meer dan dat, maar dat willen mensen niet weten. Als de natuur verdwijnt in Nederland dan kan je ook wel gedag zeggen tegen je voedsel, bijvoorbeeld.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:24

Boswachters maken het beleid niet, die voeren het alleen maar uit.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:29

Lynnepinny schreef:
Mensen doen hier echt alsof de natuur puur recreatief is, voor ons plezier en gemak gemaakt. Dat is niet zo. We hebben de natuur nodig voor meer dan dat, maar dat willen mensen niet weten. Als de natuur verdwijnt in Nederland dan kan je ook wel gedag zeggen tegen je voedsel, bijvoorbeeld.


Laten ze dan zelf ook eens stoppen met het dumpen van vervuild slib in de natuurgebieden. Daarnaast als je mensen de natuur ontzegt, hoeveel motivatie is er dan uiteindelijk nog over om het te beschermen? We mogen steeds minder genieten van de natuur, maar we mogen wel ernstige overlast hebben van wolven. Waarbij het woord overlast de lading eigenlijk al niet meer dekt.

JasperZweers
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:30

Ibbel schreef:
Rizette schreef:
Maar goed ze zitten in dezelfde branche als waar jij je begeeft dus dat zal de banden wel wat inniger maken.


Wie verwijt je nou precies wat? Welke branche heb je het over?


Mocht u willen weten hoe het precies zit en werkt dan sta ik u graag te woord. In een privé bericht kan ik u mijn telefoonnummer sturen.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:33


prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:40

Dat gaat wel heel off topic Loretta

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:02

Sinds wanneer ligt Epe in de Oostvaardersplassen?

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:05

Ibbel schreef:
Rizette schreef:
Maar goed ze zitten in dezelfde branche als waar jij je begeeft dus dat zal de banden wel wat inniger maken.


Wie verwijt je nou precies wat? Welke branche heb je het over?

Biologen, boswachters, ecologen schuiven elkaar de bal toch vaak toe ?

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:09

Brainless schreef:
Sinds wanneer ligt Epe in de Oostvaardersplassen?

Ik zie dit als een algemene opmerking over hoe het er aan toe gaat in Nederland. Subsidies binnenhalen en nieuwe natuur creeren op afvalbergen. Dat is niet alleen Oostvaardersplassen maar ook langs de Maas en vast ook nog op andere plekken. Het geld stroomt binnen uit de subsidies voor de Natura 2000 en overige fondsen en idd Postcodeloterij. Het geld stoomt binnen door het lozen van afval of vervuilde grond en dan nog eens elk jaar geld om een bepaalde vogel te lokken en te houden. Of de wolf of wat dan ookwaar maar een klap geld vandaan komt .Vanuit de ruiters verdienen ze niet dus die zijn ze liever kwijt dan rijk. Ik snap Loretta wel en welke tendens ze ziet.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:11

Loretta schreef:
Voor wie zich er graag in wil verdiepen wat er mis is met het Nederlandse natuurbeleid. Een Essay van een voormalig hoofdredacteur van national gheographic over de situatie in de Oostvaardersplassen.

https://www.nationalgeographic.nl/diere ... kte-natuur

Lees het boek Kerken van Goud dominees van Hout maar eens en je komt er achter hoe subsidies in de "natuur" verkregen worden en wat er rammelt aan "onderzoeken" in het algemeen. Its all about the money. Het gaat niet om de dieren. Die komen er bekaaid vanaf.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:26

Rizette schreef:
Brainless schreef:
Sinds wanneer ligt Epe in de Oostvaardersplassen?

Ik zie dit als een algemene opmerking over hoe het er aan toe gaat in Nederland. Subsidies binnenhalen en nieuwe natuur creeren op afvalbergen. Dat is niet alleen Oostvaardersplassen maar ook langs de Maas en vast ook nog op andere plekken. Het geld stroomt binnen uit de subsidies voor de Natura 2000 en overige fondsen en idd Postcodeloterij. Het geld stoomt binnen door het lozen van afval of vervuilde grond en dan nog eens elk jaar geld om een bepaalde vogel te lokken en te houden. Of de wolf of wat dan ookwaar maar een klap geld vandaan komt .Vanuit de ruiters verdienen ze niet dus die zijn ze liever kwijt dan rijk. Ik snap Loretta wel en welke tendens ze ziet.


Missch even apart topic voor starten?

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:32

Brainless schreef:
Sinds wanneer ligt Epe in de Oostvaardersplassen?


Was enkel als voorbeeld om aan te halen wat er mis was met al het natuurbeleid. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:32

Natuur regelgeving klinkt vrij algemeen maar de laatste jaren is het vwb de paarden wel overduidelijk dat ze ons kunnen missen als kiespijn in het plaatje. We brengen geen geld in het laadje. Regelgeving is een gevolg van oa Natura 2000 gebieden waar Nederland totaal in doorgeschoten is om maar subsidies binnen te halen. Er zijn doelstellingen gezocht die in de praktijk onmogelijk haalbaar zijn. Een voorbeeld is de OVP maar ook het steeds weer dood laten gaan van ingevlogen korhoenders dier hier niet meer goed kunnen leven. En van die denkwijze en dat natuurbeleid is de Eper paardenvierdaagse ook slachtoffer. En heel veel dieren die niet hoeven te blijven leven om de subsidie binnen te halen. Denk aan de herten koeien en paarden in de OVP puur ingezet als maaimachine niet meer dan dat. Hoeveel slachtoffers er vallen maakt niet uit.

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:33

Lynnepinny schreef:
Loretta schreef:
Laat natuurorganosaties ook zelf eens in de spiegel kijken. Grote hoeveelheden roofdieren zoals bijvoorbeeld vossen zijn niet handig in een broedgebied met zeldzame vogels.

Dat is een slechte vergelijking. Dieren zoals vossen zijn onderdeel van het grotere systeem, dat sommige dieren worden opgegeten hoort er nou eenmaal bij. Ook mensen zijn onderdeel van het systeem. Maar een meerdaagse optocht van een paar honderd paarden en mensen die normaal niet in in zulke getallen in een gebied voorkomen is simpelweg te verstorend tijdens het broedseizoen.
Ik ben het er mee eens dat dat heel jammer is, maar we zullen moeten leren leven mét de natuur, in plaats van ertegen, als we willen dat er over een paar decennia nog wat van over is.


We hebben geen echte natuur in Nederland.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:40

Paarden mogen er niet zijn tijdens het broedseizoen. Maar vossen, ooievaars ( die onnoemlijk veel kleine diertjes oppeuzelen) en wolven mogen wel alles eten.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:44

[
Loretta schreef:
Laat natuurorganosaties ook zelf eens in de spiegel kijken. Grote hoeveelheden roofdieren zoals bijvoorbeeld vossen zijn niet handig in een broedgebied met zeldzame vogels.

Dat is een slechte vergelijking. Dieren zoals vossen zijn onderdeel van het grotere systeem, dat sommige dieren worden opgegeten hoort er nou eenmaal bij. Ook mensen zijn onderdeel van het systeem. Maar een meerdaagse optocht van een paar honderd paarden en mensen die normaal niet in in zulke getallen in een gebied voorkomen is simpelweg te verstorend tijdens het broedseizoen.
Ik ben het er mee eens dat dat heel jammer is, maar we zullen moeten leren leven mét de natuur, in plaats van ertegen, als we willen dat er over een paar decennia nog wat van over is.[/quote]

We hebben geen echte natuur in Nederland.[/quote]
Dat mag niemand zeggen. Tuurlijk is hier alles goed voor elkaar, we schrijven de natuur zo op papier richting Natura 2000 subsidie.En wat daar voor nodig is wordt gedaan. Plantjes die er niet gedijen moeten er gaan gedijen. Er is subsidie dus dat moet gebeuren. OP de Oostvaardersplassen staan momenteel grote graafmachines er wordt voor kapitalen aan grond verzet, want er moet water binnen in de OVP want de stekelbaarsjes moeten daarheen zwemmen voor de vogels. Je kunt toch niet hebben dat die vogels uit de OVP vliegen om die stekelbaarsjes ergens anders op te eten want dan is het geld met de vogels weggevlogen en ondertussen lopen de koeien broodmager. Dat is wat natuurbeleid in Nederland doet met dieren. Wat geld op brengt mag hier leven. Daarom moeten wij het bos uit en de wolf er oa in. En wordt alles op de schop genomen ook prachtige gebieden waar alles goed gedijde totdat een natuurbeheerder bedacht dat er een ander dier moest komen toen wilde er geen dier meer leven en dan moeten er hekken om anders lopen ze er weer uit. Wij met onze paarden passen niet in het plaatje. Dus moeten er ook uit. Het gaat geleidelijk aan. Wandelaars denken dat het voor hen nog wel meevalt. Wacht maar af nu de vierdaagse in Epe maar er gaat nog veel meer sneuvelen. Alleen betaald nog de natuur in straks want dan is het geen probleem voor de natuur.

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:53

Ik denk dat paardenhouders onderschatten wat een impact hun hobby heeft op de natuur. Niet gek natuurlijk want een mens is gewend om in zijn eigen straat te kijken maar als je gaat rondrijden met kennis valt je de mond soms open van alle ponies in een bos, vertrapte graslanden etc.

De uitspraak 'wat is het nut van natuur te beschermen als we er niet eens van mogen genieten' is echt ongelofelijk gepriviligeerd, enkel als jij er direct baat bij hebt of gebruik van kan maken wil je een toegeving doen?

Ook 100den paarden en koetsen die door een gebied trekken op een 'rustige' manier heeft een enorme impact. Als ik met de honden in het bos loop hoor ik de ruiters al taterend van een afstand (net als mountainbikers die roepend hele verhalen vertellen). Dan nog niet te spreken van al het afval dat jij misschien opruimt maar van 400 misschien toch 50 gewoon hun zakdoekjes laten liggen na het plassen bv>

De organisatie kan ook proberen om te denken en kijken of ze het in een ander ritme kunnen zetten. Als je een enquete houdt onder deelnemers gaan die van de huidige vorm uit. Als je denkt dat mensen kiezen voor een ander event in die periode zorg je ervoor dat je je onderscheidt. Of ga het 2 dagen houden in plaats van 4 dagen. Minder zwaar, minder duur, minder moeite voor onderkomen...

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:06

juval schreef:
het is een paardenevenement met een paar honderd deelnemers. Geen festival, geen harde muziek. Alles wordt heel netjes geregeld en opgeruimd nadien. Er is geen lawaai. Ruiters en menners rijden hun rondje door de omgeving. Doorgaans blijven ze in de buurt van het terrein overnachten, dus er is niet extreem veel meer verkeersdrukte.

Ik kan net begrijpen dat zo'n mooi evenement nu moet wijken. Is aangetoond dat de vogels last hebben van de vierdaagse??

Ach, natuurlijk niet, de vogels hebben NUL last van langstappende (meestal) menners. Dit is allemaal een verzinsel van natuurhobbyisten.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:07

Kennelijk ben ik dan ook een natuurhobbyist, want broedende vogels kunnen daar wel degelijk last van hebben. Die vluchten van hun nest af bij een troep paarden die langs komt, ook in stap.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:09

sterregoud schreef:
Paarden mogen er niet zijn tijdens het broedseizoen. Maar vossen, ooievaars ( die onnoemlijk veel kleine diertjes oppeuzelen) en wolven mogen wel alles eten.


Paarden mogen er wel zijn.... er mogen alleen geen evenementen georganiseerd worden. In de breedste zin van het woord, dus óók geen paardenvierdaagse. Daar is gewoon geen onderscheid in gemaakt.
Anders gaan de MTB'ers ook los dat dieren ook geen last hebben van hun (immers, ongemotoriseerd) en zo zijn er nog heel wat clubs te verzinnen.
Dat er routes uitgezet worden met auto's. Drinkplaatsen neergezet worden onderweg met auto's en er nog veeeeeel meer bij een organisatie komt kijken wordt even vergeten.

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:11

De vogels en bv reeen hebben wel last van 100den paarden die langs komen lopen = verstoring. Tijdens covid kwam er ineens wild op plaatsen waar er nooit eerder wild was, puur omdat er ineens minder mensen liepen.

Het is dan ook niet eens rustig stappend. Het zijn 100den paarden met ruiters en menners die er een leuke tijd van maken (groot gelijk!) door te praten en geinen. Het is niet voor niks dat als jij alleen op je paard door het bos rijdt je een stuk meer kan spotten dan dat je in groep rijdt of wandelt.
Dat jij dat niet ziet betekent niet dat dat er niet is. Het wild drukt zich steeds verder in de bossen op zo een dagen.

Het is gewoon een rottijd om een massa-event te laten doorgaan in de natuur

Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:34

Ik vindt het sowieso sinds de Covid periode enorm druk geworden in de bossen, het lijkt wel of de aantallen mensen alleen maar toe en toe nemen. Best zorgelijk..

Daarnaast zie ik ook dubbele moraal, natuurgebieden die afschermd worden en hekken die willekeurig geplaatst worden en daarnaast inderdaad enorm veel bomenkap wat met zwaar materiaal uit het bos wordt gehaald..

Ik weet dus ook niet goed wat ik er van moet denken dat dit evenement niet door kan gaan. Aan de ene kant kan ik het begrijpen met de druk op de natuur die alleen maar toegenomen is door de grote hoeveelheid mensen. Aan de andere kant zijn paarden wel natuurlijker dan wandelaars, mountainbikers, honden etc. Jammer dat er geen tussenoplossing mogelijk is.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:37

prompter schreef:
Kennelijk ben ik dan ook een natuurhobbyist, want broedende vogels kunnen daar wel degelijk last van hebben. Die vluchten van hun nest af bij een troep paarden die langs komt, ook in stap.

Broedende vogels,( roof)vogels, hoe veel zullen er nu onthand zijn omdat hun boom omligt of hun hele territorium plat ligt ? Maar waar geen subsidie op zit is niet belangrijk. Op heide zit subsidie en het hout is duur en dan kan de roofvogel verrekken. Het gaat helemaal niet om dieren. Er huppelen wat ecologen achter aan die ook graag wat willen verdienen maar als die realistisch zijn, zien ze dit ook wel gebeuren. Paardenhouders zijn zo stom om niet samen op te staan maar elkaar ook nog af te zeiken gevolg is dat we landelijk weinig meer voor elkaar krijgen. Heel veel steunen ook de postcodelloterij. Dus helpen zichzelf uit het bos. We helpen elkaar om zeep omdat we het allemaal beter denken te weten. En onze impact? Ik denk per ruiter en paard veel minder dan met een (loslopende) hond. Ben het er wel mee eens dat er veel te veel kabaal gemaakt wordt in het bos. SBB met de auto. Mountain bikers wandelaars en ruiters met hun geschreeuw. Vergeet de mensen met hun drones niet. Kindern uitlaten , groepen die op groepsuitjes zijn. Echt niet alleen die vierdaagse. Dat is dagelijkse kost dat kabaal en het wild went er aan. Wordt alleen echt bang als er narigheid van komt voor de rest wennen ze. Maar goed dat geschreeuw is helemaal niet nodig maar mensen schijnen te vinden van wel. Het grappige is dat mountainbikers ineens veel minder impact hebben als ze betalen dan kan het wel zo'n evenement evenals motorcross.