Het doorgeefstokje van april: Al_Zawraa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Het doorgeefstokje van april: Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 16:53

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Al_Zawraa en haar merrie LF Bint Rakizah. Het paard is geïmporteerd vanuit de USA,
waar ze multichampion was als Juniormerrie. Al_Zawraa overweegt haar volgend jaar
als Seniormerrie te showen. Foto: Alessio Azzali


1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Nu ik mijn eerste bericht terug zie, waarschijnlijk omdat ik meer informatie zocht over hoefschoenen.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Al_Zawraa schreef:
Zijn hier ook mensen die met hoefschoenen rijden?
Zo ja, met welk merk en hoe bevalt het?
Misschien ook mensen die er al wat langer mee rijden en ongeveer weten hoe snel ze slijten?
Ik weet dat de meeste tussen de 500 en 1500km meegaan, maar na hoeveel tijd moesten jullie er nieuwe zolen onder laten zetten?


3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Ik heb er een aantal doorgelezen, maar eigenlijk helemaal niet beschamend. Daarnaast, uiteindelijk is dat ook wie je toen was, daar zou je je niet voor moeten schamen. Maar ik was ook 19 jaar, en dus niet heel jong, toen ik me aanmeldde. Laten we zeggen een 2.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Voornamelijk uit het Dikke Buiken Topic, mijn eigen volgtopics over de drachtige merries of het Arabieren kletstopic, maar dat is helaas tegenwoordig niet meer zo actief.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Ontspanning, al heb ik er tegenwoordig niet heel veel tijd voor. In het veulenseizoen word ik altijd weer wat actiever, ik vind het erg leuk om alle ervaringen, fokdoelen en veulens van iedereen te volgen.
En het is ook heel fijn om te merken hoeveel steun er onderling is bij flinke tegenslagen die helaas ook bij het fokken horen.

Afbeelding
AZ Laziza. Na 9 jaar alleen maar hengstjes, mocht Al_Zawraa eindelijk weer
een merrietje verwelkomen en wat voor één! Laziza houdt ze aan als uiteindelijke
opvolger van haar moeder in de fokkerij en Al_Zawraa wil haar ook eens showen
in de toekomst. Foto: Al_Zawraa
6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Uiteraard :D Heeft iedereen die niet als ze jong zijn?
Ik las eerder alles wat met paarden te maken had en probeerde zoveel mogelijk te leren. Ook hing mijn slaapkamer altijd vol met paardenposters :')
Wat wel een grappig punt is, de meeste mensen met een voorkeur voor Arabieren willen als ze jong zijn graag een zwarte Arabische hengst, naar The Black Stallion. Ik wilde altijd al een Arabische schimmel merrie en inmiddels heb ik een weiland vol :D Dus of dat echt een penny-gedachte was?

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Ik ben heel blij met onze eigen locatie, maar als alles zou kunnen, zou ik een locatie kopen waar ik de paarden aan huis zou hebben en met een stuk meer land. Daarnaast zou ik dan een aantal mensen in dienst nemen voor het standaardwerk, zoals mesten, terreinonderhoud et cetera, zodat ikzelf meer toekom aan de leuke dingen om met de paarden te doen. Ook zou ik de paarden dan graag meer willen showen en eventueel onder het zadel uit laten brengen. Daarnaast zou het ook fijn zijn wat meer tijd over te houden voor dingen buiten de paarden.

8. Hoe ben jij in de Arabierenwereld terecht gekomen en wat is je fokdoel?
Zoals bij punt 6 al te lezen is, was ik altijd al gek van Arabieren :D Toen ik in 2007 een hele mooie Arabische schimmelmerrie te koop tegenkwam, heb ik hard getwijfeld, maar uiteindelijk na aanmoediging van een collega, toch gaan kijken en direct verkocht. Firenza was drachtig toen ik haar kocht en daar is de passie voor de fokkerij begonnen. In 2008 heb ik de merrie gekocht waar mijn fokkerij (Dar Aziza Arabians) naar vernoemd is, Aziza. Zij was grotendeels Egyptisch gefokt, waar Firenza Pools/Russisch gefokt was. Al snel is mijn focus verschoven naar de zuiver Egyptische Arabieren, mede doordat mijn favoriete hengst ook zuiver Egyptisch was. Uiteindelijk is Firenza verkocht, Aziza was echt mijn hearthorse, dus ondanks dat zij niet zuiver Egyptisch was, is zij altijd gebleven.

Na een hele hoop pech in 2019 eigenlijk besloten te stoppen met fokken, maar in 2020 bij toeval, door de aankoop van Aziza's kleindochter, is de passie voor fokken toch weer aangewakkerd, waardoor het inmiddels een flink uit de hand gelopen hobby is geworden :+

Mijn fokdoel is het behouden van de zuiver Egyptische lijnen, waar steeds minder mee gefokt wordt, of ze worden gekruist met andere lijnen. Eeuwig zonde als je het mij vraagt. Binnen de zuiver Egyptische lijnen, probeer ik wel paarden te fokken die correct zijn en een mooi Arabisch type hebben.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
knolselder

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Hoe is je passie voor mini paardjes ontstaan?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:27

Leuk om te lezen! Jij hebt je penny droom gewoon helemaal waar gemaakt :D

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Het doorgeefstokje van april: Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:20

Wat een leuk stuk. En wat een knap dier op de onderste foto!

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Het doorgeefstokje van april: Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 04:39

Wat leuk om zo wat meer te lezen over de achtergrond van 1 van de actieve deelnemers van DBT.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Het doorgeefstokje van april: Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:48

Leuk stuk AZ

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Het doorgeefstokje van april: Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:54

Leuk stukje, AZ! Ik herinner me nog dat je de kleindochter van Aziza kon kopen, toch bijzonder hoe dat soort paarden weer op je pad komen.

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:54

Leuk stuk!

Wat maakt de Egyptische Arabier zo speciaal voor jou?

Al_Zawraa

Berichten: 2356
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:18

Bedankt allemaal! :)

Haha Nicole, ja eigenlijk wel :D

Imre schreef:
Leuk stukje, AZ! Ik herinner me nog dat je de kleindochter van Aziza kon kopen, toch bijzonder hoe dat soort paarden weer op je pad komen.


Ja, heel bijzonder. Al is het zo dat doordat ze mijn passie voor fokken weer aangewakkerd heeft, zijzelf op dit moment weer te koop staat..
Qua karakter lag ze me helaas minder dan haar oma, en doordat mijn passie voor fokken het weer overgenomen heeft, en ik helaas niet alles kan houden, en zij niet zuiver Egyptisch is, hoop ik voor haar een heel goed thuis te vinden, waar ze ook meer 1 op 1 aandacht krijgt.
Haar dochter blijft in principe de komende tijd wel, misschien ga ik haar showen, maar dan moet er eerst iets verkocht worden.

Elisa2 schreef:
Leuk stuk!

Wat maakt de Egyptische Arabier zo speciaal voor jou?


Hun karakter. Al kan je niet alles over 1 kam scheren, want ook onder mijn Egyptenaren zijn enorme karakterverschillen aanwezig. Maar ze liggen me toch meestal beter dan de andere lijnen die ik gehad heb (al waren dat er niet zoveel). En ik heb ook een tijd Franse Arabieren getraind, die zijn toch heel anders (ook qua uiterlijk).
Daarnaast ook hun uiterlijk, ik vind de showpaarden ook mooi, maar die worden naar mijn mening op bepaalde punten toch te ver doorgefokt. Niet allemaal uiteraard, maar veel wel.
En daarnaast uiteraard ook de historie. Hun afstamming gaat helemaal terug naar de woestijn, het zijn de zuiverste lijnen die er zijn. Vandaar dat ik het ook zonde vind dat deze steeds meer verdwijnen, mensen gaan steeds meer kruizen om toch meer aan het beeld van de huidige showarabier te voldoen.

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:38

Dankjewel, interessant.

Ik ben een Arabieren leek maar kan wel volgen wat je zegt. Ik vind zelf zo extreem doorgefokt en dan met zo'n enorme dish ook niet mooi. En het lijkt mij ook wel belangrijk om die lijn zuiver te houden en te behouden.