Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 23:00

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie, dit is niet een van de in beslag genomen paarden.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Afgelopen dinsdag zijn in het Belgische plaatsje Geel zes paarden in beslag genomen door de Inspectiedienst Dierenwelzijn van de Vlaamse overheid. De dieren zijn overgebracht naar het Vogel- en zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder. De paarden zouden onvoldoende schuilmogelijkheden en voedsel hebben gehad.

De eigenaar zou hier al verschillende keren op zijn aangesproken door de politie, maar tot op heden niets hebben verbeterd. Daarom zag men zich nu genoodzaakt de paarden weg te halen. Vier wagens kwamen ter plaatse, drie met een trailer en eentje met een mobiele vangkraal. Met het oog op de bevroren ondergrond werden de paarden uiterst voorzichtig in de vangkraal geloodst en van daaruit in een trailer gezet, twee paarden per voertuig. Een medewerker van het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder, vertelt aan de VRT "Dit was nodig om beenbreuken en kwetsuren te voorkomen. We hadden bovendien onze paardendierenarts erbij, die alles nauwlettend in het oog hield en bijstuurde waar nodig."

Oneens
De eigenaar is het intussen oneens met de inbeslagname. Hij heeft naar eigen zeggen helemaal geen waarschuwingen gekregen. “In december kreeg ik van de politie nog een mail dat alles in orde was, en een maand later zijn opeens mijn paarden weg. De officiële reden die de Dienst Dierenwelzijn geeft, is dat er onvoldoende schuilmogelijkheden zijn. Maar op die weide staat een stal van acht bij zes meter”, zo vertelt hij in Het Laatste Nieuws. Die zou volgens hem groot genoeg zijn voor die paarden en drie veulens. Volgens de wetten mag de eigenaar ook geen stal bijbouwen, dus hij vraagt zich af wat hij dan moest doen.

De bewering dat de paarden geen eten hadden en dat er overvloedige modder zou liggen, kloppen volgens hem ook niet. Hij heeft zelfs nog contact gelegd met het grootste paardenasiel van Vlaanderen, in Gent. Daar snappen ze volgens hem de maatregel ook niet. Zij zouden gezegd hebben dat paarden niet schuilen voor de kou, hooguit voor hevige regenbuien of felle zon. Ook de buren van de man zouden niet begrijpen waarom dit is gebeurd. De eigenaar heeft intussen een klacht ingediend tegen het opvangcentrum.

Gebruikte bronnen:

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:52

Die paarden zien er toch prima uit.

Merlen

Berichten: 1597
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:57

Dat opvangcentrum van Heusden-zolder heeft ook geen al te beste reputatie betreft het onterecht weghalen van dieren.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 00:47

Wat is dan het alternatief? Wachten tot de paarden uitgemergeld zijn en dan klagen dat niemand ingegrepen heeft?

Blijkbaar zijn hier instanties geweest en die hebben het beter kunnen beoordelen dan iemand op basis van 1 foto. Dat de dieren er op de foto goed uitzien, betekent niet per definitie dat de leefomstandigheden veilig zijn voor de dieren.

Overigens heeft de inspectiedienst de opdracht gegeven. Als de dieren dan achteraf onterecht opgehaald zijn, ligt dat aan de inspectiedienst en niet aan het opvangcentrum. Zij doen dat in opdracht.

Merlen

Berichten: 1597
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 01:59

Ik weet waar ze stonden.Ze hebben een schuilstal.
Met de aanhoudende regen van de voorbije weken zijn er veel weides en paddocks een blubberbende geworden.Dat lees je hier ook op Bokt.
Mijn winterweides zijn nu ook een maanlandschap geworden door de vrieskou.
Schuilstal is wel 48m² en mag maar max. 40m² zijn dus misschien ligt daar het probleem omdat ze waarschijnlijk niet vergund is.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 02:17

Merlen schreef:
Schuilstal is wel 48m² en mag maar max. 40m² zijn dus misschien ligt daar het probleem omdat ze waarschijnlijk niet vergund is.


Het zou me niet verbazen. paarden 20 uur binnen is goed, want droog stalletje, maar een paard lekker buiten met schuimogelijkheden(al is het krap want mag niet groter) is het opeens een probleem? Zoveel paarden leed op vrijwel iedere manege en zelfs pensionstal maar hier worden de dieren wel weggehaald? Zal me indd niets verbazen als het met vergunningen oid te maken heeft.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:35

Tja, zoals zo vaak staan de wetten op dierenwelzijn haaks op die van stedenbouwkundige vergunningen.

Het is nu bijna overal een blubberbende. Degene die dat niet snapt is blind.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:54

beert schreef:
Wat is dan het alternatief? Wachten tot de paarden uitgemergeld zijn en dan klagen dat niemand ingegrepen heeft?

Blijkbaar zijn hier instanties geweest en die hebben het beter kunnen beoordelen dan iemand op basis van 1 foto. Dat de dieren er op de foto goed uitzien, betekent niet per definitie dat de leefomstandigheden veilig zijn voor de dieren.

Overigens heeft de inspectiedienst de opdracht gegeven. Als de dieren dan achteraf onterecht opgehaald zijn, ligt dat aan de inspectiedienst en niet aan het opvangcentrum. Zij doen dat in opdracht.
die paarden zijn niet eens op randje van mager. Die gaan echt niet uitgemergeld worden.

Die van mij staan nu ook op maanlandschap, hebben maar 1 schuilstal 4x5m voor 3 paarden. Water is nu ook bevroren, maar slaan ze zelf stuk, en hooibak kan leeg zijn als ik na mijn werk toekom.
Ook maar in beslag nemen dan??

Ik vind het erg lachwekkend dat ze deze paarden meenemen terwijl ik er vaak anderen zie staan zonder schuilstal en waarbij je de ribben wel ziet.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:50

de stal die ik op het filmpje zie is hooguit 4x4 (maar eerder 2,5 diep) en dat voor 6 paarden? Er zouden er 2 verkocht worden, tja dat kan maar dan heb je er tot de tijd nog steeds 6. En ook voor 4 is het oppervlakte toch te weinig?

Ik denk dat ze echt niet over 1 dag ijs zijn gegaan voordat ze ze in beslag genomen zijn. Ik geloof dus eerder de instanties dan die mevrouw.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:47

Ik vind het ook maar een raar zaakje. Die paarden zien er prima uit en ook prima verzorgd gezien de omstandigheden. Er zijn imo echt wel dringender zaken waar niets aan gedaan wordt. Bovendien, hoeveel paarden zullen wel niet in hun eigen vuil in een donkere stal staan een hele winter, niet in het oog springend, waar niéts aan gedaan wordt. De omheining die gezet is, de stal, getuigd niét van een eigenaar die de boel de boel maar laat.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:52

Citaat:
De paarden staan ondertussen warm in een stal met hooi en drinkwater.


Ah kijk, lekker vermenselijken, warm in een stalletje staan ipv buiten.. Vind die paarden op de foto er prima uit zien, van de omstandigheden kan ik niks zeggen maar het is nu overal drap natuurlijk.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:54

Zo te zien hebben de paarden geen droge lig en staanplekken, het is een grote blubberbende..dat is vragen om been problemen zoals mok etc.

Ik denk beter te vroeg dan te laat in te beslag nemen..

DuoPenotti

Berichten: 29714
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:05

Elisa2 schreef:
Zo te zien hebben de paarden geen droge lig en staanplekken, het is een grote blubberbende..dat is vragen om been problemen zoals mok etc.

Ik denk beter te vroeg dan te laat in te beslag nemen..


Ik denk dat ik de inbeslagname ook wel begrijp.

De schuilstal is meer voor het idee dan dat het echt zoden aan de dijk zet.
Ze kunnen nooit alle 6 lekker liggen. De brutaalste zal er in kunnen staan en de rest niet.
Daarnaast is bijna alles modder. Dus ook daar geen of te weinig droog plekje.
Ik begrijp ook wel dat het weer nu extreem is geweest.
Maar denk toch dat het die optel som is en te kleine stal en geen droog stukje zand.

meestal zijn ze erg laat met inbeslagname, dus zal hier vast wel wat zijn

Daarnaast, ik weet niet of het vertekend, maar de still van het filmpje zie je daar niet de ruggengraat van het paard, of vertekend dat zo enorm?

Deze bedoel ik

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:15

Lastig te zeggen, het is een jong dier met een dikke vacht..eigenlijk zou je het moeten voelen of hij te mager is of niet. Ik denk wel dat de dieren in ieder geval droge lig en staanplekken nodig hebben en een goede schuilstal of verschillende schuilplekken voor allemaal.

DuoPenotti

Berichten: 29714
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:17

Ja dat vind ik dus ook lastig zeggen.
Maar dat zou wel een reden kunnen zijn dat ze in beslag nemen. Meestal zijn ze daar zo snel niet in.
Hun kunnen wel voelen wij niet. Met die dikke vachten een paard mager zien staan dan is het sowieso heel erg.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:39

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:
Zo te zien hebben de paarden geen droge lig en staanplekken, het is een grote blubberbende..dat is vragen om been problemen zoals mok etc.

Ik denk beter te vroeg dan te laat in te beslag nemen..


Ik denk dat ik de inbeslagname ook wel begrijp.

De schuilstal is meer voor het idee dan dat het echt zoden aan de dijk zet.
Ze kunnen nooit alle 6 lekker liggen. De brutaalste zal er in kunnen staan en de rest niet.

In een stal kan een paard nooit lekker liggen. Is gewoon te klein.
Paarden slapen niet zo gauw allemaal tegelijk . Ik vind het ook een vreemde zaak. Mensen worden helemaal klem gezet. Mogen niks bouwen maar dan wel de dieren in beslag nemen
Een paard opsluiten in de stal met tekort ruwvoer mag wel, een extreme natte periode overbruggen met het materiaal wat je hebt mag niet

DuoPenotti

Berichten: 29714
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:41

Natuurlijk kan een paard wel slapen in een stal. Maar niet als ze zich niet veilig voelen.
Maar dan kan het in de wei ook niet.

En nee op stal met tekort aan ruwvoer mag ook niet. Begrijp ook niet hoe je aan deze beweringen komt eigenlijk

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:46

Vriendin kent iemand wiens paard in beslag genomen was. Hij kon het dier uiteindelijk terug krijgen... Maar deze was inmiddels magerder dan toen ze het kwamen ophalen en hij moest er nog geld voor betalen om het dier terug te krijgen.

Mij heeft die opvang een kreupele pony laten adopteren die werd als "gevaarlijk" bestempeld... Bleek dat ze zo zuur en agressief was omwille van de pijn die ze had.

Heel kundig is hun dierenarts tevens ook niet. Heb die eens bij 1 van mijn paarden gehad en heeft me eigenlijk niet eens kunnen verderhelpen

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:49

Dorine92 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik denk dat ik de inbeslagname ook wel begrijp.

De schuilstal is meer voor het idee dan dat het echt zoden aan de dijk zet.
Ze kunnen nooit alle 6 lekker liggen. De brutaalste zal er in kunnen staan en de rest niet.

In een stal kan een paard nooit lekker liggen. Is gewoon te klein.
Paarden slapen niet zo gauw allemaal tegelijk . Ik vind het ook een vreemde zaak. Mensen worden helemaal klem gezet. Mogen niks bouwen maar dan wel de dieren in beslag nemen
Een paard opsluiten in de stal met tekort ruwvoer mag wel, een extreme natte periode overbruggen met het materiaal wat je hebt mag niet


Je hoeft ook niks te bouwen om voor droge lig en staan plekken te zorgen. Bestraten, geel zand er over etc.

Oh hier slaapt er een iedere nacht languit in de stal..past dus wel. :-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:49

Elisa2, bestraten en zand storten mag helaas ook niet zomaar zonder vergunning.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:50

Is dat zo in België? In dat geval heb ik niks gezegd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:52

Elisa2 schreef:
Is dat zo in België? In dat geval heb ik niks gezegd.

In Nederland mag het volgens mij ook niet zomaar?
Dat is verandering aanbrengen in de bodemstructuur en dat mag op veel weilanden niet.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:56

Ja oke,
Spoiler:
gezeik altijd :o


Vraag me wel af of ze het überhaupt zien als je een stuk bestraat en er dan een laag geel zand op stort.. O:)

DuoPenotti

Berichten: 29714
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:59

Nee mag in Nederland ook niet.
En dat weet je voordat je een paard op een bepaalde plek neerzet.

Nu is dit jaar extreem.
Maar er zijn ook plaatsen na 1 bui al een modderpoel.
Of waar in de zomer geen schaduw is.
En vervolgens de gemeente uitschelden dat een stal niet mag.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:16

Ik geef een schop je,

Ze hebben vandaag bij mij ook 6 paarden weggehaald.
2 merries op een wei vol bomen en een schuilhok. Ja de wei staat wat nat maar ze konden ook droog staan en zijn verder gezond wat ook door de dierenarts werd gezegd die met de politie mee was.
En dan nog de hengsten en ruinen op de andere weide met schuilstal van 5 op 10 met doorgang naar een binnenstal van 5 op 5… ook gezond maar wat modder op de weide.

Ik zou graag in contact komen met de eigenaar uit geel.

Wij zijn hier niet klaar mee en hebben onze advocaat erop gezet.

Politie is überhaupt nooit op die hengsten weide geweest voor een eventuele waarschuwing,
Alleen bij de merries vonden ze de stal te klein waren ze eens komen melden wat later ook in orde was…