Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:03

tjonge zeg is het FAVV ineens aan een grote ronde bezig? 2 jaar geleden hier bij ons controle voor onze schapen, bij mijn vriend ook. Doen ze eens om de zoveel jaar bij particulieren zeiden ze. Wist niet dat ze dit ook bij paardenhouders deden.

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:15

petraaken schreef:
tjonge zeg is het FAVV ineens aan een grote ronde bezig? 2 jaar geleden hier bij ons controle voor onze schapen, bij mijn vriend ook. Doen ze eens om de zoveel jaar bij particulieren zeiden ze. Wist niet dat ze dit ook bij paardenhouders deden.


Volgens mijn dierenarts zijn ze inderdaad met paardenhouders bezig..

Helaas nu dus ook in levende lijve ondervonden en keihard aan het vechten om ze terug te krijgen

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:45

Heb je een foto van de weide waar ze op het moment in stonden? Ik kan me toch haast niet voorstellen dat ze dit zomaar doen...

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:46

Sterkte.
Maar wat was idd hun reden?
Denk dat foto's maken van weide heel verstandig is als tegen bewijs.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:47

Maar beauty is in the eye of the beholder ...

Wij als paardenmensen zeggen van, goede schuilstal die droog is, onbeperkt ruwvoer en beetje verharding ervoor is prima. Kunnen ze lekker kiezen waar ze staan, lekker scharrelen, etc.

Heel veel paardenhouders denken nog altijd te menselijk en willen het paard in de winter liever in een warme stal, met wat hooi en een uurtje buiten.

Als je dergelijke inspecteurs hebt, dan vinden ze een plasje modder of bevroren grond al snel "sielug"

De hele dag in de drek zonder voer, maar snachts op stal zal bij dergelijke mensen geen probleem zijn, maar 24/7 buiten met verharding en voldoende voer maar wel "buiten" en modder op de weide gaan ze over vallen ...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:53

Nou zelfs in het opvangcentrum denken ze te menselijk. In een artikel stond toch eens "in een warme stal".
Ik heb mijn paarden de vrije keuze. Schuilstal van 4x5m voor 2 paarden, volledig droge ondergrond, Verharding rond hooibak welke elke dag ook proper gemaakt word (mest eraf halen), en droge plekken zand. Als het heel modderig is zet ik een stuk gras open omdat het gras droger is dan de winter paddock.

Nu is het zand ook droog dabkzij de droge dagen.

Maar er waren momenten dat ik ook vreesde als er controle zou komen (nog niet gehad zover ik weet, of ze moeten komen als ik er nie ben) dat ze zouden klagen over de modder.
Ik denk dat het verplicht registreren van je weide ook een extra mogelijkheid geeft aan FAVV om controles te doen want je weide staat geregistreerd en ze weten dus waar er dieren staan.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:08

Als je de pech hebt om van die Brusselse stadsmensen over de vloer te hebben die eigenlijk de ballen verstand hebben van dieren houden mag je op je hoofd staan denk ik om ze er van te overtuigen dat een beetje modder normaal is na deze hele natte winter.

Wij kregen na na het bezoek voor onze schapen een verslag van 9 pagina's lang. Waar dat in godsnaam goed voor was weet ik toch ook niet.

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:53

Kidde schreef:
Heb je een foto van de weide waar ze op het moment in stonden? Ik kan me toch haast niet voorstellen dat ze dit zomaar doen...


Foto's van de volledige weide niet. En ben nu met een graafmachine de schuilstal verder uit aan het graven om beton te storten.. toch iets gebruik maken van dat de paarden er niet zijn ofzo...

Foto's zijn overigens allemaal bij de advocaat samen met verslag van onze eigen dierenarts.


Afbeelding

Het modderige stuk is hier voor aan het draad..
(Meneer was zadel aan het passen)

Deze wei loopt vanachter omhooggevallen en daar is het droog
Alleen vooraan en de overgang van schuilstal naar paddock is een ramp en daar waren we druk mee bezig


De merrie weide upload niet..
, vanachter droog en hoger en stro in de stal
Overigens hebben hun meerdere voer plekken met rubber matten doorheen de weide

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:11

Hoe gaat het nu, Rayoow? Weet je al wat meer of zijn de pony's weer terug?

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:28

Ik zag de opmerkingen op fb voorbij komen. Als jij dat bent Rayoow, dan schrik ik van taalgebruik. Begrijp best dat het emotioneel is op zijn zachts gezegd maar toch.....

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:32

Ik vermoed dat dat iemand anders is, want in het hoofdprofiel gaat dat om paarden die eerder in beslag zijn genomen (21 febr) dan van Rayoow. Ook de leeftijd klopt niet

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:36

Er zijn inderdaad 2 x 6 paarden in beslag genomen. In hoofdbericht was inderdaad eerder dan van Rayoow. Maar als je bij de fb van de opvang kijkt klopt datum weghalen met de 6 van Rayoow.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:50

Ik vind het gewoon absurd. Dat het nat en modderig is is toch zeer normaal door de natte winters? Als ze een schuilstal hebben, hooi, water en er goed uitzien, waarom dan in beslag nemen?
Veel stallen zijn volzet, laat staan als je alle 6 je paarden op stal moet gaan zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:54

Tussen modder en modder en nat en nat zit wel verschil natuurlijk.
En passen ze allemaal in de schuilstal, of staat dat ding er dat er 2 fatsoenlijk in kunnen en de rest niet.
Dat soort dingen.

Voor ons hier niet echt te zien hoe erg het is natuurlijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:02

Ik heb een ruime schuilstal, passen er 3 onder en staan er maar 2 in de wei. Toch staan ze vaak alsnog in de regen. Als een paard vrije keuze heeft en als er ook bomen zijn (natuurlijke beschutting) dan vind ik een inbeslagname zeker absurd.

Ik heb in de buurt paarden gezien die er veel erger bij staan. Met 5 op een modderige wei en een stal waar er misschien maar 1 paard in past. Een volledig dichte stal met een deur als ingang dus een dominant paard kan de rest ook buitensluiten.

En er tegenover 2 op een wei let een schuilstal die zo scheef staat dat die niet veilig meer kan zijn. De paarden staan er ook nooit onder als ik voorbij rijdt.

Maar nee ik bel geen politie want de paarden hebben wel hooi en drinkwater en ik zie er soms ook de eigenaar bij lopen.

Thuis tegenover op een centrum voor mensen met handicap staan 2 paarden die hebben geen natuurlijke beschutting en geen stal. En daar is niemand die er wat van zegt.

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:11

Ik begrijp je geloof ik niet

Paarden in je buurt staan er erger bij dan?
Jou?
Paarden in OP
Paarden van Rayoow?

En dat er niemand belt dat is automatisch goed?

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:13

mensen gaan misschien automatisch vergelijken met hun eigen situatie....

hier was men gewend de paarden de hele winter op te hokken. Dus die kwamen de stal niet uit van oktober/november tot april.... ja, ze stonden droog, water en voer en werden uitgemest... maar toch ook schrijnend. Gelukkig hebben ze inmiddels wat meer inzicht gekregen.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:19

EllyC schreef:
Er zijn inderdaad 2 x 6 paarden in beslag genomen. In hoofdbericht was inderdaad eerder dan van Rayoow. Maar als je bij de fb van de opvang kijkt klopt datum weghalen met de 6 van Rayoow.


Dat is ze niet EllyC. Rayoow is niet dezelfde als de persoon die zich woest uitlaat op FB zo te zien.
Overigens is Rayoow hoogzwanger zo te lezen dus de emoties schieten wel alle kanten op. Ik kan me de onmacht ook goed voorstellen als ineens je dieren weggehaald worden zonder melding.

Ik hoop dat je een goede advocaat hebt die ervoor kan zorgen dat je ze terugkrijgt. Lijkt me echt vreselijk dit.

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:22

Van die van mij staat er niks op fb,
Of ja op fb van het asiel maar ik heb nergens op gereageerd.

Ik heb ze nog niet terug. Hopen vandaag meer te horen.
Hebben de telefoon van de da die voor ze zorgt dus daar bericht heen gestuurd.

Onze weide is helemaal open gegegeven voor een nieuw stuk drainage ect. Helaas vandaag al zo veel regen dat we nu niks kunnen.

Morgen zowieso naar de advocaat gezien ze de 4 zowieso zonder enige controle of waarschuwing en kerngezond zijn meegenomen. En de andere 2 alleen dat de stal iets groter moest waar ook afspraken over waren.

We hebben amper geslapen sinds donderdag. De dochter is heel in de war dat ze niet kan helpen voeren/poetsen en op de pony kan zitten. Mentaal al lichamelijk belachelijk zwaar op het moment

De schuilstal bij de meisjes is 4 op 3, volledig open aan de voorkant

Van de jongens 5 diep op 19 breedte, 10 open aan de voorkant. Dan een zijstandaard van 3 op 6 met daarin nog een doorgang naar een binnenstad van 6 op 6. Die doorgang is 1.20 op het moment..

De schuilstal was deels verhard. Zijn we nu ook verder aan het verharden en dan komen daar 3 buitenstallen in om ze snachts in te zetten als ze dat perse willen. De stal binnen blijft 6 op 6 voor als we de merrie dekken. En binnen zijn nog shetlander stallen van 2.50 op 2.50. Die blijven. De Shetlanders zijn 83 en 85 cm :)
Laatst bijgewerkt door rayoow op 11-03-24 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:28

Schuilstal, water, hooi en er goed uitzien vindt ik nog niet helemaal voldoen aan eisen om (goed) paarden te houden. Een plek om droog te liggen, geen gevaarlijke omgeving (omheining/voorwerpen etc), en ziekte/aandoeningen vermijden lijkt mij ook belangrijk. Zoals hierboven zie ik niet alleen modder, maar ook een bodem vermengt met mest (rotstraal/mok?) wat op zich voor een stukje geen kwaad kan, maar als het paard daar 24/7 in zou staan is dat toch net zo goed foute boel als een paard in een stal die al weken niet uitgemest wordt?

Ik kan niet oordelen over de situatie verder, foto's vertellen ook niet het hele verhaal, maar laten we ook niet doen alsof ieder paard gezond en happy is op een stuk met vooral of alleen maar modder. Er zit een groot grijs gebied tussen 24/7 op stal en 24/7 in de modder en dat het een niet goed is hoeft niet perse te zeggen dat het ander daardoor zaligmakend is.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:28

Veel sterkte rayoow, ik hoop dat je ze gauw weer terug hebt!

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:32

XladyX schreef:
Schuilstal, water, hooi en er goed uitzien vindt ik nog niet helemaal voldoen aan eisen om (goed) paarden te houden. Een plek om droog te liggen, geen gevaarlijke omgeving (omheining/voorwerpen etc), en ziekte/aandoeningen vermijden lijkt mij ook belangrijk. Zoals hierboven zie ik niet alleen modder, maar ook een bodem vermengt met mest (rotstraal/mok?) wat op zich voor een stukje geen kwaad kan, maar als het paard daar 24/7 in zou staan is dat toch net zo goed foute boel als een paard in een stal die al weken niet uitgemest wordt?

Ik kan niet oordelen over de situatie verder, foto's vertellen ook niet het hele verhaal, maar laten we ook niet doen alsof ieder paard gezond en happy is op een stuk met vooral of alleen maar modder. Er zit een groot grijs gebied tussen 24/7 op stal en 24/7 in de modder en dat het een niet goed is hoeft niet perse te zeggen dat het ander daardoor zaligmakend is.


Alleen modder is het ook zeker niet, maar we zitten in overstromingen gebied en krijg nooit de volledige weides droog.
De andere weides liggen als wachtbekkens en kunnen alleen in de zomer gebruikt worden..

Droge schone plekken zijn er genoeg en de "rommel" ligt in een voorstukje van de stallen waar de paarden niet kunnen, dat word zowieso parking voor de trailer. We hebben dit gebouw pas recent gekocht en kunnen niet alles op 2 maand verbouwen dus eerst gezorgd dat het paardendeel proper en in orde was

LoveBodin

Berichten: 4367
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:36

Veel sterkte Rayoow, lijkt me een nachtmerrie zo, ik hoop dat ze gauw weer thuis zijn!

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:57

rayoow schreef:
XladyX schreef:
Schuilstal, water, hooi en er goed uitzien vindt ik nog niet helemaal voldoen aan eisen om (goed) paarden te houden. Een plek om droog te liggen, geen gevaarlijke omgeving (omheining/voorwerpen etc), en ziekte/aandoeningen vermijden lijkt mij ook belangrijk. Zoals hierboven zie ik niet alleen modder, maar ook een bodem vermengt met mest (rotstraal/mok?) wat op zich voor een stukje geen kwaad kan, maar als het paard daar 24/7 in zou staan is dat toch net zo goed foute boel als een paard in een stal die al weken niet uitgemest wordt?

Ik kan niet oordelen over de situatie verder, foto's vertellen ook niet het hele verhaal, maar laten we ook niet doen alsof ieder paard gezond en happy is op een stuk met vooral of alleen maar modder. Er zit een groot grijs gebied tussen 24/7 op stal en 24/7 in de modder en dat het een niet goed is hoeft niet perse te zeggen dat het ander daardoor zaligmakend is.


Alleen modder is het ook zeker niet, maar we zitten in overstromingen gebied en krijg nooit de volledige weides droog.
De andere weides liggen als wachtbekkens en kunnen alleen in de zomer gebruikt worden..

Droge schone plekken zijn er genoeg en de "rommel" ligt in een voorstukje van de stallen waar de paarden niet kunnen, dat word zowieso parking voor de trailer. We hebben dit gebouw pas recent gekocht en kunnen niet alles op 2 maand verbouwen dus eerst gezorgd dat het paardendeel proper en in orde was


Ik nam jouw foto even als voorbeeld, maar geen beschuldigingen oid vanuit mij hoor. Wat ik zei het is onmogelijk uitspraken te doen op basis van een (of een paar) foto's. Ik hoop dat jij snel duidelijkheid krijgt!

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:11

En als ze op een modderig stuk mesten is het natuurlijk ook drama om dat goed uit te mesten.

Veel sterkte rayoow.