Fokkerij

Hanneke Knibbe en Vlamke. Foto: Diede Heitink.
Eigenlijk had eigenaresse Hanneke Knibbe zich er al bij neergelegd dat haar ‘kleine frummel’ Vlamke fan ’t Gelok ( Jasper 366 x Oepke 266) de rest van haar leven een mooie eerste premie Ster fokmerrie zou blijven. Het is dan ook een toonbeeld van duurzaamheid, dat Vlamke begin deze maand op zestienjarige leeftijd haar Sportpredicaat wist te behalen. "Ik ben zo supertrots op haar!", aldus Hanneke.
Zelfgefokt evenbeeld van Jasper366
Vlamke heeft een speciaal plekje in het hart van Hanneke: "Ze is mijn eerste zelfgefokte Fries, en ook nog eens het evenbeeld van haar vader Jasper 366, toch wel mijn all-time favorite." De bijnaam ‘kleine frummel’ is niet voor niks gekozen, omdat de merrie op driejarige leeftijd net niet de stokmaat haalde om Ster te worden, er werd toen besloten om een jaartje te wachten. Op vierjarige leeftijd werd Vlamke Ster met een tweede premie, en op negenjarige leeftijd ontving ze een eerste premie.
Net niet
"En toen mochten we naar de Centrale Keuring! Met onze negenjarige Vlam, nog altijd mooi hard op de benen en met zoveel vuur in haar lijf, wat een ervaring." Helaas was de plaatsing niet zoals gehoopt, Vlamke werd als vierde opgesteld: de eerste merrie die geen voorlopig Kroon of Kroon werd. "Dat was wel even zuur, het ‘net niet’ plekje. De jury gaf als commentaar dat het ontbreken van sportgegevens of een aanlegtest haar in de weg stonden." Toch namen de fokker uit ’t Zandt en haar vrienden het ook niet al te serieus, want een paar dagen later ontving Hanneke alsnog een Delfts blauw bord.
Toch nog drachtig
De afgelopen jaren werd Vlamke voornamelijk gebruikt om te fokken, maar dat was vorig jaar even niet meer vanzelfsprekend toen bleek dat de merrie een gezwel bij haar eileider had, ter grootte van meloen. "We waren echt wel even bang dat dit het einde van Vlamke zou betekenen, maar de dierenarts was vol vertrouwen en heeft haar er inderdaad weer helemaal bovenop geholpen." Toen Vlamke weer haar vurige zelf was na haar operatie, werd besloten om, na goedkeuring van de dierenarts, haar weer in te zetten als fokmerrie. En met succes, ze werd in een keer drachtig van Tymen 503. "Tja, en toen dachten we waarom ook niet proberen voor het sportpredicaat?"
Hard werken beloond
En zo kwam amazone Janet IJntema in het zadel van Vlamke terecht. "Janet heeft haar handen vol gehad aan Vlamke, ze is echt een balletje energie." De Jasper 366 nakomeling had nog nauwelijks ervaring buitenshuis, dus naast het aanleren van de oefeningen voor het Z-dressuur moesten ook voor het eerst witte hekjes en juryhokjes getrotseerd worden. "Maar Janet had het volste vertrouwen in Vlamke, ze gingen het gewoon samen proberen en kijken hoe ver ze zouden komen", vertelt Hanneke. "Ik ben ontzettend trots op wat Janet met onze frummel heeft weten neer te zetten, ze heeft haar laatste twee winstpunten voor het predicaat binnengehaald met een eerste prijs! Van mij had Janet haar naam ook op het predicaat gemogen, zij heeft de prestatie geleverd."
Vlamke wurmt zich overal tussendoor
Nu er SPORT achter de merrie haar naam staat, mag ze weer verder door het leven als Vlamke, de fokmerrie. "Mocht er een merrieveulen uitkomen, dan gaan we haar nog een keertje aanbieden op de keuring. De merrie is al heel speciaal voor me en alles met de paarden doe ik voor mijn plezier, dus we zien wel. Ze heeft ooit haar moeder Preferent gemaakt toen ze net haar stokmaat haalde en Ster werd. Uiteindelijk wurmt Vlamke zich overal tussendoor."