Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:39

Ach, in China hebben ze toch al jaren een manege op het dak van een flat/mall? Dan moeten 2 verdiepingen ook wel kunnen.

Ik had alleen zelf ook grotere boxen verwacht aan de hand van het bericht.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:40

Mijn eerste gedachte was dat ik hoop dat dit echt veilig is voor de paarden. Voor de rest, als ze het grootste gedeelte van de dag buiten staan en er genoeg daglicht en frisse lucht in de stallen komt en ze geen "last" hebben van de binnenbak. Ja..waarom niet? Ik ben niet perse tegen maar moet wel zeg ik eerlijk aan het idee wennen.

De gedachte er achter is natuurlijk eigenlijk heel goed, meer ruimte overhouden voor paddocks en weilanden.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:51

herr_balou schreef:
Diegenen die een ondergrondse rijbak of de rijbak onder de stallen willen begrijpen helemaal niets van constructies geloof ik.


Er zijn bruggen met vrije overspanningen van ettelijke honderden meters, waar zwaar verkeer overheen gaat, die sneeuwbelasting aankunnen, etc. Of neem de ecoducten als voorbeeld die over snelwegen liggen. En dan zou je zoiets niet kunnen bouwen en onder de vrije ruimte geen bak kunnen bouwen? Waarom niet?

(Even niet over geld gesproken hè, dat het een kostbaar grapje zou zijn staat buiten kijf)

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:13

Als mijn paard hele dagen op de wei kan heb ik geen moeite met boxen hoor. Ook niet met deze afmetingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:22

Ik vind het er prachtig uit zien, slim gebruik van de ruimte om zowel paard als mens comfort te bieden.

Ik zie trouwens 5 paddocks op de overzichttekening, naast 14 weides.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:48

Soms kunnen mensen overal wat van vinden :)

Ik vind het een goed concept. Super veel weiland, fantastisch toch? Alle paarden op de wei overdag, daardoor alleen is dit al een betere manege dan menig standaard maneges. Ook goed dat ze niet uit gaan breiden maar een max aantal paarden hebben. En 3,5 x 3,5 heb ik niet zoveel moeite mee als ze overdag gewoon buiten staan. Ik vind het een mooi plan. Kunnen vele maneges van leren.

Over brandveiligheid, praktische dingen zal ongetwijfeld over nagedacht zijn.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:22

Charaz schreef:
Jeetje wat een afgunst lees ik hier, zij hebben echt meer dan genoeg weiland, prachtige uitrijmogelijkheden, het is dat mijn oudjes perfect staan, maar als ik 1 paard had zou ik deze per direct op de wachtlijst willen om daar te staan.


Afgunst? aub stop :x
Mijn paarden komen never in een 3x5 stal en in het artikel noemen het ook nog ruimer en er staat 2 paddocks.
Ik gun ze al het geluk trouwens! Vooral op dierenwelzijn

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:54

Er heeft een bokker in China gewerkt in de paarden, die stonden in een paardenflat. Daar heeft ze toen ook wat foto's van gepost. (Mss werkt ze daar nog wel). Geloof dat ze daar een rijbak op de bovenste verdieping hadden
Of lig, zij had wat beelden van een paardenflat :+

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:03

Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte was dat ik hoop dat dit echt veilig is voor de paarden. Voor de rest, als ze het grootste gedeelte van de dag buiten staan en er genoeg daglicht en frisse lucht in de stallen komt en ze geen "last" hebben van de binnenbak. Ja..waarom niet? Ik ben niet perse tegen maar moet wel zeg ik eerlijk aan het idee wennen.

De gedachte er achter is natuurlijk eigenlijk heel goed, meer ruimte overhouden voor paddocks en weilanden.

Vind ik ook.
De sportstallen tegenwoordig zie je dat wei/paddock ruimte moet maken voor binnenbak 3. Als dat niet hoeft. Dat is wel mooi.

En pp mooi als dat een ruime droge is.
Maar de de helft van de gevallen zijn het smalle modderige paden.

Doe mij wat er tussen in.
Overdag ruim buiten. Nacht binnen.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:47

Cherdenise schreef:
Charaz schreef:
Jeetje wat een afgunst lees ik hier, zij hebben echt meer dan genoeg weiland, prachtige uitrijmogelijkheden, het is dat mijn oudjes perfect staan, maar als ik 1 paard had zou ik deze per direct op de wachtlijst willen om daar te staan.


Afgunst? aub stop :x
Mijn paarden komen never in een 3x5 stal en in het artikel noemen het ook nog ruimer en er staat 2 paddocks.
Ik gun ze al het geluk trouwens! Vooral op dierenwelzijn



Ik zie heel wat meer dan 2 paddocks en lees dat de paarden elke dag buiten komen.


Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:09

Wat zijn 'ruimere' stallen in dit geval? Als er maar één vierkante meter bijkomt is dat niet bijster veel. Ik ga bij ruimere stallen denken aan minimaal 2x, maar liefst 3x of 4x de maat van een grote maat paardenstal. Maar dat zal denk ik niet het geval zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:14

Cherdenise schreef:
Charaz schreef:
Jeetje wat een afgunst lees ik hier, zij hebben echt meer dan genoeg weiland, prachtige uitrijmogelijkheden, het is dat mijn oudjes perfect staan, maar als ik 1 paard had zou ik deze per direct op de wachtlijst willen om daar te staan.


Afgunst? aub stop :x
Mijn paarden komen never in een 3x5 stal en in het artikel noemen het ook nog ruimer en er staat 2 paddocks.
Ik gun ze al het geluk trouwens! Vooral op dierenwelzijn

Je hebt toch geen paddock nodig als ze op de wei kunnen?

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:16

Voorbij een bepaald punt voegen grote stallen wat mij betreft niet zoveel toe. Een paard moet makkelijk alle kanten op kunnen draaien en liggen als 'ie wil, en dat is genoeg. Ook in een stal die 4x zo groot zou zijn kan een paard niet echt zinvol bewegen, dat vraagt echt iets anders.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:18

Oh ja nee dat neem ik aan van je, er staat helemaal niks van een paddock in de tekst.
Blijft helaas toch over, de uhum ruimere stallen van 3x5 x 3.5 m :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:20

Cherdenise schreef:
Oh ja nee dat neem ik aan van je, er staat helemaal niks van een paddock in de tekst.
Blijft helaas toch over, de uhum ruimere stallen van 3x5 x 3.5 m :Y)

Op de tekeningen staan 5 of 6 paddocks en 14 weides. Voor 50 paarden. Dat is toch netjes?

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:21

_San87_ schreef:
Cherdenise schreef:
Oh ja nee dat neem ik aan van je, er staat helemaal niks van een paddock in de tekst.
Blijft helaas toch over, de uhum ruimere stallen van 3x5 x 3.5 m :Y)

Op de tekeningen staan 5 of 6 paddocks en 14 weides. Voor 50 paarden. Dat is toch netjes?


Zeker!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:22

3,5 x 3,5 vind ik hartstikke ruim, volgens mij waren ze 3 x 3 voorheen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:25

Cherdenise schreef:
_San87_ schreef:

Op de tekeningen staan 5 of 6 paddocks en 14 weides. Voor 50 paarden. Dat is toch netjes?


Zeker!

Ah okay. Ik vind je nogal negatief, terwijl dit initiatief juist blijk geeft van slim gebruik maken van de beschikbare grond zonder dat de paarden erop achteruit gaan.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:36

Shadow0 schreef:
Voorbij een bepaald punt voegen grote stallen wat mij betreft niet zoveel toe. Een paard moet makkelijk alle kanten op kunnen draaien en liggen als 'ie wil, en dat is genoeg. Ook in een stal die 4x zo groot zou zijn kan een paard niet echt zinvol bewegen, dat vraagt echt iets anders.

Hoe groot is je eigen huis? Vast geen 1 bij 2? Kun je staan, zitten, liggen en draaien. Dat zou voldoende voor je moeten zijn volgens jouw maatstaven voor paarden. Oh, wacht je bent een mens... :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:38

herr_balou schreef:
Shadow0 schreef:
Voorbij een bepaald punt voegen grote stallen wat mij betreft niet zoveel toe. Een paard moet makkelijk alle kanten op kunnen draaien en liggen als 'ie wil, en dat is genoeg. Ook in een stal die 4x zo groot zou zijn kan een paard niet echt zinvol bewegen, dat vraagt echt iets anders.

Hoe groot is je eigen huis? Vast geen 1 bij 2? Kun je staan, zitten, liggen en draaien. Dat zou voldoende voor je moeten zijn volgens jouw maatstaven voor paarden. Oh, wacht je bent een mens... :

Rare vergelijking.

LadyFiesta
Berichten: 690
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:50

Shadow0 schreef:
Voorbij een bepaald punt voegen grote stallen wat mij betreft niet zoveel toe. Een paard moet makkelijk alle kanten op kunnen draaien en liggen als 'ie wil, en dat is genoeg. Ook in een stal die 4x zo groot zou zijn kan een paard niet echt zinvol bewegen, dat vraagt echt iets anders.


Mee eens! Beter het aantal uren in de stal zo laag mogelijk en veel uren in een ruime wei, een stal blijft een stal, waar een paard geen echt functionele meters kan maken, ook niet als het een ruimere stal is. Veel belangrijker dat een paard verder in een écht ruim stuk buiten komt. En als het paard dan in de nacht binnen staat is 3,5x3,5 voor mij niet veel slechter dan 4x4 of 5x5. Groter is beter dan kleiner, maar uiteindelijk moet een paard z’n effectieve beweging niet van z’n uren op stal hebben.

Ik vind het wel een interessant project! Efficiënt gebruikmaken van vierkante meters met het oog op meer plaats voor weides.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:17

Wat een gezever weer over afmetingen van een stal. Komop zeg, ze staan niet in 2 bij 2 he...
En denken jullie nu echt het een paard zn reet kan roesten of hij in 3.5 staat of 4x4??
Mierene*uken noemt men dat.

Komt bij die mensen ook hun brood moeten verdienen en je dus ook een brpaald aantal boxen bezet moet hebben. Zal lastig worden kwa ruimte als het 4x4 of meer gaat zijn. En punt 2, wat denk je dat je dan voor stalling moet gaan rekenen per maand??

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:26

herr_balou schreef:
Hoe groot is je eigen huis? Vast geen 1 bij 2? Kun je staan, zitten, liggen en draaien. Dat zou voldoende voor je moeten zijn volgens jouw maatstaven voor paarden. Oh, wacht je bent een mens... :

Ik heb het idee dat je over het laatste stukje hebt heengelezen: paarden de ruimte geven om fatsoenlijk te bewegen moet je anders doen.
(En qua vergelijking: ik krijg in elk geval niet meer comfort door een groter bed te nemen, want ik heb die ruimte niet nodig. Je verbetert welzijn niet door dat soort dingen steeds groter te maken. Voorbij een bepaald punt voegt dat niets meer toe.)

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:56

Ik vraag me af hoe dat gaat met de paarden naar boven en beneden. Lopen ze over een lange hellingbaan of zo? Lijkt me niet heel praktisch iedere keer naar boven en beneden lopen met je paard. En als er een wedstrijd is loopt iedereen met de paarden op en neer.
Ik vraag me echt af of een rijbak op verdieping in de praktijk wel zo handig is. Maar ik kan me daar natuurlijk in vergissen.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:09

Loretta schreef:
Ik vraag me af hoe dat gaat met de paarden naar boven en beneden. Lopen ze over een lange hellingbaan of zo? Lijkt me niet heel praktisch iedere keer naar boven en beneden lopen met je paard. En als er een wedstrijd is loopt iedereen met de paarden op en neer.
Ik vraag me echt af of een rijbak op verdieping in de praktijk wel zo handig is. Maar ik kan me daar natuurlijk in vergissen.


Los van wat ik vind van een zo traditionele nieuwbouw (geen fan) lijkt dit me geen bezwaar. Dat zal gewoon een helling naar boven zijn. Toch juist goed voor de achterhand.