Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13837
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:51

De Ostbayernhalle in Kreuth Duitsland (Beieren) waar veel wedstrijden georganiseerd worden heeft ook een rijbak boven de stallen. Dit is gebouwd op een heuvel.
Als je beneden in de stallen staat hoor je soms de paarden boven je galoperen.

Verder merk je er niks van. Paarden staan beneden gewoon rustig in ruime boxen maar je moet wel de TL lampen aan anders staan ze achtrrin de gangen in het donker

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:54

Ik las deze reactie van de eigenaresse op FB, denk dat dit wel een aantal vragen beantwoordt.

Ik vind het een interessant concept, ben benieuwd hoe het uitpakt :)

Afbeelding

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:56

zonnebloem18 schreef:
Ik zag deze foto:
[ [url=m/P6BwHK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lijkt me dat de bak zo vrij veel licht heeft, de stallen lijken wel wat laag en donker zo, maar de andere kant is niet te zien zo.

Wat gaaf!

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:56

VogeltjeM schreef:
Ik dacht dat deze eigenaren de Wolfshoeve in Hoogerheide hadden, maar nu wordt manege de Wolf in Huijbergen genoemd?


Dominique en Brecht zaten eerst in Hoogerheide maar zijn vorig jaar (of het jaar daarvoor) verhuisd naar Manege de Wolf. Op het terrein van Manege de Wolf komt het nieuwe complex te staan.

Op hun insta schreven ze dat er 50 stallen komen van 3,5x3,5 meter

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:22

Cayenne schreef:
Is dat dan niet vooral heel donker en zonder zonlicht?
Daar zou ik als paard niet per sé heel blij van worden.

misschien wel makkelijker een klimaat te creëren in de zomer waar je niet smelt.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:49

Kidde schreef:
elnienjo schreef:
Deze foto staat op BNdeStem, zo moet het er uit gaan zien:

[ Afbeelding ]

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. De paardenstallen komen onder de rijhallen, hoe zou dat in z'n werk gaan?

Vooral heel weinig paddocks en weiland zo te zien?


misschien maken ze nog een tweede verdieping boven de huidige paddocks en weilanden?? :)*

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:00

HorsePassion schreef:
Benoite schreef:
Over het dierenwelzijn hoor je me maar niet _-:( dat er anno 2022 nog stallen worden gebouwd gaat mijn pet te boven :r

Wat een enorme rare opmerking zeg -O-
Alsof een paard wat op stal staat nooit buiten komt.
Denk je echt dat alle paarden liever in de bagger of in de brandende zon staan. Die 24 uur buiten staan hebben nl. geen keuze.
We hebben niet allemaal een shetlander of tinker Benoite.


Dat mag ik inderdaad hopen, het is echter nog meer dan vaak de norm. :j En gelukkig er is een heeeel groot grijs gebied tussen 24 buiten in de bagager/volle zon en op stal. In Duitsland zie je gelukkig geen nieuwbouw stallen meer zonder in ieder geval enige vorm van een uitloop/paddock aan stal alleen dan dan wel gedeeld..
En nee ik heb geen Shetlander of tinker, die staan overigens ook niet graag 22h op stal of 24 uur in de blubber of volle zon;)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:12

Appart idee. Persoonlijk had ik ook ibbel haar idee dan uitgezocht, binnenbak als souterrain en dan de buitenbak erboven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:21

Als er iets is wat ik haat zijn het wel ondergrondse verdiepingen waar je meer moet doen dan je auto parkeren. Dus ik zou ook bovengronds gaan :j

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:29

HorsePassion schreef:
Benoite schreef:
Over het dierenwelzijn hoor je me maar niet _-:( dat er anno 2022 nog stallen worden gebouwd gaat mijn pet te boven :r

Wat een enorme rare opmerking zeg -O-
Alsof een paard wat op stal staat nooit buiten komt.
Denk je echt dat alle paarden liever in de bagger of in de brandende zon staan. Die 24 uur buiten staan hebben nl. geen keuze.
We hebben niet allemaal een shetlander of tinker Benoite.

Alsof alleen shetlanders en tinkers buiten kunnen staan. En alsof 24/7 buiten meteen gelijk staat aan bagger en brandende zon zonder keuze om binnen te staan :roll:
We moeten echt eens af van die kortzichtige gedachten in paardenland :x

Ik weet ook niet wat ik er van moet vinden. Het idee van 2 verdiepingen is wel interessant. Maar wat inderdaad met brand? En waarom inderdaad geen uitlopen aan een aantal stallen? Die ruimte is er wel. Ook op zandgrond is het jaarrond op de wei niet altijd haalbaar. Zeker niet nu we steeds extremer weer krijgen.
Dus waarom dan maar 2 paddocks? Ik denk dat er met deze grond en grootte meer mogelijk voor het paardenwelzijn.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:04

lideli schreef:
Op hun insta schreven ze dat er 50 stallen komen van 3,5x3,5 meter


Wauw 50 stallen en wel een hele 3.5x3.5 meter. Oh ja plus 2 paddocks.

In de OP staat dat ze nieuwe ruimere stallen krijgen, niet dus -O-

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:08

Cherdenise schreef:
lideli schreef:
Op hun insta schreven ze dat er 50 stallen komen van 3,5x3,5 meter


Wauw 50 stallen en wel een hele 3.5x3.5 meter. Oh ja plus 2 paddocks.

In de OP staat dat ze nieuwe ruimere stallen krijgen, niet dus -O-


De stallen worden zeker ruimer, de stallen die er nu zijn zijn echt heel klein...
Ik vind het een bijzonder idee, en ben heel benieuwd als het straks klaar is.

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:40

Op fb reageert ze zelf, dat doordat het terrein afloopt de paarden dus niet in een donker hol onder de grond komen te staan, maar gewoon naar buiten kunnen kijken. En dat de paarden zomer en winter buiten komen.
Hoe zij verder hun paarden (gaan) houden geen idee, maar de meesten hier denk ik niet...

De reactie op fb:

"Voor vragen mogen jullie me altijd contacteren ! Onze paarden (ja, ook de pensionpaarden, maar de tarieven verschillen voor de klanten die dit in het weekend zelf willen doen) gaan het gehele jaar door naar buiten! Dat is ook een voordeel van onze plannen -> meer ruimte voor paddocks en weides!! Plus we wilden absoluut niet meer stallen dan dat we paarden buiten kunnen zetten!!

De stallen/constructie gaat absoluut veilig zijn ;) Nederland stelt zeer hoge eisen aan constructies . Plus: verdiepingen bouwen is niet iets nieuws. Het mooie is dat ons terrein afloopt waardoor de paarden inderdaad gewoon kunnen buitenkijken en gelijkvloers staan!

Uitbreiden doen we echter niet! De gebouwen en aantal stallen die er nu staan worden vervangen door nieuwbouw. Het bebouwd oppervlak wordt dus niet groter maar door slim te bouwen hebben we wel meer ruimte gerealiseerd!"

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:05

different1 schreef:
lideli schreef:
Op hun insta schreven ze dat er 50 stallen komen van 3,5x3,5 meter




De stallen worden zeker ruimer, de stallen die er nu zijn zijn echt heel klein...
Ik vind het een bijzonder idee, en ben heel benieuwd als het straks klaar is.


Ik vind 3,5 x 3 5 echt wel een minimum of ja eerlijk gezegd nog niks

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:27

Jeetje wat een afgunst lees ik hier, zij hebben echt meer dan genoeg weiland, prachtige uitrijmogelijkheden, het is dat mijn oudjes perfect staan, maar als ik 1 paard had zou ik deze per direct op de wachtlijst willen om daar te staan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:29

Eens met Charaz!

Ik heb op die manege mijn jeugd doorgebracht en mijn paard heeft er ook jaren gestaan. Was een heerlijke manege en je rijdt zo 't bos in en de Kalmthoutse hei op.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:41

Diegenen die een ondergrondse rijbak of de rijbak onder de stallen willen begrijpen helemaal niets van constructies geloof ik.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:53

De mensen die zich afvragen 'wat met brand?'. In welk opzicht zou deze bouw de brandveiligheid verlagen?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:57

In de jaren 80 is manege de Wolf volledig afgebrand. Was oorspronkelijk een houten constructie met een bovenverdieping met slaapkamers en een gallerij zodat je in de bak kon kijken. De huidige is dus uit beton opgezet en neem aan dat als ze zo'n -neem aan- miljoenenproject opzetten dat dat prima aan de brandveiligheidseisen zal voldoen.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:08

Vindt het fantastisch hoe sommige het moeilijk hebt met veranderingen. Dit is heel normaal in andere landen.

Voor ons, in bijvoorbeeld noord Holland zou dit een uitkomst kunnen zijn. Minder ruimte in gebruik voor stalling /bak en meer paddocks.

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:21

Gini schreef:
De mensen die zich afvragen 'wat met brand?'. In welk opzicht zou deze bouw de brandveiligheid verlagen?

Die opmerkingen/vragen waren denk ik gebaseerd op het scenario wanneer de paarden ondergronds zouden komen te staan. Maar dat is dus niet de bedoeling van de nieuwbouw. Dus denk dat je gelijk zit aan elk ander hippisch accommodatie/ meer laags gebouw.

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:24

Ibbel schreef:
Ik heb jaren geleden wel eens gedacht of het niet haalbaar zou kunnen zijn om een binnenbak ónder een buitenbak te bouwen. De binnenbak is dan koeler in de zomer, warmer in de winter, en de buitenbak zou automatisch goed draineren als je de binnenbak nog nét een half metertje boven met maaiveld zou laten uitsteken - waardoor je in de binnenbak ook meteen ramen en ventilatie zou kunnen hebben. Beter gebruik van de grond, minder opzichtige/grote gebouwen, mij leek dat wel wat.
Dit is allemaal bovengronds, dat is eigenlijk wel jammer...


Hier zeg je wel iets moois. Ik vraag me af of dit ook als optie meegenomen is. Je moet het ook maar kunnen verzinnen.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:25

Het concept van stapelen zodat je meer weide overhoudt klinkt goed bedacht

Maar grotere stallen en dan aankomen met 3,5 X 3,5 komop. Zijn we in 2022 nog niet verder dan dat?

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:32

Amber_anne schreef:
Het concept van stapelen zodat je meer weide overhoudt klinkt goed bedacht

Maar grotere stallen en dan aankomen met 3,5 X 3,5 komop. Zijn we in 2022 nog niet verder dan dat?


Wettelijk per 2027 is een boxafmeting voor paarden 3,2 x 3,2 m
https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/web ... vastgelegd

Of dat voldoende /acceptabel is met alle kennis over welzijn is natuurlijk een andere discussie.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:33

Daarnaast vind ik weidebeleid nog altijd veel belangrijker. Een paard dat ruim buitenkomt, wordt mentaal niet slechter van een metertje stal meer of minder.