Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:14

VogeltjeM schreef:
Loretta schreef:
Ik vraag me af hoe dat gaat met de paarden naar boven en beneden. Lopen ze over een lange hellingbaan of zo? Lijkt me niet heel praktisch iedere keer naar boven en beneden lopen met je paard. En als er een wedstrijd is loopt iedereen met de paarden op en neer.
Ik vraag me echt af of een rijbak op verdieping in de praktijk wel zo handig is. Maar ik kan me daar natuurlijk in vergissen.


Los van wat ik vind van een zo traditionele nieuwbouw (geen fan) lijkt dit me geen bezwaar. Dat zal gewoon een helling naar boven zijn. Toch juist goed voor de achterhand.


Dat is waar ja, het is alleem wat verder lopen meer niet. Op buitenrit loop je ook weleens een heuveltje op.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:18

_San87_ schreef:
Cherdenise schreef:
Oh ja nee dat neem ik aan van je, er staat helemaal niks van een paddock in de tekst.
Blijft helaas toch over, de uhum ruimere stallen van 3x5 x 3.5 m :Y)

Op de tekeningen staan 5 of 6 paddocks en 14 weides. Voor 50 paarden. Dat is toch netjes?

Als de oppervlakte van de weide en paddocks zo'n 15 tot 20 hectare is, ja!

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:29

Loretta schreef:
Ik vraag me af hoe dat gaat met de paarden naar boven en beneden. Lopen ze over een lange hellingbaan of zo?


Er loopt zo te zien in elk geval een helling buitenom, die ook helemaal niet steil lijkt. (En paarden zijn niet zo moeilijk met hellingen.)
Ik weet alleen niet of dat de enige toegang is of dat er ook een helling binnen is. Zo heel af en toe is het wel fijn om in de stromende regen niet buitenom te hoeven. En sneeuw en gladheid moet je echt goed voorkomen want dat kan natuurlijk wel nare situaties geven. Dat lijken me overigens geen onoverkomelijke bezwaren.

Stephanie_W

Berichten: 228
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Nog net niet op de rug van knollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:12

Komt vaker voor in Duitsland. Ze maken vaak van buitenaf een helling zodat de paarden op vrij natuurlijke manier omhoog gaan.



Afbeelding

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 07:45

Er komt inderdaad een helling ofwel ecoduct. Op het plaatje dat ik gezien heb is de helling buiten

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 08:10

Wat een gaaf idee. Ik zat hier al vaker over te denken waarom we niet vaker de hoogte in bouwen. Benieuwd hoe het eruit ziet als het af is.

Bielsje

Berichten: 1408
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 00:50


Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 06:01

Oh thanks voor het uitzoeken!

Ik vind het op het eerste gezicht heel gaaf!

gerlindie

Berichten: 4652
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 06:48

Wat een bak joh, daar bovenop :oo

Hoe groot zou die zijn?
Ik vind het er wel mooi uit zien allemaal :j

Skessa_
Berichten: 10691
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 06:57


pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:41

Wat een top idee!! Ik heb me al vaker afgevraagd waarom mensen dat niet eerder bedacht hebben. Zo hou je buiten veel meer ruimte over. Met name in de eerste pagina’s zie ik mensen afgaan op stallen. Jullie zitten dan duidelijk niet in wolvengebied denk ik zo. Geloof me, over een paar jaar had je ze graag op stal willen hebben in de nacht… uitloop aan een stal heeft geen meerwaarde meer. Nachts kunnen ze straks niet meer open blijven en als ze overdag op de wei staan hebben ze er dus helemaal niks aan. Ik houd van de paarden zo veel mogelijk buiten maar zeker het afgelopen half jaar was ik blij dat ze droog op stal konden. Wat een water. Had er niet aan moeten denken dat ze verplicht buiten hadden moeten blijven. Ik heb ze van 24/7 buiten naar ‘s nachts op stal gedaan omdat er een wolf in de buurt was en de paarden hebben daar nooit een probleem van gemaakt. Mooi weer of niet, ze gaan graag naar binnen (net voor het donker) en sjokken in de ochtend hun stal uit zonder haast.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:11

Dit ziet er nu mooi uit!
Groot!

Wat ik me wel afvraag, zit er vloerverwarming onder het pad naar boven?
Zodat het niet opvriest?
(ja weet dat dat bestaat voor buiten)

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:08

Het ziet er mooi uit. Maar ik ben echt blij dat mijn paarden niet zo heb opgehokt. Als ik kijk hoe graag mijn paarden bewegen dan is dit echt niks voor hun. En met lage plafond en dichte muren oogt het voor mij vrij klein en vraag ik mij ook af hoe het met de ventilatie is.

Verwarmde helling? Ik hoop voor hun echt niet. Ik heb tijdje een appartement gehad met een verwarmd helling en daar loop je kompleet leeg op de hoge energie kosten. Even sneeuw schuiven en wat zout strooien is vele malen goedkoper.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:15

Nou het plafond in mijn stallen is vele malen lager hoor ;)

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:51

We gaan tegenwoordig de hoogte maar in, := . Het is netjes gedaan, absoluut, zag het bij Jolanda Adelaar toen die tijd en vond het gaaf. Meer weilanden is altijd top. Ergens jammer dat we zo op ruimte moeten besparen, maargoed, er zijn nou eenmaal teveel mensen (en daardoor paarden). Het is zeker een mooie oplossing.

Popstra
Berichten: 13837
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:36

Ik vind het prachtig gedaan. Grote ruime stallen en het ziet er fris uit. Bijna on nederlands zo mooi

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:40

LianB schreef:
Het ziet er mooi uit. Maar ik ben echt blij dat mijn paarden niet zo heb opgehokt. Als ik kijk hoe graag mijn paarden bewegen dan is dit echt niks voor hun. En met lage plafond en dichte muren oogt het voor mij vrij klein en vraag ik mij ook af hoe het met de ventilatie is.

Verwarmde helling? Ik hoop voor hun echt niet. Ik heb tijdje een appartement gehad met een verwarmd helling en daar loop je kompleet leeg op de hoge energie kosten. Even sneeuw schuiven en wat zout strooien is vele malen goedkoper.

Zoals ik n dit topic begreep is er bij deze stal toch veel weiland?
Ik ken ze verder niet maar door wat ik hier las.
En juist door het zo te doen hou je ook je weiland en paddocks.

Of iemand er op leegloopt, zeker tegenwoordig met zonnepanelen is niet zeker.
En het kan soms snel gaan met glad worden

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:03

Als ik dat filmpje zie is er wel meer waar ze op konden leeglopen. :=
Heel gaaf en luxe. Best een slimme oplossing om ruimte te besparen.

anjali
Berichten: 15179
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:26

lideli schreef:
Er komt inderdaad een helling ofwel ecoduct. Op het plaatje dat ik gezien heb is de helling buiten

Ik vind dat "equiduct" bij de Wolfshoeve enigszins eng, omdat aan de bovenkant wel een flinke omheining is maar meer naar onderen niet meer volgens de foto's. IK zou daar niet graag met een knettergek paard overheen gaan. En al helemaal zeker niet als er sneeuw op zou liggen, al was het maar een beetje. Met hele rustige paarden die eraan gewend zijn zal het geen probleem zijn.