Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2570
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:42

Ik heb mijn eerste paard gekocht toen we beide 19 waren.

Ik heb zo ontzettend veel plezier gehad met dat dier. Nog wedstrijden gereden. Honderden bosritten. Gesprongen, twee veulentjes gefokt. Zelf nog de ORUN gereden toen ze 25/26 was.

Natuurlijk hebben we wat pech gehad qua blessures en qua gebit (haar snijtanden moesten getrokken worden).

Maar ik heb zo veel van haar geleerd. Ik zou het met het juiste paard zo nog een keer doen. Ze is 28 geworden en hebben dus bijna 10 jaar plezier gehad met elkaar.

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:44

meggiemeg schreef:
Roulette_ schreef:
Toen ik mijn destijds 15-jarige merrie kocht zei mijn instructrice ‘als ze zo gezond deze leeftijd heeft bereikt, gaat ze zo nog 10 jaar mee’.

Eén van mijn vorige paarden heeft probleemloos de 15 gehaald, 1x een koliek gehad en verder nooit iets. Toch heeft ze maar 16 mogen worden. Zware hko aan beide voorbenen. Nooit iets van gemerkt. Ik zag op een gegeven moment dat ze niet lekker liep, 3 dierenartsen zagen het niet. Eenmaal op de foto was het heel duidelijk. Ze mocht met pensioen zolang ze goed genoeg was daarvoor. Dat heeft maar 2 weken mogen duren. De opmerking van je instructrice zal vast voor sommige opgaan maar zeker niet voor allemaal.


Omdat je mij quote wil ik er toch even op reageren. Dat je er nooit iets van gemerkt hebt, klinkt als een blessure die wel een bepaalde opbouw tijd heeft gehad, waarin jouw paard dus al niet meer gezond was, maar wel nog goed liep.
Niet ieder paard wat goed (lijkt) te lopen is ook gezond. Daarom bijvoorbeeld ook mijn advies -wat je niet gequote hebt- om te keuren. Ik heb zelf röntgen gekeurd o.a. om uit te sluiten dat er in haar lichaam al iets speelde wat we aan de buitenkant nog niet konden zien, maar wat later wel problemen zou kunnen geven.

‘Zo gezond’ is niet iets om licht over denken en een on-ontdekte en opbouwende HKO valt voor mij niet onder ‘gezond’, dus op basis van jouw paard kan je eigenlijk niets zeggen over de opmerking in mijn reactie.

Mijn paard waar de opmerking over ging zag er overigens uit als hoogstens 10 ipv 15, had Z gelopen, klinisch helemaal goed, röntgen 1-tjes met een enkele 2; er is best wat tijd en moeite gaan zitten in uitzoeken of ze echt gezond was, voordat deze uitspraak gedaan werd ;)

meggiemeg

Berichten: 12250
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:26

Roulette_ het advies keuren ben ik het zeker mee eens. Mijn merrie heb ik met 3½ gekocht en is toen inderdaad ook gekeurd geweest. Zij was een hele harde, voor zichzelf maar ook naar buiten toe, liet nooit iets merken, maar omdat ik haar al zolang had ken je ze op een gegeven moment goed genoeg om de hele kleine signalen op te merken, als ze dan iets heel vaag liet zien wist je dat er ook echt wel wat was.

miereneter

Berichten: 2598
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:58

Ik zou het niet doen. Als ik jonger was, wedstrijdambities had en het ging om een enorm getalenteerde schoolmeester, dan misschien wel. Maar dat is niet het geval. Natuurlijk kan een paard op elke leeftijd wat gaan mankeren, maar in de regel komt met de ouderdom toch meer ongemak. Een oud wordend lijf takelt nu eenmaal af. Bij een jong paard is het pech als het stuk gaat, bij een oud paard weet je dat het eraan komt. Die paar uitzonderingen daargelaten.

Op de stal van mijn paard staat ook een enorm fitte 30-jarige, onverwoestbaar, maar bereden wordt ze niet meer. De andere oudere paarden zijn noodgedwongen op pensioen, en die zijn nog lang geen 30.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:12

miereneter schreef:
Ik zou het niet doen. Als ik jonger was, wedstrijdambities had en het ging om een enorm getalenteerde schoolmeester, dan misschien wel. Maar dat is niet het geval. Natuurlijk kan een paard op elke leeftijd wat gaan mankeren, maar in de regel komt met de ouderdom toch meer ongemak. Een oud wordend lijf takelt nu eenmaal af. Bij een jong paard is het pech als het stuk gaat, bij een oud paard weet je dat het eraan komt. Die paar uitzonderingen daargelaten.

Op de stal van mijn paard staat ook een enorm fitte 30-jarige, onverwoestbaar, maar bereden wordt ze niet meer. De andere oudere paarden zijn noodgedwongen op pensioen, en die zijn nog lang geen 30.

Er staat bij ons op stal een 32-jarige en die wordt nog gewoon gereden. Erger nog, dat wordt een heel Chagrijnige Taart als ze niet gereden wordt!


Babootje schreef:
Rubs schreef:
Ik zeg doen! Wel klinische keuring, met extra aandacht voor het gebit. Kun je achter zijn geschiedenis komen? Als hij altijd goed heeft gelopen....

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet zoveel waarde hecht aan de buigproef.

Mijne (nrps) is 19 en heeft nog steeds de joligheid en werklust van een kleuter, en keiharde benen. Hij was notabene afgekeurd op de buigproef, maar omdat zijn hele geschiedenis bekend was heb ik het risico toch genomen. En ik ben nu al 8 jaar zo blij met dit paard!


Dus er is een kans dat je paard al 8 jaar kreupel loopt bij jou?

Je kunt elk paard afkeuren op de buigproef, geen enkel probleem!

Tallie1979
Berichten: 22780
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:27

Ik kreeg mijn paard met 17 jaar. Ik was al 6 jaar zijn vaste verzorger en toen ik ging verhuizen, ging hij met me mee. :)

En ik moet zeggen, hij is nu 19 en ziet eruit en gedraagd zich alsof hij 8 is. Je ziet alleen dat hij ouder is omdat hij nu stekelharig aan het worden is en witte haartjes op zijn koppie heeft. Maar hij is op en top fit.

Dus de leeftijd zegt helemaal niks.