[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:22

Wat een heerlijke fotootjes, Jorieke. <3

heyhallohey

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:17

Wat een fantastisch nieuws zeg, en wat een heerlijk beeldmateriaal. Zo blij voor jullie!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:29

Ik ben al jaren nog steeds een trouwe meelezer, maar wat doet het me goed om te zien dat je je meiden nu zo dicht bij huis hebt en in eigen controle, geweldig om te zien! Wat ontzettend fijn voor jullie <3 Hopelijk geeft dit meer rust en misschien wel wat meer energie voor je!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:01

Hetzelfde geldt voor mij. Eindelijk staan ze bij je in eigen beheer. Dit komt julie hele gezin vast en goede en zeker je gezondheid. Ik gun je de rust en minder zorgen na al die jaren van zorg. Geniet van je dames!!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:55

Wat ook zo leuk is dat jullie kleintje heel makkelijk naar de paarden kan. Mijn paarden zijn in ieder geval verliefd op kinderen <3.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:41

Dit zal je herstel echt zeker ten goede komen, dit is zo’n enorm stresspunt wat je nu niet meer hebt. Ben echt heel blij voor je. Ook voor de dames zal het een verademing zijn, zal me niet gaan verbazen als Muzanna ook op gaat knappen.. The wheel is turning. :knuffel: :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 12:34

Nou dat was van korte duur. Het ging ook veel te goed ineens he?
Ik heb even hulp ingeschakeld, want wil mijn ei kwijt. :o
Ik heb er weer even een beetje de pest in.
Hoefsmid appte gisterochtend dat hij niet ging komen die dag (of ik daarvan op de hoogte was, nou niet dus.) Hij vond het te ver. Begrijpelijk, maar had het graag eerder willen weten. Vergeten mij te berichten, misschien. Naar eigen zeggen was zijn bericht niet aangekomen. Iets vergeten of niet gezien dat iets niet is verzonden kan gebeuren, natuurlijk, maar voor ons erg ongelukkig. Heb nog een extra reiskosten vergoeding voorgesteld, maar daar ging hij verder niet op in. Paardjes zijn dus niet bekapt…

Andere optie die hij noemde zat overvol, dus we zijn verder gaan zoeken en vangen tot nu toe steeds bot. Dubbelop vervelend omdat de paarden eigenlijk letterlijk gisteren bekapt zouden moeten worden en dan sta je ineens weer 1-0 achter. Super balen. Hopelijk vinden we snel iemand en hopelijk is deze kundig genoeg om een paard met een geschiedenis als Muzanna goed te bekappen. Het is links en rechts wachtlijsten en overvolle agenda. Logisch, want goede smeden hebben werk zat.

Ook vermoed ik dat Manari (mogelijk) een sarcoïd heeft. Heel erg mini nog, maar ze heeft destijds EPV gehad dus het is zeker mogelijk. Ik ben er niet gerust op.
Dat gaat de nieuwe DA (als we die dus ook kunnen vinden… zucht…) ook moeten meenemen in de checkup.

Toch weer zorgen dus en toch weer veel geregel terwijl ik juist even mijn rust zou moeten pakken. Ik moet op het moment al zoveel regelen… en straks ook weer van alles.
Ik vind het allemaal even niet zo leuk.
Maar Muzanna trekt wel echt goed bij nu. Dat is dan wel weer erg fijn. Ze laat haar bijvoer zelfs regelmatig staan, omdat ze echt genoeg heeft aan het hooi en gras.
Hooi van de boer hebben we ook laten testen, want dat is goedkoper dan het hooi dat we nu laten leveren, maar zoals ik al vermoedde is dat suikerspin hooi en daar reageerden de hoeven dan ook direct op, ook al mengden we het al uit voorzorg.
Eerst maar zien of we een hoefsmid gaan vinden, wat de checkup door DA naar voren brengt en dan ben ik wel weer zoet met andere dingen. Intussen voel ik me nog steeds vreselijk slecht door de medicatie dus ik hoop dat het ziekenhuis deze week belt zodat ik dat kan aankaarten.

Al het andere zoals fokkerij en dergelijke slingeren we maar weer terug in de ijskast.
Ik zou eens vooruit gaan kijken zeg. Hoe haal ik dat ook in mijn hoofd? Koest, terug in je hok.

:(

Maar wel heel blij met eigen beheer, ja. En gezien jullie reacties zijn er genoeg die blij voor ons zijn, want het geeft inderdaad heel veel rust. Nu hopen dat we snel een andere bekapper vinden, want ze moeten nodig worden bekapt, en hopen dat deze kundig genoeg is om de onze goed te bekappen.
De rest zien we wel weer. }:0
Maar echt… :x

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een dag regen en daarna was de modder weg, zowel van de wei als de paarden. :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:25

He wat balen zeg, altijd zuur als een hoefsmid zo op de laatste minuut zegt dat het te ver is. Hopelijk vinden jullie snel een andere! De dames zien er goed uit :j Manari ziet er prachtig uit en je ziet dat Muzanna's blik met de foto's meer open word!

Ik word wel een beetje zenuwachtig van de hooinetten op de grond :o Ondanks dat ik gok dat ze geen ijzers hebben is het zó makkelijk om daar in vast te komen, en een evt snijwond van een hooinet in de kootholte zit je niet op te wachten. Wou het gewoon even aankaarten, het is zo makkelijk om dit soort kleine dingen over het hoofd te zien als je een miljoen andere zorgen hebt :knuffel:

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 21:25

Ik snap je en je hebt geen ongelijk. We hebben door pech (ik wil niet het topic weer zo negatief laten zijn door weer alle pech te benoemen…) even geen vervoer behalve voor nood dus de hooibakken hebben we nog niet kunnen brengen. Iets huren inclusief kar kost meteen een paar 100 dus is eigenlijk ook geen optie. Dus we moeten het even nog een week of 2 uitzingen zo.
Ze krijgen daarom extra verrijking en veel soorten ruwvoer aangeboden op verschillende manieren, soorten netten en los hooi en luzerne om frustratie te voorkomen en risico’s in te perken.
Ophangen of alleen in stal aanbieden werkte helaas niet, dat bleef grotendeels onaangeroerd met gefrustreerde paarden tot gevolg. :o

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 16:50

Paardjes doen met deze hitte (32 graden) rustig aan. Ik ook (net wakker van siësta).
Eten met z’n allen ook minder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hooibakken en hooihuisje kunnen waarschijnlijk toch een weekje eerder worden gebracht. *\o/*
En ik hoor komende maand of ik de scootmobiel mag houden en of ik een kinderzitje krijg. Duimen jullie mee voor goed nieuws?
Helaas heb ik nu wel al 3 weken panne (van de 8 weken op proef… tja…) met dat ding. Want uiteraard gaat alles in 1x kapot hier. :')
Ding was splinternieuw. -O- Kan er nu maar kleine stukjes mee en dan begint ie te sputteren.
Morgen komt de monteur eindelijk.

En morgen komt de nieuwe bekapper ook. Is nog niet zo lang geleden begonnen dus had nog plek.
Hopelijk kan ik erbij zijn, maar hangt van de monteur af. :Y)
Wil er zó graag bij zijn.
Kon zo weer slapen. Ernstig. :') Wel lekker koel in huis.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:18

Ik hoop dat je de scootmobiel kan houden ! Dat dat überhaupt nog niet vaststaat… :oo

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:27

Ik hoop voor je dat het in orde komt met je scootmobiel en dat je deze mag houden van de gemeente.
Dat geeft je een beetje meer vrijheid.

Fijn om te lezen dat de paardjes op een fijne plek staan, en het voornaamste dat je alles zelf kan beslissen nu over de paarden. Ze zien er tevreden uit .
Zit de (vermoedelijke ) sarcoid op een vervelende plaats bij Manari?. Ik hoop dat hij niet meer verder gaat groeien.

Het is jammer dat de goede hoefsmeden geen nieuwe klanten meer aannemen. Er is ook n tekort aan een goede hoefsmid die ook nog eens zijn afspraken na komt. Ik hoor ook vaak om me heen dat de hoefsmid gewoon niet (meer) komt en gewoon niet meer reageert op telefoon of app...
En de dierenartsen zitten tegenwoordig ook al vol en kun je je als nieuwe klant niet meer aanmelden.

Waar gaat het toch heen met alles.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 13:25

Nu het stof wat is neergedaald maken we een eerste balans op.
De paarden gaan bizar goed.
We kochten hooi bij de boer, dat we uit voorzorg mengden met (duur) getest hooi dat we uit België laten komen. Ze vielen echt aan op het lokale hooi dus mijn vermoeden was al dat het hoog in suiker zou zijn. Ik schatte rond 15% juist ook omdat ook met mengen de paarden elke ochtend een licht warme kroonrand hadden.

Uit de analyse kwam naar voren niet alleen hoog in eiwit maar echt torenhoog in suiker: bijna 20%!
De boer had er alle begrip voor dat we dat niet meer gingen kopen en was benieuwd of we de nieuwe oogst hooi ook wilden gaan testen, want daar had hij meer vertrouwen in qua gehaltes. Voor we ook daar een monster van opsturen willen we zien of de paarden stabiel blijven met 24/7 weidegang.

Tot nu toe gaat ook dat heel goed. We voeren wel gewoon hooi bij, wat ook braaf opgaat. Ze wisselen echt af met grazen, hooi eten en rusten. Op pension lieten ze echt vraatzucht zien. Opvallend. Ze kunnen dus zoals verwacht heel goed aan zelfregulatie doen.

Maar het eerste obstakel hebben we ook weer gehad: roest in het gras! Dus in overleg met de boer pakten we dat uiteraard ook meteen aan. Dan in het voorjaar weer evalueren.
Vind het wel fijn hoe alles tot nu toe gaat. Deze boer is echt de moeilijkste niet. Vat het allemaal ook niet persoonlijk op. Geen idee of het een cultuurding is, of wat, maar fijn is het wel. Roest komt hier sowieso wel op sommige plekken in het zuiden vaker voor. Arme grond en weinig intensieve landbouw.

Verder zijn de paarden inderdaad opener, relaxt en écht blij ook. Er zit ineens zoveel energie en vreugde in… ik was vergeten hoe dat was… rollen en bokken en rennen en vreugdesprongen… zelfs van Muzanna!
En inderdaad ook heerlijk dat ik nu vaker mee kan en zo mooi om te zien hoe lief en voorzichtig ze voor ons zijn. <3

Tot slot is de osteopaat weer geweest. Manari zat behoorlijk vast, maar ze is ook hard gevallen. Er vielen me wat dingen op in de rug en lendenen maar ze bleek ook in de nek wat vast te zitten.
Ze vond het heerlijk, viel zelfs bijna in slaap. Weer complimenten gehad over hoe braaf en bijzonder Tekes zijn.
De hoeven van Muzanna protesteren wel wat. Barsten. Ik baal dat ik er niet bij kon zijn, want de nieuwe bekapper heeft de schimmel vermoedelijk niet gezien en dus niet weggesneden en mijn man heeft er niet aan gedacht het te melden. Ik weet natuurlijk niet of ze er dan beter voor had gestaan, maar balen is het sowieso. Ik neem het de bekapper niet kwalijk. Paarden hebben veel veranderingen ondergaan in relatief korte tijd, qua bodem en gras en een smid moet nieuwe paarden toch eerst een beetje leren kennen.

Met een hele dag of nacht regen is de paddock trouwens wel erg glad. Als het droog is is het zo weer weg. Wat als we aanhoudende regen gaan krijgen?
Dat gaan we mogelijk ook moeten aanpakken. Eerst even broeden wat de beste oplossing is en wat betaalbaar is en overleggen wat mag.

Overigens is het even stil geweest omdat het met mij slecht ging door de medicatie. In overleg met het ziekenhuis mocht ik versneld afbouwen (direct stoppen is gevaarlijk dus doen ze alleen in acuut bedreigende situaties.)
Ik had heel veel en toch best heftige bijwerkingen en ze gingen maar niet weg. Ik voelde me hierdoor pas echt invalide. Ronduit ongelukkig ook. Niet leuk.
Geen leuke zomer gehad zo en bijna bizar dat je dan “blij” bent te mogen stoppen met medicatie en terug naar je oude situatie mag qua pijn en mindervalide zijn. Alles beter dan dit.
Waar je dan blij mee kunt zijn hè?

Maar werkelijk alles heeft daardoor een soort van stilgelegen.
Dat is wel balen. En nu zit ik voorlopig nog minstens een aantal dagen met heftige afkickverschijnselen die de bijwerkingen erger maken, waaronder letterlijk van top tot teen jeuk. Om gillend gek van te worden. Prikkelbaar, slecht slapen, ziek voelen.
Hoop snel weer op te krabbelen. Verwante medicatie zag de arts ook niet zitten. Dat betekent dat ik nu écht uitbehandeld ben. Ik voel me te mat om er echt wat van te vinden op dit moment.

Dat de paarden goed gaan ben ik vooral erg blij mee. De rest is allemaal nog een beetje een waas. Updates zullen voorlopig dus denk ik nog even een beetje sporadisch zijn, omdat ik echt nog moet herstellen. Beslissing rond de scootmobiel heeft voorlopig dus ook stilgelegen. Vervelend, want ik heb dat zitje nodig, maar het is nu eenmaal weer even wat anders gelopen.

Wat screenshots uit het leven van de paarden afgelopen tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi hooihuisje hè? Mijn man is sowieso van plan er nog een te maken, maar de zomer liep even wat anders dus dat moet op een later moment. Volledig van gerecycled materiaal. :D
En ja, de paddock moet weer even worden gefixt; hij is deels afgebroken om een automatische poortopener te installeren.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:43

Fijn dat het met M&M zo goed gaat, maar wat had ik graag over jou ook een positievere update gehad. :(:) Ik gun het je zo.

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:52

Fijn te horen dat het goed gaat met de dames! Maar voor jou had ik ook op betere dingen gehoopt :(:)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:53

De paardjes doen het super daar op die plek.
Daar heb je echt n zorg minder aan nu.
Zo fijn voor je.

Helaas jammer dat de update van jezelf niet zo positief is. En dat de medicatie je narigheid heeft gebracht ipv verlichting.
Ik had ook zo gehoopt dat de nieuwe medicatie en je laatste operatie je veel pijnverlichting zou geven , helaas blijkt dat niet zo te zijn . :(:)
Ik vind het rot voor jou.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 11:35

Dank jullie. Lief. Ik baal er zelf ook wel van. Echt zo van moet dat nou? Krijg je medicatie om je beter te maken, word je er slechter van. :roll:

We hebben de smid na 4 weken weer laten komen. En het was nodig ook. In geval van Muzanna dus vanwege de schimmel en bijkomende barsten. Omdat ze na het bekappen heel gevoelig liep hebben we gekozen voor hoefschoenen met zooltjes. Niet goedkoop, maar het is niet anders. Super balen maar ze heeft er direct baat bij om op sommige dagen even te worden ontlast. Hoeven gaan direct ook enorm vooruit.

Advies was ook extra behandelen van witte lijn en ook dat is dus weer lastig, want mijn man krijgt dat niet geregeld in zijn hoofd. Ondanks dat hij er dagelijks is lukt het hem niet om dagelijks alle taken te doen. Het is te druk in zijn hoofd. En dan lukt het dus niet.

Hadden we ze nu maar aan huis… dan kon ik het in de ochtend doen als ik nog een beetje energie heb en daarna nog even slapen om bij te komen.
Maar dat is niet onze realiteit.

En als het je aan tijd en mogelijkheden ontbreekt moet je wat anders bedenken… dus heb ik duur spul gekocht om de hoeven mee te ontsmetten (zit er echt met een minuutje op, inclusief uitkrabben) en ook klei. Hopelijk helpt dat afdoende.

Zelf ben ik er ook nog niet. Ben zo blij dat ik de paardjes ook vanuit bed kan zien. <3 Vind het wel rustgevend ze lekker te zien eten en rusten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buiten de extra aandacht voor de voetjes gaat het zó goed met de paarden. *\o/*

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:50

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 16:12

Dankjewel voor de tip! +:)+

Paardjes gaan goed. Ze vervelen zich. Goed teken. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 19:50

Gisteren toen we net bij de poort van de wei stonden om de wei in te gaan wilde een luchtballon er landen.

Net toen ze de landing in wilden zetten zagen ze de paarden. Nu weet ik niet of het vanwege de paarden of vanwege ons was maar ze vlamden gauw bij om toch weer wat hoogte te maken. Ze scheerden heel laag over de weide en net over de haag heen om in een naastgelegen wei te landen. De paarden waren nieuwsgierig en alert, maar geen gesnuif of gedribbel, gewoon rustig maar oplettend aan het kijken. Kind vond de vlammen en zo’n grote ballon spectaculairder :))
Wat wel een flink contrast was: het buurpaard en de pony’s van een paar weides verderop vonden het heel wat spannender. Zeker het oudje zette het nog behoorlijk op een lopen.

Geen telefoon mee dus zelfs als ik snel genoeg was geweest om het te filmen helaas geen bewijs van hoe onwijs koel Tekes zijn. :+

Vandaag bedrust dus geen vitamine P voor mij.

Afbeelding
Schoentjes aan. Nu alweer even zonder en ook dat gaat super.

Afbeelding

Afbeelding

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 23:26

Dat bevestigt inderdaad wel dat je twee krijgerspaarden hebt staan. Heerlijk zo’n stel!
Ik kan me voorstellen dat dat ook van op afstand energie kan geven <3

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:26

Rustig aan Josav. Wat fijn dat de dames er goed bij zijn, voor jezelf zal dat ook schelen :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:11

Afbeelding

Afbeelding
Zoek je paardje…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vind het wel leuk dat ik ze kan bespioneren in hun slaap. :')

Afbeelding
In 2 weken tijd is Manari inmiddels stukken ronder geworden. :o

Afbeelding

La_Lune schreef:
Dat bevestigt inderdaad wel dat je twee krijgerspaarden hebt staan. Heerlijk zo’n stel! Ik kan me voorstellen dat dat ook van op afstand energie kan geven <3

:j <3 Wat vind ik ze op zulke momenten geweldig en stoer. 8-)

BranwenGC schreef:
Rustig aan Josav. Wat fijn dat de dames er goed bij zijn, voor jezelf zal dat ook schelen :(:)

:j Scheelt echt wel energie!

Na bijna 3 maanden hebben we de balans weer eens opgemaakt. Letterlijk en figuurlijk trouwens.
Qua kosten om Muzanna weer op gewicht te krijgen plus de reguliere kosten voor huur en benzine en extra vaak bekappen zaten we weer rond €1000 de afgelopen maanden. Kosten voor hoefschoenen en eigen extra verzorging hoeven en dat soort zaken niet meegerekend…
Dat was wel even slikken… en verklaart waarom sparen op het moment meer dan onmogelijk is.

Maar het heeft vruchten afgeworpen!
Muzanna is weer op gewicht!
Manari dreigt zelfs te dik te worden (je kunt de ribben nog voelen maar ze is echt wel ROND…)
Dus we gaan het voerschema aanpassen. Een spannend moment.
We hebben er zelfs voor gekozen over te stappen op ander voer, vanwege de enorme kosten zowel in geld als tijd en energie.
Ik maakte namelijk speciaal een ruwvoer “lasagne” met laagjes hooi, luzerne, sojaschroot, lijnzaad, verschillende ruwvoerbrokjes, weightlift en merrie muesli.
Een pens werk en ik deed er uren over omdat ik steeds tussentijds moest rusten.
Dan moest het ook nog bevochtigd anders vond Muzanna het niet lekker.

Een behoorlijke klus, maar ik had wel eer van mijn werk want zodra ze de bak ook maar zag moest ze er in een stevige pas linea recta heen. Andere dingen liet ze ervoor staan. Manari mocht mee-eten als ze zich gedroeg en werd anders weggejaagd.
Maar dat mee-eten door Manari heeft Manari wel op het randje van te dik gebracht. Een prijs die ik wilde betalen want Muzanna had de calorieën echt nodig en mijn man een uur of langer extra daar te laten wachten tot Muzanna haar portie ophad was ook geen doen.
Een optie was haar op te sluiten en met automatische deuropener weer vrij te laten na verloop van tijd, maar paddock arrest was Muzanna het niet mee eens als Manari naar de andere kant van de weide liep buiten haar zicht.
Begrijpelijk na alles wat ze heeft meegemaakt.

Maar goed, de balans was goed, want Muzanna is nu perfect op het moment dat Manari iets in overconditie begint te raken (denk voor velen juist perfect op gewicht maar ik ben wat kritischer qua criteria als het op Tekes aankomt…)
Maar zo aan het begin van de herfst mag dat wel dus vind ik het niet zo’n punt.

Het is wel spannend nu alles weer aan te gaan passen.
Vooral omdat beide merries erg kieskeurig zijn. Zelfs voer dat ze lusten moet met andere dingen perfect in balans zijn want een half bekertje meer en de balans is anders en ze laten het staan.

Voor de rest gaat het met mij nog niet geweldig. Ik lijk redelijk herstellende van de zware zomer, maar merk vooral ook dat ik conditioneel enorm heb ingeleverd.
Zelfs kleine stukjes lopen kosten nu veel moeite en dat is erg confronterend.
Ik krijg daarom van vrienden voor mijn verjaardag een rolstoel.
Zeker voor uitjes en langere stukken helaas echt nodig op dit moment.
Nog steeds geen duidelijkheid wat betreft scootmobiel en zitje en dat baart me wel wat zorgen.
Binnenkort weer ziekenhuis, want ik sta ook voor mijn lever nog onder controle. We zien het wel.

Paardjes gaan goed en daar ben ik dankbaar voor. Het financiële aspect eist wel z’n tol dus de tandarts moeten we helaas uitstellen, ook omdat ze niet op locatie kunnen/willen komen. Dat kost een vrije dag en die hebben we dit jaar bijna niet meer en dan ook nog huur van paardenvervoer. Gedoe. -O-

Wat ik trouwens ook een goede indicatie vind van hoeveel beter het met Muzanna gaat: voor het eerst in jaren krijgt ze lange manen! Zo lang zijn ze echt in ongeveer 10 jaar niet geweest…

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:47

Super dat beide dames het zo goed doen !
Als jouw lijf nou ook eens zou willen meewerken… Knuffel.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 05:49

Hoe kan het dat Tekens zo kieskeurig zijn met eten?
Ik zou denken dat ze als echte woestijnpaarden wel zouden 'pakken wat ze pakken kunnen'
Mijn shetten, die tenslotte ook sober zijn, doen dat in elk geval wel :')