Kritiek krijgen op werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:32

SjonnieZ schreef:
Heel eerlijk… ik zie het probleem niet zo. Je krijgt gewoon feedback op het afhandelen van een paar telefoontje.


Als je al de berichten van ts bij elkaar leest dan schermert daar wel in door dat er meer dingen zijn qua werkpatronen/sfeer die haar al langer niet lekker zitten. Ik ben meestal van het niet zomaar opgeven en goed communiceren en proberen onderlinge relaties te verbeteren. Dat zou ze wat mij betreft met haar vrijwilligerscoördinator 1 op 1 best kunnen proberen, maar een hele organisatiestructuur ga je niet zomaar veranderen. Tenzij je genoeg pluspunten op je werk ziet om je voor bepaalde zaken/veranderingen hard te maken (en daar mensen in mee krijgt).

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:34

SjonnieZ schreef:
Heel eerlijk… ik zie het probleem niet zo. Je krijgt gewoon feedback op het afhandelen van een paar telefoontje.


Het is een opstapeling van meerdere dingen. Ik snap TS wel. Ze werkt ergens gratis, krijgt nooit complimenten en krijgt bij een 6 urige dienst niet eens pauze, maar moet wel langer werken zodat de betaalde krachten pauze kunnen houden. En het werk lijkt steeds meer op een callcenter.
Hoeveel voldoening haal je hier dan nog uit?

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:35

Paardenfann4 schreef:
Heel apart dat er bij deze stichting zo omgegaan wordt met mensen die vrijwillig zo hun best doen. Ik zou daar eerlijk gezegd geen seconde langer willen werken. Ik zou opzeggen en ook mededelen waarom je opzegt, dan kunnen ze daar rekening mee houden voor de volgenden die daar werken. Beter een baan zoeken waar je gewaardeerd wordt en waar je ook netjes betaald krijgt. Succes!


Het is een lastig iets, je wilt vrijwilligers niet te veel tegen de schenen schoppen, maar tevens moet het werk wel op een bepaalde manier worden gedaan. Dus ook zal je vrijwilligers terecht moeten wijzen soms, je kan niet enkel kritiekloos blijven als een situatie zich daar niet voor leent. Het is wel de toon die de muziek maakt, maar eerlijk, als iets niet correct wordt afgehandeld, naar maatstaven van de stichting, dan mag een vrijwilliger daar prima op aangesproken worden. Zelf zou ik ze dan wel even apart nemen en geen kritiek geven in bijzijn van collegas.

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:53

SjonnieZ schreef:
Heel eerlijk… ik zie het probleem niet zo. Je krijgt gewoon feedback op het afhandelen van een paar telefoontje.

Inhoudelijk ben ik het met de kritiek eens. De vorm had beter gemoeten en in ieder geval niet ten overstaan van collega's.
Ik zou de inhoud van de boodschap meenemen en over de vorm zoiets hebben van "tja, laat maar".
Maar zoals je aangaf, het is voor jou de druppel die de emmer deed overlopen.

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kritiek krijgen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 00:26

Volgende keer wanneer de “ coördinator “ weer iets zegt , opstaan en vertellen dat ze het zelf maar moet doen. Zijn ze nu helemaal van lotje getikt.
Dus betaald personeel is er ook maar jij zit daar zes uur voor noppes? Samen met sommige andere vrijwilligers knappen jullie dus het werk op zodat zij kunnen pauzeren? Dan gaat er wel meer mis dan alleen vrijwilligers wegjagen.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:05

SjonnieZ schreef:
Heel eerlijk… ik zie het probleem niet zo. Je krijgt gewoon feedback op het afhandelen van een paar telefoontje.


Ik snap de feedback wel, maar als ik de op lees ga ik er vanuit dat dit op een vervelende toon gebracht is.

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:15

SjonnieZ schreef:
Heel eerlijk… ik zie het probleem niet zo. Je krijgt gewoon feedback op het afhandelen van een paar telefoontje.

TS vindt haar vrijwilligerswerk niet leuk meer. De feedback was de druppel voor haar. Prima dus om wat anders te gaan doen. Bij betaald werk heb je altijd het recht om ergens anders te gaan werken, dat geldt bij vrijwilligerswerk ook. Ongeacht of een ander in die situatie wel zou blijven.

Winged

Berichten: 33083
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:41

Risxx schreef:
Als ik vrijwilligerswerk deed, zo werd afgekat en het zonder pauzes moest doen, dan was ik meteen weg :o Dat pik je bij geen enkele werkgever maar zéér zeker niet bij vrijwilligerswerk.

Precies dit. Je zit er voor je lol en niet om met een rotgevoel naar huis te gaan. Als het je werk was kreeg je er tenminste nog geld voor.

BigOne schreef:
Dus betaald personeel is er ook maar jij zit daar zes uur voor noppes? Samen met sommige andere vrijwilligers knappen jullie dus het werk op zodat zij kunnen pauzeren? Dan gaat er wel meer mis dan alleen vrijwilligers wegjagen.


En dit ook. Hier zit geen enkele waardering richting vrijwilligers.
Laatst bijgewerkt door Winged op 03-05-24 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:41

Sizzle schreef:
Met vrijwilligers hoor je nog veel zorgvuldiger om te gaan dan met betaalde krachten.

Ja dat zal het vaste personeel vast leuk vinden…

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:45

Ik vind het sowieso belachelijk dat dit werk vrijwillig is. Dit is toch gewoon een baan?
Dat vind ik dus al uitbuiting.
En ja zo zijn er steeds meer banen die op deze manier ingevuld worden.

Ze had gelijk betreft de opmerking van het afhandelen van het telefoongesprek.
Maar dat zo ineens zeggen had idd anders gekunt.

Lucia88

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:47

Anders vrijwilligerswerk zoeken? Wij (zorg) zijn altijd blij met je! 'Fijn dat je er bent, koffie?' En als ik wat korter ben omdat ik druk ben 'ik moet echt even verder maar ik kom terug. Redt je je of zal ik een collega vragen of die tijd heeft?'

Laat je niet gek maken TS.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:55

Texas02 schreef:
Als ik jouw leidinggevende was geweest, had ik je er ook op aangesproken omdat ik het ook niet netjes vind om zakelijke telefoongesprekken zo af te ronden. Ik had jou dan ook verteld dat je iets in de richting van "ik ga nu ophangen want ik kan u niet verstaan" moet zeggen. Want in sommige gevallen weet degene aan de andere kant van de lijn helemaal niet dat er ruis is en verstaat jou prima. Bijvoorbeeld als de telefoon op speaker staat. En de enige manier om te verbeteren in wat je doet is als mensen ook mogen zeggen als er iets minder goed gaat. Want daar leer je van. En ja, de toon maakt in dit geval de muziek. Maar daar kun jij in dit geval ook weer over in gesprek gaan, gewoon even langs gaan als jullie beide tijd hebben. Zo van "goh, bedankt voor de tip net, daar heb ik wat aan. Alleen ik vond dat je wel erg boos en geïrriteerd klonk, daar was ik niet zo blij mee want ik doe mijn uiterste best. " Misschien heeft diegene namelijk helemaal niet door dat ze zo overkomt, dat gebeurt wel eens. Dan is dat ook weeriets waar zij aan kan werken, dat kan ze alleen als ze weet dat ze dit doet. En mocht je weer een boze reactie krijgen als je dit probeert te bespreken, dan kun je altijd nog conclusies trekken.

Geen pauzes zou ik overigens nooit weer accepteren, of het nu een betaalde baan of vrijwilligerswerk is. Ik heb dat één keer een paar maanden geaccepteerd maar nooit weer.


Hier ben ik het wel mee eens, maar wil ook even aangeven dat als je vrijwilligerswerk doet voor je plezier en dat plezier is weg in het werk door alle omstandigheden die veranderd zijn dat het misschien tijd is om wat anders te zoeken. Je doet het immers voor je plezier..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:46

Billy schreef:
Sizzle schreef:
Met vrijwilligers hoor je nog veel zorgvuldiger om te gaan dan met betaalde krachten.

Ja dat zal het vaste personeel vast leuk vinden…


Die mogen het ook prima gratis doen uiteraard ;)

Sansevieria
Berichten: 4215
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:52

Sizzle schreef:
Billy schreef:

Ja dat zal het vaste personeel vast leuk vinden…


Die mogen het ook prima gratis doen uiteraard ;)

Precies dit.
Klinkt als bezuinigen op personeel.
Nee, TS, dan kun je beter iets doen wat je leuker vind of in elk geval betaald krijgt.
Onbetaalde vrijwiliigers langer laten werken zodat het betaald personeel pauze kan nemen %)

Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:55

In sommige contexten doet juist de inhoud van het vrijwilligerswerk er wel toe, net als dat die vrijwilliger dan een bepaalde verantwoordelijkheid draagt (vaak bijv in sociale context). Dat is denk in an sich alleen maar iets wat uitdaging biedt en waarin je je als vrijwilliger serieus genomen voelt :) (waarbij dus ook wel degelijk feedback hoort op inhoud). En dat is ook een bepaalde commitment die je aangaat. Wij hebben in sociale context vrijwilligers die op een bepaalde groep staan, zonder hun zouden er een hoop dingen in de soep lopen, en het zou dan ook niet zo heel handig zijn als die vrijwilliger bijv. wanneer die maar wilt pauze neemt, terwijl je ergens zou kunnen denken ja die persoon werkt toch vrijwillig dus kan die ook weggaan wanneer hij/zij wil of pauze nemen wanneer hij/zij wil. Dat dat in de praktijk vooral gaat om goede afspraken maken is voor beiden partijen het meest handzaam. Dus als er afspraken worden gemaakt is dat niet gelijk uitbuiting zoals ik hierboven ergens las. Wel ben ik het uiteraard eens met dat je die vrijwilliger juist moet koesteren en daarom juist heel goed moet letten op de wensen/belangen van deze vrijwilligers, daarbij lijkt de wederkerigheid in de afspraken wat uit het oog te zijn verloren. Dat de landelijke coördinator van ts dat ook vind en eigenlijk het helemaal eens is met ts, laat denk ik zien dat ts het in haar regio simpelweg nu niet goed getroffen heeft.

Wat ik me afvroeg ts, heeft zo’n landelijke coördinator ook niet een bepaalde zeggenschap mbt de plaatselijke coördinatoren? In mijn geval is het bijv. juist een regiomanager die vanaf “hogere hand” dingen kan aankaarten bij de plaatselijke managers, in plaats van dat ik dan van onderaf probeer, om het even zwart/wit te zeggen.

Winged

Berichten: 33083
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Kritiek krijgen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:06

In dit geval gaat het er niet om dat de vrijwilliger maar pauze neemt wanneer ze wil. Ze krijgt geeneens pauze.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:07

Ik lees vooral dat ts een harde werker is, maar dat ze graag feedback ontvangt op een iets vriendelijke manier en daarnaast zou het handig zijn als bepaalde afspraken van te voren kenbaar worden gemaakt zodat er rekening mee gehouden kan worden.

Ik lees nergens terug ( ook niet tussen de regels door) dat ts het niet wil doen / opvolgen, maar wel dat ze het liever op een andere wijze had gehoord.

Daar is zeker wat voor te zeggen. Communicatie is key om plezier te houden in je werk of vrijwilligerswerk.

Daarnaast heeft ze helemaal geen pauze in 6 uur tijd. Dat vind ik schandalig.

Foaly

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:08

Inhoudelijke kritiek is prima, maar dat dien je wel netjes te brengen. Niet ten overstaan van collega's, niet als een standje van de juf en ook niet als je er nooit positieve feedback tegenover stelt.

TS, als je al meerdere keren hebt aangegeven wat je dwarszit en er niets verandert, zou ik lekker mn biezen pakken. Vrijwiliggers liggen niet voor het oprapen, daar zou je eigenlijk nog zuiniger op moeten zijn dan op je vaste krachten.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kritiek krijgen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:07

Iedereen heeft het over kritiek en de toon waarop. Wat ik mis in het verhaal van TS is, hoe vaak is TS al Medegedeeld dat de hoorn niet zo maar op de haak gedaan wordt maar dat men een degelijk gesprek beëindigd met de zin dat het gesprek beëindigd zal worden?
Lijkt mij eerlijk gezegd ook vrij logisch dat je niet zomaar een gesprek wegduwt, dat komt gewoon niet professioneel en vriendelijk over.

Als er op zo’n afdeling iemand met een call center achtergrond is gezet dan is de kans groot dat de organisatie een professionaliseringsslag wilt maken.
Denk dat het goed is dat TS bij zichzelf te rade gaat of zij deze slag kan en wilt maken.

Foaly

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kritiek krijgen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:15

Je hebt wel meer gemist als je denkt dat dat het enige probleem van TS is :+

Het gaat niet om de opmerking op zich. Het gaat er niet om of TS zich wel of niet kan professionaliseren. Het gaat om een stijl van communiceren die TS niet fijn vindt (en die imo ook niet netjes is, callcenter achtergrond en professionaliseringsslag of niet) en daarbij nog een opstapeling van andere ergernissen. Of vind je het ook onderdeel van een professionaliseringsslag dat TS nu heel de dag moet doorwerken omdat de vaste krachten met pauze gaan?

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:20

De toon maakt de muziek en communiceren is behoorlijk lastig.

Mocht je er nog de motivatie voor hebben raad ik je aan om dit als een persoonlijke uitdaging de zien om te leren om te gaan met moeilijke gesprekspartners:
- benoem jou gevoel " goh ik schrik van je manier van aanspreken"
- benoem wat je lastig vind maar dat dat los staat van het willen ontvangen van feedback " ik denk dat je mij wil helpen en dat waardeer ik, maar deze manier voelt voor mij onprettig"
- geef aan hoe je het wel wil " ik zou het prettig vinden als je in het vervolg mij even apart neemt om de situatie te bespreken, zodat we samen kunnen kijken hoe de situatie is en wat er beter of anders kan"

Of als je dat op dat moment niet lukt, is het antwoord " bedankt voor de feedback, zullen we er zo even met zijn 2e beter naar kijken" een altijd passend antwoord waarmee je jezelf wat extra tijd geeft.

Leidinggeven is moeilijk en vaak sluit dat niet zomaar op iedereen aan. Dus pak ruimte om ook feedback te geven op wat voor jou goed is.

Wat dat jou oplevert naast extra inspanning, is een hele hoop kracht.
Mensen mogen best beseffen dat ze geen losse flodder informatie naar je kunnen schieten en door kunnen rennen. Als ze feedback krijgen op hun feedback, zet dat aan het werk om naar hun eigen handelen te kijken.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kritiek krijgen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:47

Ik heb zoiets bij mijn vorige werkgever ook meegemaakt. Maar dat was ook echt een hele toxische werkomgeving achteraf gezien. We werden veel gebeld en iedereen was verantwoordelijk om de telefoontjes aan te nemen. Niemand vond dat leuk of prettig om te doen, omdat je klanten te woord moest staan waar je inhoudelijk dan niks van wist en je het gesprek niet optimaal kon voeren terwijl een ander dat wel had gekund. We hadden een collega die dat daarentegen niet erg vond en die nam op een geven moment alle telefoontjes aan. En snel ook, je kon hem niet eens voor zijn. Waren we allemaal dolblij mee. Op een dag kreeg hij een klant aan de telefoon en hij heeft ze netjes te woord gestaan, maar niet helemaal hoe de baas dat wilde. In het bijzijn van ons allemaal werd hij uitgekafferd dat hij het gesprek anders had moeten doen omdat dit een 'special care' klant was. Hadden we nog nooit van gehoord. Ik belde regelmatig met ze trouwens. Op een gegeven moment kwamen de andere twee van het management er ook bij en die begonnen ook hun plasje erover te doen. Het sloeg nergens op, het was intimiderend en iedereen zat erbij. Ik heb dit toen ook aangegeven later dat ik dit echt niet vond kunnen, dat de reden totaal ongegrond was en de manier waarop het gedaan werd echt niet kon.. Is natuurlijk niks mee gedaan.

Anyhow, ik denk dat het punt waarop feedback gegeven werd terecht is, maar de manier waarop niet. Sowieso nooit in het bijzijn van anderen en bij het geven van feedback is het belangrijk dat je vanuit jezelf blijft spreken en rustig aangeeft wat er beter kan. Zonder waarschuwing, met een nare ondertoon en in het bijzijn van collega's is gewoon niet volgens het boekje.

Ik vind er trouwens ook echt wat van dat je dezelfde baan moet doen als vrijwilliger dan jouw betaalde collega's en daar 0,0 waardering voor terug krijgt. Zo ga je toch niet met mensen om. :(

Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kritiek krijgen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:42

Weggaan. Het heerlijke van vrijwilligerswerk is dat het vrijwillig is, en dat je dus helemaal zelf de keuze maakt om het wel of niet te doen. Als het meer kost dan oplevert is het moment om ermee te stoppen en iets anders te zoeken.

En diensten van 6 uur zonder pauze zijn echt niet ok.

Zoolgangster

Berichten: 9710
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 19:10

DuoPenotti schreef:
Ik vind het sowieso belachelijk dat dit werk vrijwillig is. Dit is toch gewoon een baan?
Dat vind ik dus al uitbuiting.
En ja zo zijn er steeds meer banen die op deze manier ingevuld worden.

Ze had gelijk betreft de opmerking van het afhandelen van het telefoongesprek.
Maar dat zo ineens zeggen had idd anders gekunt.



Inderdaad, als ik zo lees wat TS haar werk ongeveer inhoudt, vind ik het héél raar dat zij gratis werkt, terwijl de rest wel betaald wordt.

Wat betreft het afhandelen van het telefoongesprek, ik was er natuurlijk niet bij, ik weet niet of de persoon echt zo'n hork is of dat TS misschien niet lekker in haar vel zit/hoog sensitief/kwetsbaar en dan zo'n gesprek erbovenop krijgt.

Ik vind ook dat ze wordt uitgebuit, geeneens pauze bij 6 uur werken, en dat gratis. :\

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 19:19

Ik vind de kritiek terecht, maar die kan wel vriendelijker gebracht worden. Met een dienst van 6 uur zonder pauze zou ik alleen nooit akkoord gegaan zijn, beetje voor jezelf opkomen hoor. Arbeidstijdenwet geldt ook voor vrijwilligers, diensten mogen maximaal 5,5 uur zijn zonder pauze. Maak dingen bespreekbaar, want bij een volgende vrijwilligersclub zou je ook weer tegen zulke dingen aan kunnen lopen.