studiekosten ergens recht op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5235
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 09:13

Aangezien ik er zelf niet helemaal uit kom of ik nu alle opties gevonden heb of niet dacht ik open maar eens een topic. Zo vaak gezien dat er wel mensen zijn die het wel weten.

We zijn aan het kijken of er een mogelijkheid is dat mijn man of de school waar hij kan gaan werken een tegemoetkoming kan krijgen in de kosten. Lerarenbeurs komt hij niet voor in aanmerking omdat hij geen onderwijsbevoegdheid heeft.

Mijn man wil graag in september starten met de opleiding Leraar Consumptieve Techniek (deeltijd). 4 jarige opleiding HBO Bachelor.
Hij is nu Chefkok, is aangenomen voor de opleiding omdat hij wel niveau-4 diploma heeft MBO. Maar heeft dus nog geen opleidingen, cursussen of wat dan ook gehad voor leerkracht/docent/ondersteuner etc.

Nu hoopte school eigenlijk dat hij de lerarenbeurs zou kunnen krijgen. Dan kregen hun namelijk ook een gedeelte of subsidie voor een dag school. Helaas komt hij dus niet in aanmerking. Nu zou het wel fijn zijn als er een andere manier zou zijn om voor een van beide ergens recht op te hebben. School dan kunnen ze hem meer uren in dienst nemen, of hem zodat er een verzachting is als hij uren moet inleveren.

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:32


Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:43

joyce83 schreef:
. Nu zou het wel fijn zijn als er een andere manier zou zijn om voor een van beide ergens recht op te hebben. School dan kunnen ze hem meer uren in dienst nemen, of hem zodat er een verzachting is als hij uren moet inleveren.


Ik snap je vraag niet helemaal geloof ik.
Waarom zouden er in het onderwijs subsidies moeten zijn voor bovenstaande?
Scholen hebben voldoende geld en kunnem altijd iemand in dienst nemen voor de uren die er nodig zijn.
Ala hij uren zou moeten inleveren is dat simpelweg omdat die uren dan niet beschikbaar zijn.

Je man heeft als startend docent wel reductie in uren als tegemoetkoming omdat het werk zwaar is. Dat betekent bij een fulltime baan dat je 1,0 fte uitbetaald krijgt en 0,8 fte werkt in de praktijk. Volgens mij is dat voor 1 jaar en ik weet niet uit mijn hoofd of dit ook geldt als iemand nog studeert. Denk het wel, want je man komt binnen in een vacature en noet als stagiair.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:04

Goof schreef:
joyce83 schreef:


Je man heeft als startend docent wel reductie in uren als tegemoetkoming omdat het werk zwaar is. Dat betekent bij een fulltime baan dat je 1,0 fte uitbetaald krijgt en 0,8 fte werkt in de praktijk. Volgens mij is dat voor 1 jaar en ik weet niet uit mijn hoofd of dit ook geldt als iemand nog studeert. Denk het wel, want je man komt binnen in een vacature en noet als stagiair.


Dit klopt inderdaad, en het geldt ook als iemand nog studeert. In je tweede jaar krijg je een reductie van 10%.

Ik begrijp dat hij geen hbo-opleiding heeft he? Anders had hij nog kunnen kijken voor een zij-instroomopleiding, dan krijg je ook studietijd van je werkgever, of nou ja, van de overheid eigenlijk. Maar een zij-instroomopleiding is er niet voor alle richtingen, over het algemeen alleen voor middelbare schoolvakken.

joyce83

Berichten: 5235
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 10:31

Goof de school had ons aangegeven de lerarenbeurs aan te vragen. Daardoor dachten we goh fijn als je ook nog wat vergoed krijgt. We zijn normaal echt wel mensen welke veel zelf betalen en niet op de hoogte zijn van potjes waar je iets kan krijgen. Ook verzekeringswerk merk ik dat er om ons heen toch wel meer zijn die daar de wegen weten wat ze kunnen indienen.

Dus in dit geval dacht ik, kijken wat wel mogelijk is.

Zijinstroom was iets mee, weet even niet meer waarom hij liever de deeltijd opleiding ging doen.

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:39

Ja, dat snap ik wel, studeren is duur.
Maar de subsidie voor de school en de meer uren kunnen geven en vergoeding ala hij minder uren krijgt enzo begrijp ik niet.

joyce83

Berichten: 5235
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 11:00

Ahhh nee snap ik, wellicht ook wat onhandig omschreven. Voor mijn gevoel zouden ze misschien dan eerder een fulltime contract geven en dan de subsidie gebruiken om je een dag vrij te plannen. En dat ze misschien anders de keuze maken voor 0,8 fte omdat ze die ene dag zelf dan ook niet gefinancierd krijgen?

Maar goed ze zouden nu in mei de planning rond gaan maken. Ze hadden wat hij zo op de wandelgangen hoorde wel al 0,6 kunnen inplannen voor hem. Hij werkt daar nu ook 1 dag per week naast zijn baan als chefkok. Maar het zou fijn zijn als hij geheel kan overstappen. Maar het echte gesprek over hoe en wat, hoeveel uren, welke constructie moet nog plaatsvinden.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:32

joyce83 schreef:
Ahhh nee snap ik, wellicht ook wat onhandig omschreven. Voor mijn gevoel zouden ze misschien dan eerder een fulltime contract geven en dan de subsidie gebruiken om je een dag vrij te plannen.


Bedoel je dat je man voor jouw gevoel 1 dag 'betaald' zou kunnen studeren? Ik weet niet of dat dat in onderwijsland gebruikelijk is?

har166

Berichten: 2043
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:00

De verlofuren van school krijg je alleen als de school jou verplicht om die opleiding te doen. Zo heb ik collega's die een bevoegdheid hebben voor Nederlands en nu een opleiding nt2 doen, zij krijgen daar studieverlof voor omdat de school heeft gevraagd of zij die opleiding willen doen.

Ik ben voor een tweede bevoegdheid bezig, dat heb ik zelf bedacht en niet op aanvraag van de school. Hierdoor betaal ik alles zelf en krijg ik geen studieverlof.

joyce83

Berichten: 5235
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 12:38

Lieke idd op die manier. Ik had begrepen dat school hiervoor subsidie kon krijgen.

Har166 dit is een combi eigenlijk. Mijn man zou graag de overstap maken en school wil graag mensen uit het werkveld voor de klas zetten. Dus ik ben erg benieuwd tot welke afspraken ze eventueel kunnen komen.

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:12

Je man krijgt als startend docent dus 20% minder uren om werkdruk te verlichten. Maar dat betekent niet automatisch een dag vrij. Die 20% wordt verdeeld over de werkdagen om juist OP de werkdag druk te verlichten.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: studiekosten ergens recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:35

Een zij-instroomtraject kan alleen als hij minimaal een hbo van 240 studiepunten heeft afgerond,anders houdt dat op helaas.