Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevenofnine

Berichten: 147
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:43

Bokt weet zo ongeveer alles & ik ga van mijn internet anonimiteit gebruik maken om een waarschijnlijk hele domme vraag te stellen...

Ik vermoed dat er iets mis is met de manier waarop mijn verlof geregeld is. Ik heb recht op 12 dagen ADV verlof en 20 dagen wettelijk verlof dit jaar. Wanneer ik dagen ADV opneem, worden die dezelfde maand nog gewoon uitbetaald, no problem - daar heb ik gewoon geen maaltijdcheques van (normaal).
Maar het wettelijk verlof wordt afgehouden van mijn loon. Vraag; Is dat normaal? Wettelijke verlofdagen moeten toch betaald worden :+ Ik krijg die niet op een eindejaar afrekening (far as I know), maar ik ben nog niet zo lang af van interim werk en daarvoor studeerde ik nog. Ik ben hier écht nog niet wijs in. Na een internetzoektocht lijkt het me alsof ik die dagen net zoals ADV moet uitbetaald krijgen.
Als ik er bij de personeelsdienst iets over vraag krijg ik ongelofelijk vage antwoorden en ik weet niet of ik echt zo onwetend ben of dat ze me met een kluitje in het riet willen sturen.
Deze vraag stel ik ook eerst hier voordat ik me tot de vakbond richt. Het zal namelijk beter zijn dat ik bij een discussie met HR niet moet toegeven dat ik weet wat een vakbond is :D
Kan iemand me vertellen hoe het met wettelijke verlofdagen nu echt moet verlopen?

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:52

Je werkt nog geen jaar?
In Belgie bouw je je wettelijke verlofdagen op voor het volgende jaar. Als je nog geen jaar werkt heb je dus nog geen recht op wettelijk verlof en moet je het eerste jaar dus inderdaad eventuele vrije dagen zelf betalen.
Ik keek daar ook heel verbaasd van op toen ik in Belgie ging werken.
Maar ja, dit is dus normaal.

sevenofnine

Berichten: 147
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:13

Nee, dit is niet het eerste jaar dat ik werk. Ik heb ongeveer een dik half jaar op een ander bedrijf als interimmer gewerkt, dan op het huidige bedrijf iets meer dan een jaar als interim en daarna een jaarcontract gekregen waar ik nu nog mee bezig ben. Dit is het derde jaar dat ik voltijds werk na mijn studies. Het wettelijk verlof had ik het eerste jaar nog niet - inderdaad - toen kon ik enkel ADV gebruiken wanneer ik een dag verdiend had.
Het wettelijke verlof kreeg ik dus vanaf het 2de jaar dat ik werkte en is inderdaad berekend op basis van hoeveel ik het vorige jaar gewerkt had. Het saldo dagen dat ik toegewezen krijg lijkt me helemaal in orde, ik stel me enkel vragen bij het (niet) uitbetalen...

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:31

Heb je, met de omschakeling van interimcontract naar vast contract, je enkel en dubbel vakantiegeld al niet uitbetaald gekregen? Ik had dit namelijk ook, ging van tijdelijk naar vast contract, kreeg met die omschakeling ook gelijk enkel en dubbel vakantiegeld voor het jaar erop uitbetaald wat maakte dat ik geen betaalde vakantiedagen had (omdat die dus al uitbetaald waren :+)

EDIT: of is het sowieso niet met een interim contract dat je al vakantiegeld uitbetaald krijgt?
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 28-04-24 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sevenofnine

Berichten: 147
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:36

Ah, heeft dat te maken met het indienen van de vakantieattesten? Dat is gebeurd & duurde even omdat het interimbureau hier traag in was. Maar dit was nodig om dat eerste jaar in de omschakeling mijn saldo verlofdagen al te berekenen dacht ik, had niets te maken met de uitbetaling. Wanneer/hoe werd dat vakantiegeld bij jou gestort?

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:37

sevenofnine schreef:
Ah, heeft dat te maken met het indienen van de vakantieattesten? Dat is gebeurd & duurde even omdat het interimbureau hier traag in was. Maar dit was nodig om dat eerste jaar in de omschakeling mijn saldo verlofdagen al te berekenen dacht ik, had niets te maken met de uitbetaling. Wanneer/hoe werd dat vakantiegeld bij jou gestort?

Bij mij werd dat bij mijn loon geteld. Maar ik ging van tijdelijk naar vast, was gewoon bij de huidige werkgever, dus niet via interim.

sevenofnine

Berichten: 147
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:42

Dus dat zat bij de maandelijkse wedde? Dat is wat ik verwacht te krijgen, maar niet heb.

Ik bedenk me nu wel dat het interimbureau me op het einde van mijn contract bij hun nog week-contracten liet tekenen en die met allerlei verlofcodes invulde. Ik had bij de 'nieuwe' werkgever nog wel gewoon het aantal verlofdagen. Misschien is dus de verrekening van vorig jaar dus inderdaad in die dubbel lopende contracten gestopt.
Dan is het enkel nog een vraag hoe het dit jaar moet gaan. Ik zou denken dat er dit jaar wel gewoon gestort moet worden?

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:48

sevenofnine schreef:
Dus dat zat bij de maandelijkse wedde? Dat is wat ik verwacht te krijgen, maar niet heb.

Ik bedenk me nu wel dat het interimbureau me op het einde van mijn contract bij hun nog week-contracten liet tekenen en die met allerlei verlofcodes invulde. Ik had bij de 'nieuwe' werkgever nog wel gewoon het aantal verlofdagen. Misschien is dus de verrekening van vorig jaar dus inderdaad in die dubbel lopende contracten gestopt.
Dan is het enkel nog een vraag hoe het dit jaar moet gaan. Ik zou denken dat er dit jaar wel gewoon gestort moet worden?

Ik ben in januari naar een vast contract gegaan. Dus bij het loon van december zat mijn enkel en dubbel vakantiegeld voor het jaar daarna. Was dus een groot bedrag zeg maar. Ik moest die verlofdagen in het jaar erna ook allemaal opnemen, want ze waren reeds betaald in december. Maar de dagen die ik toen nam in april of mei, waren in die maanden dus wel onbetaald.

sevenofnine

Berichten: 147
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:59

Ok, nu begin ik de logica te snappen :)* Dan is het alleen de vraag of de 'normale' manier van uitbetalen dit jaar of volgend jaar zal beginnen. Mijn verlof is ingepland, als ik bij die komende afrekening nog niets betaald krijg heb ik wat meer context om mijn vraag bij HR te stellen. :D

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:10

Heb je een arbeiderscontract?

Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:07

sevenofnine schreef:
Bokt weet zo ongeveer alles & ik ga van mijn internet anonimiteit gebruik maken om een waarschijnlijk hele domme vraag te stellen...

Ik vermoed dat er iets mis is met de manier waarop mijn verlof geregeld is. Ik heb recht op 12 dagen ADV verlof en 20 dagen wettelijk verlof dit jaar. Wanneer ik dagen ADV opneem, worden die dezelfde maand nog gewoon uitbetaald, no problem - daar heb ik gewoon geen maaltijdcheques van (normaal).
Maar het wettelijk verlof wordt afgehouden van mijn loon. Vraag; Is dat normaal? Wettelijke verlofdagen moeten toch betaald worden :+ Ik krijg die niet op een eindejaar afrekening (far as I know), maar ik ben nog niet zo lang af van interim werk en daarvoor studeerde ik nog. Ik ben hier écht nog niet wijs in. Na een internetzoektocht lijkt het me alsof ik die dagen net zoals ADV moet uitbetaald krijgen.
Als ik er bij de personeelsdienst iets over vraag krijg ik ongelofelijk vage antwoorden en ik weet niet of ik echt zo onwetend ben of dat ze me met een kluitje in het riet willen sturen.
Deze vraag stel ik ook eerst hier voordat ik me tot de vakbond richt. Het zal namelijk beter zijn dat ik bij een discussie met HR niet moet toegeven dat ik weet wat een vakbond is :D
Kan iemand me vertellen hoe het met wettelijke verlofdagen nu echt moet verlopen?

Bediende of arbeider?

Bediende wordt doorbetaald, en dan krijg je in juni een kleinere portie vakantiegeld.
Als arbeider zijn die niét betaald en krijg je in juni een grotere portie vakantiegeld.

Vakantiedagen bouw je op in relatie tot het gewerkt van het vorig jaar.

12 maand gewerkt in 2023 = 20 vakantiedagen in 2024
Afhankelijk of en hoeveel je vorig jaar gewerkt hebt heb je dus recht op dat betaald verlof, als je pas gestart bent is het verlof nu onbetaald. Als je net van school komt heb je normaal wel recht op jeugdvakantie, dat moet je even bij je cendekaat opvragen.

edit: bij verandering van contract wordt het enkel en dubbel vakantie geld inderdaad uitbetaald en is het dit jaar dus onbetaald (want je hebt het al gehad), idem voor interim contracten. Via interim verdien je per uur meer dan vast, omdat je vakantiegeld daarin zit

foxy80

Berichten: 7909
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:44

Sevenofnine, geen rare vraag hoor. Heb je je uitbetaalde loon rond omschakelen interim naar vast contract eens bekeken? Als vakantiegeld daarin zat, zie je dat meteen want bedrag zal veel hoger zijn. Ook je loonfiches geven did weer.

Ik hoop trouwens dat je het interimkantoor gezegd hebt max inhouding voorheffingen te vragen, of je komt voor onplezierige verrassingen te staan bij je belastingsaangifte!

Lynn_Nikita

Berichten: 25508
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:19

Misschien niet netjes om hier te vragen maar gaat ook om verlof betalingen
Ik heb vorig jaar van jan t/m mei 2023 als bediende gewerkt en ben erna terug in NL gaan werken.
Mijn vakantiedagen zijn toen niet betaald toen ik van baan wisselde. Dat zou volgens hun pas het jaar erna zijn. Is dat gebruikelijk ?

In NL wordt alles verrekend als je van baan wisselt. Inmiddels ben ik nu een jaar weg en heb ik nog steeds niks betaald gekregen. Belgen ontvanfen dat geld dan normaal gesproken in juni?

Ook zou ik recht hebben op 120 euro eco bonnen? Krijgen jullie dat normaal van de werkgever of moet je daar echt om vragen? Ik heb een brief gekregen in januari daarover maar van mijn ex werkgever hoor ik niks daarover.

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:32

Bij mijn weten had je dat al lang moeten krijgen. Ik denk dat de eerstvolgende loonbetaling na je uitdiensttreding de deadline is voor een werkgever om de resterende vakantiedagen uit te betalen + de vakantiedagen die je al opbouwde naar het volgende jaar toe. Dit is vaak een behoorlijke som. Ben je zeker dat je nog vakantiedagen had? Want die bouw je op in het jaar voordien. Sowieso heb je wel een aantal dagen opgebouwd voor het volgende jaar, dus die had je uitbetaald moeten krijgen.

Vakantiegeld van juni is inderdaad voor zij die in dienst zijn op dat moment, maar bij wisseling van baan moet dus al het opgebouwde betaald worden. Het is gebruikelijk dat dit dan bij de volgende werkgever wordt ingehouden, maar dat is niet de zaak van werkgever 1.

Wat betreft ecocheques is het vaak zo dat je enkel recht hebt als je op het moment van uitbetaling in dienst bent. Je ontvangt dan een soort pinpas van de betreffende dienst (Pluxee, Edenred...). Het kan goed zijn als je toen er effectief recht op had, dat die pas bij die werkgever ligt en ze die niet naar je opsturen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25508
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:44

Hij zei duidelijk na uitdienst treden dat dit pas jaar erna uitbetaald zou worden.
Was mijn eerste jaar ( 5 mnd dus maar) dat ik via Belgisch contract
werkte. Grotendeels door de onduidelijkheid ben ik er weggegaan en ik heb bij de laatste uitbetaling niet meer gekregen dan mijn normale loon.

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:57

Dan heb je in die vijf maanden vakantie opgebouwd voor later, dus die hadden ze al lang moeten uitbetalen. Ander vakantiegeld was er nog niet, daarvoor was je nog niet lang genoeg aan het werk.
Misschien hopen ze dat je er niet achteraan gaat, maar ik zou het niet loslaten. Is bijna een half jaar, dus je hebt toch een 9-tal dagen opgebouwd vermoed ik.

hwn
Berichten: 4751
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:06

Lynn_Nikita schreef:
Hij zei duidelijk na uitdienst treden dat dit pas jaar erna uitbetaald zou worden.
Was mijn eerste jaar ( 5 mnd dus maar) dat ik via Belgisch contract
werkte. Grotendeels door de onduidelijkheid ben ik er weggegaan en ik heb bij de laatste uitbetaling niet meer gekregen dan mijn normale loon.


Dat is niet correct hoor, zou ik achteraan gaan. Bij ontslag krijg je vertrekvakantiegeld, normaal is dat tegelijk met je laatste loon (en ik ben in mijn leven al een 10tal keer van baan veranderd, dus ik kan het weten :P )

Of was het interimcontract? Dan zit dat vakantiegeld bij je loon, en krijg je er vanzelfsprekend geen meer achteraf.

Lynn_Nikita

Berichten: 25508
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 06:55

Dan klopte mijn idee dus toch, net als in NL, als je vertrekt, eindafrekening.

Ik werkte er al 4 jaar, maar kreeg betaald via een Nederlands bedrijf, vast contract. Hij wilde dat graag omzetten en zei dat ik er financieel op vooruit zou gaan ook ivm ziektekosten die in Belgie veel lager liggen en het Nl bedrijf wilde er graag mee stoppen daarom ben ik akkoord gegaan ondanks de twijfel.

Ik was bediende, geen interium, werkte er 4 maanden toen ik het contract opzegde en ben een maand langer gebleven dan ik zou moeten uitwerken. Ik ben langer gebleven omdat het seizoen begon en ik hun niet alleen achter wilde laten, ben alleen minder dagen gaan werken zodat ik bij mijn nieuwe baan al kon starten.

Ik heb van te voren duidelijk gevraagd om de verschillen tussen mijn NL en Belgische contract en CAO paritair comité aangezien ik online niet alles kon vinden.
Zo was eerst een jaar werken en opbouwen mij niet duidelijk, het eerste jaar zou ik dus of geen verlof op kunnen nemen of onbetaald. Ik zou hetzelfde loon krijgen omgerekend dan in NL, bleek achteraf dat het gewoon minimumloon was ondanks dat ik er al meerdere jaren werkte en hij zeer tevreden was. maandelijks ging ik er dus op achteruit zelfs, maar hij zei dat mijn goedkopere ziektekosten verzekering dat verschil wel oploste.

Ook hoe eco checks werken of wanneer je die krijgt was onduidelijk, in januari kreeg ik er een brief van dat ik recht had op 2 x €60 euro maar hoe ik die krijg of aan moet vragen, geen idee.
ik wilde wachten tot juni en dan tegelijk met het vakantiegeld ophalen.

maar ik had dus gewoon vorig jaar al recht, bij mijn laatste maand loon op een eindafrekening van alles waar ik nog recht op had. Nou mooi.... ik heb dan dus 13 maanden op mijn geld gewacht

Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

De ecocheques krijg je altijd nadien, bij bediendes is dat eenmaal per jaar, ik denk ook rond de periode van het vakantiegeld. Afhankelijk van het bedrijf (Edenred of een andere) krijg je een kaartje van hun thuisgestuurd die werkt zoals een bankkaart, met een chip in etc. De cheques worden daarop gestort en kan je dan spenderen in aangesloten winkels.
Ik denk dat je dit ook rond Juni zou moeten krijgen.

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Duhelo, bij veel bedrijven is het zo dat je effectief in dienst moet zijn op het moment van de uitbetaling, dus voor dit geval kunnen we dat niet met zekerheid stellen dat ze dat nog krijgt. Dat moet alleszins in de betreffende CAO terug te vinden zijn.

Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

serieus? Ik heb dit altijd nadien nog ontvangen, dit wist ik dus ook niet!

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Duhelo schreef:
De ecocheques krijg je altijd nadien, bij bediendes is dat eenmaal per jaar, ik denk ook rond de periode van het vakantiegeld. Afhankelijk van het bedrijf (Edenred of een andere) krijg je een kaartje van hun thuisgestuurd die werkt zoals een bankkaart, met een chip in etc. De cheques worden daarop gestort en kan je dan spenderen in aangesloten winkels.
Ik denk dat je dit ook rond Juni zou moeten krijgen.



Ik heb als arbeider 2 weken geleden ecocheques gekregen bij edenred!

Kmbrly

Berichten: 1845
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Brittneyx schreef:
Duhelo schreef:
De ecocheques krijg je altijd nadien, bij bediendes is dat eenmaal per jaar, ik denk ook rond de periode van het vakantiegeld. Afhankelijk van het bedrijf (Edenred of een andere) krijg je een kaartje van hun thuisgestuurd die werkt zoals een bankkaart, met een chip in etc. De cheques worden daarop gestort en kan je dan spenderen in aangesloten winkels.
Ik denk dat je dit ook rond Juni zou moeten krijgen.



Ik heb als arbeider 2 weken geleden ecocheques gekregen bij edenred!

Mijn vriend als arbeider heeft ze ook al ontvangen.
Ik als bediende krijg die normaal gezien eind mei.

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Duhelo schreef:
serieus? Ik heb dit altijd nadien nog ontvangen, dit wist ik dus ook niet!


Jup. Ik heb ze in mijn vorige job in juni toen niet gekregen omdat ik enkele dagen eerder uit dienst ging. En dit was correct daar. Maar het zal echt van de CAO afhangen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25508
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wettelijk verlof in Belgie - een hele domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Ik heb een brief ontvangen dat ik ze zou krijgen. In december of januarie
Ik heb mijn vorige werkgever gemaild maar nog geen reactie gekregen