Kan werkgever headset verplichten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 17:56

Dees schreef:
Hamvraag is: hoe is je contract?
Ben je daar in vaste dienst, dan is dit helemaal niet jouw probleem maar dat van je werkgever. Het doel van deze headset is communicatie en niet als bijvoorbeeld een persoonlijk beschermingsmiddel. Het is dus niet te verplichten. Als jouw gezondheid door gebruik van zo'n headset achteruit gaat (hoofdpijn na shift) dan is er gegronde reden om een alternatief te zoeken. En dat is het probleem van de werkgever, die is namelijk verplicht om ook voor jou een gezonde werkplek te bieden.

Maar goed, ben je tijdelijk of zit je op zo'n nul-uren contract dan geldt bovenstaande ook, maar zal een werkgever snel vinden dat het tijd is om afscheid te nemen. Niet fair maar zo gaat het vaak wel. Vraag is dan: wat wil je?


Ik heb inmiddels een vast contract met met een minimum aantal uren per maand. Dit is wat ik ook dacht, zeker omdat ik mijn adhd op dat moment toch wel als functiebeperking zie, normaal overigens niet, dan functioneer ik (naar eigen zeggen) gewoon goed.

Raineri
Berichten: 6270
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:09

Snap dat je niet te lastig wilt doen bij een bijbaantje. Zijn denk ik ook wel andere baantjes waar men wel een normale en sociale reactie kan geven op dit verzoek.

Maar, de situatie is wel leerzaam. Het is een kans voor jou om te leren omgaan met dit soort situaties. Kan altijd handig zijn deze kennis! Zo werd mijn contract eens niet verlengd bij een supermarkt (waarschijnlijk gewoon leeftijd) maar er werd echt een debiele reden genoemd. Je bent in 4 jaar twee maal 4 minuten te laat gekomen (ja echt). Ik was enorm kwaad destijds. Maar mijn vader adviseerde mij gewoon eens juridisch in te lezen en met de situatie serieus om te gaan als een les. Met de wetenschap dat ze me toch wel wegkregen. Was een enorm goede les! Rustig alle gesprekken gevoerd, ze alles per mail laten bevestigen. Ook alleen reactie gegeven per brief. Uiteindelijk hebben ze me gehouden want ze vonden me te lastig denk ik.
Maand later wel elders gaan werken :')

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 18:17

Daar heb je zeker gelijk in! Juridisch gezien wil ik ze ook geen centimeter geven, maar ik weet hoe vermoeiend dit soort zaken kunnen zijn en dat vind ik het eigenlijk niet waard. Aan de andere kant, AH betaalt wel leuk en ik kan er mijn huur goed door betalen zonder te veel te werken en ik woon letterlijk naast de supermarkt dus ideaal als ik moet werken. Die dingen wil ik dan ook niet opgeven haha!
Ik vind ook dat ze op een respectvolle manier moeten omgaan met dit soort zaken, wat ze nu niet doen naar mijn mening. Als ik ze al zo ver krijg dat er oprecht geluisterd wordt naar mijn kant van het verhaal, dan heb ik al winst geboekt.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:31

Ik snap heel goed dat je die oortjes afschuwelijk vind en al helemaal omdat je ze moet delen met je collega's brrrrr dat is echt niet tof.

Als je de functie niet kwijt wilt dan kun je het voor nu gooien op je smalle gehoorgang, bij mij vallen ook werkelijk alle oortjes uit. Voor jou zouden ze dan oortjes op maat moeten laten maken en dat vinden ze vast te duur :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:48

Wat een primitief gedoe.
Echt niemand wordt blij van onnodig geklets en drukkend plastic ding in je oor. Hooguit kunnen sommige mensen het wat beter tolereren.

Er bestaan geheid betere systemen waar je kanalen kunt instellen en een signaal krijgt als iemand met een bepaalde taak/afdeling contact zoekt.

Ik kan me omgekeerd juist erg goed afsluiten van geluiden, met als gevolg dat ik niet eens mee zou krijgen als er wel iets relevants gevraagt wordt :')