STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:10

Hoi allemaal :wave:

Ik heb hier nog geen topic over gevonden, en ik denk dat het ook niet echt bekend is bij de meeste mensen. Dus bij deze wil ik het onder de aandacht brengen!

Van Rijksoverheid:
Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 per jaar aanvragen voor scholing en ontwikkeling. U kunt deze subsidie gebruiken voor het volgen van een training, cursus of opleiding om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. De subsidie heet STAP. Dit staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie.

De overheid vervangt hiermee de fiscale aftrek van scholingskosten.
Er zijn ondertussen al meerdere instanties die cursussen aanbieden die vallen onder deze regeling zoals Schouten en Nelissen, NCOI, LOI, NHA etc.

Er zijn vijf tijdvakken waarbinnen je het kan aanvragen. Welk tijdvak je moet hebben hangt af van wanneer je opleiding begint. Er is wel een maximum budget per tijdvak. Als het op is, is het op, maar kan je een volgend tijdvak weer proberen. Men schat dat er 300.000 mensen per jaar een opleiding op deze manier kunnen volgen. Het is dus beperkt.
Verder zitten er verschillende voorwaarden aan.

Ik ben benieuwd of men hier al van op de hoogte was, en of er mensen er gebruik van gaan maken.

Informatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tap-budget
https://www.stap-budget.nl/
https://www.uwv.nl/particulieren/stap-budget/index.aspx

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:13

Ik vrees, dat hier veel fraude mee gepleegd gaat worden, tenzij bedrag direct aan (erkend) opleidingsinstituut wordt betaald

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:14

Dat wordt het ook :). En er wordt ook een bewijs van deelname van de opleider gevraagd. Dus je moet wel komen opdagen.

Je kan ook niet zomaar elke opleiding doen. Een opleiding/cursus moet in het register staan. Dat maakt het al een stuk minder fraude-gevoelig.
Laatst bijgewerkt door Century op 20-02-22 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:14

Paardenfan25 schreef:
Ik vrees, dat hier veel fraude mee gepleegd gaat worden, tenzij bedrag direct aan (erkend) opleidingsinstituut wordt betaald


Ik begrijp ook echt niet waarom opleiding niet meer aftrekbaar zijn en hoe ze denken dat dit gaat werken :=

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:15

Waarom zou het niet gaan werken?

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:17

Ik hoop dat ik op deze manier een cursus kan gaan volgen. Keuze genoeg! Lijkt wel een snoeppot waar je uit kunt kiezen. Met terugwerkende kracht wel blij dat ik mijn dure studie in 2018 nog hebben kunnen gebruiken als aftrekpost, dat was wel even meer dan dit.

Maar op deze manier krijgen ook de mensen met een klein budget de kans om zich te verbreden. Hoop alleen dat er niet een (nog grotere) wildgroei aan onzinnige cursussen ontstaat.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:18

Ik vind dit heel interessant. Ik heb geen diploma, maar ben binnen het bedrijf opgeklommen naar leidinggevende. Vanuit het bedrijf wordt wel een cursus beloofd, maar vanwege Corona laat dat op zich wachten. Op deze manier zal ik er sneller voor kiezen om mezelf voor een cursus of training in te schrijven.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:20

Century schreef:
Waarom zou het niet gaan werken?


Omdat 1000 op 7000 wat de gemiddelde opleiding kost per jaar nogal weinig is tov wat je nu terugkrijgt.
En je moet nog maar hopen dat je het krijgt want het is dus beperkt.

Ben blij dat ik bijna klaar ben.

Cursussen worden door werkgevers betaald, dat is in de meeste gevallen nu ook zo, dus begrijp niet waarom de overheid dat op zich neemt en niet helpt met een echte opleiding/omscholing.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-02-22 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:22

Ben trouwens we benieuwd hoe aanbieders omgaan met mensen die zich wel inschrijven, maar achter het net vissen bij de aanvraag van het budget. Zelf zou ik het niet grappig vinden als ik het dan ineens zelf moet bekostigen en achteraf aanvragen gaat vast niet werken.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:27

Ah op die manier. Dit gebruiken voor een echte opleiding is dit inderdaad minder interessant, want die zijn veel duurder. Voor een cursus kan dit juist wel heel fijn zijn. Lang niet altijd wil de werkgever ze betalen of is er maar een maximum budget. Of wil de werkgever alleen iets betalen wat direct nuttig is voor op het werk, en willen ze niet meebetalen aan bijv. een soft-skill-training waarvan jij vindt dat het wel heel nuttig is voor je. Voor ZZP'ers zal dit ook heel interessant zijn.

Waarom de overheid dit doet staat in de brochure uitgelegd:
Waarom wordt de fiscale aftrek van scholingskosten vervangen?
Antwoord: Uit een evaluatie naar het gebruik van de fiscale aftrek van scholingskosten is naar voren gekomen dat de fiscale aftrek slechts door een beperkt aantal groepen wordt gebruikt. Zo kwam uit de evaluatie naar voren dat met name lager opgeleiden, ouderen en personen met een laag inkomen, nauwelijks gebruikmaken van de fiscale aftrekregeling. De groepen die geen gebruik maken van de aftrekregeling zijn juist de groepen voor wie investeren in leren en ontwikkeling van groot belang is.
De fiscale aftrekregeling kent een aantal drempels waardoor er slechts beperkt gebruik van wordt gemaakt. Zo is het systeem van de fiscale aftrek complex en is de eigen bijdrage bij de scholing vooraf onduidelijk, omdat deze afhangt van de hoogte van het inkomen.
Daar komt bij dat de scholingsaftrek pas achteraf bij de belastingaangifte over het jaar waarin de scholing is gevolgd kan worden toegepast. De scholingskosten moeten dus door de deelnemer worden voorgeschoten. Dit is met name voor mensen met een lager inkomen een drempel om te investeren in scholing. Leren en ontwikkelen is voor iedereen van groot belang om duurzaam inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt, uitval door bijvoorbeeld werkloosheid te voorkomen en te investeren in de wendbaarheid van de Nederlandse economie. Daarvoor is het nodig dat de drempels die er nu zijn voor het volgen van scholing worden weggenomen. Daarom wordt de fiscale scholingsaftrek vervangen door een individueel leer- en ontwikkelbudget.


Ik verwacht dat de 'wildgroei' wel mee zal vallen, niet alle opleidingen/cursussen mogen onder het budget vallen.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:30

Moska schreef:
Ben trouwens we benieuwd hoe aanbieders omgaan met mensen die zich wel inschrijven, maar achter het net vissen bij de aanvraag van het budget. Zelf zou ik het niet grappig vinden als ik het dan ineens zelf moet bekostigen en achteraf aanvragen gaat vast niet werken.


verootjoo schreef:
En je moet nog maar hopen dat je het krijgt want het is dus beperkt.


Als ik het goed begrijp wordt de subsidie al toegekend bij je aanmelding. Dus dan weet je gelijk of er nog wel budget is of niet.
Hij wordt definitief toegekend achteraf, als blijkt dat je aan de voorwaarden van de cursus hebt voldaan (je bent komen opdagen enzo).

Ik denk dat het opleidingsinstituut waarbij je je aanmeldt daar wel meer over weet te vertellen. Zou wel zuur zijn als je het ineens zelf moet gaan bekostigen inderdaad.

SN (Schouten & Nelissen) zegt bijvoorbeeld:
Je STAP-aanmelding wordt pas definitief zodra het STAP-budget door UWV is toegekend. Mocht je subsidie-aanvraag niet goedgekeurd worden door het UWV? Bijv. omdat de subsidie voor het tijdvak op is, dan vervalt je inschrijving automatisch. Je loopt dus geen enkel risico. En je kunt het gewoon opnieuw proberen in het volgende tijdvak.

Ik neem aan dat andere opleidingsinstanties het ook zo doen.
Laatst bijgewerkt door Century op 20-02-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:34

Oh dat zou wel mooi zijn. Dan ga ik volgende week meteen proberen in te schrijven. Lukt het niet dan is september ook prima

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:34

Let wel op dat je het juiste tijdsvak kiest. Er zitten wat voorwaarden aan wanneer je training start en wanneer je de aanvraag doet. :)

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:37

Mensen onder de 30 komen hier niet voor in aanmerking.. Ik baal wel, ben bezig met een tweede universitaire opleiding (alles nominaal gehaald), waardoor ik alles zelf moet betalen voor het hoge bedrag (ongeveer 7000 p/j bachelor en 12.000 p/j master). Heb bij een deel van mijn eerste opleiding ook al geen basisbeurs meer gekregen. Aftrekken kan niet meer, en nu lijk ik hier dus ook achter het net te vissen omdat ik nog geen 30 ben _-:(

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:39

Had gelezen dat het binnen drie maanden moet starten na inschrijving of toekenning? Dat zal wel geen probleem zijn bij hetgeen ik op het oog heb. Ben benieuwd of er ook een run op ontstaat.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:42

Palmboom95 schreef:
Mensen onder de 30 komen hier niet voor in aanmerking.. Ik baal wel, ben bezig met een tweede universitaire opleiding (alles nominaal gehaald), waardoor ik alles zelf moet betalen voor het hoge bedrag (ongeveer 7000 p/j bachelor en 12.000 p/j master). Heb bij een deel van mijn eerste opleiding ook al geen basisbeurs meer gekregen. Aftrekken kan niet meer, en nu lijk ik hier dus ook achter het net te vissen omdat ik nog geen 30 ben _-:(


Dat is niet helemaal waar. Het is namelijk vanaf 18 jaar. Maar, er geldt een uitzondering voor opleidingen door OCW-erkende opleiders. Je mag wel je stap-budget gebruiken voor iets anders. Maar in jouw geval zal het heel zuur zijn inderdaad :\

Uit de brochure:
Voor personen die recht hebben op studiefinanciering of een tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten geldt dat er voor die scholing in zijn geheel geen recht bestaat op STAP-budget.
Om dit te ondervangen is er een risicogerichte uitsluiting van toepassing voor deelnemers onder de 30: zij kunnen geen STAPbudget aanvragen voor opleidingen die worden gegeven door OCW-erkende opleiders. Op die manier wordt voorkomen dat er samenloop kan zijn van STAP-budget en studiefinanciering of tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Tegelijkertijd kunnen deze personen wel blijven werken aan hun ontwikkeling en scholing, omdat het aanbod post-initieel onderwijs (zoals cursussen, trainingen en opleidingen bij private opleiders) wel met STAP-budget gevolgd kan worden via andere opleiders.
Laatst bijgewerkt door Century op 20-02-22 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:42

Ik las wel dat je 30+ moet zijn. Zal eens even zoeken waar ik dat las!

Ik ben benieuwd of de nti het ook aan gaat bieden :)

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:43


Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:44

Ik ken het en vind het jammer. Voor mij pakt het veel minder gunstig uit. Ik wil nog een master gaan doen die ik sowieso slecht terug ga verdienen maar nu de aftrek vervalt weet ik vrij zeker dat ik m niet ga terug verdienen.

Wat ik er verder van moet vinden weet ik niet. Ik kan helemaal niet inschatten of de groep die geen gebruik maakt van de aftrek wél van deze subsidie gebruik gaat maken en of dat dan het verschil gaat maken op de arbeidsmarkt. Sowieso oliebol dat je maar moet hopen dat je op tijd erbij bent om een cursus/opleiding te gaan omdat je anders naar de bijdrage kan fluiten.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:48

Moska schreef:
Had gelezen dat het binnen drie maanden moet starten na inschrijving of toekenning? Dat zal wel geen probleem zijn bij hetgeen ik op het oog heb. Ben benieuwd of er ook een run op ontstaat.


En er zitten vier weken verwerkingstijd bij volgens mij. Dus als je op 1 maart aanvraagt dan moet je opleiding op z'n vroegst 29 maart starten.

Justme_Lisaa

Berichten: 2176
Geregistreerd: 27-07-07

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:49

Las dat medewerkers in het onderwijs en kinderopvang pas bij de tweede lichting gebruik ervan kunnen maken.
Ik heb er zeker interesse in, mijn werkgever heeft alleen nog niet gereageerd op m’n vragen, dus wacht even af. Morgen m’n manager maar maar aanspreken. Ik ben helaas onder de 30, maar volgensmij kom ik er wel voor in aanmerking. Dus ben benieuwd :)

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:50

Century schreef:
Palmboom95 schreef:
Mensen onder de 30 komen hier niet voor in aanmerking.. Ik baal wel, ben bezig met een tweede universitaire opleiding (alles nominaal gehaald), waardoor ik alles zelf moet betalen voor het hoge bedrag (ongeveer 7000 p/j bachelor en 12.000 p/j master). Heb bij een deel van mijn eerste opleiding ook al geen basisbeurs meer gekregen. Aftrekken kan niet meer, en nu lijk ik hier dus ook achter het net te vissen omdat ik nog geen 30 ben _-:(


Dat is niet helemaal waar. Het is namelijk vanaf 18 jaar. Maar, er geldt een uitzondering voor opleidingen door OCW-erkende opleiders. Je mag wel je stap-budget gebruiken voor iets anders. Maar in jouw geval zal het heel zuur zijn inderdaad :

Uit de brochure:
Voor personen die recht hebben op studiefinanciering of een tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten geldt dat er voor die scholing in zijn geheel geen recht bestaat op STAP-budget.
Om dit te ondervangen is er een risicogerichte uitsluiting van toepassing voor deelnemers onder de 30: zij kunnen geen STAPbudget aanvragen voor opleidingen die worden gegeven door OCW-erkende opleiders. Op die manier wordt voorkomen dat er samenloop kan zijn van STAP-budget en studiefinanciering of tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Tegelijkertijd kunnen deze personen wel blijven werken aan hun ontwikkeling en scholing, omdat het aanbod post-initieel onderwijs (zoals cursussen, trainingen en opleidingen bij private opleiders) wel met STAP-budget gevolgd kan worden via andere opleiders.


Het lijkt met steeds meer dingen alsof je beter een beetje kan lopen lamballen en er langer over doen dan nominaal doen wat je moet doen want dan sta je bij alle tegemoetkomingen achteraan. Oud-studiegenoten die 5 jaar over hun driejarige bachelor hebben gedaan hebben meer gekregen dan de mensen die nominaal zijn afgestudeerd en nog iets extra's erbij hebben gedaan :n .
Laatst bijgewerkt door Palmboom95 op 20-02-22 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:50

Ir111 schreef:
Ik ken het en vind het jammer. Voor mij pakt het veel minder gunstig uit. Ik wil nog een master gaan doen die ik sowieso slecht terug ga verdienen maar nu de aftrek vervalt weet ik vrij zeker dat ik m niet ga terug verdienen.

Wat ik er verder van moet vinden weet ik niet. Ik kan helemaal niet inschatten of de groep die geen gebruik maakt van de aftrek wél van deze subsidie gebruik gaat maken en of dat dan het verschil gaat maken op de arbeidsmarkt. Sowieso oliebol dat je maar moet hopen dat je op tijd erbij bent om een cursus/opleiding te gaan omdat je anders naar de bijdrage kan fluiten.


Het zal inderdaad niet voor iedereen even interessant zijn en juist zuur dat het vervangen is. Daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan. Ik hoop dat voor hen voor wie het wel interessant is het ook goed uitpakt :) en dat iedereen - ongeacht inkomen - kans heeft op zich ontwikkelen.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:51

Amado7 schreef:
Ik las wel dat je 30+ moet zijn. Zal eens even zoeken waar ik dat las!


Ik heb even de links door gekeken maar zie dit nergens staan?

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:53

Justme_Lisaa schreef:
Las dat medewerkers in het onderwijs en kinderopvang pas bij de tweede lichting gebruik ervan kunnen maken.
Ik heb er zeker interesse in, mijn werkgever heeft alleen nog niet gereageerd op m’n vragen, dus wacht even af. Morgen m’n manager maar maar aanspreken. Ik ben helaas onder de 30, maar volgensmij kom ik er wel voor in aanmerking. Dus ben benieuwd :)


Drico schreef:
Amado7 schreef:
Ik las wel dat je 30+ moet zijn. Zal eens even zoeken waar ik dat las!


Ik heb even de links door gekeken maar zie dit nergens staan?



Zoals eerder gezegd is het voor 18+ :). Maar niet alle opleidingen en cursussen vallen onder het budget.
Die 30+ is belangrijk voor opleidingen die worden gegeven door OCW-erkende opleiders. Zie ook mijn eerdere quote (en het bericht na deze).
Laatst bijgewerkt door Century op 20-02-22 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt