verpleegkundige of kraamverzorgende?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

verpleegkundige of kraamverzorgende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:19

Hee,

Ik dacht binnen die paardenliefhebbers zijn vast mensen die mij wel kunnen helpen!

Mijn situatie: 20 jaar, 3,5 jaar opleiding erop zitten ( verpleegkundige niveau 4, hoef alleen scriptie en eindstage nog), sinds februari tijdelijk stop gezet vanwege een halfjaar amerika vanaf april. vanaf september begint mijn eindstage.

maar mijn probleem haha, ik zit in dubio, ik zou heel erg graag kraamverzorgende willen worden. Lijkt me heerlijk met kinderen en ouders werken. Dat ik mijn opleiding afrond lijkt me in mijn geval logisch want ik ben bijna klaar. Maar kraamverzorgende is niveau 3 terwijl ik niveau 4 diploma straks heb. is het dan niet zonde dat ik die opleiding zou willen doen? is er een mogelijkheid om bij te scholen oid?

Anoniem

Re: verpleegkundige of kraamverzorgende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:24

Je moet doen waar je hart ligt, je hebt nog een hele loopbaan te doorlopen. Ik kan absoluut niet functioneren op een dienst die mij totaal niet aan spreekt en we zijn allemaal maar mensen, op 1 of andere manier zal je dat altijd uitstralen.
Ik zou zeggen, probeer kraam gewoon. Het is een extra diploma en als het toch je ding niet is, kan je nog steeds algemene verpleegkunde gaan doen.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:26

LZP -> STW

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:26

Heb je nu niet een soort overgangsbewijs van leerjaar 3 naar 4. Dat je nu eigenlijk verzorgende bent en direct door kan stromen naar kraamverzorgende? Dan hoef je ook niet verder met verpleegkundige, denk ik...

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:27

Iets doen wat je leuk vindt, is het allerbelangrijkste, dus als dat kraamverzorgende is, moet je dat doen. Als alternatief: misschien is obstetrieverpleegkundige of kinderverpleegkundige ook iets voor je. Voor beide moet je ook een aanvullende opleiding/cursus doen.

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:28

Neehoor zeker niet zonde! Doen wat je leuk vind is het belangrijkst :) De kennis en ervaring die je gedurende opleiding hebt op gedaan kan altijd nog van pas komen.. :)

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:28

Nannes schreef:
Heb je nu niet een soort overgangsbewijs van leerjaar 3 naar 4. Dat je nu eigenlijk verzorgende bent en direct door kan stromen naar kraamverzorgende? Dan hoef je ook niet verder met verpleegkundige, denk ik...

ja maar de opleiding afronden doe ik sowieso wel, ben nu 3,5 van de 4 jaar onderweg, dus zou zonde zijn als ik stopte.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:29

__Suzanne__ schreef:
Iets doen wat je leuk vindt, is het allerbelangrijkste, dus als dat kraamverzorgende is, moet je dat doen. Als alternatief: misschien is obstetrieverpleegkundige of kinderverpleegkundige ook iets voor je. Voor beide moet je ook een aanvullende opleiding/cursus doen.

ja obstetrieverpleegkundige leek me ook leuk, alleen moet je voor de opleiding al minimaal een halfjaar werkzaam zijn op een obstetrie afdeling. en helaas ben ik dat nog niet :(

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:30

Nannes schreef:
Heb je nu niet een soort overgangsbewijs van leerjaar 3 naar 4. Dat je nu eigenlijk verzorgende bent en direct door kan stromen naar kraamverzorgende? Dan hoef je ook niet verder met verpleegkundige, denk ik...

ja daar ben ik naar het kijken! maar is zo moeilijk te vinden. verzorgende ben ik natuurlijk al, maar mis dat deel kraam

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:32

mariekeoo schreef:
__Suzanne__ schreef:
Iets doen wat je leuk vindt, is het allerbelangrijkste, dus als dat kraamverzorgende is, moet je dat doen. Als alternatief: misschien is obstetrieverpleegkundige of kinderverpleegkundige ook iets voor je. Voor beide moet je ook een aanvullende opleiding/cursus doen.

ja obstetrieverpleegkundige leek me ook leuk, alleen moet je voor de opleiding al minimaal een halfjaar werkzaam zijn op een obstetrie afdeling. en helaas ben ik dat nog niet :(

Tegen die tijd anders kijken of ze niet ergens in een ziekenhuis een interne opleiding hebben, in het ziekenhuis waar ik werk is daar af en toe ruimte voor, omdat ze lastig aan jonge nieuwe gespecialieerde verpleegkundigen kunnen komen.

Verstandig je opleiding in elk geval af te maken, dan kan je daar altijd op terugvallen. Ik weet dat de banenkansen voor verpleegkundigen (in mijn regio) goed zijn, geen idee hoe dat met kraamverzorgenden is.

Michelle_S

Berichten: 2725
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:32

Op zich lijkt het me het beste om je opleiding tot verpleegkundige af te maken, daarbij zou je als kraamverzorgende in het ziekenhuis aan het werk kunnen gaan. Bij ons in het ziekenhuis weet ik dat er een vacature vrij komt voor een leerling op de kraamafdeling (Bethesda ziekenhuis, Hoogeveen) weet niet of dit in de buurt is? Wel is dit dan weer een niveau 5, ik geloof dat je daar later wel meer aan zult hebben, momenteel willen ze ernaar toe om alles naar niveau 5 te gaan scholen.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:33

Lekker dit afmaken nog een half jaar en dan beslissen wat je wilt.

Ik zou op school vragen of het mogelijk is na dat half jaar nog de module kraam separaat te doen of niet.
Dan heb je toch je BIG en je papiertje en kan je kijken of kraam wat voor je is. Zo niet dan heb je tenminste je andere diploma en kan je op zoek naar wat je dan echt wilt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: verpleegkundige of kraamverzorgende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:24

Ik ben obstetrie verpleegkundige. Dit is wel een heel ander vakgebied als kraamverzorgende. Als kraamverzorgende ben je vooral bezig met huishoudelijke taken en heel weinig nog echt met de baby. Ouders moeten het meeste zelf doen. Het lijkt me ook vreselijk om bij mensen thuis te werken. Ik zie vaak patiƫnten voorbij komen waar ik echt niet bij in huis zou willen zijn.
Als obstetrie verpleegkundige lever je naast de dagelijkse zorg aan moeder en kind ook acute zorg. De situatie kan namelijk zo omslaan van gewoon een bevalling naar een moeder die heel veel bloed verliest of een kind wat een slechte start heeft. Dit vind ik zelf een aantrekkelijk aspect van mijn werk maar je moet er wel tegen kunnen.
Als ik jou was zou ik zeker je verpleegkundige opleiding afronden. Je kan daar zo veel meer mee en kraamzorg wordt steeds minder nodig.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: verpleegkundige of kraamverzorgende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:46

Ik sluit me helemaal aan bij Napie; lang in de verpleging gewerkt en weet dat je als kraamverzorgende ook veel huishoudelijke taken doet. Heel mooi en vaak dankbaar werk maar of dit je altijd uitdaging zal blijven bieden? In het ziekenhuis op de kraamafdeling; dat is veel complexere zorg maar lijkt mij, zeker op termijn, uitdagender. En inderdaad gaan nu veel instellingen over naar niveau 5. Dus niveau 4 vooral afmaken en wie weet zie je een vacature en kun je een vervolgopleiding doen voor de obstetrie. Veel wijsheid en vooral veel studie- en werkplezier en een mooie tijd in de VS.

Jerezano
Berichten: 99
Geregistreerd: 12-10-12

Re: verpleegkundige of kraamverzorgende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:58

Ik ben zelf kraamverzorgster geweest.
Het is heel leuk en dankbaar werk en die huishoudelijke taken vallen echt wel mee. Daar ben je in een uurtje klaar mee.
Je bent daar vooral voor de zorg van moeder en kind.
De gezondheidscontroles van beide, en dus een klein stukje huishouden.
Volgens mij hoef je als verpleegkundige niet de volledige opleiding te doen en hoef je alleen het onderdeel zorg voor barenden kraamvrouwen en pasgeborenen te doen en nog wat aparte deelkwalificaties.
Ik dacht dat als je al uit de zorg komt de verkorte opleiding 3 maanden is!
Mocht je inhoudelijk nog meer willen weten mag je mij ten alle tijd een pbtje sturen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: verpleegkundige of kraamverzorgende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:17

niet geheel onbelangrijk; check ook de kans op een baan. veel kraamzorgorganisaties verkeren in zwaar weer en nemen nog nauwelijks nieuw personeel aan.
mocht de opleiding inderdaad 3 maanden duren, zou ik het zeker doen en ondertussen verder blijven kijken naar vacatures voor het opleidingstraject binnen een ziekenhuis