Muildier trekt door het bit heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:41

Koper schreef:
Popstra schreef:
Heeft wel met respect te maken. Hij gaat jou als leider zien. Dus heeft hij respect voor jou :)
In een kudde hebben ze ook respect voor de leider en zo niet worden ze even flink op hun plaats gemept en gebeten

Nee, wat jij beschrijft is hoe het werkt bij roofdieren, inclusief mensen. Daar is een rangorde omdat de ranghoogste als eerste mag eten enzo. Paarden eten planten dus er is over het algemeen voor iedereen toch al even veel.

Niet helemaal mee eens. Ik heb dit bij honden nooit zo gezien. Een hondenroedel is heel dynamisch in mijn ervaring: de ene hond is goed in waken, de ander in zoeken, weer een ander is goed in nieuwe ontmoetingen. En zo doen ze dat. Iedere hond heeft zijn eigen taak.

Honden zullen het conflict ook niet opzoeken, als ze de ruimte hebben om het uit de weg te gaan. Zeker als ze met elkaar opgroeien, gaat een en ander vaak heel gemakkelijk en natuurlijk, en is er eigenlijk niet goed een leider te vinden :) althans, dat is zo ik het beleef. Ik heb altijd meerdere honden gehad, en ik zou van alle groepjes onmogelijk kunnen zeggen wie de baas was :)

Bij katten weet ik het niet. Ik heb altijd van die katten gehad die niet met andere katten overweg kunnen.

Kippen hebben volgens mij wel echt een pikorde.

Wat betreft paarden heb ik heel verschillende dingen gehoord. De een zegt dat er wel echt sprake is van dominantie en rangorde, de ander niet. De paarden die ik had stonden nooit in grote groepen, ik weet daar niet genoeg van.

Elisa2

Berichten: 37775
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:42

Paarden hebben absoluut een rangorde.

ElCid

Berichten: 9250
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:53

In Amerika worden muildieren ook voor van alles en nog wat gebruikt. Ik ben zelf een aantal jaar geleden op een muildier is in Grand Canyon afgedaald, op een paard was ik waarschijnlijk verongelukt op die smalle paadjes.
Wat ik me kan herinneren was dat die muildieren een simpel trensje of eenvoudig stangetje in hun mond hadden, waar je overigens nauwelijks aan hoefde komen. Ook een keer daar een buitenrit gemaakt op een muildier/ mule en niet ervaren als heel erg sterk of koppig, sterker nog, super ontspannen en licht aan de hulpen.
Muilezels zijn veel betrouwbaarder en zekerder op de benen dan paarden en worden in Amerika dan ook ingezet voor werk waar paarden tekort komen ( o.a. omdat ze veel schrikkeriger zijn). Maar ze zijn ook slimmer ;-) en zullen dus er sneller achter komen hoe ze ergens onderuit kunnen komen. Toen ik op het Study Center van Parrelli was ( in 1998 en 2000) waren daar ook diverse mules die voor allerlei werk gebruikt werden.
Ze zijn dus eigenlijk overal geschikt voor en de kans is inderdaad groot dat er iets mis is gegaan bij de opleiding van dit dier.

Dressuur en springen met een mule.
https://www.facebook.com/buckeyethedressagemule/

Op tiktok staat deze CUTTING MULE WORKING CATTLE BRIDLELESS

Mules werken met koeien;
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=rFB7mpVnvrM

Geen idee of er in Nederland mensen zijn met ervaring met muildieren, wel met grote ezels, ik zou dus op zoek gaan naar iemand met ervaring met deze dieren want in feite kan je er, mits ze goed zijn opgeleid, alles mee.
Je kan er zelfs eventing mee rijden: https://www.chronofhorse.com/article/ch ... at-a-time/


Elisa2 schreef:
Sandrabokt schreef:
Hier in Spanje zie je eigenlijk twee uiterste in bit gebruik. Of er hangt een zwaar, oud (roestig) en scherp bit in met lange hengsels (vaak ook nog in combinatie met getande neusriem) en het andere uiterste is bitloos. Hier wordt er hoofdzakelijk gemend met de muildieren en dat zijn ook grovere bitten.
Op je vraag wat te doen weet ik het antwoord ook niet. Iemand met ervaring vinden is moeilijk in NL.
Mijn gevoel zegt dat het een inrij probleem is. Ik zou terug gaan naar de basis van het leren sturen en stoppen vanaf de grond.
Zadel erop en aan iedere bitring een lang touw (twee longeerlijnen zijn te lang en vaak onhandig (valgevaar met in de lijnen stappen) en 1 longeerlijn is te kort om genoeg afstand te kunnen nemen) die via de opgestoken beugels en er dan ACHTER gaan lopen. Minimaal 2,5 meter afstand tot kont houden!
Loop niet naast achterbenen in het begin ivm makkelijker zijwaarts kunnen trappen dan een paard. Later kan je kijken of het safe is. Eerste keren zou ik zeker iemand bij het hoofd van het paard mee laten lopen.
Die DOET en ZEGT niets behalve als de mulo het niet snapt en bv wil omdraaien. De meeloper kan evt ook beloning geven als menner dat zegt. Positieve bekrachtiging die later afgebouwd kan worden.
Mogelijk is het muildier wel opleid als mendier vroeger en laat het mensen uit zijn goedheid erop zitten om het vervolgens niet meer te snappen waardoor hij zo moeilijk reageert.
Als je zelf hierin niet handig bent kan je misschien een ervaren menner vinden die paarden opleid en daar advies/hulp vragen. Bij dit stukje. Het is namelijk wel zo dat een muildier niet vergeet. Eens fout aangeleerd is 10 keer moeilijker herstellen dan met een paard. Samen leren is eigenlijk niet te doen met een muildier. Het moet in 1 keer goed en éénduidig bij een muildier. Beheerst het muildier iets dan zit het voor het leven in en kan het flexibel reageren of afwijkingen op het geleerde.
Misschien kan bokker Spatter je nog beter advies geven. Zij heeft praktijk ervaring met muildieren. Ik zelf helaas ook alleen met paarden.
Oja het probleem oplossen in nagevelijk rijden zie ik niet zitten. Hier nog nooit een muildier nagevelijk zien lopen. Ook laat de bouw en hoofd-hals verbinding dit vaak niet toe. Tenzij het muildier sterk op zijn moeder(paard) lijkt.
Succes en plaats eens hoe je eraan gewerkt hebt en of het gelukt is. Er is zo weinig informatie te vinden dat alle beetjes helpen.


Het kan echt. :)

https://www.horses.nl/dressuur/muildier ... ar-niveau/

speurneusc

Berichten: 5432
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:19

arthur van arthurs westernstore in vorstenbos heeft er zeker 1 waar western mee gereden wordt, deze treed ook op met de trickriders van vorstenbosch

Cambionn

Berichten: 898
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:34

The Mill Ranch heeft ook muildieren, die gaan juist mee op de ritten met beginners en mensen die nooit hebben gereden. Harstikke braaf, wel ietswat bijdehand maar op een leuke manier. Heb er zelf niet op gezeten maar waren mee met in de groep van mijn eerste buitenrit daar. Superleuke dieren wel.

Gezien zij ook training doen, wellicht zou je hun kunnen contacteren? Zelfs als ze te ver weg zijn, kunnen ze wellicht meer betekenen dan random bokkers.