Thiedemann

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Merula123

Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 07:19

Ik hoor soms dat een Thiedemann teugel slecht is, en sommigen zeggen ook weer van niet...

Is het nou goed of slecht?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:48

Ik heb hier alleen maar goede ervaringen mee gehad.
Fout gebruikt kan dit slecht zijn.
Maar als je een paard hebt dat zich enorm sterk maakt, of is. Of weigert te nageven (zonder fysieke oorzaken) kan dit een goed hulp middel zijn.
Denk erom, het zit er wel continu aan (een martingaal trouwens ook). Maar je kan het zelf ook NIET foutief en te vlug oppakken zoals bij een slof. Want deze ligt in de hand van de ruiter. Als hij niet nodig is (omdat je paard zich niet sterk maakt, niet trekt, gewoon nageeft) dan heeft deze ook geen invloed en hangt hij op half zeven.

Heb dit zelf op meerdere paarden gebruikt waaronder een paard dat ze van twee jaar al lieten springen. In de bak op dressuur een mietje, had niks nodig. Maar eenmaal een galopje en je kreeg hem zonder die tihedeman niet terug (paard is dankzij die thiedeman van een verdomd harde stang naar een dubbel gebroken pessoa bitje met maar 1 ringetje kunnen gaan)

Dus ik zie in deze teugel geen kwaad (mits correct gebruikt, dus niet op het derde ringetje als je zelf een strenge harde hand hebt en er continu druk is. Maar correct gebruikt zie ik hier geen kwaad in.) Nogmaals, jij als ruiter kunt hem niet foutief oppakken als je paard er vandoor gaat. Kunt er zelf geen onnoemelijke kracht opzetten zoals met een slof.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 08:44

GUSTIxBILL schreef:
Maar als je een paard hebt dat zich enorm sterk maakt, of is. Of weigert te nageven (zonder fysieke oorzaken) kan dit een goed hulp middel zijn.
Denk erom, het zit er wel continu aan (een martingaal trouwens ook). Maar je kan het zelf ook NIET foutief en te vlug oppakken zoals bij een slof. Want deze ligt in de hand van de ruiter. Als hij niet nodig is (omdat je paard zich niet sterk maakt, niet trekt, gewoon nageeft) dan heeft deze ook geen invloed en hangt hij op half zeven.

Heb dit zelf op meerdere paarden gebruikt waaronder een paard dat ze van twee jaar al lieten springen. In de bak op dressuur een mietje, had niks nodig. Maar eenmaal een galopje en je kreeg hem zonder die tihedeman niet terug (paard is dankzij die thiedeman van een verdomd harde stang naar een dubbel gebroken pessoa bitje met maar 1 ringetje kunnen gaan)

Dus ik zie in deze teugel geen kwaad (mits correct gebruikt, dus niet op het derde ringetje als je zelf een strenge harde hand hebt en er continu druk is. Maar correct gebruikt zie ik hier geen kwaad in.) Nogmaals, jij als ruiter kunt hem niet foutief oppakken als je paard er vandoor gaat. Kunt er zelf geen onnoemelijke kracht opzetten zoals met een slof.

Bedankt!

Ik heb de vorige keer bij mijn verzorgpaard (een Fries) voor het eerst met een thiedemann gereden omdat hij de hele tijd heel snel gaat, en met de thiedemann ging het opeens veel beter :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:48

HAR --> YRT

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:04

Tsja, wat is goed, wat is slecht? Sommige vinden strakke teugels gemeen, andere doen niet moeilijk over
een stang en trens bit en een slofteugel eraan... Het ligt een beetje aan jezelf en je pony.

Als jij een pony hebt die over het algemeen zonder kan, maar je gewoon nog wat harder
bij moet trainen, vind ik het niet nodig. Zelf had ik een pony die gewoon nergens anders
kon lopen dan met zijn hoofd omhoog, verschillende mensen erop gezet, Niks hielp. Thiedemann
hielp ook niet, nu ipv een enkelgebroken bustrens een dubbelgebroken, en ze is hartstikke
makkelijk in de hand. :)

Je hoeft niet meteen een zwaar bit of hulpteugel in te schakelen, kijk eerst waar het aan kan liggen
dan pas kun je zeggen of het nodig is. Als het niet nodig is of je rijd er ´slecht´ mee, is het zeker
niet goed. :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:49

ik ben nog altijd erg blij met de thiedeman als ik bij mijn vrijwilligers werk eens een ritje naar buiten wil maken ipv in de bak.
de merrie zet buiten namelijk haar nek er op hoofd in de lucht en er is geen bezijlen meer aan ze gaat rennen en is niet meer te stoppen.
in de bak rijden we zonder en rijden we gewoon op een trensje en is ze de brave zelf.
maar met de thiedeman hebben we buiten gewoon weer wat te zeggen over haar en daar ben ik erg blij mee. we kunnen nu weer lange stukken met lang teugeltje stappen en draven

ik vind dat een thiedeman zo zwaar kan inwerken als dat je zelf wil.

sigridlucky

Re: Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:30

Een tiedeman helpt wel heel goed bij mijn pony. Ook al heb ik zelf voor een martingaal gekozen. Dat helpt ook wel met dressuur\buitenrijden. Dat is wat paardvriendelijker ;)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:34

Merula123 schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Bedankt!

Ik heb de vorige keer bij mijn verzorgpaard (een Fries) voor het eerst met een thiedemann gereden omdat hij de hele tijd heel snel gaat, en met de thiedemann ging het opeens veel beter :)

Mijn Friesje is ook heel snel, maar ik gebruik geen hulpteugels (heb dr amper verstand van :+ ). van tevoren gwn goed longeren met bijzet en onder het zadel consequent zijn, gaat ze te hard, ophouding en ontspannen. vertrekt ze, ophouding en onspannen. heeft bij mij heel goed geholpen, ze is véél rustiger als in het begin :)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:55

DynamiteS schreef:
Mijn Friesje is ook heel snel, maar ik gebruik geen hulpteugels (heb dr amper verstand van :+ ). van tevoren gwn goed longeren met bijzet en onder het zadel consequent zijn, gaat ze te hard, ophouding en ontspannen. vertrekt ze, ophouding en onspannen. heeft bij mij heel goed geholpen, ze is véél rustiger als in het begin :)

Ik heb ook haast geen verstand van hulpteugels hoor ;)
De eigenaresse van Marten had bedacht om met een thiedemann te rijden. :)

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:18

Mijn pony is er vroeger mee gereden, maar ik ben er geen voorstander van. Als het niet nodig is zou ik het niet gebruiken!!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:07

ik zou zeggen gwn moe maken aan de longe voordat je gaat rijden :P is meteen een goede training voor dr

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:11

En dan moet je zo'n dier steeds langer longeren om hem moe te krijgen.

Als je wat ervaring mist vind ik een thiedemann een fijn hulpteugel waar je zelf niet te veel bij hoeft te doen.
Als je hem goed afstelt zit hij goed. En rij je gewoon met 1 paar teugels in de hand.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:10

DynamiteS, heb je ooit gehoord dat je zo extra condite aankweekt en actiever maakt?

Nogmaals, een slof kan meer kwaad als een thiedeman. Niemand mekkert als iemand zegt een slof. Een thiedeman correct gebruikt kan wonderen doen. Verkeerd gebruikt daarin tegen. Je moet hem correct gebruiken.
Als rijgewijs niet gaat dan helpt een thiedeman om dit wel klaar te krijgen. En uiteindelijk weg te laten...

sigridlucky schreef:
Een tiedeman helpt wel heel goed bij mijn pony. Ook al heb ik zelf voor een martingaal gekozen. Dat helpt ook wel met dressuur\buitenrijden. Dat is wat paardvriendelijker ;)

Een thiedeman is even vriendelijk. En helpt beter op sommige momenten dan een martingaal. Van paard tot paard is dit afhankelijk. En Martingaal kan ook kwaad doen.

Iedereen zijn eigen keuze

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:28

Jaaa, vriendelijke mensjes van bokt. Ik ben niet stom ja --'
In het begin hebben ze geen conditie (of je hebt er al mee gewerkt) dan kun je ze moe maken, maar ze kunnen in elk geval al wat energie kwijt aan de longe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:50

Of een thiedemsn goed of slecht is, dat hangt van het gebruik af.

Een thiedeman is een hulpteugel voor de ruiter en moet je niet lang gebruiken.
Postief, kan het helpen om je een gevoel te leren herkennen.
Negatief, bij te lang gebruik voel je juist minder.
Positief, kan helpen om het paard correct aan de teugel te laten lopen (over de rug)
Negatief, wanneer de ruiter niet bekend is en zonder begeleiding gaat rijden, is de kans juist groot dat het paard in de krul gaat lopen met een weggedrukte rug. Paard word hier schever en slechter van.

Als je niet weet hoe je een paard correct van achter nasr voren moet rijden is het geen goede hulpteugel, dan ben je er nog niet aan toe.

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:12

superwoman schreef:
Of een thiedemsn goed of slecht is, dat hangt van het gebruik af.

Een thiedeman is een hulpteugel voor de ruiter en moet je niet lang gebruiken.
Postief, kan het helpen om je een gevoel te leren herkennen.
Negatief, bij te lang gebruik voel je juist minder.
Positief, kan helpen om het paard correct aan de teugel te laten lopen (over de rug)
Negatief, wanneer de ruiter niet bekend is en zonder begeleiding gaat rijden, is de kans juist groot dat het paard in de krul gaat lopen met een weggedrukte rug. Paard word hier schever en slechter van.

Als je niet weet hoe je een paard correct van achter nasr voren moet rijden is het geen goede hulpteugel, dan ben je er nog niet aan toe.

Ik sluit mij hier bij aan :+