Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
GUSTIxBILL schreef:Ik heb hier alleen maar goede ervaringen mee gehad.
Fout gebruikt kan dit slecht zijn.
Maar als je een paard hebt dat zich enorm sterk maakt, of is. Of weigert te nageven (zonder fysieke oorzaken) kan dit een goed hulp middel zijn.
Denk erom, het zit er wel continu aan (een martingaal trouwens ook). Maar je kan het zelf ook NIET foutief en te vlug oppakken zoals bij een slof. Want deze ligt in de hand van de ruiter. Als hij niet nodig is (omdat je paard zich niet sterk maakt, niet trekt, gewoon nageeft) dan heeft deze ook geen invloed en hangt hij op half zeven.
Heb dit zelf op meerdere paarden gebruikt waaronder een paard dat ze van twee jaar al lieten springen. In de bak op dressuur een mietje, had niks nodig. Maar eenmaal een galopje en je kreeg hem zonder die tihedeman niet terug (paard is dankzij die thiedeman van een verdomd harde stang naar een dubbel gebroken pessoa bitje met maar 1 ringetje kunnen gaan)
Dus ik zie in deze teugel geen kwaad (mits correct gebruikt, dus niet op het derde ringetje als je zelf een strenge harde hand hebt en er continu druk is. Maar correct gebruikt zie ik hier geen kwaad in.) Nogmaals, jij als ruiter kunt hem niet foutief oppakken als je paard er vandoor gaat. Kunt er zelf geen onnoemelijke kracht opzetten zoals met een slof.

Merula123 schreef:GUSTIxBILL schreef:Ik heb hier alleen maar goede ervaringen mee gehad.
Fout gebruikt kan dit slecht zijn.
Maar als je een paard hebt dat zich enorm sterk maakt, of is. Of weigert te nageven (zonder fysieke oorzaken) kan dit een goed hulp middel zijn.
Denk erom, het zit er wel continu aan (een martingaal trouwens ook). Maar je kan het zelf ook NIET foutief en te vlug oppakken zoals bij een slof. Want deze ligt in de hand van de ruiter. Als hij niet nodig is (omdat je paard zich niet sterk maakt, niet trekt, gewoon nageeft) dan heeft deze ook geen invloed en hangt hij op half zeven.
Heb dit zelf op meerdere paarden gebruikt waaronder een paard dat ze van twee jaar al lieten springen. In de bak op dressuur een mietje, had niks nodig. Maar eenmaal een galopje en je kreeg hem zonder die tihedeman niet terug (paard is dankzij die thiedeman van een verdomd harde stang naar een dubbel gebroken pessoa bitje met maar 1 ringetje kunnen gaan)
Dus ik zie in deze teugel geen kwaad (mits correct gebruikt, dus niet op het derde ringetje als je zelf een strenge harde hand hebt en er continu druk is. Maar correct gebruikt zie ik hier geen kwaad in.) Nogmaals, jij als ruiter kunt hem niet foutief oppakken als je paard er vandoor gaat. Kunt er zelf geen onnoemelijke kracht opzetten zoals met een slof.
Bedankt!
Ik heb de vorige keer bij mijn verzorgpaard (een Fries) voor het eerst met een thiedemann gereden omdat hij de hele tijd heel snel gaat, en met de thiedemann ging het opeens veel beter
). van tevoren gwn goed longeren met bijzet en onder het zadel consequent zijn, gaat ze te hard, ophouding en ontspannen. vertrekt ze, ophouding en onspannen. heeft bij mij heel goed geholpen, ze is véél rustiger als in het begin
DynamiteS schreef:Mijn Friesje is ook heel snel, maar ik gebruik geen hulpteugels (heb dr amper verstand van). van tevoren gwn goed longeren met bijzet en onder het zadel consequent zijn, gaat ze te hard, ophouding en ontspannen. vertrekt ze, ophouding en onspannen. heeft bij mij heel goed geholpen, ze is véél rustiger als in het begin

is meteen een goede training voor dr sigridlucky schreef:Een tiedeman helpt wel heel goed bij mijn pony. Ook al heb ik zelf voor een martingaal gekozen. Dat helpt ook wel met dressuur\buitenrijden. Dat is wat paardvriendelijker
superwoman schreef:Of een thiedemsn goed of slecht is, dat hangt van het gebruik af.
Een thiedeman is een hulpteugel voor de ruiter en moet je niet lang gebruiken.
Postief, kan het helpen om je een gevoel te leren herkennen.
Negatief, bij te lang gebruik voel je juist minder.
Positief, kan helpen om het paard correct aan de teugel te laten lopen (over de rug)
Negatief, wanneer de ruiter niet bekend is en zonder begeleiding gaat rijden, is de kans juist groot dat het paard in de krul gaat lopen met een weggedrukte rug. Paard word hier schever en slechter van.
Als je niet weet hoe je een paard correct van achter nasr voren moet rijden is het geen goede hulpteugel, dan ben je er nog niet aan toe.