Welk type eendjes?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 08:19

Wij zijn aan het overleggen of we een gedeelte van de tuin nog aan de kippen geven of eendjes gaan toevoegen aan de beestenboel.

Als we voor eendjes gaan, welk type zou je adviseren? Het gaat puur om het uitzicht, dus ze hoeven geen eieren te leggen of nuttig te zijn :D

Maakt een Kwakertje echt zoveel herrie? Ze zijn zo leuk!

Zou Mandarijneendjes een betere keuze kunnen zijn?

Het is een stukje van ong 36m2.

Froukje_J

Berichten: 2221
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:30

Ik hoop dat je niet in een woonwijk woont..
Ons buren hebben eenden en die geven echt heel veel overlast..ze stinken ze maken herrie en inmiddels hebben ze ook last van ongedierte

Wintu

Berichten: 3102
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:50

Neem aan dat je wel een vijvertje of iets hebt?

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:33

Tja en lawaai is een mening maar goed ik woon vrij
Hebben meerdere koppels eenden lopen en ja hoor ze wel eens maar ik vind niet extreem.. maar kijk eens naar de gele boom eend/ fluit eend het geluid van hun is anders.. en kwakers hebben soms wel echt lawaai..

Maar het hangt ook van je vijver af.. sommige soorten zitten veel op het water ander weinig/ minder ( bv loop eend)

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:09

Kwakers noemen niet voor niks zo := . Mandarijneendjes of Carolina-eenden zijn wat rustiger. Schattig zijn eenden sowieso maar ik vind ze minder praktisch om houden dan kippen. Eenden hebben sowieso een vijver nodig. Een klein vijvertje is dadelijk vies en bij een grotere heb je met jouw plek te weinig graasruimte over. Eenden poepen ook veel, en plat, dus dat wordt best vies.
Persoonlijk vind ik kippen dus makkelijker. Ze maken minder herrie, zijn er in allerlei formaten, eten je keukenafval op, … En ik vind ze ook tammer. Nu had ik wel mandarijneendjes en die staan er wel om bekend wat schuchter te zijn.

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:51

Vriend van me had kippen, toen kalkoen erbij en later eenden , wel een grote vijven maar wat is het in korte tijd smerig geworden!!!! Vijver goor, gas er omheen plat en kapot getrapt en gescheten..... vreselijk, en je ruikt ze ook gewoon.

Ik zou eerder voor wat leuke kipjes gaan, die met zo'n punkhoofd bv of wat anders.....

Kidde
Berichten: 3472
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:54

Familie had kippen en loopeenden samen en daar zijn meerdere kippen verdronken. Geen idee hoor of dat vaker voorkomt!

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 12:08

Froukje_J schreef:
Ik hoop dat je niet in een woonwijk woont..
Ons buren hebben eenden en die geven echt heel veel overlast..ze stinken ze maken herrie en inmiddels hebben ze ook last van ongedierte


We wonen buitenaf, met ook al een aantal hanen (we hebben dus al een hele lading kippen ;) ) De buurvrouw vindt het allemaal heel gezellig, dus daar ben ik niet zo bang voor :D

Zolang ze niet midden in de nacht veel herrie maken, mogen ze best geluid hebben.

Momenteel nog geen vijver, dus liefst eendjes die tevreden zijn met een kleine vijver.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:14

Dan zou ik voor loopeenden of campbell eenden gaan. Die willen ook zwemmen, maar niet zo idioot dringend als de gemiddelde eend waar je echt niet zonder goede zwemvijver kan.

De campbell is een legras, leveren ze eventueel ook nog hun eigen voer op aan eierverkoop. :D

Yiruma

Berichten: 326
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:17

Wij hebben Hollandse kwakers gehad uit een broedmachine. Tamme, leuk uitziende eendjes met heel veel karakter.

Ze kwaakten luid, maar voornamelijk als ze een reden ertoe hadden (bijvoorbeeld: ik kom aanlopen). Verder poepen ze veel in het water en wordt een kleine vijver (2x2) binnen no-time een soort mega toilet (wij hadden maar twee eenden). Ook vermoorden ze al het leven in een vijver (vis, plant, kikker). Tussen kippenpoep en eendenpoep vind ik niet dat de een zoveel meer stinkt dan de ander, je moet het allebei gewoon goed schoonhouden en met vijverwater gaat dat moeilijker dan met stro.

Als je wil investeren in goed onderhoud van je vijver is het een leuk 'huisdier'. Andere rassen heb ik geen ervaring mee :)

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 13:51

Kidde schreef:
Familie had kippen en loopeenden samen en daar zijn meerdere kippen verdronken. Geen idee hoor of dat vaker voorkomt!


De kippen hebben hun eigen ren. Aangezien ik begreep dat eendjes ook gras willen en dat echt binnen een nacht verdwijnt met kippen <<)

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:31

Een kleiner vijvertje kan wel maar dan zou ik goed nadenken over hoe je het praktisch zuiver kan houden want dat wordt een opgave!

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 14:40

Een grote vijver vergt ook heel veel onderhoud :D

Maar goed punt. Hoe groot moet de vijver zijn voor mandarijn of witte kwakertjes?

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:12

Loopeenden, ik vind ze fantastisch. :D

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:21

Wij hebben Hollandse kwakers gehad, ik vond ze geweldig, waren ook heel tam maar we hadden ze al vanaf dat ze heel jong waren en de eerste weken zaten ze bij ons in een hok in de keuken, ze gingen in bad in de gootsteen :') .
Maar zoals ze naam zegt ze kunnen wel lekker kwaken, ook wel eens snachts, ik had er verder weinig last van maar mocht je buren hebben die snel last van herrie hebben dan zijn ze minder geschikt.
Verder poepen ze zodra ze het water raken.

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:49

Oh Eliana, wat leuk! <3 wat leuk zo met je zoontje. Ik wist niet dat eenden zo tam konden worden.

Ik wil een eenden-volgtopic :j :))

Froukje_J

Berichten: 2221
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:29

Santos_05 schreef:
Froukje_J schreef:
Ik hoop dat je niet in een woonwijk woont..
Ons buren hebben eenden en die geven echt heel veel overlast..ze stinken ze maken herrie en inmiddels hebben ze ook last van ongedierte


We wonen buitenaf, met ook al een aantal hanen (we hebben dus al een hele lading kippen ;) ) De buurvrouw vindt het allemaal heel gezellig, dus daar ben ik niet zo bang voor :D

Zolang ze niet midden in de nacht veel herrie maken, mogen ze best geluid hebben.

Momenteel nog geen vijver, dus liefst eendjes die tevreden zijn met een kleine vijver.

Haha ik bedoelde het ook echt niet vervelend!
Vind eendjes hartstikke leuk maar die van de buren beginnen vaak rond 04 in de nacht met herrie maken.. en tot in de avond laat waardoor ons dochter niet kan slapen... ze maken er een vieze zwijnenstal van waardoor ze last hebben van ratten...beesten lopen op de erfgrens... en als je er wat van zegt moet je maar met oordoppen gaan slapen :+

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:33

Santos_05 schreef:
Een grote vijver vergt ook heel veel onderhoud :D

Maar goed punt. Hoe groot moet de vijver zijn voor mandarijn of witte kwakertjes?


Een grote vijver met voldoende planten kan wel 2 eendjes aan ;) .

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 10:27

Ik ga eens met de buurvrouw en gezin om tafel over de eendjes. Ze zijn echt schattig en een vijver uitgraven is ook nog geen probeem (voorlader bak aan de trekker :+ maar dan de rest nog :Y)

Toch zijn ze er allemaal gek genoeg voor en de kwakertjes zijn toch wel erg leuk, ondanks het gekwaak om 4uur 's nachts :D

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 12:57

Wie heeft er ervaring met Pekingeenden?

Edit: ik lees net dat het een algemene naam is en Kwaker (en Park-eend) een variant is van de Pekingeend :D Maar op de foto van MP is het wel een grote variant....

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:50

Indische loopeenden. ontzettend leuke, lieve, tamme diertjes die ook nog eens héél graag slakjes en ander ongedierte eten. Ideaal voor als je een moestuin hebt. En ohja, ze kunnen inderdaad niet vliegen. :')

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:58

Ik heb loopeenden gehad en kan beamen wat Froukje_J en El_Camino zeggen. Ze maken gigantisch snel smerig, zowel het (vijver)water als daarbuiten. Herrie vond ik meevallen, maar wij wonen ook buitenaf. Ze zijn leuk om te zien, en inderdaad goed tam te krijgen, eten makkelijk uit je hand en komen als je ze roept. Maar met duidelijke reden gehád ivm de troep die ze veroorzaakten. En ze leggen eieren.. veel eieren. Heerlijk om op te eten maar wel goed in de gaten houden dat ze niet stiekem ergens een nest beginnen want als ze de kans krijgen heb je er snel een stuk meer }> en ze zijn niet zo slim, als in heel onhandig. Wij hebben nu alleen nog maar kippen en dat is veel minder werk.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:03

Cayuga eenden, zijn vrij rustig en zien er prachtig uit. En ze geven vaak vrijwel zwarte eieren :')

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:59

c_alsemgeest schreef:
Cayuga eenden, zijn vrij rustig en zien er prachtig uit. En ze geven vaak vrijwel zwarte eieren :')

..
Die van ons geen zwarte eieren maar wel wat anders groen...

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 20:38

c_alsemgeest schreef:
Cayuga eenden, zijn vrij rustig en zien er prachtig uit. En ze geven vaak vrijwel zwarte eieren :')


Dat is wel heel gaaf, want we hebben ook al gekleurde eieren van de kippen <3 Marans, Schijndelaar, Araucana, Eastereggers ;)