Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:42

Sellyxx schreef:
ja ik was mijn onderste alinea nog aan het bij typen terwijl ik de reactie al verstuurd had, daar noem ik dat inderdaad ook in :) ik zou dus indd. persoonlijk eerder op zoek gaan naar zulke creatieve oplossingen waar je hond wél los kan en z'n ei kwijt kan, dan besluiten mijn hond helemaal niet meer los te laten.


Het gaat hier om het wel/niet loslaten tijdens een wandeling. Dan kan een hond dan ook als hij niet los zit prima z'n ei kwijt. Je zult er alleen nu en dan als eigenaar zelf iets meer voor moeten doen. Ja, die van ons loopt dan ook niet los. Om meerdere redenen. In de tuin uiteraard wel, en daarnaast doen we nog veel andere dingen met hem, al dan niet tijdens de wandeling.

maj0

Berichten: 6610
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:49

Nee ik zou haar niet loslaten. Maar gewoon aan een lange lijn eventueel (longeerlijn bijvoorbeeld haha)

Onze uitvallende hond loopt ook niet los. Omdat die ook achter alles aangaat maar ook blaft en snept.

Hier zijn we gaan kijken naar wat voor signalen geeft zij af en wanneer begint ze er mee. Als ze iets eng vind mag ze er met een boog omheen (dit doet ze tegenwoordig zelf al). Honden lopen namelijk nooit recht op elkaar af als ze los zijn.

Ik zou het los laten gewoon laten voor wat het is lekker aan de lange lijn en gewoon gaan genieten van elkaar. Nu is het namelijk elke keer als zij wegrent dat jij er gefrustreerd van wordt.
Mocht je nou denken maar dan kan ze helemaal niet rennen. Jawel aan de lange lijn.

Verder voor de andere dingen neem de tijd. Hondje heeft waarschijnlijk al veel mee gemaakt

Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:55

De eerste vraag die bij mij opkomt, is haar emmer leeg genoeg om te kunnen leren? Zijn de problemen niet slechts een beetje verminderd? En dat klinkt misschien onaardig, zo bedoel ik het niet. Ik lees dat je veel moet, streng moet zijn.

Mijn advies is juist altijd in zo’n geval less is more. Wat is de achtergrond van deze hond en waar komt deze vandaan? Dorp of stad?

Je hebt al ontzettend veel geprobeerd en zo te lezen ook echt al wat bereikt. Je mag je bij mij melden eventueel voor een gratis zoom. Je hebt al zoveel geprobeerd en gedaan. Maar misschien kun je nog wat tips gebruiken. En dan kan ik op basis van de achtergrond van je hond er mogelijk ook nog iets zinnigs over zeggen. Meer info over wat ik ben en doe kun je natuurlijk ook altijd opvragen bij mij.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:22

Ik zou voor nu het idee van loslopen loslaten en gewoon kijken hoe het evolueert verder. Tijd geven en verwachtingen/hoop op iets loslaten, dan kan je enkel verrast worden. Kleine stapjes.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:34

Je kunt hier wel follow-up training voor doen, bijvoorbeeld:

Je hond aanleren dat een losklik van de lijn niet betekent wegrennen, maar betekent focus op jou.
Een lange lijn gebruiken die je loslaat, zodat je er makkelijk op kan staan tijdens het oefenen.
Oefenen op omheinde veldjes etc, zodat áls ze niet luistert, ze nergens heen kan en dus ook niet leert ongecontroleerd wegrennen van je.
Tattle training: ook wel prikkels bij jou melden om te vragen wat ze er mee moet.

horsesxme
Berichten: 70
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 14:41

Dankjewel voor iedereens advies!
Yuna laten we 2-3x per dag uit ongeveer een halfuurtje. Ik laat haar uiteraard plassen etc als ze moet. Dit geeft ze altijd netjes aan door te gaan "brommen".
Waarom de 2x? Als ik niet goed in mijn vel zit en te onrustig/gestresst ben, ga ik niet de drukke stad met flinke triggers opzoeken. Dan is het plassen en naar huis. Dit komt misschien 1x in de week voor.

Ik heb haar laatst aan de 10 meter flexi weer laten lopen en hier leek ze erg blij mee. We kwamen een hoop andere honden tegen en die liet ze met rust bij genoeg afstand.
Ook gaat ze nu wekelijks naar de hondenopvang waar ze onder begeleidend oog van trainers de hele dag kan spelen met andere honden. Dit gaat goed en heeft haar al wat zelfverzekerder gemaakt.

Om terug te komen op "een hond loopt nooit recht op een andere hond af" Yuna dus wel. Staart honden ook echt aan met de hanenkam overeind. Wordt verder niet agressief, maar komt wel voor zichzelf op als de andere hond er wat van zegt.

De reacties die zeggen "strooi snoep op de grond" dit ben ik ook zeker al tijden aan het doen. Soms ook voor haar neus houden en dan pas strooien, voor extra "oh ja".

Er is een omheind hondenveldje in de buurt en hier ben ik vaker heen gegaan in het verleden. Helaas is dit de enige in de buurt en gaat dus de hele buurt hierheen. Het is dus vrijwel altijd druk. Zelfs op de zaterdag of zondagochtend.
Ook ben ik helaas de laatste keer hier aangevallen door een onopgevoede hond die mijn jas iets te interessant vond. Ben dus niet zo happig om daar meer heen te gaan.

Hoe het nu gaat ben ik al heel blij mee. Ze speelt wekelijks met honden en kan dan flink spelen en rennen en daarbij doet ze met mij ook genoeg.
Als het lekkerder weer is fietsen wij ook graag met haar of (als ik eens zin heb) ga ik ook met haar hardlopen. Met de flexilijn op rustige stukjes is zij lekker bezig met snuffelen en soms gooien wij een stok nog wat heen en weer.

Uiteraard wil ik haar graag loslaten, maar ja...
Misschien ben ik ook te hard voor mezelf dat alles MOET.

Ze kent het commando terugkomen en als er geen prikkels zijn raced ze dan ook terug aan de lijn. Zowel binnen als buiten. Eenmaal de prikkel van een hond of een heel interessante geur, negeert ze je al gauw. Echt wegrennen zal ze niet doen, daar is ze echt te onzeker voor. Maar nog. Een reactieve hond wil je niet loslaten dat er straks wat gebeurd...

Yuna's verleden... onbekend. Ze heeft bij een gastgezin (vrouw en volwassen dochter) een jaar gezeten met een andere hond.

Over de deskundige trainers inschakelen... ergens wil ik het wel, ergens heb ik zoiets "het gaat toch de goede kant op?" Het blijft natuurlijk een hoop geld. Heb in het verleden met mijn vorige hond een aantal gehad, en die hebben ook niet erg lekker geholpen.
Als iemand toevallig een (echt) goede weet die geen belachelijke prijzen vraagt, zou ik wel eens willen kijken.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:53

Heb je al bloesem therapie geprobeert?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:30

2 tot 3 keer per dag een half uur vind ik erg weinig. Kun je niet met de hond (aangelijnd) de stad uitlopen? Voor meer rust voor jullie beiden? En veel kilometers maken? Natuurlijk loop je dan eerst toch een stuk door de stad, dat snap ik, maar afhankelijk van waar je woont kun je misschien ergens in het buitengebied geraken? (of met de metro of bus ofzo)
Imo heeft een normale gezonde hond toch meer in de richting van 3+ uur per dag lopen nodig. Ik zou veel uren gaan lopen, elke dag. Imo is dat al de helft van je opvoeding.

CupCakes_

Berichten: 3363
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:23

Oef. 2-3 keer per dag een half uurtje is best weinig. Ik zou daar mijn Aussie al niet blij mee maken. Daar moet ik toch minstens 2 keer per dag echt een goed uur a anderhalf mee wandelen.

Daarnaast, een hond moet niet los. Het is fijn als ze los kunnen, maar er zijn er genoeg die dat niet kunnen en toch voldaan terug komen van elke wandeling.

Je zou ook eens wijk wandelingen kunnen proberen. Dan ben je fysiek, maar ook mentaal bezig vanwege de dingen die je onderweg tegen kan komen. Of neem een dummy mee die lekker ruikt en zet haar neus aan het werk, mocht ze dat leuk vinden. Je hoeft echt geen vele kilometers te lopen, maar houdt ze wel bezig op een wandeling.

Eventueel kan ik je Amber v Ommeren aanraden. Of in ieder geval haar online cursussen. Zij geeft hele fijne, bruikbare handvatten.

Keldeo
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-08-23

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:12

Ik denk dat je hond makkelijker gaat worden als ze voldoende beweging krijgt. Ze krijgt nu echt te weinig beweging.

Je zegt zelf dat je te hard bent voor jezelf met betrekking tot het moeten loslopen. Misschien kan je die hardheid gebruiken om er voor te zorgen dat ze voldoende beweging krijgt, ook op de dagen dat jij je niet goed voelt. Want daar moet je hond niet onder lijden.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:35

Ik heb niet alles doorgelezen maar heb je al gewerkt met een lange lijn?

Ik heb een galgo een rescue die ook in Nederland om verschillende redenen herplaatst is. Wij gingen er vanuit dat loslaten nooit een optie ging zijn.

Ik ben met twee hoofdcommando s aan de slag gegaan. De eerste:"kijk eens" super waardevol omdat je uit bepaalde situaties kan halen. Ze draaien en zoeken oogcontact. De tweede: "wachten". Wij zijn gaan oefenen aan een lange lijn, en elke keer haar laten stoppen of als ze stilstond "wachten" met een snack.

Wanneer ik zie dat haar focus ergens op is waar ik niet zo gelukkig van wordt zet ik "kijk eens" in. Dat doorbreek o.a. het staren naar andere honden. "Wachten" gebruik ik nu als ze los is en te ver weg gaat.

Dus mijn tip leer deze commando's aan. En ga hard oefenen met een lange lijn. Als ze die onder de knie heeft kan je de lijn als sleeplijn eraan houden. Wacht ze niet, op de lijn gaan staan. Als de commando s solid zijn eerst in een rustig omheind gebied gaan proberen. Lukt dat dan kun je inbouwen. En superrrrr consequent zijn. Als ik twee keer een commando geef en ze reageert half of niet dan gaat de meteen vast. Dat weet ze inmiddels ook. Die dagen zitten er ook nog steeds tussen :).

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:37

2 a 3 keer een halfuurtje klinkt inderdaad wel weinig. Maar sommige honden raken juist ook overprikkeld als ze steeds buiten in de drukte lopen dus als het buiten voor beide wat te druk is kan je een hond soms ook juist beter thuis wat meer uitdaging bieden, bijvoorbeeld door te speuren oid.
En anders inderdaad kan je niet toch de stad uit komen, desnoods met een fietskar ofzo.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:03

Deze hond zal loslopend altijd een risico blijven. Zoals je zelf al zegt had je op 8 weken moeten beginnen. Nu is dit gedrag erin gebakken. En ja, tuurlijk valt dat de trainen, maar dat betekent de rest van haar leven elke dag, elk moment er super scherp op zijn. Ik denk dat dat voor jou en voor haar niet leuk is.
Zoek een omheind hondenlosloop-stuk als je haar per se los wil hebben. En verder zou ik het risico niet opzoeken.
Je hebt er hard genoeg aan getrokken en je best voor gedaan!

horsesxme
Berichten: 70
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 08:05

Om nog even te reageren op het 2/3x per dag een half uur buiten wandelen:
Dit is ook niet altijd, dit is ongeveer gemiddeld. Soms ga ik met haar hardlopen of echt lang lopen met de lange lijn/rollijn en dan ben ik een uur weg. Dit ligt gewoon ook aan mijn stress niveau (waar zij ook van reageert) en hoe druk het buiten is. Het is natuurlijk niet slim om als zij al enorm geprikkelt is en ik ook gestresst ben, om dan juist meer en veel door die prikkels te moeten. Ik neem dan een andere route en doe dan binnen weer meer met haar.
Ik neem altijd de groenstukken mee die er zijn en laat haar dan ook flink snuffelen. Ik merk dat dit haar rust geeft.
Het is niet zo dat ik haar geen beweging/stimulatie geef eenmaal terug binnen. We spelen dan flink nog en zijn ook nog bezig met trainen en vanalles. Ik doe dit liever binnen omdat ze dan meer rust ervaart. Dit zou ik anders buiten doen op de wandeling. Het heeft dus wel een reden.

Zou ze meer moeten wandelen, mogelijk wel inderdaad, maar door de prikkels hier wil ik haar niet teveel eraan blootstellen. Elke dag met de metro/tram etc naar een bos te ver reizen. Ik fiets wel in het weekend met haar naar het bos en daar wandelen we dan ook uitgebreid. Dit is alleen geen optie om dit elke dag te doen.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:32

anderhalf uur per dag buiten wandelen / spelen en dan nog eens afleiding / spelen / trainen binnen lijkt me ruim zat hoor. Honden MOETEN niet iedere dag actief zijn en trainen. Een hond slaapt 16-20 uur per dag (of zou moeten slapen). De uren dat ze wakker zijn hoeven dan ook niet persé actief te zijn. Lijkt me dat Ts een heel fijn schema heeft voor haar hond die werkt. Zeker met prikkelgevoelige honden is het soms "less is more".

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:53

Laika's zijn geen herdershonden.
Naargelang de voorouders heb je ofwel een sledehond ofwel een jachthond die gefokt werd voor berenjacht. Geen doetjes dus.
En inderdaad het type dat niet makkelijk los kan vanwege sterke looplust en jachtinstinct.

Vriendin van me heeft er ook 1 (puur ras) en die kan alleen op goede momenten los. Verder zit hij aan een lange lijn. Te sterk jachtinstinct. Ze is er al een tijdje mee bezig om het te trainen (heeft hem als pup gekocht, loslopen ging goed tot een maand of 4 daarna werd het moeilijk, typisch voor een jachthond) en het blijft opletten.

Er zijn bvb ook weinig husky's die goed los kunnen. Verander je weinig aan.

Zelf ook een jachthond en heeft me ook bloed zweet en veeeeel geduld gekost om dat loslopen controleerbaar te houden.
Nu, op 3 jarige leeftijd is het wel as good as it gets, hij luistert. En daar ben ik ook al vanaf pup mee bezig.

Oertypes zijn nog een ander pak mouwen.

Soms wil het gewoon niet.