.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:55

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:58

Interessant! Wij willen volgend jaar naar Cuba! En met name eigenlijk op korte termijn vanwege de veranderingen. Juist dat oude willen we graag zien.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:20

Ik ben vorig jaar in Cuba geweest. Waar verblijf je?

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:22

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:28

Dat is helaas helemaal aan de andere kant van Cuba dan waar wij hebben gezeten. Ga je met een reisorganisatie?

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:25

Zo hebben wij het ook gedaan :j

Ik heb het niet als extreem onveilig ervaren. Wel moet je echt oppassen (zeker in grote steden) voor de mensen op straat, zoals eigenlijk in alle grote steden. In Havana liepen er bijvoorbeeld veel echt traditioneel geklede mensen rond (denk aan man met een enorme baard, hoed en grote sigaar, of vrouwen in heel kleurrijke jurken etc.). Als je die op de foto zet, willen ze geld. Zo ook met straatmuzikanten. Eigenlijk heb ik in Havana alleen maar foto's van bovenkant van gevels en de lucht gemaakt :'). Koop ook geen sigaren op straat, ook al zijn de verkopers nog zo opdringerig, er bestaat een hele, hele grote kans dat die nep zijn. Verder zijn de Cubanen wel echt enorm vriendelijk en gastvrij, maar ze verwachten voor elke dienst die ze doen iets terug (koffers naar kamer brengen: geld, kamer aanwijzen: geld, uitleg over de airco: geld, et cetera).
O ja, let ook op met geld wisselen op het vliegveld! Wissel bij voorkeur alleen in het hotel waar je verblijft en tel goed na of het klopt.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:41

Leuk! Spreek je Spaans? Dan zou ik geen excursies doen maar alles zelf regelen.. Ik vond die excursies namelijk ontzettend commercieel opgezet. Vooral de excursie naar Viñales vond ik te commercieel, dat kan je veel beter op eigen tempo zelf uizoeken want het landschap is echt de moeite waard!

De excursie naar de vier steden Santa Clara, Sancti Spiritus, Trinidad en Cienfuegos is wel leuk om snel veel te zien. Wij hebben deze tour gedaan en hebben ons toen achtergelaten in Cienfuegos omdat ik meer van de omgeving wilde zien (we zijn dus niet met de bus terug gegaan naar Havana). In cienfuegos zijn we in een casa particular verbleven (overal trouwens, wij hebben geen hotels gedaan) en de eigenaar an de casa heeft geregeld met een taxi chauffeur dat wij een dagje naar Sierra Escambray konden voor 50 cuc in totaal, dat was echt ontzettend mooi!!!! Zeker doen :)

Varadero was helemaal vol met mensen en super toetistisch, wij konden daar geen casa particular meer vinden. Maar het strand daar is suuuuuper mooi dus wat dat betreft is he weld e moeite waard! Dit hebben we op eigen houtje gedaan dus ik weet niet hoe het zit met die georganiseerde tours.

Ik zal later even wat foto's posten :) cuba is een super mooi land met prachtige natuur. Oh ja; ga een avondje salsadansen bij de club 1830 in Havana of bi Casa de la Musica in Trinidad! (Kan ook in havana bij casa de la musica maar daar vond ik het wederom erg toeristisch. Wel leuke shows die Ze organiseerden. Let op, er zijn meerdere casa de la musicas in havana, als je gaat zorg dan dat je NIET naar die in avenida Italia gaat want wij wilden salsa zien maar kregen een verkapte reggaeton rnb urban avond, de andere casa de la musica is meer salsa gericht).

Fotos komen zo

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:46

merel_gomez schreef:
Guardalavaca



Daar zaten wij 15 jaar geleden ook. Prachtig daar...
Wij zijn toen met een taxichauffeur erop geweest en ook bij hun thuis geweest.
Gegeten in een particulier restaurant, klein sigarenfabrieken bezocht.Naar Holquin geweest met dolfijnen gezwommen.
De chauffeur was een kennis van mijn schoonvader,die had de man daar tijdens vakanties leren kennen.
Je komt ook op plekjes waar je niet snel zult komen.
We hebben daar ook nog een groot fort bezocht. Weet even niet hoe het heet,keek uit over de zee.

Daarnaast ook nog een kathedraal bezocht met een gouden Maria.
Het strand van Guardalavaca is prachtig niet heel groot maar wel ontzettend mooi.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:08

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:35

Welk hotel zitten jullie?

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:12

Ik wil ook super graag nog eens naar Cuba op vakantie. Zag al wat handiger tips voorbij komen, maar blijf dit topic even volgen :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:14

Havana
Afbeelding

Landschap tussen Cienfuegos en Sierra Escambray:
Afbeelding

Viñales:
Afbeelding

Trinidad:
Afbeelding

Havana:
Afbeelding

Het heldere, warme zeewater bij Varadero:
Afbeelding

Stukje waterval in de Sierra Escambray (heb geen goede foto's van het geheel, maar dit is dus een grote waterval met heel veel 'escadas' - vallen - en je kunt in het water zwemmen. Het is heerlijk koud water wat super aanvoelt als het zo heet is in de buitentemperatuur. Het water is super helder en je ziet de visjes zwemmen. De omgeving daar is echt zo ontzettend mooi! Dus ik raad iedereen aan om daar heen te gaan :))
Afbeelding

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 16:22

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:49

Ik vond Cuba echt heel erg veilig. Maar aan de andere kant, ik heb in Argentinië gewoond dus gebruik andere maatstaven dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast is Spaans mijn tweede taal dus ik versta alles. Misschien als ik geen Spaans had gekund, mijn ervaring compleet anders was geweest.

Wat betreft mannen: ze roepen je gigantisch veel na, maar ze zitten niet aan je. Dus wat dat betreft zijn ze vrij netjes vergeleken met andere Zuid-Amerikaanse landen :P Maar natuurlijk moet je niet in je eentje middernacht van de club naar huis lopen (ik weet niet of je van plan bent om veel uit te gaan, maar toch).


Nog een paar tips:
- neem salsales! Is echt super leuk en daar is Cuba het ideale land voor. Al is het maar een mini/snelcursus of één lesje, je hebt er zeker wat aan, ook als je een avondje naar 1830 of Casa de la Musica gaat.
- Pas op met hele vriendelijke Cubanen, mijn ervaring is dat ze vaak graag vriendjes met je worden zodat je ze betere fooien geeft. Ik had entree betaald voor het Castillo del Morro (fort wat Cuba beschermde tegen de piraterij), en binnen zaten in elke ruimte van die vrouwtjes om de boel in de gaten te houden. Eentje maakte een opmerking over mijn haar, dat ze het zo mooi vond. Toen ik 'dank u' zei en wilde doorlopen hield ze haar hand brutaal op en zei: 'monedas???' ('Coins?' of 'Muntjes'?) oftewel; ze ging ervan uit dat ik haar fooi zou geven alleen maar omdat ze een opmerking had gemaakt over mijn haar. Toen ik het niet gaf werd ze boos. En dat is dus wel iets wat heel veel voorkomt.
- Menukaarten in restaurants. Laat je vooral niet lekker maken door een heerlijk gerecht op de menukaart; grote kans dat het niet aanwezig is. Zo'n 80% van de menukaart is er gewoon niet. In geen een restaurant. In het begin lach je erom maar na een tijdje wordt het echt irritant :P Het is niet zo dat het eten vies of slecht is, zeker niet, maar keus is vaak erg beknopt: kip of varken (ook al staat er meer op de menukaart). De lasagnes, als die er uberhaupt al zijn, bestaan uit ham en kaas. Dat is geen aanrader :') Ben je vegetarier dan krijg je het moeilijk in Cuba..

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:26

Ohja het eten! :D Wij kwamen op een gegeven moment op een menukaart tiramisu tegen. Aangezien wij daar allebei dol op zijn, meteen besteld. Vervolgens werd ons een bordje met daarop een grijsbruine gelei voorgeschoteld, van het soort dat ik nog niet eens aan mijn hond gevoerd zou hebben :').
De keuze is inderdaad erg beperkt en als je iets tegenkomt wat te mooi is om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook :')

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:15

Oftewel, de Cubaanse keuken in Cuba is prima, maar probeer geen Italiaanse/Spaanse/Aziatische keuken :') Grappig om te zien dat Targaryen precies hetzelfde heeft ervaren :D

NadineK

Berichten: 383
Geregistreerd: 09-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:08

Helemaal top om dit topic tegen te komen. Wij gaan 18 februari voor 3 weken en willen een auto huren om rond te touren.

Blijf hier mooi even meelezen om tips en ideeen op te doen : :D

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:08

Ja grappig Emita! Wanneer ben jij er geweest?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:22

Ik ben in 2013 naar Cuba geweest en vond het over het algemeen heel erg veilig. Ook zonder mijn vriend vond ik het geen probleem om alleen over straat te gaan. Let wel goed op waar je loopt (slechte wegen) en waar je gaat eten. Op de echt toeristische plekken heb je wel veel opdringerige verkopers/bedelaars. Ik heb me echter geen moment onveilig gevoeld.

Buiten de echte toeristische plekken om willen mensen graag een praatje met je maken. Soms met de bedoeling geld, maar meestal vinden ze het gewoon leuk om met je te praten.

Als je nog geen overnachting hebt geregelt zou ik zeker voor een casa particilar gaan. Dan slaap je bij particulieren, meestal in een aparte ruimte in hun eigen woning. Dit is niet altijd even luxe, maar wel krijg je dan een beter beeld van de bevolking. Bovendien wordt je uitgebreid ontbijt geserveerd koffie en fruit. Wij kwamen zelf aan met kerst en konden direct aanschuiven bij het kerstdiner, erg bijzonder!

Eten vond ik over het algemeen vrij matig. Wel zijn er steeds meer particuliere restaurantjes van mensen die er echt iets van willen maken. Daar smaakt het veel beter en is het nog goedkoper ook. Deze zijn wel wat moeilijker te vinden en meestal niet in de toeristische gebieden.

Verder:
- zeker een avondje gaan dansen, je kijkt je ogen uit!
- toeristen zijn handel, dus let op dat je niet (teveel) wordt afgezet
- zeker op pad gaan met een oude auto!

doebidon
Berichten: 429
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Diemen

Re: Do's en Don't Cuba?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:04

Ik ben jaren geleden met mijn moeder en zus gegaan.
Fidel regeerde toen nog en alles was heel streng. Raoul is wat milder.
Wij hadden een auto gehuurd en hebben rond getrokken over het eiland. Het was geweldig! wij hebben in casa partigular geslapen en dat is echt een aanrader. behalve misschien de all inclusive hotels, is onze ervaring dat de gewone hotels vreselijk zijn. sowieso is het eten bij de mensen thuis echt lekkerder.
als je met de auto gaat zorg voor verschillende route kaarten. op elke kaart staat weer een andere kwaliteit van de weg aan gegeven. in de stede worden toeristen auto's bijna belaagd omdat ze je de weg willen wijzen voor een dollar. ook lifters kan je rustig meenemen en werd ons zelfs geadviseerd omdat die mensen het best weten hoe je moet rijden. daarbij is Cuba 1 van de veiligste landen ter wereld. de mensen hebben alleen niks en vragen daarom voor alles geld. toen wij in santiago de cuba waren werd er de hele tijd om "chabon" gevraagd, dat is zeep. Wij hadden zeep en pennen enzo meegenomen om aan de mensen te geven. mijn moeder ging met 10 kilo lichtere bagage weer terug naar huis.
ik moet wel zeggen dat het erg helpt als je Spaans spreekt.

In elk geval zijn de mensen erg vriendelijk.

heel veel plezier

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:19

Pennen zijn heeft iedereen inmiddels voldoende, maar zeep is nog steeds gewild. Een rol wc papier van thuis meenemen is ook handig :o . Wc-papier is schaars en in de grote steden staat bij ieder toilet iemand, die je tegen betaling minimaal velletjes meegeeft. Daar moet je het dan mee doen :o

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:04

Targaryen schreef:
Ja grappig Emita! Wanneer ben jij er geweest?


Afgelopen augustus :D kort geleden dus. Ik ga ooit terug, maar nooit meer in augustus... veeeeeeeeeeeel te warm haha. december/januari/februari schijnt stukken beter te zijn qua weer

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:31

Onze douchespullen (shampoo etc.) heb ik inderdaad weggegeven in een buitenwijkje :j

Oei in augustus! Ik was er in december en dat was inderdaad heeeel lekker. En dat terwijl de Cubanen dan met lange mouwen en sommigen zelfs met sjaal en muts op rondlopen. Heerlijk contrast! :')