Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 13:37

Ik ben ook ontzettend blij dat ik hem geopend heb, zo blij met alle persoonlijke ervaringen!

Een dagje wc papier tellen stond al op de planning, maar is er nog niet van gekomen. Maar we hebben nog even.

Maar ik ben ook weer aan het twijfelen wat handig is voor mijn menstruatie. Ik dacht het gewoon met tampons te doen zoals ik gewend ben, het is maar drie dagen, maar een menstruatiecup schijnt ook nogal populair te zijn bij trektochten. Alleen dat snap ik niet, moet je dat ding niet ontsmetten voor je hem weer terug inbrengt? En hoe ontsmet je zo'n ding onderweg als je geen stroomend water bij de hand hebt?

Rauka

Berichten: 789
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:28

Ik zou niks nieuws proberen op reis, een paar rondjes oefenen met de cup voor vertrek.

Volgens de instructie van mijn cup: Ik spoel de cup uit met drinkwater na het legen. Na de menstruatie uitkoken. Dat is ook altijd gelukt onderweg. (meerdere trektochten van 3+ maanden gemaakt)

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 19:00

Oke, alleen drinkwater dus tussentijds. Dan snap ik waarom hij zo populair is tijdens trektochten. Dan ga ik dat toch nog een keer proberen voor die tijd, want dat spreekt me meer aan dan menstruatie ondergoed. Ik heb nog één ronde om te oefenen :+

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 00:00

Dorus schreef:
Oke, alleen drinkwater dus tussentijds. Dan snap ik waarom hij zo populair is tijdens trektochten. Dan ga ik dat toch nog een keer proberen voor die tijd, want dat spreekt me meer aan dan menstruatie ondergoed. Ik heb nog één ronde om te oefenen :+

Dat ik dit nog niet eerder geprobeerd heb! Wat een verademing in vergelijking met die alles zuigende tampons en dat broeiende maandverband! Alleen had ik dus echt geen flauw idee dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn en heb ik dus voor mij de verkeerde. Morgenochtend even langs de Kruidvat om een andere te halen, die volgens een online test beter bij mij zou moeten passen. Als dat de laatste vinkjes zet gaat hij mee, anders worden het toch tampons. Helaas geen mogelijkheid meer om een extra cyclus te testen.

We hebben vrijdag de eerste ontmoeting gehad met alle deelnemers en het is een erg leuke groep. Het begint nu echt te leven! En er werd geadviseerd toch een flight bag aan te schaffen. Vorig jaar was de wrap machine kapot op Schiphol en gingen er dus een paar tassen in bakken. En die zijn in Stockholm niet meteen mee gegaan op de tweede vlucht. Achteraf wel goed gekomen, maar geeft toch een hoop onnodige stress.

Sharani
Berichten: 4677
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:04

Een flightbag is inderdaad erg handig, dat wrappen is ook niet zo milieuvriendelijk . Veel plezier met de laatste voorbereidingen en voorpret!

Travel_me

Berichten: 1277
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:00

Tip voor een flightbag: koop voor 3,50 een grote blauwe tas bij de Ikea. Niet zo een die je kunt dragen, maar 1 met rits. Mijn rugzak met 55 L paste daar prima in. Kost niks en is veel lichter dan een gewone flightbag. Ennn je kunt er makkelijk even op gaan zitten als het nat is

Edit:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/frakta-tas ... -90149148/

Sharani
Berichten: 4677
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:22

Wat een goede tip Travel_me! Ik ga die onthouden.

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 07:33

Dat is interessant!

Ik kwam onderstaande al tegen en bedacht me dat ik dan ook een puinzooi bij de Hornbach kon gaan halen, maar die is niet zo makkelijk dicht te maken en te hanteren, dit ziet er een stuk handiger uit!

https://www.amazon.nl/Tatonka-Bescherme ... C71&sr=8-3

Alleen moet ik het ook mee zeulen in m’n rugzak dus even kijken hoe klein het inpakt. Ik krijg het laatste deel van m’n proviand pas op Schiphol en ik weet ook niet hoe het met pannetjes en gasflesjes zit. Vooralsnog past het er allemaal ruim in met m’n avondrantsoen en de koffiebonen gaan er ook nog steeds bij.

Rauka

Berichten: 789
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:06

Wat fijn dat de cup zo goed bevallen is!

Wat betreft flight bag, ja, die dingen zijn heel handig maar ik weet nooit wat ik ermee aanvang tijdens de wandeling . Overbodige grammen en volume...

Zelf gebruik ik altijd mijn tegenhoes, trek alle riempjes super strak aan, heupband om de schouderbanden gedraaid enz. Losse riempjes stop ik in de hoes..vervolgens gebruik ik een paar schoenveters om er een soort strakke rollade van te maken. (Weegt niks en zijn sowieso super handige multi functionele dingen!!!)

Dat is bij mij altijd goed gegaan in het vliegtuig.

Fenn

Berichten: 6191
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:14

Hier hetzelfde als Rauka. Nog nooit problemen mee gehad. Een flightbag ga ik liever niet tillen. Eventueel ringetje van m'n sleutels door ritsjes om ze bij elkaar te houden.

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 13:17

En met de regenhoes kan hij gewoon in de ruim bagage en hoeft niet in die bakken voor speciale bagage? Want dat is een beetje het euvel waar ze van de organisatie bang voor zijn, dat die bakken bij het overstappen weer op Stockholm blijven staan en wij dus zonder (onze eigen) rugzakken en uitrusting aan het begin van de trail staan.
En heel eerlijk zit er ik er zelf ook niet op te wachten om die flightbag de hele week mee te zeulen, is toch weer een paar honderd gram extra...


Ik ben ook nog op zoek naar een goede betaalbare poncho die over de rugzak heen kan. Ik had er een bij de decathlon meegenomen, maar die is met mouwen en die blijft hangen op de rugzak, krijg ik er zelf niet overheen. Ik denk dat een die aan de zijkant open is makkelijker (en luchtiger) is. Ik kom wel mooie tegen, maar die zijn dan al meteen 100 euro en ik wil daar eigenlijk niet zoveel aan uit geven.

ORYX
Berichten: 1048
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 04:18

Of datje tas bij de oddsize terecht komt is geen pijl op te trekken. Mijn tas naar portugal (65L) bij de gewone bagage en die van mn vriendin (55L) kwam bij de oddsize aan…
Beide in een flightbag trouwens. Van en naar Noorwegen en IJsland een hoop kapotte tassen gezien.

Hebben hier mensen ervaring met een selfinflatable matje tov een luchtmatras (zoals de Rab Ultrasphere)? Ik heb nu 2 keer een matje gehuurd en dat was zo’n dun ding. Ontzettend lomp om mee te nemen (blijft groot), zwaar maar wel betaalbaarder..

Sharani
Berichten: 4677
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:24

ORYX schreef:
Om

Hebben hier mensen ervaring met een selfinflatable matje tov een luchtmatras (zoals de Rab Ultrasphere)? Ik heb nu 2 keer een matje gehuurd en dat was zo’n dun ding. Ontzettend lomp om mee te nemen (blijft groot), zwaar maar wel betaalbaarder..


Luchtmatrassen hebben m.i. alleen maar voordelen t.o.v. self inflatable. Ze zijn veel makkelijker op te ruimen en vaak comfortabeler omdat ze dikker zijn. Let wel op de r waarde (is bij de ionosphere prima), en probeer ze uit in een winkel. Er is verschil in lig comfort tussen verticale banen, horizontale banen of quilt banen. Maar het is echt persoonlijk wat voor jou het fijnste ligt.
Sommige matjes kraken en sommige niet. Ook het gewicht en pakmaat kan flink verschillen.
De meest lichte en klein verpakbare matjes zijn van dunne en dus kwetsbare stoffen en hebben als isolatie een folie systeem. De Thermarest Neoair xlite NXT en de Nemo Tensor zijn niet krakende matjes, de oudere Thermarest Neoair xlite (zonder NXT) en de Rab ultrasphere kraken wel.

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 12:33

Ik kon een self inflatable matje van Thermarest lenen, maar heb er toch voor gekozen het luchtmatras aan te schaffen dat ik op het oog had. Ik ben een zijslaper en die self inflatable is maar 3.8cm dik, ik ga daar gegarandeerd problemen mee krijgen. Voor mijn eigen slaapcomfort heb ik dus toch voor een dikker luchtmatras gekozen. Bijkomend voordeel is dat deze een hogere R waarde heeft, kleinere pakmaat en lichter van gewicht.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:38

Is er geen mogelijkheid om je flightbag bij de organisatie achter te laten? Bijvoorbeeld in het busje waarmee jullie worden gebracht? Of op het vliegveld een kluisje te huren waar je hem in stopt?

Ik heb zelf geregeld gereisd met mijn backpack en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Altijd de riemen strak aangetrokken en de heupband om de tas heen vastklikken in plaats van los laten bungelen.

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 16:23

Helaas is er geen mogelijkheid de flightbag tijdens de trektocht ergens achter te laten, dat heb ik al nagevraagd.

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:16

Nieuwe vraag...
Wat doe je 's ochtends met een tent die heel erg nat is die je graag snel wil inpakken?

Ik heb genoeg kameerervaring en mij is altijd geleerd dat als er iets funest is voor de waterdichtheid van een tent dit het afdrogen van het tentdoek is. Maar nou krijgen we de tip een sterk absorberend doekje mee te nemen om de tent af te drogen. Ik ben dus een beetje huiverig om dat te gaan doen met een geleende tent...

Tink89
Berichten: 2997
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:46

Dorus schreef:
Nieuwe vraag...
Wat doe je 's ochtends met een tent die heel erg nat is die je graag snel wil inpakken?

Ik heb genoeg kameerervaring en mij is altijd geleerd dat als er iets funest is voor de waterdichtheid van een tent dit het afdrogen van het tentdoek is. Maar nou krijgen we de tip een sterk absorberend doekje mee te nemen om de tent af te drogen. Ik ben dus een beetje huiverig om dat te gaan doen met een geleende tent...


Je hebt geen keuze, zo simpel is het. Nat inpakken is een absolute no go en je kunt niet wachten tot je tent ooit een keer droog wordt. Dus idd een microvezeldoek of een zeem mee en drogen. Niet wrijven of bonen, gewoon het water eraf.

Maik79

Berichten: 1261
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:17

Binnentent los inpakken zodat die droog blijft, water zoveel mogelijk van de tent af vegen, en inpakken. Vooral bij niet-katoenen tenten is dat echt niet direct het einde van de wereld. Wel zodra je de kans krijgt goed laten drogen.

VuurVleugels
Berichten: 1786
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:23

Maik79 schreef:
Binnentent los inpakken zodat die droog blijft, water zoveel mogelijk van de tent af vegen, en inpakken. Vooral bij niet-katoenen tenten is dat echt niet direct het einde van de wereld. Wel zodra je de kans krijgt goed laten drogen.


Hoe zit dat bij je tent af moeten breken in de stromende regen, is dat dan hetzelfde verhaal?

Maik79

Berichten: 1261
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:29

VuurVleugels schreef:
Maik79 schreef:
Binnentent los inpakken zodat die droog blijft, water zoveel mogelijk van de tent af vegen, en inpakken. Vooral bij niet-katoenen tenten is dat echt niet direct het einde van de wereld. Wel zodra je de kans krijgt goed laten drogen.


Hoe zit dat bij je tent af moeten breken in de stromende regen, is dat dan hetzelfde verhaal?


Ja. Hoewel vegen dan niet zoveel zin heeft. Zorgen dat je alles dat in de tent zit (incl. binnentent) droog ingepakt (in de buitentent die nog staat), afbreken, buitentent goed uitschudden en ook inpakken.
Laatst bijgewerkt door Maik79 op 30-05-24 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1786
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:44

Thanks! Ik ga naar Schotland, waardevolle info dit topic!

Rauka

Berichten: 789
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:50

Goed uitschudden ja!

Als het niet regent op het moment van inpakken draag ik m als een soort omslagdoek of als we met twee zijn, als een vlag tussen ons in. Met een beetje wind is ons tentje in 10 minuten bijna droog en met een beetje meer geduld alle moeilijke hoekjes ook.

Mocht dat allemaal geen opties zijn, knoop m dan aan de buitenkant of onderkant, liefst in een plastic zak, om te voorkomen dat je andere spullen ook nat worden. En zodra je kan, drogen. We hebben een keer onder een steiger gegeten in de regen. De tent opgehangen en weldra is die toch 95% gedroogd!

Suliko

Berichten: 4358
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:40

Natte buitentent inpakken op meerdaagse tochten voorkom je inderdaad niet, zelfs bij geen regen kan de buitentent vochtig zijn in de ochtend.
Inderdaad eerst binnentent inpakken en zorgen dat die droog blijft, ik had daar een aparte drybag voor. Daar is een microvezeldoekje ook handig voor. Zorgen dat het grondzeil van de binnentent aan de buitenkant zit of die ook droog maken. Trekkerstenten waarbij de stokken in de buitentent gaan vind ik daardoor echt het fijnste, omdat je de binnentent dan makkelijk kan bevestigen of inpakken terwijl het regent.
Buitentent zoveel mogelijk afdeppen als het kan en anders nat inpakken. Uithangen/leggen als de gelegenheid er toe is bij een zonnige pauze.
Stevige polyester buitententen kunnen echt wel tegen wat nattigheid en afvegen. Tijdens mijn fietsreis door Zweden en Noorwegen was de buitentent vaker nat ingepakt dan droog.

Dorus

Berichten: 13255
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 14:49

VuurVleugels schreef:
Maik79 schreef:
Binnentent los inpakken zodat die droog blijft, water zoveel mogelijk van de tent af vegen, en inpakken. Vooral bij niet-katoenen tenten is dat echt niet direct het einde van de wereld. Wel zodra je de kans krijgt goed laten drogen.


Hoe zit dat bij je tent af moeten breken in de stromende regen, is dat dan hetzelfde verhaal?

Dat gaan we hopelijk niet mee hoeven maken, want bij mij zitten de stokken aan de binnentent en ligt de buitentent daar overheen dus het wordt dan lichtelijk onmogelijk om de buitentent te laten staan als je de rest inpakt _O-
Ik zal hem vanavond wel nog een keer opzetten om eens te kijken of ik toch een manier zie om het wel voor elkaar te krijgen de buitentent en stokken als laatste in te pakken.

Waar ik zelf aan zat te denken was inderdaad even met tweeën het ergste water eraf kloppen voor je hem inpakt. Maar inderdaad wat je zegt, veel keus heb je niet, want je moet toch door...
Ik zal denk ik inderdaad ook nog een extra zak oid in mijn tas stoppen zodat ik eventueel de binnen- en buitentent afzonderlijk van elkaar kan inpakken.

@VuurVleugels: als je zelf vragen hebt mag je gewoon hier stellen hoor! Leuk als we hier zo informatie kunnen delen en misschien ook wel meer over onze reizen.



Het komt voor mij nu ook echt steeds dichterbij. Deze tijd over drie weken zijn we met onze eerste etappe bezig. Ik kijk er naar uit, maar het is ook spannend! Ga ik het fysiek redden? Waar kan ik nog grammen schrappen (terwijl er ondertussen alleen maar dingen bij komen die eigenlijk ook mee moeten _O-)? Neem ik A mee of B? Etc.