Oudere systeemcamera's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:19

Huh? Je bent niet tevreden met de kwaliteit van de coolpix uit 2014, wilt een systeemcamera kopen ter vervanging en komt thuis met een eerste generatie spiegelreflexcamera uit 2008 met nog mindere specs dan de coolpix met een matige kitlens die hangt tussen groothoek- en portretformaat. De kans dat je daarmee wild überhaupt op de foto gaat zetten is nihil, tenzij het voor je neus staat en het licht goed is.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:59

Ik heb geen ervaring met de a3000, maar houd er rekening mee dat een lens via een adapter veel trager gaat scherpstellen. Als autofocus überhaupt al ondersteund wordt.
De a3000 is van zichzelf al niet erg goed met scherpstellen, en op een safari ga je het dan erg lastig krijgen met bewegende dieren.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 22:05

maaikemuis schreef:
Huh? Je bent niet tevreden met de kwaliteit van de coolpix uit 2014, wilt een systeemcamera kopen ter vervanging en komt thuis met een eerste generatie spiegelreflexcamera uit 2008 met nog mindere specs dan de coolpix met een matige kitlens die hangt tussen groothoek- en portretformaat. De kans dat je daarmee wild überhaupt op de foto gaat zetten is nihil, tenzij het voor je neus staat en het licht goed is.


De A3000 is een systeemcamera uit 2013, géén spiegelreflex uit 2008. Jij bedoelt waarschijnlijk de A300, verschilt een 0.

En dit was in eerste instantie niet de camera die ik mee wilde nemen naar Afrika, maar een camera om te leren fotograveren. Pm daarna een betere camera aan te schaffen.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:11

Dus nu nog een TG7 er bij voor onderwater met onderwater huis en je bent klaar. En alles valt samen binnen het budget.

Maar persoonlijk zou ik kijken naar een goede zoomlens voor de A3000 er nog bij. Als je weet wat de A3000 aan beperkingen heeft kun je er wel mooie foto's mee maken. Ik vind bijvoorbeeld vogelherkenning, tracing bij bewegende onderwerpen, 60-120fps kunnen schieten, oogherkenning, e.d. wel echte pluspunten van modernere camera's. Dit kan mijn EM5 allemaal nog niet. Maar mijn EM1 wel. Voor onder water gebruik ik liever de EM5 (kleiner, lichter), en de resultaten zijn exact gelijk. Maar voor boven water gebruik ik dus die extra features echt wel bij de EM1. Het kan met de EM5 hetzelfde resultaat opleveren, maar vraagt meer inspanning van de fotograaf.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 09:03

germie schreef:
Dus nu nog een TG7 er bij voor onderwater met onderwater huis en je bent klaar. En alles valt samen binnen het budget.

Maar persoonlijk zou ik kijken naar een goede zoomlens voor de A3000 er nog bij. Als je weet wat de A3000 aan beperkingen heeft kun je er wel mooie foto's mee maken. Ik vind bijvoorbeeld vogelherkenning, tracing bij bewegende onderwerpen, 60-120fps kunnen schieten, oogherkenning, e.d. wel echte pluspunten van modernere camera's. Dit kan mijn EM5 allemaal nog niet. Maar mijn EM1 wel. Voor onder water gebruik ik liever de EM5 (kleiner, lichter), en de resultaten zijn exact gelijk. Maar voor boven water gebruik ik dus die extra features echt wel bij de EM1. Het kan met de EM5 hetzelfde resultaat opleveren, maar vraagt meer inspanning van de fotograaf.


Binnen budget? De TG 7 is €550!!!

Dat noem ik niet Binnen budget. De gopro 12 die ik vanmiddag ga halen is €300.

En daarnaast is de gopro véél en véél veelzijdiger dan die TG7. Want met de verschillende mounts kan je de gopro in elke situatie gebruiken. Plan is om hem bijvoorbeeld ook met een zuignap aan de voorruit te bevestigen tijdens de safari. En in pretparken zijn uitsluitend gopro 's met chest harnas of wrist harnas toegestaan in de attracties.

Ik heb al een gopro en ik wéét wat ik ermee doe en kan, dus het wordt absoluut weer een gopro!

Daarnaast dus aan het kijken wat ik ga doen kwa normale camera.

Nu hebben mijn ouders van de week een gloednieuwe Cannon R10 gekocht en ze hadden nog hun oude 300mm Tamron lens. Dus er kunnen in ieder geval mooie foto's gemaakt worden. (Was eerst nog niet duidelijk of m'n ouders überhaupt een camera mee wilden nemen of alleen telefoon camera)

Dus voor mij is de druk eraf om echt een goede camera te kopen. Ik vind het alleen leuk om zelf ook foto's te kunnen maken en ik ben allergisch voir zulke dure apparatuur, heb liever mn eigen, dus ik ga kijken voor een betaalbare sony e telelens of een adapter die autofocus ondersteund en een canon EF lens. De canon lenzen worden wat regelmatiger aangeboden voor een zachte prijs dan de Sony E lenzen.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:35

Je hebt een goedkopere camera gekocht dus dan blijft er immers budget over. Zo bedoel ik dus binnen budget. En ik spreek ook nog over tweedehands.

Wat jij nu benoemt zijn andere functies van een actioncam, je had het eerder over onder water gebruik. Dan is de TG7 echt VEEEEEEL en VEEEEEEL beter. Ik spreek uit ervaring, ik denk niet dat je verder veel onderwaterfotografen op bokt zult vinden.

Dat je ook nog een soort dashcam wilt, en iets voor in een pretpark benoem je nu en niet eerder. Dat kan een TG7 inderderdaad niet. Maar puur voor onder water, dan scoort de Gopro slechter dan een TG.

En zoals ik zei, tweedehands vind je de TG6 met onderwaterhuis voor rond de 400, maar dan zijn ze wel zo weer verkocht.

De gopro 12 kost overigens overal 399, dus waar je die voor 300 vind? Die link ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Veel plezier in ieder geval op vakantie.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 13:06

germie schreef:
Je hebt een goedkopere camera gekocht dus dan blijft er immers budget over. Zo bedoel ik dus binnen budget. En ik spreek ook nog over tweedehands.

Wat jij nu benoemt zijn andere functies van een actioncam, je had het eerder over onder water gebruik. Dan is de TG7 echt VEEEEEEL en VEEEEEEL beter. Ik spreek uit ervaring, ik denk niet dat je verder veel onderwaterfotografen op bokt zult vinden.

Dat je ook nog een soort dashcam wilt, en iets voor in een pretpark benoem je nu en niet eerder. Dat kan een TG7 inderderdaad niet. Maar puur voor onder water, dan scoort de Gopro slechter dan een TG.

En zoals ik zei, tweedehands vind je de TG6 met onderwaterhuis voor rond de 400, maar dan zijn ze wel zo weer verkocht.

De gopro 12 kost overigens overal 399, dus waar je die voor 300 vind? Die link ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Veel plezier in ieder geval op vakantie.


Daar zit (nog) geen telelens bij, die kosten z'n €250 voor een adapter en lens.

Ik gebruik de gopro inderdaad voor méér dan alleen onderwater fotografie/ film, maar hij gaat voor Egypte en Tanzania wel als hoofddoel onderwater mee. Daarnaast is het een lekker klein dingetje, die je makkelijk eens in een jaszak steekt in tegenstelling tot andere camera's. Ik had er al één, een hero 6 en die gebruik ik toch regelmatig in verschillende situaties, Dus vandaar dat mijn eis Hero 12 vast staat/ stond, want ik ben er gisteren 1 wezen halen van Marktplaats. Nog volledig nieuw en geseald voor €300+ een halve tank benzine, want moest van Antwerpen naar Venlo retour.