Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:41

Hoi bokkers!

N.a.v. het volgende topic; [VN] Britse vrouw vraagt aandacht voor paard in het verkeer heb ik een petitie aangemaakt, omdat ook ik denk dat er toch echt wel eens meer aandacht voor paarden in het verkeer mag komen.

Zelf heb ik er dagelijks mee te maken, zorg dat mijn paarden zich gedragen in het verkeer, steek er veel tijd en geld in. Maar altijd zijn er mensen die denken dat het nodig is hard te rijden tijdens het passeren, te toeteren, dichtbij te rijden, hard dichtbij te rijden, asociaal gedrag te vertonen etc.

Ik doe hier zelf niet aan mee, gedraag mij keurig en op een keer mijn middelvinger opsteken na ben ik denk ik een voorbeeldbuitenrijder :+

Ik men nu ook met mijn jonge paard, heb hem speciaal 2 maanden weggebracht, kostte me een rib uit mijn lijf en ik ben zeer zuinig op hem. Mijn paard gedraagt zich keurig, maar waarom brengen anderen hem dan toch in gevaar?

Ik weet zeker dat dit een groot sociaal probleem is en ik wil dan ook proberen erg veel handtekeningen te verzamelen zodat dit een bespreekpunt kan worden. En waar bereik je meer mensen dan op bokt!

Teken, en roep op tot tekenen!

http://www.petities24.com/meer_aandacht ... et_verkeer

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:45

Heb getekend!
Het heeft ook te maken met stress van de mensen. Want waarom wordt in NL te vaak bijna de "staart" er af gereden en hier in Frankrijk waar het leven veel kalmer is zo op het platteland, gaan mensen gelijk met auto, tractor etc aan de kant voor je. Men wacht eventjes rustig af tot je langs bent, wacht tot je echt een stuk verder bent en rijdt dan verder. Is dat omdat men hier nog verbonden is met de natuur (koeien gebied) en daarom weet dat dieren hoe goed ook opgevoed, dieren blijven en dus onvoorspelbaar?
Antwoord zal ik nooit weten, maar ik vind het verschil van reactie in het verkeer echt heel erg groot met in NL.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-10-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:45

gedaan!

denice

Re: Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:49

Klopt, ik merk het zelfs al aan dat ik op zondag vaak wel fijn over de weg kan rijden, maar door de weeks eigenlijk niet. Mensen hebben meer tijd dus minder opgefokt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:49

Ik heb hem op fb gedeeld voor je :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:50

Nah, ondervind zelf ook vaak hinder van ruiters. Probleem van twee kanten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:51

Danique_G schreef:

lekker kort door de bocht weer.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:58

Nou, ik reed laatst met mijn merrie over een brug heen, wat dus dus eigenlijk al spannend is.

Verdorie komt er een automobilist aan (tegenliggend) en knalt z'n @€)6%$¥¥£# *pieeeeeep* auto er keihard overheen. M'n beugel ging echt keihard tegen z'n raam. Lekker voor hem. Van mij mocht het er wel doorheen.. Bah asociaal

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:58

Hoezo is dat wel kort door de bocht dan en dat van jou niet?
Ik onder vind zelf ook gewoon vaak problemen met ruiters die geen rekening houden.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:04

Komt er nu al een discussie :?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:05

Ik heb getekend.
Het begrip moet inderdaad van beide kanten komen. :j
Zowel ruiters moeten accepteren dat niet de hele wereld rekening kan houden met hun paard, als automobilsten etc. moeten rekening houden ermee dat paarden vluchtdieren zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:07

Ik ga er verder niet op in. Uitgangspunt is natuurlijk dat beide partijen zich gedragen. Je heb altijd en overal uitzonderingen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:09

Getekend en gedeeld op facebook!

Zeker rekening houden met het verkeer maar ook het verkeer met het paard.

Ik rij paar keer in de week buiten en kom elke week wel wat tegen waarvan ik denk gelukkig is dat goed gegaan _/-\o_
Maar ook vrachtwagens die echt hard langs je heen rijden.
Ik vind dat al dood eng laat staan het paard.

Ik hoef gelukkig niet veel of lange stukken over de weg maar schud regelmatig even mijn hoofd terwijl ik dan gewoon in de berm rijd.

De meeste weten denk ik niet eens dat paarden zo kunnen schrikken en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

Denken alleen ik, ik en ik moet op tijd daar en daar zijn of denken een paard is net als een fiets.
Kan niks gebeuren als ik er langs rijd enz

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:11

Maar hoe zie je dan het liefst een oplossing, voor de occasionele keer dat die gemiddelde weggebruiker een ruiter tegenkomt?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:13

Oplossingen als in reclame-uitingen, misschien eens aandacht voor in het journaal, aandacht tijdens autorijlessen.

In onze buurt staan al wel driehoek borden met kijk uit, ruiters op de weg. Ik wil dit probleem niet in mijn eentje aanpakken, dus suggesties kun je hier ook kwijt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:16

Ik heb getekend :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:18

denice schreef:
Oplossingen als in reclame-uitingen, misschien eens aandacht voor in het journaal, aandacht tijdens autorijlessen.

In onze buurt staan al wel driehoek borden met kijk uit, ruiters op de weg. Ik wil dit probleem niet in mijn eentje aanpakken, dus suggesties kun je hier ook kwijt.

Danique_G schreef:

Ik teken alleen als er van beide kanten uit wordt onderwezen hoe men met elkaar om moet gaan. Als wandelaar moet ik vaak ook maar in de bosjes springen omdat er een ruiter op een wandelpad aan komt gedraafd terwijl het ruiterpad er naast ligt. En vice versa.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:19

Misschien bij vistaprint flyers laten drukken en deze door het hele land verspreiden?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:20

Getekend en gedeeld op fb!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:22

magda_90 schreef:
denice schreef:

Danique_G schreef:

Ik teken alleen als er van beide kanten uit wordt onderwezen hoe men met elkaar om moet gaan. Als wandelaar moet ik vaak ook maar in de bosjes springen omdat er een ruiter op een wandelpad aan komt gedraafd terwijl het ruiterpad er naast ligt. En vice versa.

Dat is best asociaal.... altijd als ik mensen tegen kom neem ik mijn paard terug en ga ik aan de kant.
Je moet inderdaad ook voor de andere kant in het verkeer respect hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:24

Daarom, de ruiters willen als groep meer respect hebben buiten maar dat moet je dan ook hebben voor de rest. Dit geld overigens voor iedereen.
Ik kan best begrijpen waarom ruiters steeds meer met de nek aan worden gekeken en waarom ze uit natuurgebieden worden verweerd.

Dus ik ben zeker voor een multi-campagne waarmee je alle groepen benaderd.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:27

Getekend!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:30

magda_90 schreef:
Daarom, de ruiters willen als groep meer respect hebben buiten maar dat moet je dan ook hebben voor de rest. Dit geld overigens voor iedereen.
Ik kan best begrijpen waarom ruiters steeds meer met de nek aan worden gekeken en waarom ze uit natuurgebieden worden verweerd.

Dus ik ben zeker voor een multi-campagne waarmee je alle groepen benaderd.

Misschien voorlichting op stallen geven over het omgaan met mensen en auto's in het verkeer.
Maar ook andersom voorlichting over het omgaan met ruiters in het verkeer.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:34

Getekend

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:51

ik denk dat ik met deze petitie ook dit topic uitprint en bijvoeg, zo wordt nergens overheen gekeken.