Hoe mixen zonder dat ingredienten uit kom vliegen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Hoe mixen zonder dat ingredienten uit kom vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 19:19

Ik bak de laatste tijd vaak koekjes. Ik gebruik om de ingredienten te mengen een handmixer. Ik merk alleen dat - ook als ik mix met de laagste stand van de mixer - de ingredienten uit de kom vliegen. Dit gebeurt met bloem, maar aan stukjes boter-suikermengsel.

Ik weet dat standmixers een spatdeksel kunnen hebben, maar dat heeft een handmixer natuurlijk niet. Een standmixer is ook een dure uitgave.
Ik gebruik verder nooit mixers, de handmixer heb ik pas een week, hiervoor leende ik mixers.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Hoe mixen zonder dat ingredienten uit kom vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:21

Gebruik zo'n soort beslagkom: https://www.xenos.nl/beslagkom-met-deksel-24-cm-wit

Je kan het rode deel uit de deksel halen en daar de mixer doorheen steken, en dan kan je vast beginnen met mixen terwijl de kom grotendeels afgedekt is. Als je mix eenmaal wat steviger is dan kan je nog even doormixen met de hele deksel eraf :)

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:22

Ik help vrij droge mengsels zelf even op weg met de hand of een pollepel. Of met een boterham mes bij koude boter en bloem. En natuurlijk op de zachtste stand beginnen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:22

grotere kom? Boter altijd goed los kloppen eerst, je kunt je boter/suiker/eieren al mixen en daarna droge dingen toevoegen, je kunt je droge dingen ook eerst met een spatel wat mengen zodat het er niet meer uit vliegt.
je mixer goed tot de bodem in de kom doen, niet te hoog houden. Moet even handigheidje worden gewoon denk ik?

DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:23

Meestal meng ik eerst alles een beetje door elkaar zonder de mixer aan te zetten, dat scheelt qua hoeveelheid rondvliegend bloem, meel en andere poeders toch behoorlijk :D :')

cursebreaker

Berichten: 11543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:31

Een grote(re) en diepere kom en dan in combinatie met een bijbehorende deksel of inderdaad eerst met de hand voorzichtig opkloppen/mengen voordat je elektrisch doorgaat.

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:31

Lijsken schreef:
Gebruik zo'n soort beslagkom: https://www.xenos.nl/beslagkom-met-deksel-24-cm-wit

Je kan het rode deel uit de deksel halen en daar de mixer doorheen steken, en dan kan je vast beginnen met mixen terwijl de kom grotendeels afgedekt is. Als je mix eenmaal wat steviger is dan kan je nog even doormixen met de hele deksel eraf :)

Zoiets heb ik ook, werkt heel fijn.

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Hoe mixen zonder dat ingredienten uit kom vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:17

Met bloem minder handig, maar voor boter/suiker mengsels werkt het prima.

Mixer in kom, schone theedoek over kom/om mixer heen en mixen maar :Y)

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:56

Google even op spatdeksel beslagkom, is gewoon los te koop. Heel handig!

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe mixen zonder dat ingredienten uit kom vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:48

Ik deed hem ook altijd afdekken met een theedoek of gewoon met de hand. Een hoge smalle kom is fijner dan een brede lage, dat scheelt ook veel.

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Hoe mixen zonder dat ingredienten uit kom vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 12:41

Wat een goede tips allemaal!
Ik ben heel blij met mijn IKEA aardewerken kom van 22 cm diameter (12 cm hoog), dus ik denk dat de kom best groot is. Ik heb deze spatdeksel van 30 cm diameter gevonden en ik wilde bij deze webshop al iets bestellen. De tips van een grotere kom, de Xenos kom, theedoek gebruiken en het mengsel handmatig wat mengen voor ik de mixer ga gebruiken zal ik onthouden.
Ik geef jullie een update zodra ik het spatdeksel heb gebruikt :) .