Metformine => insulineresistentie/EMS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Gift
Berichten: 1794
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 19:32

Mensen hier ervaring mee?
Schijnt nieuwe ontwikkeling te zijn in de strijd tegen insulineresistentie en EMS bij paarden.
Komt uit de humane geneeskunde dus is in de dosering dat paarden nodig hebben, zeker niet goedkoop maar de wetenschappelijke en medische studies die errond gedaan zijn, blijken heel positief...

Dit is dan voornamelijk bedoeld voor paarden die NIET obees zijn en tóch insulineresistentie/EMS hebben en qua dieet en management eigenlijk al heel schraal/strikt gevoederd/gemanaged worden. Voor deze groep, zou men opteren voor metformine...

Saaams

Berichten: 13306
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:35

Bij mensen kan een te hoge dosering metformine enorm laxerend werken.
Hoe is dat voor dieren, die nog gevoeliger zijn op maag-darm kanaal?

Little_Gift
Berichten: 1794
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 19:40

Daar kwam in de studies niet echt iets van naar voren. Wat wel naar voren kwam, was milde blaasontsteking in vele gevallen... Maar niet noemenswaardig ernstig, toch niet om de voordelen die de metformine toonde op de problematiek met insuline teniet te doen...

Paarden zouden 15 à 30 Mg per kg lichaamsgewicht moeten krijgen en dat fan 2x daags ...

Furst
Berichten: 725
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:44

Ik heb ooit eens gehoord van een dierenarts om dit te geven aan een paard, ja. Komt idd uit de humane geneeskunde want ik slik het zelf :j
In Belgie is het voor humaan gebruik zelfs gratis

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:45

Ik heb er ervaring mee helaas. Mijn vorige pony heeft een tijdje op de metformine gestaan, in het begin aangevuld met pioglitazon. Het was een flink gedoe om al die pillen naar binnen te krijgen (33 stuks per dag }:0 ) en uiteindelijk heeft het bij haar niet geholpen en heb ik haar in moeten laten slapen.
Ik heb het voorgeschreven gekregen door de kliniek in Utrecht, daar hadden ze er wel behoorlijk goede ervaringen mee.

Klein doosje pillen:
Afbeelding

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:08

Ik heb dit in 2016 via Belgische da gehad voor een paard met ir. Deed niets! Metformine is heel slech biologisch beschikbaar voor paarden. Wat wel helpt bij paarden ( en er is inmiddels ook paarden variant - niet in NL natuurlijk...) is ertuglifozin https://ker.com/equinews/ertugliflozin- ... ic-horses/

Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:33

Mijn Shetlander staat er momenteel op :j

Pony wordt in mei acht, ongelofelijk resistent voor insuline met waardes in de 300 en momenteel helaas hoefbevangen. Volgens de dierenarts zou het moeten helpen met glucosepieken en met afvallen. Pony is niet obees, maar wel te zwaar.

Momenteel krijgt hij 2x daags 5 pillen. Of ik effect zie is nog iets te vroeg om te zeggen omdat hij er vorige week vrijdag pas is begonnen met de medicijnen.

Maar het is wel een enorme kriem om ze naar binnen te krijgen, en dat terwijl mijn Shetje echt niet kieskeurig is qua eten :=

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:38

Erg interessant! In Australië liep vorig jaar een trial naar metforminegebruik bij EMS paarden, fijn om te lezen dat er meer praktijkervaring over te vinden is.

Bij mijn weten werkt metformine in op de darm, waar het eiwitten beïnvloedt die de insulinegevoeligheid verbeteren. Daar waar de mens tot 80% van de insulinegevoeligheid door deze eiwitten kan beïnvloeden, was dat bij paarden geloof ik maar zo’n 18%.

Ik kan me dus zeker voorstellen dat het bij paarden veel een minder effect groot heeft dan bij mensen.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:45


Otango

Berichten: 85
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:25

Hoe voeren jullie de Metformine pillen?

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:22

Voor degene die het interessant vinden: berberine doet hetzelfde als metformine maar dan zonder de bijwerkingen Is een natuurproduct en laat in vele onderzoeken vergelijkbare resultaten zien als metformine, wordt veel door diabetici gebruikt.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:25

Ik maalde de tabletten met een koffiebonen maler. En deed de poeder dan samen met appelmoes in een 50 ml blaasspuit en dan rechtstreeks in de mond.

Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:50

Ik pureer in een blender en dan door het voer heen met een beetje water of appelsap :)

Marie111
Berichten: 4687
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:40

Saaams schreef:
Bij mensen kan een te hoge dosering metformine enorm laxerend werken.
Hoe is dat voor dieren, die nog gevoeliger zijn op maag-darm kanaal?


Er zijn ook mensen die helemaal niet tegen Metformine kunnen - die krijgen al last van de darmen als ze de pillen alleen maar zien (bij wijze van spreken). Ik ken persoonlijk een aantal mensen die daar absoluut niet tegen kunnen.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:54

Wildgirl schreef:
Voor degene die het interessant vinden: berberine doet hetzelfde als metformine maar dan zonder de bijwerkingen Is een natuurproduct en laat in vele onderzoeken vergelijkbare resultaten zien als metformine, wordt veel door diabetici gebruikt.


Dat is zeker interessant! Hoeveel geef je dan aan paard of pony?

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:48

... ik druppel wat vloeibare zuurbes (berberis vulgaris) van de drogist in de drinkbak.

Er zijn ook capsules met berberis vulgaris in de handel.

Hannanasjuh
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:12

Janneke2 schreef:
... ik druppel wat vloeibare zuurbes (berberis vulgaris) van de drogist in de drinkbak.

Er zijn ook capsules met berberis vulgaris in de handel.


Daar ga ik eens naar kijken. Helaas zitten we weer in het seizoen van hoefbevangenheid. Ems kan echt een sterke factor zijn dus ik hoop dat veel klanten hiermee gebaat zijn

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:24

Janneke2 schreef:
... ik druppel wat vloeibare zuurbes (berberis vulgaris) van de drogist in de drinkbak.

Er zijn ook capsules met berberis vulgaris in de handel.


Dat is zeker interessant maar in welke hoeveelheden geeft je het en waar koop je het?
Wel IR/EMS maar niet obese is mijn arabier en zou mooi zijn als dit hem kan helpen.

De capsules zie ik bij H&B maar wat is dan de dosering

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:25

Mijn drogist heeft van het merk Natura Sanat zuurbes tinctuur.
Ik geef tien druppels per dag.

(Als onderdeel van 25 verschillende kruiden, waarvan velen een gunstige werking hebben mbt EMS. Wat kaneelpoeder, een drinkemmer water met appelazijn, daslook, zwarte bosbes, paardebloem en braam.
En in het hoogseizoen ook trifala en Gluco Balance van Laarakker.)

Delaja

Berichten: 3556
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:21

Hier werd het ook als laatste optie gegeven voor mijn pony die al schraal gevoerd wordt, glucobalance krijgt, niet op het gras staat en tóch hoefbevangen werd toen hij een periode op rust moet staan.
Ik ben eerst naar Laarakker geweest en die heeft toch wat ander licht op de problemen kunnen werpen *\o/* Voorlopig dus geen 30 pillen per dag voor mijn pony!

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Metformine => insulineresistentie/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:25

Mijn pony kreeg ook metformine voorgeschreven, ik brak de pillen door midden en gaf ze door zijn slobber met Ascal (bloedverdunner) en Butagran.
Helaas heeft het niet geholpen en is mijn lieve vriendje op 10jarige leeftijd ingeslapen.

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:52

Een nieuwer en effectiever middel is de canagliflozine.

Metformine heeft alleen zin als je het 30-60 min voor een maaltijd geeft waar relatief veel suikers in zitten. Het zorgt ervoor dat de suikers niet worden opgenomen.

Bij canagliflozine ga je glucose uitplassen. Vooraf checken van de nierwaarden is aan te raden omdat je dus de nieren vraagt om de glucose uit te scheiden.
Er zijn meerdere studies gedaan waarbij in eigenlijk alle gevallen hoefbevangen paarden binnen een week beter liepen.

Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:58

lauret schreef:
Een nieuwer en effectiever middel is de canagliflozine.

Metformine heeft alleen zin als je het 30-60 min voor een maaltijd geeft waar relatief veel suikers in zitten. Het zorgt ervoor dat de suikers niet worden opgenomen.

Bij canagliflozine ga je glucose uitplassen. Vooraf checken van de nierwaarden is aan te raden omdat je dus de nieren vraagt om de glucose uit te scheiden.
Er zijn meerdere studies gedaan waarbij in eigenlijk alle gevallen hoefbevangen paarden binnen een week beter liepen.


Is dat vrij verkrijgbaar of alleen bij een kliniek?

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:08

Alleen bij de kliniek. Je dierenarts kan je ook een recept voorschrijven zodat je het bij de humane apotheek kunt halen.