nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:04

Ik heb ook 1,5 week geleden m’n aflegger gemaakt maar heb er nog niet in kunnen kijken. Ook niet in m’n hoofdvolk om te kijken of het zwermen tegen gehouden is :( maak me best zorgen, maar durf ze echt niet nu open te maken. Voor henzelf niet en ik denk dat ik lek gestoken word…

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:22

Ik heb van het weekend de volken gewoon open gemaakt en zelfs 2 vliegers en 2 demarees gemaakt. Het is inderdaad niet ideaal, maar als ze vertrekken en met dit weer in een boom hangen, is dat helemaal niet grappig voor ze. Ik heb de beste momenten van de dag gepakt met veel zon en weinig wind. De bijen vlogen ook wel wat op die momenten trouwens.
Ik leg een doek over de ramen waar ik niet mee bezig ben om de warmte zoveel mogelijk binnen te houden en schud de ramen af, zodat ik heel snel kan zien of er doppen zijn. Ik had dus 4 volken die echt al in zwermstemming waren met veel belegde doppen die al vol zaten met koninginnengelei. Een zwerm zal niet zo snel vertrekken met dit weer (maar af en toe gebeurt het dus toch), maar ze vertrekken dan wel het allereerste mooie moment dat er is en dan ben je (bijna) altijd te laat.
Ik heb altijd geleerd dat je de kast niet moet openen als het niet nodig is, ongeacht het weer en de kast wel moet openen als het nodig is, ongeacht het weer. Ik zal over 12 dagen doppen moeten breken, hopelijk is het dan wel goed weer, maar als dat het niet is, zal ik toch moeten....
Het viel me trouwens erg mee hoe onaardig de bijen waren.

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:59

Hhmm misschien vandaag dan toch even kijken. Hier 15 dagen geleden en had wel speeldoppen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:07

Deze week zit het er doordeweeks in elk geval niet in helaas. We zijn beide aan het werk en tegen 18u is het zo volgens de voorspellingen echt veel te koud.
Het grootste volk, waarbij ik door de glasplaat bovenop kan zien dat ze in de honing kamer ook lekker druk zijn heb ik gister een tweede honing kamer bovenop gezet.
Terwijl ik dat aan het doen was hoorde ik in het kleinere volk er naast een tutende koninging... Maar toen was het bij ons grijs, winderig, 8 graden met een dreigende bui dus ik ben niet dat volk na gaan kijken...
Mijn vriend werkt vandaag thuis en gaat tussen vergaderingen door kijken of er gezwermd wordt...
Hopelijk hebben de resterende koninginnen elkaar vannacht een eind opgeruimd en vinden ze het te koud voor een zwerm.
Het zwermpje van gister zat eind van de dag helemaal happy in een piepschuim zes ramer, waarbij ik ze twee volle voer ramen heb kunnen geven en ook nog een voerbak er op waar ik in de avond een liter suikerlimo in heb laten lopen.
Die hebben op dit moment geen broed dat met deze koude nachten dood gaat, die moeten vooral de koningin beschermen...

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:15

Ik had wel een keer gespiekt van boven de kast door de doorzichtige plaat. De honing kamer zag ook zwart.

Met dat er zeer weinig tot niet gevlogen werd.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:45

Fijn dat je de zwerm hebt kunnen scheppen Nickeltje! Dat is wel veel fijner voor ze. Het is een uitdagend seizoen zo met het weer!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:10

Nou, dit zwermpje had denk ik anders de nacht niet overleefd. Ze hingen aan een takje met wat blad in de regen en het was bij ons vannacht 2 graden aan de grond...

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:24

En dat is ook zonde.

Zaterdag gaat het rond de 15 graden worden. Mits het weer niet veranderd.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:58

Zou dat dan eindelijk de dag zijn om even wat aan echte controles te kunnen doen...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:03

Zondag max. 21, als ik de voorspelling mag geloven.

Zijn/gaan jullie nog bijvoeren deze koudere week?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:18

Mijn hoofdvolken voer ik nu niet bij. Die kasten voelen loodzwaar aan, ze hebben de afgelopen weken enorm veel gehaald en ook gister zie ik ze tussen de buien door met stuifmeel terug komen.

Het zwermpje van gister heb ik twee ramen voer vanuit de winter kunnen geven, overgehouden aan de voorjaarscontrole en die hebben voor alle zekerheid wel een liter voer gekregen in de voerbak...

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:51

Ondanks twijfelen toch gedaan en volk gesplitst. Terwijl ik bezig was tuuttuut.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:00

Dus dan net op tijd!

Ik moet dan toch ook maar eerder kijken, denk ik...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:52

Als Marcella nu een tuuter heeft, dan is ze waarschijnlijk te laat toch?
(Normaal gesproken) vertrekt een voorzwerm als de moercellen worden gesloten, niet pas als de nieuwe moet uitloopt…
Dat zou 7-8 dagen geleden zijn geweest, en die zaterdag 13 april was het wél lekker zwerm weer. Kan het zijn dat je een zwerm gemist hebt, Marcella?

Nickeltje, fijn dat je de zwerm hebt gevonden en gehuisvest. Klinkt inderdaad niet als een goede plek, waar ze zaten. Vandaag hopelijk ook geen zwermen gespot?

Ik denk dat ik toch de mijne ga bijvoeren. Ze hadden bij de laatste controle (bijna anderhalve week geleden) geen enorme voorraden, en als ik het verloop in gewicht vd kasten bekijk, neemt het alleen maar af deze afgelopen week.
Ik twijfel alleen hoe. Ik heb 2 (winter)voerramen, maar daarvoor moet de kast geheel open en ik weet niet zeker of ze er ruimte voor hebben (lukt bv niet als alle ramen vol zitten met broed). De andere optie is suikerdeeg. Daarvoor hoef ik alleen een dekplaat te wisselen.
Als ik het zo typ, klinkt dat als het betere idee :)

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:52

Century schreef:
Dus dan net op tijd!

Ik moet dan toch ook maar eerder kijken, denk ik...


Nou hier vandaag geen zwerm, voor zover mijn vriend het gezien heeft ( elke ongeveer 2 uur langs gelopen).
En in de ondergaande zon normale activiteit...

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:58

Indy_Mouse_9 schreef:
Als Marcella nu een tuuter heeft, dan is ze waarschijnlijk te laat toch?
(Normaal gesproken) vertrekt een voorzwerm als de moercellen worden gesloten, niet pas als de nieuwe moet uitloopt…
Dat zou 7-8 dagen geleden zijn geweest, en die zaterdag 13 april was het wél lekker zwerm weer. Kan het zijn dat je een zwerm gemist hebt, Marcella?

Nickeltje, fijn dat je de zwerm hebt gevonden en gehuisvest. Klinkt inderdaad niet als een goede plek, waar ze zaten. Vandaag hopelijk ook geen zwermen gespot?

Ik denk dat ik toch de mijne ga bijvoeren. Ze hadden bij de laatste controle (bijna anderhalve week geleden) geen enorme voorraden, en als ik het verloop in gewicht vd kasten bekijk, neemt het alleen maar af deze afgelopen week.
Ik twijfel alleen hoe. Ik heb 2 (winter)voerramen, maar daarvoor moet de kast geheel open en ik weet niet zeker of ze er ruimte voor hebben (lukt bv niet als alle ramen vol zitten met broed). De andere optie is suikerdeeg. Daarvoor hoef ik alleen een dekplaat te wisselen.
Als ik het zo typ, klinkt dat als het betere idee :)

De oude koningin zat boven het rooster dus die kon er niet vandoor. :+

Doe zo even uitgebreid verslag.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:59

Je hebt gelijk Indy.

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:46

Hoe dan honingkamer zag zwart van de bijen en de broedkamer ook. Nu kon ik vorige keer koningin al niet vinden en had al een vermoeden dat ze in de honingkamer verstopt zat.

Nu heb ik dus dat ze in de honingkamer 2 ramen aan elkaar gebouwd hebben.

Boven geen doppen gezien, maar wel koningin gevonden. En die overgezet in de dichte kast. Heb voor nu de honingkamer ramen overgehangen in de broedkamer even kijken wanneer ik die naar boven ga hangen. Hoop eigenlijk vrijdag of zaterdag als ik ook kast open ga zetten.

Moet dan ook gelijk even kijken om een scherp mes bij de hand te hebben. Dan ga ik alle raar bouw weg snijden. Dat het gewoon weer een net ramen word.

Heb niet uitgebreid gekeken in de broedkamer.

Vond de bijen verdacht rustig, maar voor ik bezig ging hing er een wolk buiten de kast. Eenmaal andere kast open gingen ze zich met de open kast bemoeien.

Afbeelding
Nu wel blij dat het doek er nu hing gaf extra beschutting was daar in het zonnetje erg lekker. Had het opgehangen zodat ik rustig vlakbij kon frezen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:45

Ik heb een poging gedaan een broedaflegger te maken. Maar ik had niet echt een mooi raam met echt jonge larfjes gevonden, dus meerdere ramen met gesloten broed en wat larfjes en honing erin gestopt. En bijen. En de bijen waren op een bepaald moment ook wel klaar met me. Het weer was best ok, wel te koud maar zon en geen wind. De bijen waren ook flink actief.

Ik had nog geen enkele doppen in mijn hoofdvolk... alleen hier en daar een klein speeldopje. Dus ze waren nog niet bezig met zwermen. Hopelijk gaan ze nu ze wat kleiner zijn daar ook niet mee bezig, en gaat de aflegger ook daadwerkelijk een koningin maken.
Het is denk ik niet helemaal volgens het boekje maar ik hoop goed genoeg.

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:31

Nou ik heb het vandaag verknald denk ik…

Ik opende mijn hoofdvolk ter check. Bijna geen eitjes, wel overige soorten broed. Op een raam zag ik 2 koninginnen uitkomen. (Spoiler: hier gaat het fout)

Ik heb de rest gecheckt en een raam met 6-7 doppen uit het vol gehaald en een nieuwe aflegger gemaakt. Opgelost, dacht ik…

Tot iemand uit mijn bijengroep zei: maar…. Dat zijn darren.

Help, wat nu? Ik denk dat ik het flink verknald heb en volgens mij zij er geen opties om dit recht te zetten, of wel?

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:53

Van darren broed is lastig aflegger maken. Zou dan kijken of je daar 1 van de 2 koninginnen erbij kan doen. Met eventueel wat werksters voor de hofhouding.

Nou heb duidelijk nu dus 2 kasten met bijen staan de aflegger is nog niet zo druk als het andere volk. Helaas begon het te spetteren dus kon niet uitgebreid kijken.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:13

LieveLoes schreef:
Nou ik heb het vandaag verknald denk ik…

Ik opende mijn hoofdvolk ter check. Bijna geen eitjes, wel overige soorten broed. Op een raam zag ik 2 koninginnen uitkomen. (Spoiler: hier gaat het fout)

Ik heb de rest gecheckt en een raam met 6-7 doppen uit het vol gehaald en een nieuwe aflegger gemaakt. Opgelost, dacht ik…

Tot iemand uit mijn bijengroep zei: maar…. Dat zijn darren.

Help, wat nu? Ik denk dat ik het flink verknald heb en volgens mij zij er geen opties om dit recht te zetten, of wel?


Bijna geen eitjes zeg je.... maar dus wel een paar?! Want dan kunnen ze daar een nieuwe koningin op aanzetten en in theorie kan dat zowel in je hoofdvolk als in de aflegger gebeuren...

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:46

Jep een paar! Dus dat zou goed moeten komen maar baal er toch flink van :(

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:14

Darrenbroed ziet er soms ook wel wat gek uit, ik moet ook altijd even goed kijken.
Ik had gisteren best wat activiteit bij mijn tweede kast, ik hoop niet dat de eerste kast ze leegrooft ofzo... ik ga binnenkort wel eens voorzichtig kijken, als het wat minder waait.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:26

LieveLoes, ik moest even denken, maar als ik het goed begrijp waren de koninginnen die je zag uitkomen, geen koninginnen maar darren?
Als je geen aflegger wilt, zou je de ramen ook weer terug bij elkaar in de kast kunnen stoppen, lijkt me. Ze zijn nog niet lang uit elkaar :) Maar als je het prima vind, dat zouden beide helften inderdaad een nieuwe koningin moeten kunnen optrekken uit aanwezige eitjes/larfjes.

Ik heb beide volken toch een voerraam gegeven, voelde me toch geruster toen die er in zat. Beide volken zijn lekker actief aan het vliegen. Ik zie de hele komende week weer betere tempraturen, dus deze week weer een controle inplannen!