Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:19

Mijn 'red een legkip' kip is zomaar dood gegaan gister. Ze lag in een hoekje, ik dacht te zonnen. Later lag ze er nog, dus toch even kijken en ze ging wel gewoon staan, maar ging verderop liggen. Niet helemaal lekker, dacht ik, maar even afwachten. Een paar uur later was ze dood.

Hoe kan dat nou zo snel? Ze was nog geen 4 jaar. De dag ervoor was er niets zichtbaar aan de hand. Ze heeft nog een mooi leven gehad na de legschuur, maar had wel gehoopt dat ze er wat langer van had kunnen genieten. Haar vriendin is ook behoorlijk van slag.

tamary

Berichten: 29283
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:37

Er wordt soms gezegd dat de levensduur van een kip 1000 eieren is, als het een ras is dat er 330+ per jaar legt, dan is dat klokje snel op.

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:51

Oh, dat gezegde had ik nooit gehoord, maar dan leefde ze in reservetijd denk ik..
Ze legde de eerste 2 jaar hier elke dag een ei (ook in de winter), maar sinds een paar maanden leek het een beetje op te drogen. Zo eens in de 3 dagen een ei ongeveer. Dan zal ze echt op zijn geweest, denk ik.

Mizora

Berichten: 18151
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:11

Hartfalen verwacht ik. Met een jaar of 5-6 zijn dit soort kippen vaak wel op. En als ze van de boer komen zijn de meestal 80 weken, tegenwoordig zelfs steeds vaker 90 weken, dus dan hebben ze bijna de eerste 2 jaar er al op zitten.

butengeweun

Berichten: 3672
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:34

Ahh, gelukkig is het wel snel gegaan en heeft ze nog een super leven gehad.

Wat een leuke uitkomst al die eitjes in de broedmachine. Ik ben benieuwd naar al het kleine grut.

Hier heeft mijn vriend hard geklust en nu kunnen de jongste ook lekker heel de dag ergens op het erf lopen in hun hokje en hopelijk ooit een hen met kuikens.

Afbeelding
Afbeelding

horsii

Berichten: 7755
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:51

Wat sneu, nooit leuk een verlies

Hier staat de kuiken ren helemaal blank.. 34 mm vandaag

Marcella

Berichten: 36919
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 00:27

Nou van 36 zijn er 34 eieren goed in de machine. Ze vonden lampje niet fijn. En het idee dat een paar eieren voor lopen op de rest. Terwijl alles tegelijk erin gegaan is.

horsii

Berichten: 7755
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 00:47

Dat is een flink aantal, fijn

Mer1980

Berichten: 18971
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 07:30

Ik wil ook cream legbar -O- maar kon geen eendagskuiken krijgen op het moment dat ik het zocht. Nou ja niet in een straal van een uur rijden. Nu araucana kruisingen bij mijn eigen kuiken erbij gedaan onder de kloek. Die het echt super doet. Ook de hele toom accepteert de kuikens alleen durf ik ze niet alleen te laten met loslopen. 2 kuikens zijn erg ondernemend en ik heb veel eksters en kraaien vliegen. Dus durf het niet aan. Nu lopen ze in een paarden box.

horsii

Berichten: 7755
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 07:47

Herkenbaar hier voor de kraaien de twee jonkies ook nog apart.

Marcella

Berichten: 36919
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:23

Broedmachine overleden einde verhaal.

horsii

Berichten: 7755
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:40

Oh nee, jeetje wat ontzettend k.t

Marcella

Berichten: 36919
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:51

Ben al lang blij dat het geen brand is geworden.

Loop vocht in de aansluiting.

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:57

Wat kak Marcella -O-

Hier voor het eerst eitjes in de broedmachine. 6 marans en 10 Brahma, ik ben benieuwd. Als het goed gaat de volgende keer wat meer erin :Y)

butengeweun

Berichten: 3672
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:24

Pff, gelukkig geen brand geworden. Maar jammer van de eieren hopelijk.

Van, hopelijk is alles bevrucht.

Gaabje
Berichten: 951
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:08

Pffff super rot… maar inderdaad gelukkig geen brand! Hadden jullie aanvulling nodig? Iig een orpington toch?

Hier mochten ze helpen met de moestuin omploegen. Helemaal in de sas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36919
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:27

Heb toch nog snel een broedmachine kunnen regelen. Ben wel benieuwd naar de reactie van het bedrijf.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6052
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:32

Lies, Helaas zijn de kippen van "red een legkip" geen kippen die oud worden. sterker nog, 4 jaar is een enorme leeftijd al voor dit soort kippen. Het is een hybride ras dat "gemaakt" is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk eieren te leggen. Zo gauw ze over hun piek heen zijn, zijn ze niet meer interessant voor de industrie en worden ze "geruimd". Deze kippen worden meestal geslacht maar een klein deel word door organisaties zoals red een legkip overgenomen waarna zij de kippen weer verder verkopen om mensen eigenlijk een beetje op hun gemoed in te spelen om een kip te redden. Helaas krijgt het overgrote deel van deze kippen dan binnen een half jaar problemen met het legapparaat waardoor ze een langzame en pijnlijke dood sterven of toch al een tijdje lijden voor de nieuwe eigenaren door hebben dat er wat mis is.
Dat jouw kipje dan 4 jaar gerad heeft en zo toch eigenlijk heel snel gegaan is vanuit gezond te zijn is voor jullie toch een schouderklopje dat ze het zo goed zo lang gedaan heeft en ook wel fijn voor iedereen dat het snel gegaan is. Sterkte met jullie verlies, ze heeft duidelijk een goed leven gehad bij jullie!

butengeweun, wat een leuk hokje zo <3 <3

Marcella, hoe bedoel je dat met het lampje? Een mooi aantal zo wel hoor :D
Ohh nee de kapotte broedmachine is wel heel zuur met zo'n mooi begin van het broeden!!
hoe lang hebben ze "koud" gelegen voor je ze in de andere machine had? Welke machine had je? Ben ook wel benieuwd wat de fabrikant gaat zeggen!

Van, spannend! Wanneer moeten ze uitkomen?

Gaabje Heerlijk! Kippen helemaal happy, hier spitten ze ook graag de moestuin om :D


Hier afgelopen weekend de eitjes uitgekomen. Ze waren een dag te vroeg, naar mijn berekening, maar ze doen het erg goed allemaal en ik heb een record aantal kuikens lopen nu. Er zijn er 19 van de 25 (die de lockdown in gingen) uitgekomen. Een geweldige bonte partij! Alleen ben ik denk ik nu al kwijt wie welk ras is haha. De eieren van de buurman, het orpington kuiken en de noire de touraine zijn alle 5 zwart haha. En dan een paar andere van de buurman, de sussex'en en de bruine legkip zijn allemaal een tint geel haha. Die van de buurman zijn dacht ik allemaal erg wit. De bruine legkip kuikens het donkerst en dan heb ik er nog met strepen en stipjes dacht ik.
Enn er zit er ook een bij van hier. Ik had die niet genummerd dus dacht dat het een bruine legkip kuiken was al vond ik de kleur daarvoor wat appart, tot het opdroogde en het een barnevelder haantje bleek te zijn. Toch ook wel erg leuk.

Mijn doosje met plezier <3 <3
Afbeelding

Vandaag de 2e groep kuikens bij de oudste in de buitenren gelaten, die gaan vanacht hun normale kist weer in en morgen weer naar buiten en vanaf dan een andere tijdelijk hokje in voor de nachten tot ze genoeg veren hebben om bij de oudste te slapen. De kleintjes gaan dan morgen naar buiten in de kist waar de 2e groep tot vandaag in zat, dan kan ik ook makkelijker individuele foto's maken van ze :D


Ook meteen weer in contact met iemand nog voor eitjes van dorking en olijfleggers (heel licht grijs bijna kwa kleur). Als dat nog wat word gaan die de machine in samen met alles wat ik tot dan hier kan verzamelen en dan zal dat denk ik wel mijn laatste broedsel worden voor dit jaar (tenzij mijn kippen ineens goed gaan met uitbroeden nu ik nog maar 1 haan heb, dan wil ik misschien nog wel een ronde doen)

Marcella

Berichten: 36919
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:34

Was voor een keer blij dat ik geen koud huis heb, maar nog geen 12 uur. Iemand boven mij heeft nog regelmatig verwarming aan. Tot op heden in huis nog niet onder de 22,5 graden geweest.

Eieren waren nog lauw toen ze weer de machine in gingen. Tot op heden blijft het verdacht stil.

butengeweun

Berichten: 3672
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:36

Wat een dropjes, dat wordt afwachten welke welke zijn.

Hopelijk gaat het goed komen met de eitjes. En heb je over een aantal weekjes kuikens.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6052
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:40

Spannend marcella! Ik ga duimen dat het allemaal goed komt! :D

Kwa kuikens hier, de cream legbars zijn makkelijk, de barnie ook. En dan zijn denk ik, als ik nu naar de foto's kijk de 3 effen bruine kuikens de bruine legkip kuikens, die goudbruine met strepen op de rug de sussex (kan iemand dat bevestigen, ik dacht dat hier iemand sussex kippen deed kweken) dan zijn de meest witte de kuikens van de buurman (absolute fingers crossed dat degene met de zwarte spikkels een hen is, ik vind dit kuiken zoo geweldig <3 <3 ) en dan bij de zwarte is er 1 met een wit befje, die is van de buurman. De rest echt geen idee nu.

Marcella

Berichten: 36919
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:30

Piep eitjes.

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:20

Hier net enorme paniek in de ren. Ik ga kijken en zie overal veren en een lijfje net buiten de ren.
Bleek een duif te zijn, nog warm dus was echt net gebeurt. Ik gok een roofvogel. Gelukkig niet een van mijn dames maar nu ben ik bang dat hij terug komt.

Net ook de eitjes in de broedmachine geschouwd, 15 van de 16 bevrucht :D

Mizora

Berichten: 18151
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:22

Marcella schreef:
Piep eitjes.


Wat super! Hopen dat de meeste het inderdaad redden.

Mer1980

Berichten: 18971
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:50

Marcella schreef:
Piep eitjes.


*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3