[Dienstmededeling] BNB Maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

[Dienstmededeling] BNB Maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:02

Afbeelding
Afbeelding

Het is weer een bijzondere maand geweest. Zo hebben we sneeuw mogen aanschouwen, vele ruiten mogen krabben maar ook weer heerlijke activiteiten kunnen ondernemen met de paarden. Ook hebben we deze maand weer wat meer kunnen genieten van de zon. Dat maakt het rijden ook plezieriger.

Helaas was het ook de maand van het tragische ongeluk van de 9-jarige Krissy. Zij overleed op een vreselijke manier te paard. Op Facebook en andere social media waren dan ook veel foto's te vinden met '#rideforkrissy', een prachtig eerbetoon van paardensporters voor paardensporters.

Anoli, Banjer, Marieke_K, Melody7, Nayomie, Sans6, [***] en Paisano

Afbeelding

Topics van de maand
Deze maand hebben we weer een aantal spraakmakende topics voor jullie op een rij gezet. Lees lees hier de topics van de maand.

Heb jij een suggestie voor topic van de maand, stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Andere opvallende gebeurtenissen op Bokt
Deze maand hebben we weer een aantal zeer bijzondere topics voor jullie op een rij gezet. Nieuwsgierig? lees hier verder!

Heb je een suggestie voor andere opvallende gebeurtenissen, stuur deze naar BNB@bokt.nl

Afbeelding

Bloemetje van de maand
Afbeelding
Heel voorzichtig komt de lente eraan, en met de lente natuurlijk ook de bloemen.
Hier op Bokt geven we natuurlijk ook maandelijks een paar bloemetjes weg aan bokkers die wel een beetje positiviteit kunnen gebruiken.

Zo hebben we deze maand een virtueel boeketje voor Lente. Zij opende afgelopen augustus dit topic, waarin zij regelmatig vertelde hoe het met "reufje" Cinner ging. Helaas kreeg Cinner gezondheidsklachten en heeft Lente de moeilijke maar dappere beslissing moeten nemen om Cinner in te laten slapen.
Lente, bij deze willen we je heel veel sterkte wensen.

In dit topic vertelt zwaar over een vreselijke gebeurtenis uit haar verleden. Ze vraagt ook om ervaringen m.b.t. aangifte na langere tijd.
Ook zwaar willen we dan ook zeker een bloemetje aanbieden en heel veel kracht toewensen.

Hier lees je het onwerkelijke verhaal van chocobroodje die met de ferry naar haar nieuwe huis in Ierland wilde gaan. De boot kwam in zwaar weer en kantelde, maar gelukkig bleef het bij materiële schade. Voor jou ook een digitaal boeketje!

Alweer bijna een jaar terug opende Hanne_SP een topic waarin ze verslag deed van een SGW wedstrijd met haar paard Shuttling's Pride, waarin ze uiteindelijk viel en daar een nare breuk aan overhield. Nog altijd zelf niet helemaal hersteld moest haar paard in december ook nog eens geopereerd worden. Begin maart meldde Hanne_SP dat zijzelf nog een zware operatie heeft moeten ondergaan, maar ook dat zij 15 februari afscheid heeft moeten nemen van haar paard. Sterkte Hanne_SP!

En in dit enorm heftige topic vertelt Wendy_Komen over het onvoorstelbaar zware bericht dat haar broer onverwachts is overleden. Daar bovenop kreeg ze te horen dat haar schoonmoeder niet al te lang meer heeft.
Zowel Wendy als mariska_28 gecondoleerd met het verlies van Bart en heel, heel veel sterkte en kracht toegewenst. Y;(

Afbeelding

Weet jij iemand die een virtueel bloemetje verdient? Stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Bokker in de spotlight
Deze maand hebben we iemand in de spotlight gezet, die elke week weer een goed gevulde lijst maakt, voor het topic Picture of the week. Dit betreft bokker Agossie. En sinds dit jaar krijgt Agossie nog een steuntje in de rug van bokker JewEmm.

In 2013 werd er een topic geopend door Agossie, picture of the week. Dit viel bij veel bokkers goed in de smaak en bloeide uit tot een prachtig topic. Vele fotografen kwamen langs en gingen iedere week een foto plaatsen. En niet alleen beroepsmatige fotografen kwamen langs, ook beginnende hobby fotografen keken om het hoekje en waren meer dan welkom. En braaf, op zondag, tegenwoordig maandag, plaatste Agossie een lijstje. Het organiseren was wel een klusje. Want er waren wel wat regels en dat werd kieskeurig bijgehouden door Agossie. Ook gingen er vroeger herinneringen de deur uit. Er zat dus behoorlijk wat werk in. Gelukkig wordt ze nu ondersteund door een behulpzame bokker om alsnog het topic goed lopende te houden.

Heb jij een suggestie voor Bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Quotes van de maand
Ook deze maand hebben we weer enkele leuke uitspraken gespot, hieronder hebben we ze verzameld :)

Spot je een uitspraak die we niet mogen missen, stuur dan een pb met de quote en een link van het topic naar BNB@bokt.nl

Bokker achter het topic
Deze maand in Bokker achter het topic: Spatter vertelt over Tika, haar muildier :) Hier lees je haar verhaal.

Heb jij een suggestie voor bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar bnb@bokt.nl

Hartekreten
Helaas hebben wij deze maand geen hartekreten ontvangen.

Wil jij een hartekreet schrijven aan iemand? Laat het ons dan weten via BNB@bokt.nl

Bokkers in de media
Deze maand stond bokker Dusteyes met een enorm leuk verhaal in de Veenendaalse Krant. Natuurlijk bereikte dat bericht ook onze nieuwsredactie, en er werd dan ook al melding gemaakt van dit krantenbericht in een nieuwstopic. Toch vonden wij dat deze leuke actie ook hier nog wel eens benoemd mocht worden!

Weet of ben jij een Bokker die ook in de media is benoemd? Stuur dan even een berichtje naar BNB@bokt.nl

Huisdieren in de spotlight (volgende maand: Kunstwerk van de maand)
Deze maand hebben we een leuk interview gehouden met bokker Nimfee. Zij houdt hamsters.

Heb je een suggestie voor 'Kunstwerk van de maand' of het onderdeel 'Huisdieren in de spotlight' , stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Bokker in het buitenland (volgende maand: Hoe gaat het met...)
Deze maand reizen we af naar een prachtig deel van het Verenigd Koninkrijk. Lees je mee?

Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, 'Bokker in het buitenland' of voor het onderdeel, 'Hoe gaat het met...', stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Afbeelding

Van de teammies en redactieleden...
... [***] WJD's over hoge scores van Wikimods uit het BNB wil weren?
... Oscar tijdens de teammeet achteraf hoorde dat ze meegedaan had met de paardenrennen en dat ze ook nog gewonnen had? :')
... Animal en Murosch veeeeel vleesjes lusten met steengrillen :D
... sjoelen heel erg op kan luchten als je niet zo lekker in je vel zit?
... de Wiki-mods heel goed waren in het kazenspel tijdens de teammeet? Wist je dat ze zonder problemen de maximale 300 punten wisten te behalen?
... Nayomie fijne knuffelsessies met haar kruik heeft? :+:
... Amanda weer haar oude vertrouwde kleurtje heeft *\o/*
... Banjer en Cinna met de FUN cursus op de hondenschool zijn begonnen? :D
... Amanda en Jim hun eerste puntjes bij de Wran hebben gereden en zelfs met een bronzen medaille en geel lintje naar huis mochten.

Van bokkers...
... Rebecca bijna 10 jaar geleden op bokt begon als sweetrebecca, ze vreselijke dingen op bokt zette en toen naar takkie_muis is veranderd? Takkie is haar overleden konijn en Muis haar poes van alweer 12. En nu Rebecca, wat zorgde voor een aardige opschudding :')
... Arianne heel erg fan is van Nick&Simon is?
... Roosje01 weer een nieuwe verzorgpony heeft haflinger sam van bokker Ameaks1?

Heb jij een leuk Wist-Je-Dat over jezelf of over iemand anders? Mail deze dan naar BNB@bokt.nl en wie weet kom jij in het volgende BNB!

Afbeelding

Huiskamer in de spotlight
Deze maand hebben wij een bezoekje gebracht aan een 1-aprillers topic. Ben jij al benieuwd wat voor topic het is? Lees hier wat voor een topic het is.

Recept van de maand
Deze maand een lekker recept dat sans6 graag maakt en met jullie wil delen. Hier vind je het recept.

Bokt-vriendschappen en Bokt-relaties
KoudbloedKim en Maarten hebben we deze maand eens ondervraagd. Dit koppel werd bekend doordat Maarten haar ten huwelijk vroeg openbaar op bokt. Lees hier hun verhaal.

Zijn jullie vriend(inn)en of partners en hebben jullie elkaar via Bokt leren kennen? En lijkt het jullie leuk om hierover te vertellen in de BNB, stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl.

Doorgeefstokje
In de vorige BNB had Dreamy het stokje, zij gaf hem door aan bokker Punz.

1. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had? (verklaar nader )
Ja! Heb ooit als een 10-jarige turf, en 2 jaar voordat ik mijn eigen pony kreeg, mezelf bij onze overburen aangeboden als verzorgster van hun níet heel relaxte sportpaard..... want ik had al 2 jaar ervaring en kon dat best natuurlijk! Dat ik zo ongeveer zonder te bukken onder het paard door kon lopen was een irrelevant detail :D

2 Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Op dit moment ben ik voornamelijk actief binnen het topic "Ervaring Connemara pony's", wat een levendig topic is geworden over dit ras. Connemara's zijn van oorsprong Ierse springpony's/alleskunners, die zowel door kinderen als volwassenen te rijden zijn. In dit topic zitten dan ook best veel volwassenen die voor een deel net als ik met hun ponys tussen de paarden starten. Dat geeft een band en het is leuk om van anderen de verhalen te lezen. Zelf post ik hier enthousiast over de vorderingen van mijn valk ruin Jou-Jou ( fonetisch Zjoe-Zjoe) en mijn jonge schimmelmerrie Punzel.

Verder ben ik bewoonster van het HK topic "Op latere leeftijd ( weer) gaan rijden" .. wat de laatste tijd wel een beetje heel 'slow' loopt... ( dus: dames en heer: actie!!). Daarnaast grasduin ik zo door geheel bokt. Ik ben gek op het "Laatste berichten" stuk op de voorpagina en ik vind het leuk om daar dan in topics aan te haken die ik interessant vind.

3. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Dan zou de balans werk/paarden iets anders liggen dan nu. Iets minder werk, iets meer paarden. Daarnaast zou dan mijn talent voor rijden gelijk zijn aan mijn passie. Iets wat in de werkelijkheid helaas niet zo is. Passie genoeg maar het talent valt tegen...helaas. Maar ik oefen stug door, en nu ik een 'vooruitrijdster' heb voor mijn beide ponys (EK19 hier op bokt), die me ook les geeft, komt een en ander wel in een stroomversnelling en lijken mijn doelen ( oa voor mijn 50ste Z zijn, wat wil zeggen: binnen nu en 2 jaar ) ineens een stuk haalbaarder!

Maar eigenlijk zou ik dus niet zo gek veel veranderen aan mijn leven. De balans iets anders, maar verder ben ik eigenlijk heel tevreden met mijn leven zoals het nu is. Zou hooguit dan ook willen regelen dat mijn pony's gegarandeerd geen blessures, nare ziektes of pijn zullen hebben en in goede gezondheid, en in een fijne omgeving met elkaar heel erg oud gaan worden (minstens zo oud als mijn eerste pony, die ik 33 jaar heb mogen hebben)

4. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Ik vind het een heerlijke onstpanning na een drukke, volle werkdag. Ik heb dus weinig met tv kijken oid, daar ben ik toch wat te rusteloos voor. Maar op een avond lekker op bokt rondstruinen (afgewisseld met facebook, apps, mail, google) vind ik echt heerlijk ontspannend.

5. Aan welke Bokker wil jij 5 vragen stellen?
Ruitje

Een dag uit het leven van....
VibriseTeam vertelt door middel van een filmpje hoe haar dag eruit ziet.

Marieke_K

Re: [Dienstmededeling] BNB Maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:03

Topics van de maand

Deze maand zijn er weer veel leuk, lieve, interessante, etc. topics bijgekomen op Bokt. Hieronder zie je welke topics topic van de maand zijn geworden.

Op tabblad Informatief is de keuze gevallen op het topic van CestLaVie_97, waarin ze vraagt of ijzers of blote voeten de voorkeur heeft.

Voor De Kantine was de keuze dusdanig moeilijk, dat we niet 1 maar 3 topics van de maand hebben.
Als eerste hebben we gekozen voor het topic van larissa96, waarin ze op zoek is naar een mysterieuze paardenman. Hier kunnen jullie lezen of de man is gevonden.

Het tweede topic van de maand is van Channiiiej. Zij heeft de FNRS uitgereden en daar is ze, terecht, heel trots op.

Tot slot is ook het topic van Jiill_ topic van de maand geworden. In dit topic gunt ze ons een kijkje achter de schermen bij een internationale dressuurwedstrijd.

Op tabblad Algemeen staan deze maand 2 topics van de maand. Als eerste het topic van Animal, waarin ze laat zien dat zij en Sam samen een modieuze sjaal dragen.
Het tweede topic van de maand is van eclair98. In dit topic vraagt ze wat je moet doen als je auto in het water belandt. Er zijn hele leerzame reacties op gekomen. We hopen dat niemand deze tips ooit nodig zal hebben.

Bij de Young Riders hebben we gekozen voor het topic van beautifulxx. Haar pony heeft een peesblessure opgelopen en in dit topic vraagt ze om tips om de verplichte rustperiode door te komen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:05

Opvallende gebeurtenissen

De ene eigenaar vindt een blikje in het weiland. Een andere eigenaar vindt weer een opengescheurde deken op de rug van het paard. Maar wat deze bokker nou weer tegenkwam... het is voor iedereen een vraag hoe het er gekomen is. Een foto kun je in dit topic vinden.

Het is alweer bijna 1 april en dat is menig bokkers niet ontgaan. Het speculeren is weer begonnen in dit topic. Wat voor snode plannen zal het team nu weer bedacht hebben? Hoe gaan de teamleden de bokkers eens in de maling nemen? Een groepje bokkers staat al weer paraat om de grote grap van de teamleden te ontrafelen.

Als klein kind mocht je vaak iets niet van je ouders. Logisch, want als kind zijnde kun je nu eenmaal niet alles hebben wat je graag zou willen. Deze bokker wilde vroeger heeeeeel graag een gevulde chocolade ei. Helaas was dit niet aan haar besteed, tot zij onlangs ze weer tegenkwam. Dit heeft zij mooi omschreven in een topic.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:06

Quotes van de maand
Citaat:
Mijn fjordenmerrie vroeger was net zo. Voor de vorm liet ik de smid twee keer per jaar komen en die keek een beetje, aaide 3 keer met de vijl, gaf de complimenten en vertrok weer. :)

Citaat:
Ga een keer naar Lowlands met mijn vriendengroep. Ik vind nog steeds overal glitters.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:07

Bokker achter het topic

Deze maand in Bokker achter het topic: Spatter vertelt over Tika, haar muildier :)

Ik was op internet op zoek naar hindernismateriaal toen ik op een fotootje van Tika stuite in de bovenbalk en kon het niet laten er even op te klikken.
Afbeelding

Afbeelding
Ik vond het gelijk een leuk ding, was zeker niet op zoek naar nog een paard maar voor muildieren had ik wel een zwak.
Na de advertentie een paar keer opnieuw bekeken te hebben, heb ik er voor de gein een mailtje heen gestuurd.
Ze zochten een goed thuis en vroegen een klein prijsje zodat hun kosten qua entingen en paspoort gedekt waren.
Lang verhaal kort, 22 november reisden we af naar Sint Niclaas om mijn Sinterklaas- annex verjaardagskado te bekijken.
Niet alleen was ze een prachtig muildiertje maar ook ontzettend lief en handzaam, al stuiterde ze in de buitenbak alle kanten op en vlogen haar achterbeentjes hoog door de lucht, door het vele op stal staan op de manege.
Haar moeder is een Connemara die onderweg uit Ierland stiekum gedekt was door een ezel.
Pas na 10 maanden kwamen ze er achter dat ze drachtig was en bij de geboorte was de verbazing groot toen bleek dat het veulen wel erg grote oren had. :D
Afbeelding

De eerste foto's die ik maakte van haar, 4 maanden oud.
Afbeelding

Afbeelding
Het lange wachten op het paspoort begon maar 19 december kwam ze dan toch naar huis, haar nieuwe thuis. *\o/*

Met maar de ervaring van 1 muildier, kan ik toch wel zeggen dat er verschil zit tussen een paard en een muildier.
Je moet vooral heel veel geduld hebben en vasthoudend zijn. :P
Het ezelgehalte is duidelijk aanwezig, wat inhoudt dat ze niet vlucht bij iets engs en erg waaks is, dus vreemde dieren worden de rijbak/wei uitgejaagd.
Ze is heel intelligent en leert snel.
Verder kan een muildier net als een ezel zijwaarts trappen, iets om wel rekening mee te houden.
Maar ze is ook enorm aanhankelijk, meer dan ik ooit bij paarden heb gezien.
Was ook grappig dat ze gelijk dikke vriendjes was met Spatter, mijn appaloosa, een ras dat bekend staat om hun eigenwijze karakter. O:)

Tika was natuurlijk maar een mupke van 5 maanden toen ze bij ons kwam en stond binnen een week in de groep.
Afbeelding
Eerst met alleen ons Atje, Lotte en Spatter, de laagste in rang hier en na een paar dagen konden daar Nina (Welsh cob) en Blue (paint ruin en de leider) bij en was het goed.
Helaas is Spatter in juni 2015 ingeslapen |( en was ze haar grote maatje kwijt. :(:)
Toen Lotte( 24 jaar) in juli 2015 ook ingeslapen moest worden |( was Blue zijn grote kleine vriendin kwijt en zo vonden Tika en Blue elkaar en zijn sindsdien maatjes.

Ik zou er zeker nog een muildier bij willen hebben.
Tika gaat nooit meer weg en aangezien ze zonder problemen 30 jaar worden, denk ik niet dat na haar nog een andere komt, tegen die tijd ben ik zelf 80 jaar. :o

De toekomstplannen met Tika hangen sterk af van hoe groot ze gaat worden.
Wordt ze rond de 1.40 zou ik haar kunnen gaan rijden maar blijft ze kleiner dan ga ik proberen haar voor de kar te zetten en verder kan ze als handpony mee op buitenritten.
Afbeelding

Afbeelding

Tika afgelopen zomer 2015 , 1 jaar oud.
Afbeelding
Verder bezit ze ook het roan kleurtje wat zich uit in voor- en najaar.
Afbeelding

Los van hoe Tika uitgroeit en wat ik uiteindelijk met haar kan doen, zijn al mijn paarden in eerste instantie huisdieren waar ik van hou om wie ze zijn.
Ze staan aan huis, ik geniet al van ze door ze te verzorgen, knuffelen en van hun kuren op de wei.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:07

Huisdieren in de spotlight

Afbeelding

Dit keer interviewen we voor Huisdieren in the spotlight bokker Nimfee.
Haar topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1878295 viel ons op door de bijzonder grote en mooie huisvesting van haar hamsters. Wij wilden natuurlijk graag meer over deze mooie hokken en de inwoners ervan weten!

* Welke hamster soort(en) heb je?
Op dit moment een Russische dwerghamster en een Syrische hamster. Ik heb eerder een kruising campbellie x russische dwerghamster gehad en roborovski dwerghamsters.

* Waarom heb je gekozen voor het houden van hamsters?
In oktober 2014 vroeg een vriendin of ik een Syrische hamster kon opvangen, hij zat in en heel klein kooitje. Ik kon geen nee zeggen. Zodoende had ik ineens een Syrische hamster!

* Hoe lang heb je deze hamsters al?
Ik heb, denk ik, meer dan 10 jaar hamsters. Voorheen heb ik alleen dwergjes gehad (de Russische en Roborovksi dwerghamsters). Na een aantal jaar ben ik gestopt met het houden van hamsters. Ik heb een tijdje geen hamsters gehad, tot ik dus een Syrische hamster kreeg (Elmo).

* Hoe heb je je kooien precies gemaakt en hoe kwam je op het idee voor deze huisvesting?
Op dit moment heb ik twee bakken:
De Detolf: dit is een vitrinekast van de Ikea. Ik hem heb tweedehands gekocht voor € 20,-. De afmetingen zijn ongeveer 160 x 40 x 37 cm. Hier zit mijn Russische dwerghamster in. Dit idee heb ik gevonden op het Hamsterforum waar iemand ook een Detolf had gekocht. Later zag ik dat het ook in Duitsland veel wordt gebruikt als bak voor dwerghamsters.

Aquarium: ik heb een aquarium op maat laten maken voor mijn Syrische hamster. Ik wilde eigenlijk op marktplaats rondkijken tot ik een goedkoop aquarium kon vinden (van minstens 120 cm lengte)... Helaas had mijn hamster een gat geknaagd in de onderbak van haar traliekooi. Ik heb, met een beetje spoed, een aquarium laten maken van 120 x 50 x 50 cm. Een hele mooie maat, maar voor een Syrische hamster vind ik het eigenlijk nog wel te klein. Het zijn grote hamsters en ze hebben echt heel erg veel ruimte nodig. Daarom ga ik zelf een hok bouwen met de afmetingen 160 x 50 x 60 cm. En in het aquarium komen mijn gerbils te wonen!

Hoe kwam het dan dat ik hierop kwam?
Mijn eerste Syrische hamster (Elmo) bleef zich vervelen, ondanks de tips die ik had gekregen en ondanks de 'ruime' kooi (traliekooi). Hij bleef veel knagen en liet zich regelmatig vallen... Ik vond dit gedrag best vreemd en ik begreep het ook niet goed. Toen daarna Isa (mijn huidige Syrische hamster) in de kooi kwam te wonen, liet zij ook dit gedrag zien. Ik ben op onderzoek uit gegaan en kwam uit op het Duitse hamsterforum. Daar heb ik enkele vragen gesteld. Het bleek al gauw dat hamsters veelal ondergronds leven en dus graag graven. Daarnaast was ik behoorlijk onder de indruk van de grootte van de kooien daar en hoe zij het inrichten. Dat wilde ik ook!

Het is niet alleen leuk om zo in te richten en naar te kijken, ik zie dat mijn hamsters er ook echt blij mee zijn en zich heel veel minder vervelen. Dat was daarvoor wel anders.

* Wat houdt de verzorging van je hamsters in?
Ik voer ze dagelijks en ze krijgen dagelijks vers water. Dat kost niet zo veel tijd. 1 á 2 keer in de week haal ik de vieze plekken weg uit de bakken. Echt verschonen heb ik nog niet gedaan. Er zit zoveel bodembedekking in, dat hoef ik pas over een aantal maanden schoon te maken. Waar meer tijd in gaat zitten is aandacht. Ik probeer mijn Syrische hamster regelmatig los te laten lopen (aangezien ze haar bak niet groot genoeg vindt) en op dit moment heb ik een Russische dwerghamster die nog tam moet worden. Daar besteed ik ook veel tijd aan.

* Wat voor karakter hebben je hamsters?
Ik heb twee hamsters:
Isa, mijn Syrische hamster. Ik noem haar altijd een dramaqueen, ondanks dat haar bak toch vrij groot is, vindt ze het nog steeds 'saai'. Aan haar ben ik het de meeste tijd kwijt, omdat ze altijd graag uit haar bak wilt. Ze loopt dan vaak los in de badkamer en hal. Ze is heel nieuwsgierig en ondernemend.

Pietertje, mijn Russische dwerghamster. Ik heb hem pas sindskort (twee weken). Ik weet in elk geval dat hij echt heel nieuwsgierig is! In het begin was hij wat bang voor me, maar sinds hij doorheeft dat ik hem zonnebloempitjes geef, is hij absoluut niet meer bang voor me. Verder is het een ondernemend ventje, hij rent zijn hele bak door en altijd actief.

* Zou je opnieuw de keuze voor hamsters maken?
Jazeker! Hamsters zijn leuke, actieve diertjes. Je kunt ze goed tam maken, maar het zijn net zo goed kijkdiertjes. Ik kan er in elk geval uren naar kijken, gewoon om te zien hoe ze steeds graven, eten zoeken, rond rennen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:08

Bokker in het buitenland

Deze maand hebben we voor Bokkers in het buitenland een iets ander interview dan normaal. We interviewden namelijk Emerald, zij heeft 12 jaar in Ierland gewoond en is nu weer terug in Nederland.

Waarom ben je destijds naar Ierland verhuisd?
Ik leerde iemand kennen waar ik een relatie mee kreeg. Hij was net terug naar Ierland na jaren in Nederland te hebben gewoond. Ik heb toen de keuze gemaakt ook naar Ierland te verhuizen.

Hoe lang heb je in Ierland gewoond?
Ik heb er uiteindelijk 12 jaar en 1 maand gewoond. Best lang dus. De eerste anderhalf jaar heb ik in het westen doorgebracht. In een oud Farm House, 400 jaar oud om precies te zijn. De oprit was anderhalve kilometer omhoog de berg op. Het leven gaat daar echt 100 jaar terug in de tijd. Daarna zijn we verhuisd naar het noordoosten. Mijn mans familie kwam daar vandaan. Uiteindelijk beland in een klein dorpje waar ik zeven en een half jaar gewoond heb. Ook 'in the middle of nowhere'..

Wat vind je van Ierland nu je het goed kent?
Best een lastige vraag. Er zitten zoveel kanten aan het land en de bewoners. Ik heb hele goede ervaringen gehad en slechte. Ze houden van een lolletje (having the craic) maar zijn toch erg op zichzelf en socialiseren gebeurt met name in de pub. Het land zelf is prachtig. Overal waar je heen gaat heb je de mooiste uitzichten. Het leven gaat daar echt wat langzamer dan het Nederlandse gejakker. Heerlijk vond ik het.

Ben je ook in Ierland bezig geweest met paarden en zo ja, welke tak(ken)?
Ja, het grootste gedeelte van de tijd wel. Ik heb privé-les gegeven aan een meisje dat goed ging, maar strandde op de punt. Haar doel was zich te kwalificeren voor de RDS, een grote jaarlijkse paarden show in Dublin. Zelf had ik mijn eigen paard nog. Hij was een bezienswaardigheid op zich, aangezien er heel weinig andalusiers rondlopen in Ierland. Ik hield me voornamelijk bezig met klassieke dressuur en daar hadden ze al helemaal nog nooit van gehoord. Altijd bekijks dus.

Wat is het grootste verschil tussen Ierland en Nederland binnen de paardensport?
Het grootste verschil is wel de interesse in de tak van paardensport. Ierland is heel erg geïnteresseerd in de paarden races. Overal zijn kleine en grote renstallen te vinden. Op nummer 2 staat hunting, wat er in praktijk op neer komt dat men idiote risico's neemt om over natuurlijke obstakels te springen. Nummer 3 is de springsport. Dressuur wordt flatwork genoemd en ook als zodanig behandeld. Ook zijn er grote verschillen in de manier waarop de paarden gehouden worden. Soms heel goed, soms erbarmelijk slecht. En ja, ik heb ze ook gezien in de binnenstad, langs de weg, etc. Hele rare dingen gezien door de jaren heen in elk geval.

Wat miste je aan Nederland en wat echt niet?
Ik miste voornamelijk mijn vrienden en familie. Indonesisch eten en het houden van afspraken! Daar zijn Ieren heel erg slecht in. Wat ik absoluut niet miste was de drukte, het gehaaste, de fietsers die van links, rechts, onder en boven komen. Het strakke, formele. In Ierland word je aangesproken in een brief van een officiële instantie als Hi Monique. niet als geachte mevr.zus en zo. Losser, meer relaxed. Dat soort dingen miste ik dus echt niet.

Waarom ben je terug gekomen naar Nederland?
Privé waren een aantal zaken fout gelopen en woonde al bijna 3 jaar alleen, vrij afgelegen. Dit was een hele zware tijd. Tot overmaat van ramp werd mijn vader ernstig ziek. Ik heb toen besloten terug naar Nederland te gaan, vrij onverwacht. Helaas overleed mijn vader voor ik terug was. Ik ben nu een aantal maanden terug, maar veel van mijn gedachten zijn nog bij Ierland. Al ben ik wel heel erg blij weer in de buurt van mijn vriendinnen en familie te zijn. Mijn paard is helaas in 2014 overleden dus niet mee terug naar Nederland gekomen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:09

Huiskamer in de spotlight

Deze maand hebben zijn we weer een gezellig clubje langsgegaan, namelijk de 1 aprillers! Zij bevinden zich inmiddels alweer in deel 5. Het eerste deel, mogelijk opgericht door Maureen95 maar waar de leden eigenlijk niet zo zeker over zijn, begon in 2014. Dit topic werd het gevolg van een zeer geslaagde 1 april grap in 2014.

De huidige groep bestaat uit ongeveer 7 á 8 personen. Regelmatig wippen er mensen langs maar verlaten langzamerhand het topic weer. De 'harde kern', zoals zij zichzelf wel kunnen noemen, blijft goed samen. Met het laatst bijkomende lid Ariannee (of Nayomie, daar zijn ze niet helemaal over uit :Y) ) kan de groep goed uit de voeten. 1 april staat bekend om humor en grappen en geen wonder dat deze groep absoluut wel van een lolletje houdt. De grootste grappenmaker schijnt APCIII te zijn. Dat vond hij stiekem ook van zichzelf, maar dat kon hij natuurlijk niet van zichzelf zeggen :Y)
Eigenlijk leest iedereen wel bij, maar echte bijleesposts worden er niet gemaakt. Maar, volgens APCIII is iedereen laat met reageren omdat hij doorgaans elke ochtend begint met 'goedemorgen'. De rest van de dag wordt er actief gereageerd door de leden. Roosje01, Rebecca en JoAltijd worden als de echte kletskousen gezien in de groep. Aangezien de vaste groep echte kletsmensen zijn, vertelt eigenlijk iedereen wel goede en leuke verhalen.

Kortom, het is een gezellige groep, die enigszins wat gek kan zijn, waar humor een goed plekje heeft maar ook mensen voor elkaar zijn als ze steun zoeken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:10

Recept van de maand

Deze maand een lekker recept dat sans6 graag maakt en met jullie wil delen:

Risotto Bianco met bloemkool en kip

Ingrediënten:
2 groentebouillontabletten
5 el olijfolie
1 ui fijngesnipperd
2 stengels bleekselderij in kleine blokjes
1 teen knoflook geperst
1 chillipeper
300 gr risottorijst
200 ml droge witte wijn
25 gr boter
75 gr Grada Padano kaas geraspt
300 gr kleine bloemkoolroosjes
400 gr kipfiletblokjes

Breng in de pan 1,25 liter water aan de kook en los daarin de bouillontabletten op. Houd op een klein vuur tegen de kook aan.

Verhit intussen 2 el olie in een hapjespan. Fruit hierin de ui in 4 min zachtjes glazig. Voeg bleekselderij en knoflook toe en laat nog 3 min fruiten.
Verkruimel de chillipeper boven de pan.

Voeg de rijst toe en bak deze al roerend 1 minuut mee.

Schenk de wijn in de pan en breng aan de kook. Alles zachtjes koken tot de wijn door de rijst is opgenomen. Voeg een soeplepel bouillon toe en laagt weer zachtjes koken tot ook dit is opgenomen door de rijst. Herhaal dit tot de bouillon op is, dit duurt ongeveer 20 minuten.

Proef of de rijst zacht is met een lekkere beet, als ze te hard zijn nog enkele minuten zachtjes koken.

Neem de pan van het vuur en roer boter/kaas/peper erdoor. Deksel op de pan en nog 3 min laten staan.

Verhit tijdens het koken van de risotto 3 el olie in een ruime koekenpan en bak de bloemkoolroosjes op een middelmatig hoog vuur even goudbruin aan, daarna vuur laag en in 12-15 min gaar bakken.

In een andere pan de naar smaak gekruide kipfiletblokjes gaar bakken.

Verdeel de risotto over 4 warme diepe borden en schep de bloemkoolroosjes en kip erop.

Lekker met een frisse ijsbergsla ernaast!

Eet smakelijk!

Eventueel is de kip natuurlijk te vervangen door bijvoorbeeld champignons voor de vegetariërs onder ons :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:10

Een dag uit het leven van....

Deze maand een dag uit het leven van VisibreTeam.
Wat doet zij precies? Zij geeft lessen, workshops, demo's en traint paarden, alles op het gebied van Positive Horsemanship, wat zij op haar website als volgt omschrijft: " ~ draait volledig om het werken met paarden op een plezierige en positieve manier, zonder druk, dwang of stress. Bij ons staat samenwerking, communicatie en paardvriendelijkheid voorop."

VisibreTeam heeft ervoor gekozen haar dag uit het leven aan de hand van een filmpje te laten zien.
Veel plezier met het bekijken ervan!

https://www.youtube.com/watch?v=-M0jCJgPDeI

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:11

Bokt-vriendschappen en Bokt-relaties

Deze maand vertellen KoudBloedKim en Maarten1987 alles over hun relatie, van de eerste ontmoeting tot hun huwelijk.

KoudBloedKim & Maarten1987 schreef:
Ik zag Maarten voor het eerst op de manege waar hij leste en ik Kim in pension had staan.
Hij liep over de poetsplaats en ik vond hem er gelijk leuk uitzien.
De dagen/weken erna zag ik hem nog een aantal keer lopen en rijden, maar meer dan een 'hoi' of 'doei' was er niet, daar waren we beiden te verlegen voor.
De laatste keer dat ik hem daar zag, reed hij zonder zadel op een Haflinger en viel daar 4 keer af. :D
Ben gefascineerd blijven kijken, haha!
Daarna ben ik hem uit het oog verloren, omdat hij bij een andere manege ging rijden.

Een half jaar later had ik een topic geopend en Maarten reageerde daarin en zo kwamen we via pb in contact met elkaar.
Ik wist eerst niet dat hij die leuke jongen was van de manege, daar kwam ik later pas achter.
Maarten heeft later toegegeven dat hij het topic als smoes had gebruikt om in contact te komen met mij. :D
En Maarten wist ook niet dat ik Tineke van het trekpaard van de paddock was.

Na een paar dagen spraken we af (we woonden vlakbij elkaar).
Die eerste keer was een ramp, Maarten was heel druk en ik was heel verlegen, maar we bleven in contact en spraken nog een keer af.
Dat was heel anders! Maarten was niet meer zo zenuwachtig en meer zichzelf en we bleken enorm te klikken. <3
We bleven afspreken en op 14 Januari 2014 vroeg ik hem officieel verkering en hij zei ja!

Daarna is alles eigenlijk in sneltreinvaart gegaan.
Ik ging vaak mee naar zijn leasepaard Elske en die heeft hij uiteindelijk in Juni 2014 gekocht.
En hij plaatste Elske bij Kim in de paddock.
In December heeft Maarten mij ten huwelijk gevraagd. <3
Ik zei natuurlijk ja!
En op 14 Januari 2016 zijn we getrouwd!!
Nu hebben we een eigen huis, sinds September 2015, en 5 eigen paarden en we houden nog steeds superveel van elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:11

Super leuke BNB weer *D!
Ik heb erg gelachen om de kip bij het filmpje van VisibreTeam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:21

Weer een fijne bnb ben echt blij dat ie weer terug is.

Groot deel van de topics kende ik al, de rest even rustig gelezen. Zo verschillend weer maar het maakt wel duidelijk dat bokt voor mensen in goede en slechte tijden voor elkaar klaar staat. :j

En ik kom er nu pas achter dat er een huiskamer 1 april topic is. :+ best erg als trouwe 1 april volger. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:20

Leuk weer! , ben weer goed benoemd haha (pls oude garde voor 2005 zoek sweetrebecca niet op :') )

Jep Karuna := , erg gezellig en laagdrempelig ;) .

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:24

Hahaha, wie is er verantwoordelijk voor de WJD'tjes over de paardenrennen en het steengrillen?
Oscar is inderdaad erg goed in paardenrennen :))

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:27

Animal schreef:
Hahaha, wie is er verantwoordelijk voor de WJD'tjes over de paardenrennen en het steengrillen?
Oscar is inderdaad erg goed in paardenrennen :))

Er is in ieder geval niet gelogen over de talenten van de wiki mods *D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:29

En wat is het kaasspel?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:33

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:36

Aaaah dat kaasspel. Is inderdaad erg leuk en best moeilijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:48

BNB ziet er weer mooi uit dames +:)+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:07

Wat een fijne bnb weer! En hij leest ook fijn met die duidelijke koppen zo :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:23

Dank jullie voor de leuke reacties :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:29

Super leuke bnb weer ook leuk dat ons topic gevraagd was.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:29

Leuke BNB weer!

Ik had eigenlijk verwacht het steengrillen met gemak te winnen, maar al snel bleek dat zowel Animal als Murosch geduchte concurrenten waren en ik moest zelfs het onderspit delven. Gelukkig had ik wel de hoofdprijs met het paardenrennen :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:03

Leuk om te lezen en dank voor de steun!