Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:31

Gol;dy gaat toch ook van beneden naar boven? Justy ook trouwens

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:41

Mijn discussie is af, dus ik voeg me weer in deze discussie. Wat is er een boel gepost in die korte tijd :wow: Ik moet zo weer weg dus ik reageer over op zaken die me in het oog springen:

anneliesdj: de twee foto's die jij post zijn waarschijnlijk somatische mutaties. Dat is ook erg zeldzaam, maar minder zeldzaam dan een Chimera. Een Chimera is een paard met twee compleet verschillende sets DNA en komt vrijwel nooit voor bij paarden, er moeten namelijk twee relatief zelfzame gebeurtenissen achter elkaar plaatsvinden: een merrie die een dubbele eisprong heeft die onopgemerkt gaat en wordt bevrucht waarna de twee celklompjes de gelegenhied moeten krijgen probleemloos samen te smelten. Een somatisch mutatie is ook relatief zeldzaam maar wordt veroorzaakt door één zeldzame gebeurtenis: een gen dan in de onwikkeling in enkele stamcellen wordt "uit" gezet of "aan" gezet. Bij het veulen met de zwarte schouder is agouti waarschijnlijk niet actief. Bij het paard met het brindle patroon is er waarschijnlijk een mutatie ontstaan op het KIT gen. Een chimera is vaak, maar niet altijd, ongeveer 50/50 DNA veulen 1 en DNA veulen 2. Daardoor krijg je een andere verdeling van kleur.

Over Brindle gesproken. Er zijn maar liefst twee verschillende soorten brindle met twee verschillende oorzaken. Bij een bindle die op zijn basiskleur zwarte strepen krijg speelt sooty waarschijnlijk een rol, naast een andere, nog onbekende mutatie. Een paard die op zijn basiskleur witte brindle strepen krijgt heeft waarschijnlijk een niet overerfbare mutatie in de genen die ook verantwoordelijk zijn voor het rabicano patroon. Overigens is er bij white brindles nog niet uitgesloten dat het daar stiekem op een chimera kan gaan.

Sooty: sooty komt inderdaad vaak van bovenaf, maar er zijn vele verschillende uitingsvormen. Er wordt welleens gezegd dat het sooty paard een patroon heeft waarbij het lijkt alsof er een emmer as overheen is gestrooid. Sooty kent vele uitingsvormen. Het kan Dun patronen imiteren, dan wordt het vaak countershading genoemd meen ik (correct me if I'm wrong). Het kan een paard compleet donker maken, het kan een soort zwarte stekelharigheid geven, appeltjes geven etc. Het gen zelf is niet geindentificeerd, maar er wordt gedacht dat het incompleet dominant overerft. Er zijn bronnen die wijzen in de richting van een polygenetische overerving, waarbij andere genen de uiting beinvloeden (zie brindle), maar die bronnen zijn in de minderheid. Op het moment staat sooty ook niet in de aandacht van de wetenschappelijke wereld.

Edit, een voorbeeld van sooty dat dun imiteert op de benen. Het paard is een Bay AV, dus onmogelijk Dun.
Afbeelding

Edit, nog een sooty, die duidelijk de "klassieke" asuitstraling heeft
[ Afbeelding ]

En nog eentje om het af te leren :')
afbeelding
Hier komt sooty duidelijk van bovenaf, de countershading "aalstreep" lijkt bijna uitgesmeerd te zijn. Hoewlel ik door de cobwebbing (imiatatie) niet 100% zeker weet of het niet stiekem een Dun of Dun + Sooty is.

GaelleS schreef:
s6801881 schreef:
er zijn Bays die een hele lichte vachtkleur hebben maar wel de kenmerkende zwarte benen, manen, staat en oorputen.




Bedoel je zoiets? Ik was aan het twijfelen of hij nu gewoon bruin is of donkere valk ofzo. In de winter heeft hij zo een beige neus ipv zwart zoals de meeste bruine. Hier zie je ook zijn oorpunten :P
http://i49.tinypic.com/euijhx.jpg

Het is een new forest als ik mij niet vergis.
En willen ze in de AV fokkerij dan geen vossen ofzo ? :P
Verder heb ik niet veel nuttigs te zeggen en ga ik vooral lezen :P
Heb trouwens ergens gevonden dat de chimera paarden wel veulens kunnen krijgen en dus niet onvruchtbaar zijn.


Het paard lijkt me gewoon Bay :) In de AV fokkerij zijn koffievossen helemaal trendy :')

:wow: weer een hele post, nou, ik ga naar De Slegte om mijn oude Sponenberg en een paar studieboeken in te leveren :wave: . Hopelijk kan ik de derde editie snel op de kast zetten, want niet alleen missen er pagina's maar ook echt essentiele informatie!
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-06-12 15:13, in het totaal 4 keer bewerkt

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:02

Stef: ik had toen gewoon nooit zo een 'lichte' bruine gezien dus dacht dat het mss wel verdund was :P

Hahah ok :P

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:50

Ik mis in dit topic trouwens nog pearl! Weet iemand of er in Nederland mensen zijn die een pearl hebben?
Het is in ieder geval alleen zichtbaar in homozygote vorm of in combinatie met een creme gen. Ik zal het nog eens even opzoeken, maar ik geloof dat men vermoedde dat het om een mutatie van het creme-gen ging.

/ edit
Nog 2 hele interessante, van dezelfde fokker! Niet dezelfde afstamming... anders zou het wellicht eea kunnen verklaren.. misschien ergens verder in de lijn wel familie van elkaar, daar heb ik nog niet naar gekeken.
http://www.ichregistry.com/other_combinations.htm

Champagne brindle en chimera(?) (op de website wordt het bi-color genoemd)

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:58

Deze fokker heeft een aantal Pearl Lusitano's.
Waaronder oa. 1 dekhengst ;)
T'is mooi hoor, hun huid lijkt net purper ipv roze.
http://www.lusitanosteiner.com/
Haar stal is een kleuren-walhalla, niet alleen pearl maar ook grullo en crème etc... ;)
Haar fb moet je ook maar eens checken, staan nog veel foto's oa. ook van veulens.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:40

Bij welke rassen is pearl eigenlijk erkend?

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:51

Ik denk alle stamboeken waar die andere verdunningen ook zijn toegelaten en ook voorkomen. QH, mini-paarden, Lusitano's etc...

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:52

Van de AQHA heb ik een PDF met overzicht van de mogelijke kleuren, maar geen pearl :n bij kleurfokkerijen zou het natuurlijk mogen :j

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:00

Maar staan die paarden wel geregistreerd als pearl? Het komt niet altijd tot uiting en mensen herkennen het ook niet altijd natuurlijk...
Er zijn echt wel QH die het hebben hoor :j

De paarden op de site van die fokker die ik gaf zijn alleszins gewoon opgenomen in het stamboek en de hengst is goedgekeurd.
Daar staat ook een homozygote merrie op en die loopt met haar pearl-veulentjes ook gewoon mee de keuringen
Ow, die paarden dragen trouwens ook créme, daarom dat het nog extra speciaal is
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 05-06-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:06

Pearl is wel een slag apart in de overerving dan, aangezien alle andere verdunningen dominant overerven. Ik vind het wel wat hebben. Ergens in een heilboel van ongesorteerde artikelen zit volgens mij ook iets over Pearl. Zal er nog op terug komen, maar waarschijnlijk ergens na mijn tentamens pas :o

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:16

Maar dat verkleuren en donkerder worden in de loop der tijd is toch vrij algemeen bij vossen?
Ik heb er ook een staan die altijd gewoon goudvos was en sinds 2 jaar begint ze donkerder te worden, nu ze goed door de wintervacht is valt op hoe donker ze eigenlijk wordt.
Ze is nu 8 jaar.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:34

Pearl is apart, soort mix tussen cream en champagne als je het zo ziet...

Was er ook ooit niet iets dat "mushroom" heette? Bij Shetlanders?

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:40

Bij shetten heb je mushroom, maar dat is een mutatie van vos.
Mushroom x mushroom geeft heel vaak ook gewoon vos. En er zijn bloedlijnen waar meer mushroom voorkomt dan bij andere.

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:46

anneliesdj schreef:
Maar dat verkleuren en donkerder worden in de loop der tijd is toch vrij algemeen bij vossen?
Ik heb er ook een staan die altijd gewoon goudvos was en sinds 2 jaar begint ze donkerder te worden, nu ze goed door de wintervacht is valt op hoe donker ze eigenlijk wordt.
Ze is nu 8 jaar.


Ligt ook aan het soort vos??
Wat ik van sponenberg tegenkwam is dat koffievos het gevolg kan zijn van vos + sooty
En het volgende : 'due to its response to environmental influences, sootiness can vary from year to year or season to season in an individual horse.'

Vanuit dit stukje zou ik dan denken dat je een vos met sooty hebt. Dat het donkerder worden van vos niet zo zeer een kenmerk van een vos is maar dat veel donkerdere vossen eigenlijk vos + sooty zijn in plaats van 'gewoon Vos' en daarom (sooty) donkerder kleuren

Een koffievos kan ook ontstaan uit vos + shade (de shade zorgt dan dat het rode pigment donkerder wordt). Bij shade kan er wel verschil zijn in expressie doordat goed gevoerde en gezonde dieren vaak een intensere/diepere kleur hebben dan minder goed gevoerde/gezonde dieren. Voor zover ik begrijp/weet is de kleur ten gevolge van shade vrij constant (veranderd niet echt over de jaren) maar dit weet ik niet zeker..

Verdere theorieën / ideeën hierover heb ik zo even niet, misschien iemand die zich al meer in de genetica heeft verdiept?

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:53

Laatst bijgewerkt door Desty op 05-06-12 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:55

Dat is een white brindle, en zo te zien ook Tobiano :)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-06-12 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:56

Ik heb wel eens gehoord dat verschil in eiwitvoeren ook verschik in donkerte kan geven: meer eiwit donkerder paard...
Geen idee of dat zo is.

Overigens is mijn koffie-verkeerd-vos nu 9 en altijd zelfde kleur, misschien iets meer kopergloed nu al blijft die zilverzweem ook.
Enige wat echt anders is is dat ze tussen mei en juli altijd veel witte spikkels had en die nu eigenlijk niet meer komen sinds 2 jaar...

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:57

s6801881 schreef:
Dat is een white brindle, en zo te zien ook Tobiano :)

Ha, ik zag dat je je post hebt aangepast ;)
Ik wilde inderdaad vragen over dat bonte vlekje...

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:58

Klopt Moragh, voeding kan een paard lichter/donkerder maken. Niet alle vossen worden steeds donkerder naarmate ze ouder worden. Er kan wel een groot verschil zitten in zomer (onder)vach en wintervacht (dekharen) waardoor een vos in de zomer donkerder lijkt. Hetzelfde verhaal speelt bij de roan kleurverschillen. Als een paard na verloop van tijd donkerder wordt is de kans groot dat hij een sooty factor heeft. Er zijn ook roodvossen die altijd roodvos blijven (het shade verhaal, de shade veranderd niet aangezien die genetisch wordt bepaald naar vermoeden). Er staat een vos hier op stal die wel wat varieert maar nog lang geen koffieverkeerd is met 22 lengtes jong :)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-06-12 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:01

s6801881 schreef:
Van de AQHA heb ik een PDF met overzicht van de mogelijke kleuren, maar geen pearl :n bij kleurfokkerijen zou het natuurlijk mogen :j


AQHA 'erkend' cream en champagne niet als een kleur beschrijving. Op de pedigree staat meestal bijgeschreven: 'cream gene carrier' of 'champagne gene carrier'.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:02

anneliesdj schreef:
Maar dat verkleuren en donkerder worden in de loop der tijd is toch vrij algemeen bij vossen?
Ik heb er ook een staan die altijd gewoon goudvos was en sinds 2 jaar begint ze donkerder te worden, nu ze goed door de wintervacht is valt op hoe donker ze eigenlijk wordt.
Ze is nu 8 jaar.


Heeft ook HEEL VEEL met voeding, klimaat en behuizing te maken.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:02

:)* Handige mannetjes daar bij het AQHA, het wordt met de seconde duidelijker :=

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:12

s6801881 schreef:
Klopt Moragh, voeding kan een paard lichter/donkerder maken. Niet alle vossen worden steeds donkerder naarmate ze ouder worden. Er kan wel een groot verschil zitten in zomer (onder)vach en wintervacht (dekharen) waardoor een vos in de zomer donkerder lijkt.

Donkerder in zomer?
Ik zou juist denken donkerder in winter? Tenminste, is mijn ervaring met mijn (redelijk donkere) vosmeiden...
't is wat met die kleuren...

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:15

Interresant topic!
Kleuren blijven soms wel ingewikkeld maar lees lekker mee, ben er nog niet zo heel erg in thuis.
Wat ik altijd apart ben blijven vinden is dat ik ooit als jong meisje een erzorgpony heb gehad die echt pikzwart was, zelfs in de zomer verkleurde ze niet lichter, ze bleef altijd echt zo'n blauw zwarte gloed houden maar in haar papieren stond vos... :?
Tot dat ze een veulen kreeg van een (dacht ik) vos hengst en hier een normaal voskleurig veulen uitkwam.
Onder het veulenhaar kwam hier een prachtig koffievos kleurige jaarling onder vandaan en zij werd ieder jaar donkerder, op een leeftijd van 3 was zij dus et zo pikzwart als haar moeder, ook absoluut geen rode gloed of wat dan ook.
Wat kan dit geweest zijn? Sooty? En kan dat zo blauwzwart worden?

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:25

Dat noemt men koolvos geloof ik. Ik ken een arabier die koolvos zou moeten zijn, heel apart.
Geen idee hoe dat veroorzaakt wordt...
Met sooty zou ik toch denken dat je nog hier en daar wat kleurverschil hebt?