Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:09

De paarden op de vorige pagina, zijn dat niet gewoon schimmels?
Er is toch duidelijk te zien dat ze ook wit hebben op het hoofd, rond de ogen, achter de oren, in de oksel en bij de staartaanzet. Patroon wat zichtbaar is lijkt mij dan ook dat van een appelschimmel maar met wat scherper patroon dan normaal.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:52

De 'kleuren', vos en zwart, wordt bepaald door het Extension gen.
Heel simpel uitgelegd: staat de schakel 'aan' op een bepaald moment op een bepaalde plaats op een bepaalde haartje = dan is dat plekje op dat haartje zwart, veel 'plekjes' = zwart haartje, veel zwart haartjes = zwarte vacht. Staat de schakel 'af' op enz enz dan is dat haartje rood, veel rode haartjes = vos vacht kleur.
De 'verspreiding' van het 'kleur' wordt bepaald door het Agouti gen; deze heeft geen invloed op rode haren, alleen zwarte; is deze in dominante vorm (A) aanwezig dan jaagt het de 'kleur' (cq zwart) naar de uiteinden van het lichaam = benen, manen, staart ... maar ! kan niet alle 'kleur' uit de haartjes trekken waardoor de vacht haartjes toch donkere blijven en 'bruin' gekleurd uitzien.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:01

Wauw -:) het wordt wel steeds duidelijker hoor. Heel interessant.
Vandaar dat je dus veel vos ziet maar ook veel bruine paarden met zwarte manen, staart en benen. Terwijl de echt chocolade bruine paarden met bruine staart en manen zonder zwarte benen dan ook alweer zeldzaam zijn.

EmmaVZ

Berichten: 2710
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:17

Fotsy schreef:
Wauw -:) het wordt wel steeds duidelijker hoor. Heel interessant.
Vandaar dat je dus veel vos ziet maar ook veel bruine paarden met zwarte manen, staart en benen. Terwijl de echt chocolade bruine paarden met bruine staart en manen zonder zwarte benen dan ook alweer zeldzaam zijn.


De chocoladepaarden met bruine benen en bruine manen/staart zijn gewoon hele donkere vossen, ookwel koffievos genoemd! (of vos + sooty)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:30

Chocoladepaard.....Mmmmmmmm!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:20

Is dit zo? Bestaat er dan geen bruin paard zonder zwarte benen en zwarte staart, die is gewoon vos?
Dacht ooit zo eens een paard met chocoladekleur gezien te hebben amai niet dus. |(


Maar die van chocolade zijn toch wel de Max, *\o/* mmmmm, zo hebben wij er nu veel want bij ons komt volgende week de Sint al.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:09

De kleur chocolade bestaat wel. Maar dan praat je niet meer over de standaard genen. Ik heb het boekje niet zo bij de hand dus ik kan niet zo zeggen over welke verdunning we het dan hebben.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:15

*\o/*

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:46

Chocolate wordt soms gebruikt om de tint van palomino te beschrijving die heel donker is.
Chocolate wordt ook gebruikt bij veel americaanse rassen (ASH, Rocky Mountain, enz) om de tint van kleur die silver geeft op zwart en/of bruin.
Let wel: het is niet een 'wetenschappelijk' beschrijving maar een 'volks' beschrijving van een tint van kleur.

Meestal wordt de kleur van al deze paarden, ongeacht welke 'kleur' of genen ze hebben, beinvloed door het sooty gen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:48


Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:53

Ik ben ook wel eens een leuke palomino tegen gekomen in amerika met zilvere manen :D
Afbeelding

Afbeelding

echt een lekkerding :9

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:04

Een quartermerrie met die kleur staat bij ons op stal. Ze is iets lichter op het lichaam. Palomino wildkleur.

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:16

Dit is ook een dunalino zo te zien.
Zelf heb ik een veulen gehad met grijze manen die was reddun.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:09

Hoei die quarter hierboven is wel heel gaaf!
Lijkt wel goud met zilver manen en staart.
Maar die heeft dus creme én dun op vos? Waar komen die donkere benen dan vandaan?

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:15

sooty sowieso :j
Maar of die dun is weet ik niet zeker, ik zal spoedig even kijken :P dacht dat de aalstreep namelijk countershading was :P

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:38

Denk dat het een gewone palomino + sooty is.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:52

Ja dat lijkt mij ook logischer.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:34

Peterina schreef:
Denk dat het een gewone palomino + sooty is.

Dat denk ik ook ja, zie verder niet echt dun kenmerken...

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:38

De paarden die ik eerder toonde zijn pertinent géén schimmels. Schimmel komt bij dat ras nl. helemaal niet voor; ze zijn overwegend zwart, maar bruin komt ook voor.

Quarter hierboven zou een dunalino kunnen zijn, aangezien een aalstreep soms al genoeg is, maar het is sowieso een palomino met sooty. Vind het verder geen mooi paard. :o
Deze glanst niet zo sterk maar heb soms quarters gezien waarbij ik ging twijfelen of er niet metallic achter zit. Of zou daar dan toch iets van pearl of champagne achter zitten?
Verder lijkt metallic nl. exclusief voor Russische en Centraal-Aziatische paardenrassen beïnvloed door de AT of de Turkoman, maar als ik sommige Berbers, Iberische paarden of Quarters zie...
Verder leidt sooty wel vaker tot grijzige manen, zie ook deze voorbeelden:
(Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat evt. wildkleur daar geen invloed op heeft want inmiddels is duidelijk dat bij de AT wildkleur ook gewoon nog voorkomt...)

AT hengst met grijze manen. Paard is overigens ook licht metallic.

Palomino merrie met sooty. Ook licht metallic, maar op deze foto niet zo goed te zien.

Hengst met iets donkerdere benen.

Zelfde hengst in de winter inclusief grijze staart.

Zo zijn er sowieso heel verschillende tinten, tot idd zelfs een palomino die bijna zwart lijkt. :j
Om nog even wat metallic en licht metallic exemplaren te tonen...
Zou eigenlijk wel graag haartjes van een sterk glanzende quarter onder de microscoop willen bekijken. :j

Vrij lichte palomino met licht metallic.

Ook een lichte palo met licht metallic (NB merrie is drachtig, vandaar de buik)

Een hengst met (licht) metallic

Het effect is op video beter te zien:

Deze staat geloof ik niet officieel als goud palomino geregistreerd (wat Russen goudpalomino noemen iig en in dit geval eigenlijk onbegrijpelijk) maar er zit ongetwijfeld metallic achter. Kan het nu niet controleren in de database van het stamboek.
Zijn vader is iig een licht valk met licht metallic.

Het effect verschilt ook van paard tot paard.
Deze valk is bijvoorbeeld extremer metallic dan bovenstaande palomino.



Daar komt dus geen glansspray aan te pas.

Op zwart heeft metallic dan weer een heel ander effect.

Nog een goudvalk

Nog een

Het lijkt een beetje op metallic spray

Weer een andere, dit keer een jonge hengst.

Valk met weer iets minder metallic

Metallic bruin

De vererving van metallic is wel erg interessant. De mate van metallic is dan weer wat ingewikkelder, lijkt het. Sommige extreem metallic ouders krijgen licht metallic veulens, en andersom. En soms wordt het blijkbaar niet doorgegeven of lijkt het een generatie over te slaan. Hoe het dus precies vererft is nog onbekend. Het gen dat hier verantwoordelijk voor is is ook nog steeds niet geïdentificeerd.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:45

Ik blijf die metalic AT's prachtig vinden hoor (zeker als ze mooi over de rug lopen ;)

Maar of wildkleur nu echt nog bij AT bestaat? Heb je daar nog voorbeelden van dan?

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:52

Ik heb er eerder een in dit topic geplaatst, een grullo.
Verder zijn de meeste waarvan ik vermoed dat het mogelijk wildkleur zijn gemaskeerde exemplaren dus met kenmerken maar die worden afgeschreven als veelvoorkomend binnen het ras, zoals maskers, strepen op benen en aalstreep, cobwebbing etc. of bij partbreds wordt het afgeschoven als een resultaat van de kruising. Vaak verstopt het zich ook achter een andere verdunning (dunalino en dunskin bijv. maar geregistreerd als valk of palomino).
De grullo die ik plaatste is bij mijn weten trouwens de enige die officieel in het stamboek als wildkleur staat ingeschreven, maar dat is bij mijn weten meer omdat je er bij dat exemplaar met geen mogelijkheid omheen kunt dat het om een wildkleur zwarte gaat en zijn DNA profiel gewoon is vastgelegd als zijnde raszuiver.

Officieel is de kleur dus niet erkend, maar hij maskeert zich waarschijnlijk al generaties lang. In Iran doen ze daar wat minder geheimzinnig over en lijkt het vaker voor te komen omdat er niet specifiek van weg wordt geselecteerd (evenals extra gangen overigens, maar dat is een andere discussie).

(En ja, er zijn mooie en minder mooie metallic AT, ben ik helemaal met je eens).

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:11

Afbeelding
Sooty en flaxen op vos.
Geeft soms ook goud met zilveren behang :)

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:20

JoSav schreef:
Ik heb er eerder een in dit topic geplaatst, een grullo.
Verder zijn de meeste waarvan ik vermoed dat het mogelijk wildkleur zijn gemaskeerde exemplaren dus met kenmerken maar die worden afgeschreven als veelvoorkomend binnen het ras, zoals maskers, strepen op benen en aalstreep, cobwebbing etc. of bij partbreds wordt het afgeschoven als een resultaat van de kruising. Vaak verstopt het zich ook achter een andere verdunning (dunalino en dunskin bijv. maar geregistreerd als valk of palomino).
De grullo die ik plaatste is bij mijn weten trouwens de enige die officieel in het stamboek als wildkleur staat ingeschreven, maar dat is bij mijn weten meer omdat je er bij dat exemplaar met geen mogelijkheid omheen kunt dat het om een wildkleur zwarte gaat en zijn DNA profiel gewoon is vastgelegd als zijnde raszuiver.

Officieel is de kleur dus niet erkend, maar hij maskeert zich waarschijnlijk al generaties lang. In Iran doen ze daar wat minder geheimzinnig over en lijkt het vaker voor te komen omdat er niet specifiek van weg wordt geselecteerd (evenals extra gangen overigens, maar dat is een andere discussie).

(En ja, er zijn mooie en minder mooie metallic AT, ben ik helemaal met je eens).

Gut die grullo heb ik misschien wel gezien ja, zoek ik nog ff op!

En metalic of niet, AT's hebben echt wel wat, maar ik zie ze wel liefst met goed ruggebruik ;)

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:50

Is Metallic een ander gen als Champagne ??
Is dat ook al officieel erkend als zodanig ??

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:30

Metallic is absoluut niet hetzelfde als champagne. Champagne komt niet voor bij de AT; diverse metallic AT zijn erop getest, evenals op Pearl. Mijn merrie is bijv. ook getest op Pearl als veulen en deze was (zoals verwacht, overigens) negatief. Het is nog niet erkend, denk ik, omdat het gen dat metallic veroorzaakt nog niet is geïdentificeerd. Wat het dus exact veroorzaakt is onbekend, maar dat het specifiek iets is dat is ontstaan bij de Turkoman (en dus ook AT) en is doorgegeven aan verwante rassen, zoals de Don en Budjonny is duidelijk. Een tijd lang is gedacht dat het zoiets was als champagne of iets vergelijkbaar met het satijn-gen dat bij veel andere zoogdieren zorgt voor een glanzende, extreem gladde vacht. De vacht bij dit ras is overigens ook extreem kort waardoor je zelfs van dichtbij de individuele haren vaak niet eens goed kunt zien. (Bij mijn merrie is de wintervacht momenteel zowat te vergelijken met de zomervacht van een tinker of haflinger zonder baard... en ze heeft ook geen dubbele vacht, maar een enkele, zeer dichte vacht).

Hoe het dus met de vererving zit en hoe het zich uit op de genen die verantwoordelijk zijn voor kleur is me niet bekend. Het kan zich overigens op alle kleuren uiten; zo zijn er bijv. ook schimmels en dubbel crèmes met metallic. Mensen denken vaak als ze foto's zien dat de foto's bewerkt zijn of de paarden behandeld met een of andere (glans)spray. Dit is dus niet het geval en de glans staat ook los van de gezondheid van het dier; het zit echt in de vacht zelf zoals bijv. champagne. Ook zieke of magere paarden met metallic glanzen zo.