Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:35

Ah ok, ja je kan mij alles wijsmaken hoor haha. Ik hou het erop dat ie silver iets is dan maar. Waarom dan de amber kleurige ogen dat is toch wel een verdunning ergens denk ik. Heb toch nog wel wat opgestoken volgens mij:)


Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:40

Mushroom is een paard met dof grijs-beige kleur met manen en staart die lichter zijn, appels zijn hooguit vaag aanwezig. Wimpers zijn donkerder dan bij Zilverappels.
Het grootste verschil is dat mushroom een verdunning is op vos en silver Apple op zwart of bruin.

Zie het niet echt goed maar het veulen is dit eerder vos of bruin, want als dit eerder vos is dan denk ik toch mushroom en aan de bril rond de ogen kan je zien dat dit niet zijn werkelijk kleur is en dat hij vast en zeker zal verkleuren en deed hij ook.
Ben eens benieuwd in zijn zomervachtje.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:50

Ik ga er niet naar aanleiding van je uitleg van uit dat moeder mushroom is aangezien zij hele duidelijke appels heeft en gebleekte wimpers. Ook heeft zij het gen doorgegeven aan mijn andere pony die ook silverdapple is, foto;s van hem heb ik op mijn profiel. Dus mogelijk is het ook dan toch een silver dapple maar dan meer oranje achtig. Ik zal van de zomer nog eens een foto plaatsen van de 2 broers. Denk wel dat mijn veulen groter zal worden die is nu al bijna een meter en die moet nog een jaar worden. Moeder gaat nog een laatste veulen geven dit jaar, daarna mag ze de kudde in, Ben heel benieuwd wat dat gaat worden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:53

Net als bij alle andere verdunningen kan ook Mushroom in verschillende tinten voorkomen, met idd lichtere manen en staart of met egaal dezelfde tint als op de vacht, zij het dan wel duidelijk een 'verdund' kleur/tint. Wimpers zijn dezelfde kleur als de vacht.

Dit is de "kenner" wat betreft het Mushroom kleur ... let op de verschillende pagina's = de verschillende tinten zijn vaak verbonden aan verschillende lijnen/familie takken: http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Heb je hem al getest Leoenpat? Dacht dat je dit ging doen vorig jaar?

Bij zilver zijn de wimpers veel lichter (zelfs met veel wit) dan de vacht kleur ... een 'kenmerk' die vaak duidelijk te zien is bij veulens. ;)

En appels hebben niets te maken met zilver of mushroom!

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:12

Hey Peterina:)dacht al waar blijft ze nou haha. Ik heb hem niet meer getest want ik heb hem toch laten ruinen hij was te druk , viel af , toen toch gecastreerd. Dus daarom is ie niet meer getest. Ik vond hem zo overduidelijk een silverdapple , was tot vanavond heel zeker. Dit mushroom verhaal maakt me aan het twijfelen. Toch is het veulen een andere kleur, veel meer oranje. En gok ik dat moeder toch echt een silverdapple is door die wimpers, die zijn bij mijn andere pony idd tinten lichter dan zijn vacht. Dan is het veulen een oranje silver variant denk ik :) Maar kan niet anders of ze heeft het silver gen doorgeggeven aangezien dat dominant is, ook over de appaloosa.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:17

Zilver en Appy zijn dominant, net als de meeste verdunningen/veranderaars/patronen, in dat als ze aanwezig zijn dan tonen ze.
Maar bijvoorbeeld zilver op vos, agouti op vos, mushroom op zwart/bruin (wordt nog onderzocht), enz 'tonen' niet, wordt alleen gedragen en kunnen door-vererfd worden aan de nakomelingen.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:24

Maar ik raak in verwarring, wat denk jij? Wat is moeder, en mijn 2 pony's? Ik vind het knap dat je dit even uit je pols schudt, ik lees het een aantal keren, maar ik vind het best zwaar te verteren moet ik zeggen :) Dacht dat zilver altijd wel toonde en dat het dominant was. Maar dat is dus niet zo

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:30

Zilver is dominant en toont als het aanwezig is EN als de basis kleuren bruin of zwart zijn.
Het toont niet op vos.

Ik twijfel ook of Mushroom voorkomt bij de 'Classic Pony'? Tenminste als er geen kruising is geweest met oa Shetlanders.
Mushroom kan je niet testen, en al de zg 'mushroom'-gekleurde ponies die getest zijn, zijn negatief op de test voor zilver.

Gewoon testen dan weet je het zeker:
- zilver
- extension (zwart/vos)
- agouti
Alleen als het zeker is dat een van de ouders creme draagt, dan zou ik ook op creme testen.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:48

Nee niet dat ik weet, meestal komen silverdapples vaak voor bij Classi Pony's. Maar ja , is meer voor de leuk om het te weten want aangezien ik een grote merrie heb nog, en ze bij elkaar komen te staan lijkt het me niet echt handig om hem hengst te laten .:)Blijf de blauwe ogen wonderlijk vinden dat hoort niet in het silver dapple plaatje maar voor de rest denk ik wel dat het het silver gen is en geen mushroom. Bedankt voor het meedenken !! Ook de anderen!

Tsplendid

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:05

Hallo, kom hier even binnen vallen als dat mag..

Mijn paard heb ik aankomende zomer alweer 4 jaar en eigenlijk is ze niet tot nauwelijks veranderd van kleur en nog steeds ''apart'' (zie eerste paard in mijn profiel). Ze heeft een grote witte vlek onder het zadel als een soort band en een witte vlek op der kont, verder een brede bles en 3 hoge witte benen. Ze ziet er uit als schimmel maar heeft ook vrij veel bruin erdoor. Vooral zoals nu met de verharing word ze steeds lichter en krijgt ze steeds meer bruin eigenlijk, zomers word ze weer iets donkerder en in de winter is ze echt donkergrijs.

Nou vraag ik me dus echt af word ze uiteindelijk helemaal wit of niet? En kun je dit laten testen? Zoals ik zei is ze bij mijn weten eigenlijk niet echt veranderd qua kleur maar toch heb ik een soort van angst dat ze toch wit word :'). Ze is nu 8 jaar en de echte schimmels kunnen tot 10/12 jaar toch helemaal wit worden heb ik begrepen? Hopelijk weten jullie hier meer van af als dit hier goed staat :).

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:17

@Tsplendid: leuk puzzeltje heb je daar :)
Ze is iig Sabino (witte benen, bles, buikvlek), verder kan ze ook Rabicano dragen (coontail, stekelharig), maar ze zou ook een echte Roan kunnen zijn (stekelharig maar bruin blijven hoofd).
Op Schimmel, Roan en Sabino (SB1) is te testen. Verder is ze duidelijk zwart + agouti.
Sabino zal zich niet uitbreiden, dat wit blijft zoals het is. Rabicano is iets dat kan per seizoen iets wisselen, maar Roan doet dat veel sterker. Is ze schimmel dan zou ze door de jaren heen overal steeds witter moeten zijn geworden.

Gezien de vlek bij haar schouder en op de kont sluit ik ook Tobiano niet uit.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:25

Maar voor tobiano zou ze toch 4 witte benen/voeten moeten hebben?

Ik denk idd ook rabicano die zich dan vrij sterk uit in combinatie met sabino.


Edit: DD, waar kan je testen op roan? Ben ik nog nooit ergens tegen gekomen precies..
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 11-03-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Tsplendid

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:25

Sabino zat ik idd ook aan te denken! Ze staat ook op haar paspoort als zwart platenbont, zo zal ze waarschijnlijk zijn geboren denk ik. Weet je ook waar je dat zou kunnen testen? Ja en dat is dus het grappige telkens als de lente er weer aan komt denk ik oh nee ze word witter maar ze word altijd ook weer wat donkerder! Bedankt voor je reactie :)

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:31

Heb je foto's van haar zomer- en winteroutfit? :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:31


Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:35

Aha ja ik dacht dat ze echt die 4 witte voeten altijd hadden, ik heb zelf een mini die minimal is, zij heeft 4 lage witte voetjes en een klein vlekje naast haar staart

En heb ook al 2 maal een slipped uit een homozygote ouder gezien. Die hadden ook beide enkel 4 witte voeten, daarmee.

Altijd leuk om bij te leren ;-)

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Tsplendid

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:51


Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:08

maar als ze een schimmel zou zijn, moet dan niet één van de ouders zeker schimmel zijn? zo weet je ook al zeker dat ze nooit wit wordt?
lijkt me roan met sabino op eerste zicht en inderdaad zelfs rabicano kan.
Roan wordt steeds bleker (door het de witte haren) in de winter en donkerder in de zomer. Doen schimmels dit ook?
Heel speciaal, toch prachtig paard hoor.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Tsplendid

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:25

Papieren heeft ze helaas niet ook al geprobeerd dit te achterhalen maar zonder succes! Dat maakt het ook vrij lastig.

Bedankt iig voor al jullie reactie's :D!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:46

Lijkt idd eerder roan + rabicano + sabino ...
maar je zou ook kunnen laten testen op Dominant White. Deze geeft heel rare combinaties, zelfs grote (en kleine) witte vlekken.

Deze pony is homozygoot (DNA getest) voor tobiano: het wit dat je ziet is het enige dat ze heeft:
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:35

Dat is waar Dominant White is tegenwoordig ook op te testen (W5 + W10), maar nog niet overal is dat mogelijk.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:49

Opmerkelijk Peterina, overduidelijk voorbeeld van dat wat het oog ziet niet altijd is wat het is.

Bedankt dubbeldun voor interessante site, ik ga mijn merrie ook eens laten testen, ik wil het nu toch echt wel zeker weten welk kleur ze heeft voor ze drachtig zou zijn.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:02

W20 is ook al te testen ... via labo in Duitsland.

Eerst werd gedacht dat deze hengst, Dream of Gold GF, een sabino palomino was ... maar blijkt uit testen dat hij homozygoot Dominant White W20 is. Hij test negatief op de sabino tests.
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:05

Whow, wel een mooi paard, is die vlek toegelaten in het palomino stamboek?

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:21

Mocht iemand geinteresseerd zijn in het testen van hun paarden op W20 gen dan moet je contact opnemen met mevr Gregorio van Gestuet Falkenhorst. Zij co-ordineert aanvragen voor deze project.
Meer informatie hier: http://projekt-w20-farbtest.jimdo.com/

Misschien is dit ook van interesse:
'Dominant White':
http://i872.photobucket.com/albums/ab28 ... b16daf.png
Foto is HEEL interessant maar bokt laat niet toe om het te laden omdat het +/- 50 pixtels te groot is, en ik ga het niet op een ander site zetten.

W1 - Franches Montagnes: founder Cigale (1947)
W2 - Thoroughbred: founder White Beauty (1963); Patchen line of thoroughbreds
W3 - Arabian: founder R Khasper (1996)
W4 - Camarillo White Horse: founder Sultan (1912)
W5 - Thoroughbred: founder Puchilingui (1984)
W6 - Thoroughbred: founder ?
W7 - Thoroughbred: founder ?
W8 - Icelandic Horse: founder ?
W9 - Holstein Horse: founder ?
W10 - Quarter Horse: founder GQ Santana (2000)
W11 - South German Draft Horse: founder ?
W12 - Thoroughbred: founder ? (deceased, possibly lethal mutation)
W13 - Quarter Horse x Peruvian Paso: founder ?
W14 - Thoroughbred: founder ?
W15 - Arabian: founder Rhevelation (2008)
W16 - Oldenburger: founder O' Wie Weiss and probably her dam
W17 - Japanese Draft Horse: founder ?
W18 - Swiss Warmblood: founder Colorina Von Hoff (?)
W19 - Arabian: founder Fantasia Vu (1990); Elements Arabians line
W20 - *Numerous Breeds*: founder ?


Nog een voorbeeld van een volbloed Arabier die NIET schimmel is: Getest W3
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers