Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:57

Even off-topic en niet zo zuur bedoeld als dat het er misschien staat, maar Kittentje en xApple, google dan ook maar even op HERDA en PSSM als je nog niet van HYPP had gehoord... lang leve de 5-panel test.

Ik denk dat de huid bij de uiers gewoon vos-eigen is.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:59

HYPP is echt niet fijn, ooit een quarter gekend die het had en dat was ruim 15 jaar geleden dus ze zijn al lang hier te krijgen met HYPP.
Die merrie die ik kende is ingeslapen moeten worden die begon te trillen en viel soms gewoon om. Kon je niet mee rijden dat was niet verantwoord en dan voor het paardje zelf ook niet leuk.

En voor PSSM moeten we nu zelfs de tinkers testen. Bah, die ziektes sluipen zo langzamerhand al overal in. Ik heb zelfs in Amerika tinkers te koop gezien die voor HYPP getest waren. Rara waar ze mee gefokt hebben...

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:34

wittepit schreef:
Even off-topic en niet zo zuur bedoeld als dat het er misschien staat, maar Kittentje en xApple, google dan ook maar even op HERDA en PSSM als je nog niet van HYPP had gehoord... lang leve de 5-panel test.

Ik denk dat de huid bij de uiers gewoon vos-eigen is.


Ik zal het allemaal even nalezen :j
Bedankt voor jullie info over de kleur!

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:57

@kitten: Het AQHA-stamboek staat open voor QxQ en voor QxTB. Al het andere is uitgesloten.
De APHA geldt PxP of PxQ of PxTB. Cross-overs van Quarters met teveel wit zijn niet meer toegestaan.
ApHC is AxA of AxQ, waarschijnlijk ook AxTB. Verder worden bij deze Amerikaanse Appaloosa Club ook andere rassen toegestaan als ze duidelijke Appaloosa kenmerken hebben ÉN ruin zijn of gecastreerde merrie.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:40

Even aansluiten op DubbelDun ... alhoewel niet stamboek verbonden zijn alle kruisingen van Quarters en Paints en Appaloosa die terug gaan op de 'beroemde' en immers 'beruchten' lijnen, mogelijke dragers van de bekende ziektes. Zit een van deze voorouders in de afstamming van je kruising, of je denkt dat je paard/pony een kruising is van een van deze rassen, dan laat het testen voordat je überhaupt denkt aan fokken.

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:17

DubbelDun en Peterina; bedankt voor al deze info! Is nu een pak duidelijker geworden!
Gelukkig moeten we daar ons geen zorgen over maken. Wij hebben een paar pony's die verwaarloosd zijn geweest, en nu ze terug gezond zijn, kindjes leren paardrijden.
Het was toen ik een theorieboekje aan het maken was voor de kindjes tijdens het kamp, en kleuren aan het opzoeken was, dat ik ontdekte dat niets is wat het lijkt...
En sindsdien ben ik geobsedeerd door kleurengenetica :))
Ik ben heel blij dat ik al een beetje weet hoe wildkleur zich gedraagt, daar heb ik lang over zitten piekeren :)

Ik zal hier binnenkort eens een foto van de fjordenmerrie plaatsen, ben echt wel heel nieuwsgierig of ze niet Ulsblakke is. Of plaats ik dat beter in een ander topic? (bv 'welke kleur heeft mijn paard' als er zoiets bestaat? Ik lees al jaren mee op bokt, maar qua actief zijn ben ik nog heel nieuw hier)

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:17

Goedemorgen,
Ik ben manon ben 22 jaar oud.
en heb een vraagje weet niet of hier goed staat of dat ik er niet bij mag komen,

Ik ken iemand met een jaarling die krijgt een witte/grijzen driehoek op zijn voor been.
Nu is vermoeden dat het een schimmel word.
maar mama is donkerbruin papa ook.
en er zit 4&5 generaties terug schimmel aan moeders kant en dan maar 2 schimmels
kan het zo zijn dat deze jaarling schimmel word?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:21

Nee ;)

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:29

Meavey schreef:
Nee ;)


Dus als het wel schimmel word is het wijsheid om DNA onderzoek te doen

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:25

@polleman: hoe ou zijn pa en ma op het moment, want sommige paarden schimmelen erg laat. Maar ook dan MOET er een direkt opa/oma schimmel zijn geweest.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:15

Schimmel vererft alleen en uitsluitend in directe lijn ... van ouder op kind.

Dus als het jaarling 'grijzig' begint te worden, en beide ouders donkerbruin zijn EN ouder zijn dan minstens 5 jaar:
- dan is de papa de papa niet ... dna onderzoek op ouderschap van vader is nodig.
- indien ouders jonger dan minstens 5 jaar EN een van hun ouders wel een schimmel is, dan zou het kunnen dat die ouder toch een donkerbruin-schimmel is en gewoon weg het nog niet toont.
- of je zit met een andere vorm van 'verkleuring', bijvoorbeeld sabino of rabicano.

MAAR ... een paard verschimmeld in 99% van de gevallen eerst op zijn hoofd. Eerst verschimmelen op de benen gebeurt in 99.99% nooit ... :D maar over de laatste 30 jaar met kleuren heb ik geleerd nooit nooit te zeggen. :D

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:29

Dubbeldun bedankt voornje antwoord heb even gevraagd hoe oud ze zijn,
Mama word dit jaar 8
Papa word dit jaar 13

Peterina bedankt voor je uitleg dus in principe kunnen ze er van uit gaan dat het geen schimmel word, aangezien het bij been is en niet aan haar hoofd.

Bedankt voor jullie uitleg en begrip!

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:32

De ouders zijn idd nu al té oud om nog geen verschimmeling te tonen. Dus het zal iets van Sabino of Rabicano zijn. Maar ook dat moet bij één van de ouders vandaan komen :)

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:26

Waar zit het op haar been?

Een jonge bruine merrie bij ons op stal heeft een schimmelvoetje ipv sokje, erg grappig. Wordt ook niet meer lichter, maar werd volgens mij ook pas zichtbaar toen ze veulen-af was.

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:47

wittepit schreef:
Waar zit het op haar been?

Een jonge bruine merrie bij ons op stal heeft een schimmelvoetje ipv sokje, erg grappig. Wordt ook niet meer lichter, maar werd volgens mij ook pas zichtbaar toen ze veulen-af was.


Haar kroonrand en hoefballen zijn wit heeft ze al vanaf veulen af aan maar nu zit er onder kogel aan de zijkant van haar been een witte/grijze driehoek vlek en 1cm van de witte aftekening af

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:55

Mijn merrie heeft een hermelijnvoet, is witte sok met stippen in, en zij is ook geen panterbont, appaloosa ofzo.
Maar kan misschien ook door littekens zijn, ooit een kwetsure gehad daar?

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:30

Fotsy nee nooit wat gebeurt ze dachten eerst mok maar was het ook niet erg vreemd vonden we het

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:40

@fotsy: dat zijn ermine spots. Die zie je vaker bij paarden met witte benen.
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:09

Ja klopt die van mij heeft dit aan alle vier haar benen en met vele stipjes. Raar

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30644
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:00

Ik kwam erachter dat mijn merrie ook mini zwarte vlekjes in de witte sokken heeft. Alleen heeft zij langer haar en valt het dus niet op. Alleen heeft ze daardoor geen volledig witte hoeven.

Binnenkort toch eens meer in kleurtjes verdiepen. Ik heb een Bay merrie gekocht. Maar wel met duidelijke witte aftekeningen. En een staart met meer kleuren. Manen zitten ook wat witte haren door.

Nu had ik al even gepb-t met iemand hier uit het topic. Toen kwam de term Coontail ter sprake.
Wat zijn daar de precieze kenmerken van?
Dit is haar staart. (Hier staan meer foto's van haar: [ITP] Mijn nieuwe aanwinst uit Wales! )
Afbeelding

Eerder heb ik mij nooit zo in kleuren verdiept. Mijn merrie had vier witte benen en een bles, waarschijnlijk sabino.
Nu met deze jonge merrie wil ik in de toekomst wel fokken, dus ben ook wel benieuwd wat wel/niet overerft.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:28

De Coontail of Skunktail is een verschijnigsvorm die hoort bij het Rabicano-gen.
In erge vorm wordt dit wel eens voor Roan aangezien. In het Nederlands is er geen aparte benaming voor, alles wordt hier stekelharig genoemd.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:37

Aan de duidelijke buikvlek te zien heeft ze inderdaad sabino. Een skunktail -rabicano dus- vind ik eigenlijk niet duidelijk genoeg en er is ook geen wit op de flanken te zien. Vind haar lichte buik/billen aan achterkant etc ook wel veel op pangare (mealy) lijken.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:54

Alleen een Coontail is de minste vorm van Rabicano die voor kan komen.
Om te zien of er echt sprake van Mealy/Pangare is zou ze ook een meelsnuitje moeten hebben en dat is met dat wit moeilijk te beoordelen.
Over Sabino is geen discussie nodig, dat heeft ze overduidelijk :D

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30644
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:03

Ze heeft wel stekelharig op de flanken/ribben, maar dat zijn echt losse haartjes.
En in de manen behoorlijk wat witte haren ertussendoor.
Mealy/pangare zou we me niet verbazen, dat zie je veel in de Welsh Cobs.

Dit is de moeder, die wordt Chestnut roan genoemd, maar volgens mij ten onrechte.
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:31

Denk niet dat ze pangare heeft, meelsnuit is niet echt aanwezig vind ik, bovendien heeft ze een meer gelijkmatig kleur. Pangare heeft duidelijk heel lichte buik, billen en meelsnuit, net alsof ze hebben met die delen in het meel gezeten. Ze lijkt ook een witte vlek op haar onderlip te hebben, dus duidelijk Sabino en rabicano. Coontail is aanwezig en zoals dubbeldun zei is dit de minste vorm.
Weet iemand dit maar bij alle duidelijke voorbeelden van pangare heb ik nog nooit veel witte aftekeningen gezien, dus lijkt me niet samen te gaan met Sabino.